Helmikuun helmet 2017 *joulu- tammikuussa*

Laskettu aika helmikuussa 2017, liity mukaan!

e103aa6eae68ede81f2758b880f09f69 (400x237).jpg

~ Helmikuun helmet 2017 ~

Tiedot muotoon:
Laskettu aika / nimimerkki / ikä / synnytyssairaala / monesko lapsi
Tiedot ja tietojen päivitykset mielellään jollain värillä korostettuna, jotta päivitykset on helpompi bongata keskustelun lomasta :)

~Syntyneet~

16.12 Qwerty_ / 21 / 2. ja 3./ rv 33+1 / poika A 1800g & poika B 1800g

22.1 Lillii84 / rv36+6 / tyttö 3125g ja 49cm


~Odottajat~


24.1.
Karkkipallero / 34 / OYS / 3.

30.1.
luppelo / 27 / OYS / 2.
tuba factor / - / - / 2.

31.1.
oinas-84 / 32 / K-HKS / 5.
Soihtu / 31 / KOS / 2.

1.2
talviuni_ / 32 / TAYS / 2.
Talventaika / 31 / KYS /3.
haikulainen / 33 / PHKS / 1.

2.2

Zane / 25 / K-PKS / 2.
Aino84 / 32 / - / 2.

3.2
Amiraali / 30 / TYKS / 2.
Selkkis / 36 / OAS / 3.
tiituliini83 / 33 / KOS?/ 3.

4.2

Bejpi / 30 / K-HKS / 3.
Mariii / 25 / HUS / 2.
Töppönen_ / 28 / OYS / 3.

5.2
Elisia / - / - / 3.
Von Puudelsson / 28 / OYS / 1.
Ouska90 / 26 / KYS / 1.
Murmis77 / 39 / OAS / 4.
Mukla / 35 / LKS / 5.

6.2
mansikkainen123 / 32 / - / 1.
nonna- / 26 / KOKS / 1.
Boboo / - / - / - /
piinamiina / 34 / EKKS / 1. *tyttöveikkaus*
VarrTi / 22 / LKS / 2.
anni1985 / - / - / 2.
kesäyllätys / 28 / - / 2.
Hilla1 / 26v / K-SKS / 1.

7.2

Pihakeinu / 30 / - / 2.
Omppunen1 / 23 / SEKS / 1.
Popcorn78 / 38 / KOS / 3.

8.2
Amanda2105 / 27 / HUS / 1.
Eden84 / 32 / KOS / 2.

9.2
Hautomo76 / 40 / - / 2.
Leijjjona / 21 / - / 1.
soihtu. / 31 / KOS / 2.
Maisa85 / - / KOKS / 2.
m4ikki / 25 / TAYS / 2.

10.2
Jameliini / 31 / KYS / 1.
Biliga / 32 / KYS / 2.

11.2
Nannaa_ / 18 / PHKS / 1.
_miimi_ / 27 / HUS / 2.
Tantsu / 25 / K-SKS / 2.
naeli / 27 / HYS / 2.
Mylove93 / 23 / VKS / 1. *poikalupaus*

12.2
Essisihisi / - / HUS / 2.
Theran / 38 / - / 4.
Cicada / 25 / NKL tai KOS / 1.

13.2

Maikkki / 28 / SATKS / 2.
Teddybear82 / 33 / JS / 3.
Kachi / 34 / TAYS / 1.
CherryPie / 30 / NKL / 1.

14.2

esva / 25 / - / 1.
äippä84 / 31 / SATKS / 4. *tyttölupaus*
Jyyres / 27 / - / - /
rautalintu / 30 / SATKS / 2.
Snusmumr1ken / 27 / K-SKS / 2. lapsi

15.2
Meowmau / - / - / 2.
emja / 36 / K-SKS / 5.
paupiu / 26 / OYS / 1.
MarJukka2017 / 37 / - / 2.
Essi93 / 23 / HYS / 2.
Kaini / 23 / K-SKS / 2.
Farnilla / 32 / TYKS / 1.

16.2

Nomppeli / 25 / K-HKS / 3.
Ssaara / 24 / PHKS / 1.
Tiitu85 / 30 / MKS / 2.

17.2
Auriga / 29 / TYKS / 1.
Aluut90 / 25 / PHKS / 1.
millismollis / 29 / KOS / 3.

18.2

Pumbuliini / 25 / TYKS / 2.
Välke / 34 / OYS / 3.
Metsäminttu / 28 / TYKS / 1.
Nupu1 / 20 / KYS / 1.
Moonligh-80 / 36 / ulkomailla / 3.
Mami94/22v./OAS/2. lapsi

19.2

Rukkapeikko / 27 / TAYS / 2.
haasu / 29 / OYS / 3. *poikalupaus*

20.2
minsulam / 26 / SEKS / 1.

