Apua! Vuorokausirytmi täysin sekaisin!

  • Viestiketjun aloittaja Voi kökkö
  • Ensimmäinen viesti
Voi kökkö
Heräsin puoli tuntia sitten eli klo 21 :(

Olen ollut useamman kuukauden työttömänä ja asun yksin ja oon antanut vuorokausirytmin lipsua täysin päälaelleen.

Miten mä käännän tämän rytmin 12 tuntia? Miten nukun nyt tänä yönä, että voisin huomenna herätä edes puoleen päivään mennessä?
 
Ap...
Täytyy kai kokeilla laittaa tulitikut silmiin seuraavaksi 24 tunniksi, että voisi huomenillalla nukkua oikeeseen aikaan...

Olisi ollut tänään asioita hoidettavana ja kaupassa olisi pitänyt käydä, joten siinä mielessä ongelmallista nukkua päivät. Ja ruoka-aikoja ei oleminkäänlaisia ja liikunta on täysin jäänyt myös tässä kylkiäisenä.
 
vierailija
Joo, käännä se rytmi nyt hetikun oot havahtunut asiaan.
Tosi vahingollista mielenterveydelle tuollainen venkslaaminen, vaikka toisaalta, oletkohan masentunut JO NYT kun nukut päivät?
Muuta syytä en moiselle järjettömyydelle keksi.
Mene tänä yönä 03.00 nukkumaan ja herää 10-11 välillä, olit nukkunut tai et.
Siitä on hyvä lähteä.
 
vierailija
Käännä rytmi oikeesti heti. Se on aika huolestuttavaa että antaa noin tapahtua. Onko sulla muuten kaikki ihan ok? Masennusta?

Valvot nyt ensi yön ja pistät aamuksi herätyksen siltä varalta että nukahdat. Huomena menet sitten ihmisten aikoihin nukkumaan ja pistät vaikka parina aamuna herätyksen soimaan, kunnes rytmi alkaa palautua.
 
Ap...
Luulen, että oon lievästi masentunut... Lievästi siksi, että pääsen sentään sängystä ylös tarvittaessa...

Nyt saitte mut tosi ahdistuneeksi ja huolestuneeksi :(

Oon ihan yksin. Käyn läpi avioeroa manipuloivasta, stalkkaavasta miehestä. Mulla ei ole ollenkaan kavereitakaan.

Masennuslääkitykseen en ole valmis, koska olen aikaisemmin sellaista käyttänyt ja tällä kertaa haluan pärjätä omilla keinoilla tai loppukin itseluottamus omiin kykyihin ja selviytymiseen menee. Enkä halua sitä keinotekoisesti kohotettua mielialaa, koska se vaan hautaa asiat, joita pitäisi käsitellä.
 
vierailija
Luulen, että oon lievästi masentunut... Lievästi siksi, että pääsen sentään sängystä ylös tarvittaessa...

Nyt saitte mut tosi ahdistuneeksi ja huolestuneeksi :(

Oon ihan yksin. Käyn läpi avioeroa manipuloivasta, stalkkaavasta miehestä. Mulla ei ole ollenkaan kavereitakaan.

Masennuslääkitykseen en ole valmis, koska olen aikaisemmin sellaista käyttänyt ja tällä kertaa haluan pärjätä omilla keinoilla tai loppukin itseluottamus omiin kykyihin ja selviytymiseen menee. Enkä halua sitä keinotekoisesti kohotettua mielialaa, koska se vaan hautaa asiat, joita pitäisi käsitellä.
Ei tietenkään tarvitse turvautua lääkkeisiin jos et halua!

Ensimmäinen askel on hoitaa se vuorokausirytmi kuntoon. Ihan pelkkä auringon valo voi jo piristää, siksi olisikin tärkeä että olet valoisan aikaan hereillä. Älä sulkeudu mihinkään pimeään huoneeseen vaan avaa verhot, jos niitä on. Syö myös säännöllisesti ruokaa, mielellään tietysti monipuolisesti. Ja ulkoile. Käyt vaikka kerran viikossa ulkona pienellä kävelyllä, mielummin tietysti vaikka jokapäivä.

Jos sulla on avioeroprosessi vasta kesken, ei ole ihmekään että mieli on vähän matalalla. Mut tärkeintä on että ihan perusasiat saat ensin kuntoon (uni, ruoka, hygienia, ulkoilu), se voi helpottaa jo todella paljon. Kyllä sinä pystyt siihen!
 
vierailija
Joo ei ollut ap mitenkään tarkoitus ahdistuttaa tai tuottaa pahaa oloa enempää, halusin vain herätellä ymmärtämään ettei tuollainen vuorokausirytmi ole normaali vaikka työtön olisikin ja että se olisi nyt TOSI tärkeää saada kuntoon!
Se vaikuttaa ihan hirveästi mielialaan ja terveyteen.

