1 vuotiaan kohtausmainen "irvistely"

Heippa.

Poikani on äskettäin täyttänyt 1v. Juuri tulimme lääkäriltä ilman minkäänlaisia vastauksia/suuntaa että mitä kohtaukset voisivat olla, mutta saimme kyllä lähetteen eeg tutkimuksiin.

"Kohtaus" kestää muutamia sekuntteja, joskus on lyhyempi, joskus hiukan pidempi, jossa lapsi ikäänkuin irvistää. Ei pure hampaita yhteen, vaan suu on "puoliksi" auki ja vetää suupielet taakse ja silmät "pullistuvat" hiukan krampin ajaksi. Puristaa myös nyrkkiä yhteen. Ikäänkuin jännittää naaman lihaksia hetkeksia. Kramppi on tahaton, sen pystyn äitinä varmasti sanomaan, vaikka tiedän että 1 vuotias voi keksiä kaikenlaisia hassuja juttuja joita sitten toistelee.
Lääkärin kommentit " kuullostaa erikoisilta kohtauksilta". Eikä antanut muuta kommenttia tässä vaiheessa.
Itse olin netistä etsinyt tic oireista tietoa, mutta lääkäri ei puhunut niistä sanallakaan.
Kohtauksia tulee missä vaan tilanteissa, nyt olen huomannut että väsyneenä enemmän. Päivässä voi tulla useampi tunnissa/silloin tällöin leikin lomassa yms.

Onkohan kenelläkään ollut vastaavanlaista oireilua lapsellla/saatiinko selville mistä kiikastaa? Alan olemaan todella huolissaan ja lääkärikäynnin jälkeen jotenkin enemmän kun en saanut lääkäristä mitään irti.
 
Tämä on jo vanha viesti, mutta vastaanpa silti, jos sattuisi muitakin, joiden lapsilla ollut vastaavaa. Minä luulen, että aloittajan lapsen irvistelyt ovat juuri Ticsejä. Haluaisinkin kuulla onko niitä vielä tai ovatko miten kehittyneet?

Mulla 2v lapsi jolla ollut vajaa 1v iästä lähtien erityisesti innostuessaan suun aukomista jännitysmäiseen irvistykseen. Sitten pikkuhiljaa tähän kasvojen jännityksen yhteyteen tuli käsien puristaminen toisiinsa nyrkkiin leuan alle. Vähän vaikea selittää, mutta yksityisellä puolella lääkäri on ne tic-oireeksi tulkinnut. Lapseen saa kuitenkin kontaktin näiden liikkeiden aikana. Nyt nämä ticsit ovat kuitenkin lisääntyneet huomattavasti siitä mitä niitä oli vielä puoli vuotta sitten. Nyt niitä voi tulla vieraissa paikoissakin, kaupassa, sylissä istuessa ja vaikka ikkunasta ulos katsoessa. Mutta suurimmaksi osaksi edelleen leikeissä, ja niissä niitä tulee runsaaasti. Lääkäri sanoi, että voivat mennä ajallaan ohi tai pysyä aikuisuuteen saakka (tosin lieventyen huomattavasti). Jos täällä on ketään, jonka lapsella on todettu varhaisessa lapsuudessa pidempiaikaisia tic-oireita niin haluaisin kuulla miten ne ovat kehittyneet tai ovatko jossain vaiheessa loppuneet? Touretesta tiedän, joten siitä ei tarvitse minulle kertoilla enempää ja lääkärin mielestä nämä lapseni ticsit eivät (ainakaan vielä) vaikuta tourettemaisilta.
Entä onko joku kokeillut magnesium+b6 vitamiini yhdistelmää? Onko ollut apua?
 

Yhteistyössä