22.2
Nete / 31 / K-PKS / 3.
Vagabonda / 37 / ulkomailla / 1. *tyttölupaus*
Hannaval / 31 / K-SKS / 6. lapsi
CeNedra / 33 / TAYS / 1. *poikalupaus*

23.2

PAMPULI / - / KOS / 2.
Lillilotta / 29 / SATKS / 2.
teza/ LKS/ 1.

24.2
Wuf / 32 / HYS / 3. *poikalupaus*
Vadelmasuukko / 25 / KOKS / 1.
jadalia / - / TAYS / 1.
emeleia / 36 / TYKS / 4.
Babez74 / 42 / - / 1.

25.2

BoomKaa / 29 / OAS / 4.

26.2

talvituuli / - / MKS / 2.
damys / 26 / K-HKS / 4.
Bettinah / 24 / - / 2.
Kerttu89 / 27 / ulkomailla / 1.
Piikuliinu/33/OYS/4.lapsi

27.2

Iinasandra / 24 / SATKS / 2.
Rosuliina / 34 / - / 2.
Mustikk4 / 28 / TAYS / 1.
Maria1985 / 30 / L-PKS / 1.
Sadovsky / 29 / KOS / 1. (2.)
Vauva-arimi / 28 / KYS / 1.

1.3

hipsuli90 / 26 / KYS / 1.

2.3.
Katjux / 38 / K-HKS / 3.

4.3
Vuohenkello / - / SATKS / 4.

Laskettu aika ei vielä tiedossa:
Annamai / 29 / TYKS / 2.

** yht. 101 odottajaa **

Synnytyssairaalat:

E-KKS: Etelä-Karjalan keskussairaala, Lappeenranta
HYS: Hyvinkään aluesairaala
JS: Jorvin sairaala, Espoo
KAKS: Kainuun keskussairaala
K-HKS: Kanta-Hämeen keskussairaala, HML
K-PKS: Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KOKS: Kymenlaakson keskussairaala, Kotka
KOS(/H): Kätilöopisto (/Haikaranpesä), HKI
K-SKS: Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä
KYS: Kuopion yliopistollinen sairaala
LKS: Lapin keskussairaala
L-PKS: Länsi-Pohjan keskussairaala
LS: Lohjan sairaala
MKS: Mikkelin keskussairaala
NKL: Naistenklinikka, Helsinki
OAS: Oulaskankaan sairaala, Oulainen
OYS: Oulun yliopistollinen sairaala
P-HKS: Päijät-Hämeen keskussairaala, Lahti
P-KKS: Pohjois-Karjalan keskussairaala, Joensuu
PS: Porvoon sairaala
SATKS: Satakunnan keskussairaala, Pori
SEKS: Seinäjoen keskussairaala
SKS: Savonlinnan keskussairaala
TAYS: Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS: Turun yliopistollinen keskussairaala
VKS: Vaasan keskussairaala

Edelliset ketjut:
elokuu
heinäkuu
touko-kesäkuu
syys-marraskuu
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos uudesta ketjusta! :) Ja miellyttävää joulun odotusta virallisesti kun kerta on joulukuu. :)
Mä en ainakaan meinaa ymmärtää että vauva tekee tuloaan kovasti...vieläkään. :D
Synnytys alkaa niin kiellän vieläkin.. :D

Noista nukkumisista. Joskus saa nukuttua monta tuntia putkeen mutta useimmiten herää siihen kun pitää vaihtaa asentoa. Joskus vaavi herää yöllä potkimaan mutta niihin en heräile vaan huomaan ne jos oon jo hereillä.
Enkä ole koskaan oikein ollut vessassa ravaaja yöllä.
Paikat vaan kipeytyy ja olo ei ole kauhean ketterä.

Oliko tämän vuoden äippäpakkaus kiva?
En oo vielä saanut. Kävin kurkkii kyllä kelan sivuilla minkälainen mutta eihän se sama asia ole kuin päästä hypistelee.

Vaunut ostettiin käytettynä. Briot. Ilmakumit ehdottomasti kun asutaan maaseudulla jossa ei ole kukaan välttämättä auraamassa säännöllisesti.

En ole rh-negatiivinen mutta vielä rv 36 joudun käymään uudestaan vasta-aine kokeissa kun verensiirrosta on "vasta" vuosi. Voi kuulemma vielä muuttua sen takia.

Theran&prinsessa rv29+4
 
Tän vuoden äitiyspakkaus oli aika sinivihreäsävyinen, mutta siitä huolimatta siinä ei varmaan ole muita kuin kestovaipan kuori, jotka ei pääsisi tytölläkik käyttöön. Tosi laadukkaan oloisia vaatteita.

Terveisiä synnytysosaston tarkkailuhuoneesta! Kohdunkaulan lyhenemisen ja supistuksien vuoksi oon seurannassa, tipassa ja vuodelevossa. Ainoa liikkuminen on vessaan ja takaisin.

Mut ultrassa mie näin meiän tytön kasvot! Niin suloinen jo nyt!

Piinamiina ja rakas lapsi 30+3
 
Tsemppiä Piinamiina makoiluun!
Kiitos Boomkaa uudesta pinosta!