Minä tosiaan suosittelen, että menet tänään n.03.00 nukkumaan.
Jos valvot kokonaisen vuorokauden, on ensinnäkin iso riski ettet jaksa tehdä sitä ja toisekseen se ei ole mielellekään hyväksi.
Tuo olisi lempeämpi keino.
Eli menet nukkumaan, vaikkakin liian myöhään niin jotenkin ymmärrettävään aikaan n.klo 03 tai viimeistään neljältä ja heräät sitten viim. klo 11-12 päivällä, huolimatta yöunien pituudesta.
Sitten sinnittelet päivän hereillä,käyt ulkona ja teet asioita ja menet nukkumaan viimeistään klo 02-03.
Pikkuhiljaa voit alkaa aikaistaa nukkumaanmenoa, kunhan saat sen nyt niin käännettyä että pääasiassa nukut yösi ja aikaisen aamun ja muuten olet hereillä.

Ymmärrettävää että mieli on nyt matalana ja ihan superhienoa ettet halua turvautua lääkeisiin vaan hoitaa masennusta muuten!
Tsemppiä ja parempaa vointia toivon vilpittömästi.

T. Ex-masentunut
 
Aion tehdä nyt noin, että koitan nukkua jonkun rentoutusnauhan avulla n. klo 3-4 ja laitan herätyksen 11:ksi.

Ongelmana on ollut se, että oon laittanut herätyksen esim. 10:ksi tai 11:ksi, mutta sitten kun en ole saanut koko yönä nukuttua, luovun herätyksestä ja nukahdan lopulta joskus puolilta päivin ja herään illalla. Ahdistavaa.

Mutta huomenna nousen 11:ltä vaikka mikä olisi. Siitä sitten lähden hivuttamaan heräämistä lähemmäs 9:ää. Nyt se on tehtävä. Ei tästä tule muuten yhtään mitään.
 
vierailija
Ei se vuorokausirytmi nyt niin vakavaa ole. Itsekin heräsin juuri, nukahdin tuossa kuuden aikaan illalla.

Kääntö onnistuu helpoiten siten, että joka päivä valvot pari kolem tuntia pidempään kuin edellisenä, kunnen heräämisaika on mielestäsi hyvä, ja sitten pidät siitä kiinni. Kertarysäyksellä tehty muutos taas aiheuttaa sinulle muutaman päivän ajaksi todella pahan olon, sitä kutsutaan jet-lagiksi, eikä sitä kannata tehdä, koska se on terveydelle huomattavasti pahempi kuin tuo hiljalleen kääntäminen -- sinulla kun ei muuten ole mitään pakkoa tehdä sitä kertarysäyksellä.

Jos nyt heräsit klo 21, seuraavaksi heräät sitten klo 24, ja se tarkoittaa sitä, että ehdit hyvin käydä kaupassa ja asioilla ennen puoltapäivää ennen kuin nukkumaanmenoaika tulee vastaan iltapäivällä.

Masennus ei ole vuorokausirytmistä kiinni, muista vain tavata kavereita ja ulkoilla päivittäin. Itse olen elänyt ihan tyytyväisenä vaihtelevalla vuorokausirytmillä ja lapsesta asti. Nyt aikuisena rytmillä on vielä vähemmän väliä, koska valitsin ammatin, jossa töitä voi tehdä mihin vuorokauden aikan tahansa.
 
vierailija
Todella harvalle sopii tuollainen unirytmi enkä näe miksi olisi syytä ottaa iso riski, kestääkö pää.
On monin tutkimuksin todistettu että öisin valvominen ja epäsäännöllinen unirytmi altistaa masennukselle.
Siihen vielä päälle työttömyys ja raskas elämäntilanne, aika tehokkaasti eristyy muusta maailmasta.
 
mee nukkumaan nyt aamu yöstä ja laita kello soimaan kello 8 ja nouset vaikka kuinka väsyttäs. sitten ei mitään päikkäreitä. vaan valvot päivän ja meet sitten illalla vaikka 10 aikaan nukkumaan, ja kello soimaan taas kaheksalta,ja nouset ylös vaikka kuinka väsyttäs, eiköhän se rytmi vähitellen normalisoidu
 
Nukahdin noin 3.45 viime yönä ja heräsin ensin kuudelta ja sitten lopulta toisen kerran vähän ennen kahdeksaa enkä saanut enää unta. Herätyskello olisi ollut soimassa vasta 10.30. Näin mennään tämä päivä. Puolen tunnin päästä lähden asioille. Katsotaan, miten illalla väsyttää.

Ja melatoniinin aion myös ottaa avuksi niin kuin joku ehdottikin.
 
vierailija
Nukahdin noin 3.45 viime yönä ja heräsin ensin kuudelta ja sitten lopulta toisen kerran vähän ennen kahdeksaa enkä saanut enää unta. Herätyskello olisi ollut soimassa vasta 10.30. Näin mennään tämä päivä. Puolen tunnin päästä lähden asioille. Katsotaan, miten illalla väsyttää.