Äitiyspakkaus saapui minulle jo useampi viikko sitten ja silloin jo taisin täälläkin mainita että oli kovin poikamainen.. Mutta en valita kun noin kivan avustuksen ylipäänsä saa :)

Maailman suloisin tunne, kun tytöllä on masussa hikka!! :love: Ollut nyt useampana päivänä peräkkäin.

Nukkuminen täällä myöskin jo kovin katkonaista. Joko vauva myllertää minut hereille, tai sitte vaihdellaan asentoa.. Mutta sitähän se tulee hyvässä lykyssä olemaankin, ainakin seuraavan vuoden :X3:
 
Moi!
Kiitos uudesta pinosta Boomkaa.

Apua, mä olen unohtanut hakea äitiysavustuksen. Tai siis, ehdin kyllä vielä, mutta täytyy tehdä se nyt tulevina viikkoina. Ei olla vaan oikein miehen kanssa päädytty vielä selkeästi jompaankumpaan. 140€ on kumminkin loppupeleissä suht pieni summa. Onhan se itse pakkaus arvokkaampi. Mutta saahan 140€ aika paljon vaippoja vaikkapa :)
 
Jaksamista piinamiinalle sinne osastolle. Toivottavasti lepo auttaa (y)

Minäkään en oo vielä hakenut äitiysavustusta/-päivärahaa. Jostain syystä en muka oo ehtinyt tjtn :D aluksi olin ihan varma, että otetaan pakkaus, mutta nyt oon alkanut empimään. Tavaraa yms. on jo aika paljon ja vaatetta tulee varmaan ostettua kuitenkin itse. Voi siis olla, että kallistun rahakorvauksen puoleen (vaikka onkin aivan ihana ollut aina hakea tuo pakkaus ja lasten kanssa yhdessä penkoa mitä sieltä löytyy!) :rolleyes:

Jahas, pitää jatkaa koulupäivää (onpa jännä kun on tätä "omaa aikaa" näin keskellä päivää) :p

Ihanaa joulukuun 1.päivää kaikille mammoille!:love:

BoomKaa ja papunen rv 27+5
 
Ei oo tosiaan pitkä aika enää kun meidän vauvat syntyy. Saman verran suunnilleen on itellä, mitä aikaa on kulunu syyskuun lopulta, ja syyskuuhan oli ihan justiin!! :D

Mä oon ennen raskautta jo ollu sellanen yöheräilijä ja onhan se rasittavaa kun ei saa nukuttua koko yötä putkeen.

Töissä jatkettiin mun sopimusta niin, että saankin palkan 31.3. asti. Alunperin olis maksettu siihen 15.1. asti, mihin oli sopimusta. Onhan tuo mukavaa, että saa sitten kunnon palkkaa alkuun.
Palkanlaskijalle soittelin tänään noista rahoista niin hän vastas, että ne toimittaa automaattisesti ne 6kk tulot. Odottavat vielä joulukuun tulot ensin. Ilmeisesti kela siis ottaa aina yhteyden työnantajaan ja pyytää nuo tiedot. Luulin, että pitää ite olla asialla. :LOL: Enää vajaa 5 viikkoa äitiysloman alkuun ja huomaa, ettei oikein olis enää motivaatiota varsinkaan näillä keleillä mennä töihin.

Musta tuntuu, että tää baby kierii vielä niin paljon, ettei oo asettunu mihinkään tiettyyn asentoon. 13.12. olis seuraava neuvola, jolloin katotaan ekan kerran, kuinka päin poitsu tuolla hengaa.:love:

rv 29+5
 
No heipähän pitkästä aikaa!
Ei ole tullut käytyä täällä lukemassa, kun viime hetken koulut ja remontit on painanut päälle. 74 päivää niin pikkuneidin laskettu aika olisi.
Onko teille tullut paljon kiloja raskauden aikana? Minä turpoan kun pullataikina ja liikkuminen ei meinaa onnistua enää melkein ollenkaan. Postilaatikolle kun kävelee niin hengästyy. Painoa on tullut jo tähän mennessä 17 kiloa(?!?!?), aivan järkyttävää, mutta annan sen itelleni anteeks kun on tätä niin kauan toivottu ja haluttu :)
 
Mylove: Onhan tuo reilu 70 päivää palkallista äitiysvapaata mukava alku, itsellä vakityö nii sama homma :) Laskin kans justiin, että itellä olis vielä 15 työpäivää jäljellä ennen äitiyslomaa ja ei todellakaan jaksais enää myöskää kiinnostaa :X3: Meillä tyttö on ollut koko ajan raivotarjonnassa ja tosiaan toivon ettei lähde enää kääntyilemäänkään..

Kachi: Minulle painoa tullut ekasta neuvolasta 3,5 kg!

äippä ja pirpana 29+ 4:barefoot:
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Babez, selvisikö se verikoeasia?

Kachi täällä toinen joka kerää painoa :D on toki lähtenyt aina imetyksen myötä pois, mutta synnärille mennessä on varmasti taas 25kg kasassa :rolleyes: ensi viikon neuvolassa näkee, paljonko on tullut kuukaudessa.

Mun pitää hakea myös Kelan päivärahaa viimeisten 6kk:n tulojen perusteella (vakityössä jatkan), koska muuten menis 2015 mukaan, jolloin olin äitiyslomalla/hoitovapaalla. Soittelin Kelan asiakaspalveluun, jossa oli tosi mukava nainen puhelimessa ja selvitettiin noita raha-asioita :)

Mä oon öisin niin väsynyt, että en herää vauvan mönkimisiin tai pissahätään. Yöunet tosin jää niin lyhyiksi, ettei siinä paljoa kerkeis ees heräillä :LOL: joululomalla nukun kyllä poskettoman paljon, myös päiväunia. Siitä onkin enää 2,5 viikkoa ja pääsee äitiysloman viettoon. Ei enää montaa työpäivää siis jäljellä täälläkään ;)

Mukavaa viikonloppua ja voikaahan paksusti :X3::giggle:

BoomKaa ja papunen rv 27+6
 
Boomkaa, hyvä että joku muukin kerää painoa kun aloin jo oleen huolissaan ja nolona :)

Onko muilla menny kasvu ihan käyrän mukaan? Onko jollain ollut tarvetta/puhetta, että pitäisi alkaa ultraamaan vauvan kokoa? Mulla on 13. pv neuvola ja silloin katsotaan josko pitää ultrata kun tällä hetkellä tuo kohdunpohjan mitta oli jo suurempi kun kaverilla kenellä on la. kuukautta aiemmin. Koko ajan on menty käyrän yläpuolella. Tiedä mikä amatsoni siellä kasvaa :)
 
Aurinkoista joulukuun alkua Kreetalta! En meinannut päästä takaisin tänne Suomen loman jälkeen Lufthansan lakon takia, mutta nyt olen onnellisesti kotona ennen joulumatkaa Suomeen. Pitkä matkapäivä (=kaksi välilaskua, 12 h) meni ihan mukavasti ja lentosukille siitä kiitos. :D Ei tullut turvotusta.

Mulla on painonnousu tasaantunut, ehkä sokerittoman ruokavalion takia, ja nyt on tullut 7 kg lisää alkuperäiseen painoon. Sokeriarvot ovat edelleen hyvät ja alan tottua tähän muutaman tunnin väliseen syömiseen, mittailuun ja hiilareiden laskemiseen. Joskus tekee mieli suklaata, mutta hyvin olen itseni hillinnyt ja kroppa kiittää. Ihokin tuntuu heleämmältä!

Yöunet ovat maistuneet, mutta kyllä mä heräilen n. kolmen tunnin välein vessaan. Tuntuu, että nukun koko yön samassa asennossa (vasemmalla kyljellä) ja joskus jos vahingossa käännän kylkeä liian nopeasti, saattaa nivusissa vihlaista. Olenkin yleensä aamulla aika jumissa... Kävin osteopaatilla ja hän laittoi lantion asentoa kuntoon. Ihana fiilis hoidon jälkeen!

Täällä ultraillaan todella yksityiskohtaisesti ja meidän pieneltä löydettiin sydämestä sellainen ohut ylimääräinen verisuoni. (Suomessa tehdyssä rakenneultrassa ei löytynyt mitään poikkeavaa.) Tämä suoni kuulemma yleensä sulkeutuu itsestään, mutta joudumme loppuraskaudesta vielä lisätutkimuksiin. Tämä "oireyhtymä" tunnetaan nimellä PLSVC eli persistent left superior vena cava. Tietenkin tämä nyt huolestuttaa, mutta koitan ottaa rennosti. Sydän sykkii normaalisti ja kaikki on muutenkin hyvin eli luotamme siihen, että tuo suoni ei aiheuta ongelmia. Lääkärin oli kuitenkin pakko mainita, että joissakin tapauksessa tämä voi johtua myös esim. kromosomihäiriöstä ja siinä vaiheessa tietenkin nousi pala kurkkuun. Huh. Mutta nyt ei asialle voi tehdä sen kummempaa eli odotamme seuraavaa tsekkausta. Pääsen onneksi vielä joulun alla Suomessa spesialistille ja toivon, että kaikki näyttää hyvältä. Ennen synnytystä ei toki voi tietää mitään varmaa...

Hyvää tulevaa viikonloppua!

- Vagabonda 28+2
 
Boomkaa kiitos uudesta pinosta minunkin puolesta :)

Täällä kans yksi raskauskilojen kerääjä! :eek: Nyt taitaa olla n. 15 kg kasassa ja en halua edes ajatella montako kiloa lisää joulun herkuttelut tuo tullessaan. .. Aion silti nauttia ihan niin paljon herkkuja kuin mieli tekee. Mulla on joka raskaudesta paino noussut sen 20kg suunnilleen ja nopeesti lähteny synnytyksen jälkeen joten en oo huolissani vaikka välillä tämä "valaan ulkomuoto " vähä ahistaa :unsure: Oon lähtöjään hoikka kumminkin

Tänään kävin jouluostoksilla ja olihan ihanaa äsken rapistella paketteja kaikessa rauhassa kun lapset oli menneet nukkuun :love: Ens viikolla mun täytyy vielä pari ostosta käydä tekemässä mitä tällä reissulla jäi.