Ja melatoniinin aion myös ottaa avuksi niin kuin joku ehdottikin.
Tuo on varmasti hyvä alku! Jos väsymys käy sietämättömäksi loppupäivästä, niin otat vaikka päiväunet ja pistät herätyksen 20-30 minuutin päähän, ettet vahingossakaan nuku liian pitkään. Huomena taas aamulla herätys, niin kyllä se rytmi alkaa pikkuhiljaa palautua.
 
xcv
Nukahdin noin 3.45 viime yönä ja heräsin ensin kuudelta ja sitten lopulta toisen kerran vähän ennen kahdeksaa enkä saanut enää unta. Herätyskello olisi ollut soimassa vasta 10.30. Näin mennään tämä päivä. Puolen tunnin päästä lähden asioille. Katsotaan, miten illalla väsyttää.

Ja melatoniinin aion myös ottaa avuksi niin kuin joku ehdottikin.
Tuohan meni tosi kivasti, hyppäsit heti oikeaan rytmiin. :) Kyllä sä noilla unilla tän päivän jaksat, illalla sitten ajoissa nukkumaan ja aamulla taas kello soimaan klo 8 esimerkiksi. En nukkuisi päikkäreitä vaikka väsyttäisi, ne sotkee unirytmin entisestään.

Tekisin nyt niin että sitkeästi joka aamu kello soimaan esim. klo 8 ja silloin ylös, väsyttää tai ei. Kroppa kyllä muutamassa päivässä oppii uuden rytmin. Älä katso illalla ennen nukkumaan menoa telkkaria, pelaile tai muutakaan mikä saa aivot "ylikierroksille" vaan mene ennemmin vaikka lenkille tai lue hetki. Nyt ainakin tämän ajan kun pääset kunnolla kiinni normaaliin rytmiin taas.
 
vierailija
Hei,
voisin tuppautua ulkopuolisena tähän ap:n ketjuun ja kysyä olisko teillä hyviä neuvoja siihen, miten aamulla pääsee ylös sängystä? Mulla on vuorokausirytmi koko ajan siirtymässä, koska vaikka laitan kelloa soimaan siihen 7-8 paikkeille niin olen herätessä 8 tunnin yöunien jälkeenkin niin väsynyt että jatkan nukkumista vielä pari tuntia. Miten saisin ruoskittua itseni nousemaan ylös?
 
Minulla on vähän väliä jetlägiä (parhaimillaan -10h jenkkien länsirannikolta ja +6h Kiinasta) ja kroppa ottaa n. 2h/vrk kiinni sitä aikaeroa. Eli jos nyt on kehon biologinen kello (= suprakiasmaattinen tumake) 12h pielessä, varaudu vähintään viikkoon siinä korjauksessa. Lääkitä ei tarvitse, mutta sopivat rituaalit ennen nukkumista auttavat.

Viimeiselle kyselijälle suosittelen sarastusvaloa (Philips) ja sitten kun se on herättänyt kirkkaaseen valoon ja ääneen, hyppäät tekemään aamulla vaikkapa muutaman jalkakyykyn ja punnerruksen tms. Eli kun saat kropassa vähän veret kiertämään, lähtee väsymyskin.
 
vierailija
Todella harvalle sopii tuollainen unirytmi enkä näe miksi olisi syytä ottaa iso riski, kestääkö pää.
On monin tutkimuksin todistettu että öisin valvominen ja epäsäännöllinen unirytmi altistaa masennukselle.
Siihen vielä päälle työttömyys ja raskas elämäntilanne, aika tehokkaasti eristyy muusta maailmasta.
Ihmiset ovat erilaisia. Minä en kestä samaa rytmiä paivästä toiseen, vaan elämä alkaa nopeasti pyöriä sen ympärillä, että illalla on pakotettava itsensä virkeänä sänkyyn ja aamulla väsyneenä ylös. Elämästä katoaa äkkiä merkitys, jos tuolle linjalle lähden, joten nykyään nukun silloin kun nukuttaa, ja olen hereillä silloin, kun ei nukuta. Tämä tekee minut onnelliseksi ja tasapainoiseksi.

Nuo tutkimukset todennäköisesti perustuvat siihen, että sellaiset ihmiset, joille sopii sama rytmi päivästä toiseen, pakotetaan vaihtuvaan rytmiin, eli itselleen sopimattomaan unirytmiin, ja tokihan siitä tulee huonoja tuloksia. Samanlaisia huonoja tuloksia tulee myös, jos minunkaltaiseni ihmiset pakotetaan päivästä toiseen samaan rytmiin, koska se taas on meille sopimaton unirytmi.

Vuorokausirytmi ei aiheuta eristäytymistä tai työttömyyttä. Esimerkiksi vuorotyö sopii huomattavasti paremmin niille, joilla on luonnostaankin joustava vuorokausirytmi, kuin niille, joiden on pakko saada nukkua joka päivä samaan aikaan. Eristäytyminen taas on itsestä kiinni, ei tämä minun tavallisesta poikkeqva unirytmini ole koskaan minua mitenkään eristänyt.
 

Yhteistyössä