Teettekö ite jouluruokia minkä verran? Minä suunnittelen joka vuosi että teen ite laatikot, mutta mutta. .. Jotenkin sit kumminki päädyn ostamaan ne aina valmiina! Nyt taas olis kova tarkotus tehdä edes joku ,Lanttulaatikko kenties kun siitä eniten tykätään. Viime vuonna tein kyllä semmosta jauheliha -punajuurilaatikon joka on ihan sairaan hyvää , joten sitä varmaan tänäkin vuonna!

Mitenhän nuo päiväraha hommat menee kelalla, tai että onkohan niillä tallessa mun palkkatiedot jotka toimitin syksyllä 2015 kun kuopus teki tuloaan... Samojen tulojen mukaan siis ootan että tekevät päätöksen nytkin, hakemuksen oon laittanu, mutta liitteeksi vain raskaus todistus kun tosiaan oon olettanut että ne palkkatiedot niillä jo on. Sitte tuli mieleen että voiko se edes olla näin helppoa Kelan kanssa :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Qwerty_
Täällä nostatetaan joulumieltä pipareiden leipomisen merkeissä :p

Joku taisi jossain vaiheessa kysellä joulupukista tms. Meille tulee (jahka saadaan siis joku siihen kysyttyä). Lapset on nyt siis 1,8v., 5v. sekä 10v. Joulupukki taitaa olla tärkein tällä hetkellä tuolle viisivuotiaalle, joka oli jo opetellut laulun joulupukkia varten sekä piirtänyt monta kuvaa, että saa ne aattona antaa :love:

Jouluruokia koitan tehdä mikäli ehdin. Töitä on vielä 22.päivä, jotan hieman voi kiirettä pukata.
Aikaisempina vuosina oon tehnyt itse mm. rosollia sekä porkkanalaatikkoa. Mutta stressiä en ota, kaupan laatikot on myös hyviä. Lisäksi appiukko tekee graavilohta, nam :p Pöydästä löytyy myös perinteinen kinkku (superylikypsäksi paistettuna), perunamuusi, uunilohi, salaatteja, lämpimiä kasviksia sekä hillitön juustovalikoima ja joululimppua. Ah, jopa sitä odottaakin, että pääsee väkertämään pöytää kauniiksi ja nauttimaan jouluaaton tunnelmasta.... :X3:

Noniin, ja tästä pääseekin sitten mahan kasvuun. Eli mulla oli eka sf-mitta (hyvin epäröivän) terkan mittaamana todella yläkäyrien yläpuolella. Viikon päästä on seuraava tsekkaus, niin katsotaan mitä näyttää. Epäilen siis, että kyseessä täysi mittavirhe. Mutta mitään erikoisempaa kontrollia ei antanut. Jos edelleen mitta on ylisuuri, niin laittanee lähetteen äitipolille ultraan.

Haasu, mulla pitäisi varmaan mennä samoin kun sulla. Kelan nainen ei kyllä sanonut suoraan sitä, vaan tuumasi, että tässä huomioidaan mikä tulee asiakkaalle kaikista parhaimmaksi ja kannattavimmaksi vaihtoehdoksi.

Vagabonda, toivottavasti ei ole mitään vakavaa pienellä kyseessä. Onneksi ootte nyt seurannan alla, niin näkee mihin tilanne etenee ennen vauvan syntymää :)

Mutta nyt jatkamaan pipareiden pariin ennen kuin nuo pikkuahmatiti mättää kaiken taikinan vatsoihinsa peltien sijaan :LOL:

Boomkaa ja papunen rv 28 (...Hitsi, että viikot vaihtuu vauhdilla!:X3:)
 
  • Tykkää
Reactions: Vagabonda
Oonko mie ainoa, jolle hengittäminen tekee jo tiukkaa? Asiaa ei yhtään auta pieni limaisuus ja närästys, mutta ihan syviä hengityksiä ja haukotuksia on pakko ottaa vähän väliä.

Jos saisi lähteä ulos kävelylle, niin sekin voisi auttaa. Oon kuitenkin lääkärin määräyksestä pyhän kolminaisuuden (vessa, jääkaappi ja sohva) sisällä ainakin vielä ensi viikon ajan.

Piinamiina 30+5
 
Piinamiina, pääsit kuitenkin jatkamaan kotiin levähtelyä? Mulla joutui kaveri olemaan viimeiset kaksi kuukautta sairaalassa petipotilaana ennenaikaisen synnytyksen riskin vuoksi, ja olihan se jo ihan korviaan myötä täynnä sairaalaa kun sai viimein vauvan syliin :rolleyes: paljon jaksamisia sulle!

Hengästymisestä oli puhetta. Meillä kaksikerroksinen talo ja makkarat on ylhäällä, joten tulee kiitettävästi läähätettyä päivän aikana. Aamut ja illat on rankimpia. Viime aikoina on kuitenkin helpottanut, ja vauva tuntuu viihtyvän nyt raivotarjonnassa tuolla alhaalla (hikkaa aina samassa kohtaa). Onpahan paremmin keuhkoilla tilaa, siihen asti että vauva vielä kasvaa ;)
Eniten tulee tuota ilman haukkomista makuullaan/sängyssä kun pitää vaihtaa asentoa (kyljeltä toiselle).

Todella energinen olo itseasiassa tällä hetkellä. Nyt kun maha ei oo vielä tiellä (okei, pari kertaa oon jo törmännyt pöydän kulmaan ja yhdesti kopsauttanut vessan ovella), mutta koitan saada kaikki mahdolliset rästihommat tehtyä vielä kun pystyy. Supistelut on jo aika napakoita; välillä joutuu pysähtyy ja oottamaan että menee ohi.

Meillä on nyt sitten enterorokkoa. Johan tää syksy onkin sairastettu niin, ettei tartte pariin vuoteen tulla mitään :cautious: Kahdella lapsella on ihan selvät oireet ja odottelen nyt, että tuleeko mulle tai miehelle.

BoomKaa ja papunen rv 28+1
 
Piinamiina, pääsit kuitenkin jatkamaan kotiin levähtelyä? Mulla joutui kaveri olemaan viimeiset kaksi kuukautta sairaalassa petipotilaana ennenaikaisen synnytyksen riskin vuoksi, ja olihan se jo ihan korviaan myötä täynnä sairaalaa kun sai viimein vauvan syliin :rolleyes: paljon jaksamisia sulle!

Hengästymisestä oli puhetta. Meillä kaksikerroksinen talo ja makkarat on ylhäällä, joten tulee kiitettävästi läähätettyä päivän aikana. Aamut ja illat on rankimpia. Viime aikoina on kuitenkin helpottanut, ja vauva tuntuu viihtyvän nyt raivotarjonnassa tuolla alhaalla (hikkaa aina samassa kohtaa). Onpahan paremmin keuhkoilla tilaa, siihen asti että vauva vielä kasvaa ;)
Eniten tulee tuota ilman haukkomista makuullaan/sängyssä kun pitää vaihtaa asentoa (kyljeltä toiselle).

Todella energinen olo itseasiassa tällä hetkellä. Nyt kun maha ei oo vielä tiellä (okei, pari kertaa oon jo törmännyt pöydän kulmaan ja yhdesti kopsauttanut vessan ovella), mutta koitan saada kaikki mahdolliset rästihommat tehtyä vielä kun pystyy. Supistelut on jo aika napakoita; välillä joutuu pysähtyy ja oottamaan että menee ohi.

Meillä on nyt sitten enterorokkoa. Johan tää syksy onkin sairastettu niin, ettei tartte pariin vuoteen tulla mitään :cautious: Kahdella lapsella on ihan selvät oireet ja odottelen nyt, että tuleeko mulle tai miehelle.

BoomKaa ja papunen rv 28+1
Juu, pääsin kotiin. Närästys ja hengen haukkuminen pitkällään on niin kovaa, että yöllä piti herätä kävelemään hissukseen ympäri alakertaa. Yläkertaan (missä meilläkin normaalisti makkarit on - nyt vain väliaikaisesti patjat on siirretty alakertaan) en uskalla mennä, ennen kuin ehkä ensi viikon jälkeen. Toisaalta on hurja halu suojella lasta ennenaikaiselta syntymältä ja sit kuitenkin haluaisi pitää edes pikkiriikkisen kiinni normaalista elämästä. Varsinkin kun tuo lastenhuoneen laitto yläkertaan jäi keskiviikkona päivystykseen mennessä ihan karmeeseen sotkuun ja sellaiseen vaiheeseen, ettei itellä oo mitään muistikuvaa, mitä siellä missäkin on. On siis vaikea pyytää toiselta tuomaan just sitä tai sitä tavaraa.

Jouluaskartelutkin jäi suurimmaksi osaksi yläkertaan ja nyt pitäisi osata sanoa miehelle joka neula ja nippeli, jonka tarvitsisin.

Ota, BoomKaa, ilo irti energisyydestä. Toivottavasti selviätte enterosta helpolla.
 
Tervehdys te kaikki, joilla on laskettu aika helmikuussa!

Työskentelen tohtorikoulutettavana Helsingin yliopiston Käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa, ja Oppiva vauva -hankkeemme etsii vapaaehtoisia perheitä!

Olen lääketieteellisen teknologian diplomi-insinööri, ja olen tehnyt aivotutkimusta jo kolmen vuoden ajan. Aiempi tutkimukseni on käsitellyt mm. sitä, miten samalla tavalla eri ihmisten aivot reagoivat esimerkiksi kuunnellessa puhetta ja miten tätä tietoa voitaisiin käyttää auttamaan eri tavoin puhekyvyttömien ihmisten viestintää.

Väitöskirjassani tutkin vastasyntyneiden oppimiskyvyn yhteyttä kielen kehitykseen ja samalla kielen kehityksen hermostollista taustaa. Tavoitteena on, että kielen ja kommunikaation kehitykseen liittyvät mahdolliset vaikeudet osattaisiin tunnistaa mahdollisimman varhain.

Tutkimukseen kuuluu kaksi EEG- eli aivosähkökäyrämittausta: yksi aivan vastasyntyneenä ja toinen 8-12 kk:n iässä. Aivosähkökäyrämittaus on laajasti käytetty täysin turvallinen mittaus, josta lapselle ei aiheudu mitään haittaa. Mittaus kestää noin 1,5 tuntia, ja se suoritetaan vauvan nukkuessa. Ensimmäisen mittauksen tekee nyt lokakuussa tutkimussairaanhoitaja Tarja Ilkka Jorvin sairaalassa Espoossa, ja toisen mittauksen minä Helsingin yliopiston tiloissa noin vuoden päästä.

Lisäksi lähetämme teille kotiin kyselylomakkeen lapsen kielellisestä kehityksestä, kun lapsi on noin vuoden ja noin kahden vuoden ikäinen. Lomakkeiden täyttöön menee noin tunti molemmilla kerralla. Mitään kotitehtäviä tutkimukseen ei kuulu, ja saatte pienen korvauksen tutkimukseen käyttämästänne vapaa-ajasta. Matkakuluja emme valitettavasti pysty korvaamaan.

Toivomme seurantatutkimukseemme mukaan vapaaehtoisiksi vastasyntyneitä perheistä, joissa lapsen synnyttäjä puhuu suomea äidinkielenään. Osallistumisenne on erittäin tärkeää, sillä tutkimuksen myötä lasten kielellistä kehitystä voidaan mahdollisesti alkaa tukea tehokkaammin ja aikaisemmin kuin nykyään. Tästä hyötyisivät erityisesti lapset, joiden kielen kehitys on viivästynyt tai vaikeutunut.

Jos kiinnostuitte, lisätietoja ja ilmoittautuminen löytyy osoitteessa https://oppivavauva.net/. Minut tavoittaa osoitteesta emma.suppanen@helsinki.fi, ja vastaan mielelläni kaikkiin mahdollisiin kysymyksiinne!
 
Heips taas kaikille ja kiitos Boomkaa uudesta pinosta.
Onneksi olet Piinamiina päässyt jo kotiin ja varmasti turhattavaa kun joulun aikaan niin paljon hommaa ja levätä pitäisi :unsure:.
Täällä kans alkanut tuo hengästyminen ja uutena ihanana oireena kuorsaus (mieheni on ikionnellinen :ROFLMAO:). Vessassakin saa yöllä käydä :cautious:.
Äitiyspakkaus tuli mulle jo viime viikolla ja mie ainakin tykkäsin tosi tosi paljon..Pienempiä kokoja olisi saanut olla kyllä enemmän, mutta muuten kyllä kelpaa.
Onneksi pääsen tänä jouluna valmiiseen pöytään niin ei tarvi joulua valmistella ollenkaan ;).
Itsellä vielä äippä lomaan reilu 6 viikkoa eli ei vielä lähelläkään :unsure:.
No tänään oli lääkärineuvola ja tuomio oli kohdunkaulan lyheneminen edelliseen kertaan verrattuna (n). No nyt sitten otetaan rennommin..ei kurotella eikä nostella mitään kauhean raskasta :confused:. No tällä mennään kun ei muutakaan voi..turhaa kai tätä on stressata valmiiksi ja pelätä pahinta vaan positiivisesti eteenpäin päivä kerrallaan:barefoot::love:.

Toukka 28+2
 
Wuf
Iloista joulukuuta kaikille ja Boomkaalle kiitokset uudesta pinosta!

Täällä on nyt flunssaa sairastettu koko perheen voimin ja nyt alkaa olemaan kaikki vihdoin terveitä.
Iloisia uutisia saatiin asunnon suhteen eli tammikuun alussa pääsemme muuttamaan isompaan asuntoon tuohon naapuripihaan :LOL: Eipä vaihdu esikoisella edes kaverit ja saadaan kunnolla tilaa kun tulee peräti 16 neliötä lisää tilaa!

Vaunuista. Meillä tulee olemaan varmaan kahdet vaunut käytössä eli tuplat, luultavasti Easywalker Duot, ja nykyiset Brion Smilet joihin sopiva kaukalokin löytyy.

Yöllä heräilen kerran tai kaksi vessassa käynnin vuoksi, kuopus kun on nyt flunssan jälkeen alkanut nukkumaan yönsä heräämättä. Toki nukahtaminen hänellä vielä pieni ongelma jonka takia pääsen nukkumaan yleensä vasta 12 aikaan yöllä ja herätys kun on esikoisen kouluun lähdön vuoksi 6.30-7.15 niin eipä siinä hirveästi ehdi nukkua...

Joulu meillä tulee olemaan hyvin niukasti koristeltu tänä vuonna lähestyvän muuton takia eikä myöskään pukkia oteta tänä vuonna vaikka esikko siihen vielä uskookin.

Me pääsimme nimestä vihdoin sopuun ja nyt on kaikki kolme nimeä pojulle valittuna. Mä vaan niin pelkään, että kun pojun syliin saan ei hän näytä yhtään Noelilta.

Kachi kyseli kokoultrasta. Mä olen viikolla 36 menossa koko ultraan, koska kahdella aiemmalla ollut reilun kokoiset päät ja nyt viimeisimmässä ultrassa tulokkaan pää oli selkeästi muita mittäja isompi ja tulen saamaan käynnistyksen viimeistään laskettuna.

Piinamiinalle jaksamista lepäilyyn ja toivotaan, että pikkuinen malttaa pysyä mahassa vielä.

Listaan voi laittaa minulle poikalupauksen ja ikää nykyään 32v

Wuf ja Poju 28+5
 
  • Tykkää
Reactions: piinamiina
Huomenta!
Kiitos Boomkaalle uudesta pinosta.
Piinamiinalle tsemppiä levähtelyyn!

Täällä on ollut puhetta hengästymisestä. Meillä on myös kaksikerroksinen talo ja kun ramppaa portaita ylös-alas niin kyllä tuntuu, että henkeä ei saa. Ja sitten kävelylenkeillä on tahtia joutunut hengästymisen vuoksi (ja supistelujen) hidastamaan. Vauvaa painaa jo kovasti kylkikaareihin.
Tällä viikolla mulla oli lääkäri-neuvola. Sairasloma jatkui äitiyslomaan saakka (huh, aika menee niin hitaasti) supistelujen ja alhaisten verenpaineiden vuoksi. Muuten kaikki ok. Hb oli hyvä 130, paino noussut 14kg(n). Lääkäri ei kuitenkaan ollut painon noususta moksiskaan, onneksi.
Sf-mitta menee yläkäyrillä, nyt oli 28,5cm.

Joulua olen pikkuhiljaa laitellut. Valoja ja tonttuja on tupsahellut tupaan. Lapset tykkää! Nyt pitäs alkaa leipomaan ja se on kyllä niin terapeuttista :love:.

Wuf tsemppiä muuttopuuhiin!

Koko-ultrasta on myös ollut täällä puhetta. Mulla on viikolla 35 synnytystapa-arvio ja samalla kokoultra äippäpolilla. Saa nähä päädytäänkö sektioon vai saanko synnyttää alateitse. Vuoto - ongelmien vuoksi joutuvat miettimään synnytystavan. Ja kyllähän se laittaa ittiäki mietityttään, kun edellisissä synnytyksissä oon vuotanut runsaasti. Sektio sinänsä houkuttelee, kun pystyvät siinä samalla kohdun kuivaamaan kun taas alateitse synnyttäessä joutuu miettimään joutuuko jokatapuksessa saliin kohtua kuvaileen. En tiiä, kumpi parempi. Mutta nyt oon huomannut, että joka päivä tulee mietittyä asiaa.

Onko teillä muilla ollut mitään ongelmia parisuhteessa? Musta tuntuu, että meillä on viime viikot ollut yhtä nahistelua. Mää loukkaannun kaikesta mitä mies sanoo tai tekee tai jättää sanomatta. Saatan olla sitten mykkäkoulussa tai suuttua niin, että suusta pääsee sammakoita. Ja tiedän, että mies ei varmasti halua loukata mua tai mitään, mutta itestä vaan tuntuu, että toinen on niin ärsyttävä. Vaikka selittää:unsure:, mutta kait tämä on jotakin hormonimyrskyä. Toivottavasti!

Mutta, nyt pitää alkaa laittaan lapsille aamupalaa ja alkaa sitten leipomaan. Mukavaa viikkoa kaikille ja ihanaa joulun odotusta jokaiselle mammalle:love:!

-Piikuliinu ja vauveli 28+4
 
Wuf: tsemppiä sinnekkin muuttohommiin! Sama edessä, todellinen rumba alkaa 27.12 :confused: Ei paljon laiteta joulua siis meilläkään tänä vuonna. Ja onnea synttäreistä:)

(.): alkaa symfyysikivut olla kyllä sitä luokkaa, että maanantaina menen käväsemään työterveyslääkärillä ellei ala helpottaa.. Vielä kun vauva on koko ajan viihtynyt tuolla hyvin alhaalla, niin painaa ja juilii niin p*keleesti välillä :cautious: Töistä ei tule mitään, nukkuminen katkonaista, Panadol särkylääkkeenä= ei mitään virkaa.. Mutta hip hei, uudella kymmennellä ollaan viikoissa taas! 30 +3 :love: minne ihmeeseen hupenee nämä viikot..?(n)

Äippä ja pirpana rv 30+3
 

Yhteistyössä