Isän jääminen kotiin lapsen kanssa - kokemuksia?

Hei,

En oikein löytänyt sopivaa osioita tälle aloitukselleni, joten ajattelin että täällä alle vuoden ikäisten omalla sivustolla voisi olla parhaiten keskustelijoita tästä aiheesta.

Meille on tosiaan tulossa perheeseen kolmas lapsi alkuvuodesta jos kaikki vain menee hyvin loppuun saakka. Vanhemmat lapset on meillä pienellä ikäerolla jat tuollon mies piti isäkuukaudet ja jäi myös hoitovapaalle minun palatessani töihin. Tuolloin nuorempi lapsista oli n. 9kk ja vanhempi n. 1,5v. Kaikki sujui hyvin, ja tuo aika oli todella opettavaista kaikille meille. Mies ymmärsi paremmin minua millaista se kotivanhemman arki oli ja samalla itsekin ymmärsi miltä tuntuu tulla raskaan työpäivän jälkeen kotiin jossa odotti toinen työmaa.

Vaikka tässä raskaudessa alussa ollaankin niin ajatukset jo vähän kääntyivät sinne synnytyksen jälkeiseen aikaan. Minulla on tällä hetkellä mielenkiintoinen työ, josta nautin paljon. Miehellä puolestaan on alan vaihto käynnissä, ja sinällään parempi tilanne jäädä koti-isäksi hetkeksi. Hän ehdottikin, että jos tällä kertaa jaetaan vanhempainkausi jo aikaisemmin. Sinällään mielenkiintoinen ajatus, ja koska mies on jo kerran koti-isäillyt tietää varmasti mitä edessä on :ROFLMAO: Ainut mitä itse mietin on imetys.. Molempien lapsien kohdalla olen imettänyt yli vuotiaaksi ja maitoa on riittänyt myös pakastettavaksi asti jolloin isä on voinut tarjoilla äidinmaitoa. Tuolloin toki imetys on ollut tiheämpää minun ollessa kotona, joten kolmannen kohdalla se 8-9h tauko voinee vaikuttaa myös maidon määrään.

Onko täällä muita äitejä, jotka ovat palanneet töihin ennen vanhempainkauden loppua? Miten sujui? Minkä ikäinen lapsi oli?

Karkkipallero ja kolmas muru 11+3
 
Eikö kenelläkään ole mies jäänyt vanhempainvapaata viettämään äidin palatessa työelämään, vai oliko aloitukseni väärässä paikassa?
Ajatusta pyöritellessä ja miehen kanssa keskustellessa olen alustavasti miettinyt, että töihin paluu voisi olla siinä vaiheessa kun lapsi on n. 6 kk. Silloin kuitenkin viimeistään kiinteitä aloitellaan ja muutenkin toivottavasti viihtyy vähän enemmän lattialla/sitterissä.. Tosin nuorempi, tai pitäisikö opetella jo sanomaan keskimmäinen, lapsi viihtyi ensimmäisen vuoden lähinnä vain minun sylissä että eipä näitä aina etukäteen voi suunnitella. Hän syntyi keskosena, joten ehkä senkin takia kaipasi läheisyyttä niin paljon että sitteri ja turvaistuin olivat kauheita "kidutuslaitteita" eikä lattialla olokaan kiinnostanut ennen n. vuoden ikää. Hän myös söi n. 2h välein ensimmäisen kuukaudet, mikäli olikin hyvä että painoa saatiin hyvin. Ensimmäinen vuosi mentiinkin melkoisella univajeella vilkkaan esikoisen heretessä viimeistään 7:00, ja vauvan nukkuessa max. 2h putkeen...

Esikoinen taas oli ihan eri maata, nukkui pitkiä yöunia n. 5-6 kk ikäisestä joten aamulla saatettiin heräillä joskus 10-11 välillä ja otettiin usein 2-3h päikkäritkin :D Olen ajatellut, että jos näyttää siltä että tämäkin vauva on enemmän tuota pätkänukkumista kannattava tyyppi niin sitten taitaa olla turha minun noin aikaisin töihin edes lähteä kun tuskin saan mitään järkevää töissä aikaiseksi.

Muiden kokemuksia kaipailen edelleen!
 
Meillä vauva nyt 3,5kk ja olen palaamassa töihin marraskuun alussa. Vauva silloin 7kk ja mies jää kotiin pitämään lopun vanhempainvapaan + isäkuukauden. Mutta meillä on vauva jo nyt pulloruokinnalla täysin eli en osaa ottaa kantaa imetysasiaan.
 
Kiva, että muitakin vastaavassa tilanteessa olevia löytyi. Tuo imetys nyt olikin lähinnä ainut mieleen tullut asia johon iskä ei kykene, mutta eiköhän sekin siitä järjesty! Minä olen miettinyt töihin palaamista lapsen ollessa n. 6 -7 kk. Isommat lapset menevät silloin 2. ja 1. luokille.

Onko tiellä Huhtihapsukkainen myös isompia lapsia? Olisi mukava kuulla kokemuksia myös lisää :) Onko täällä ketään kenellä tilanne on nyt "päällä"? Eli äiti töissä, isän hoitaessa lasta/lapsia kotona?
 
Meille syntyi esikoinen tammikuussa. Jo ennen raskauttani mies ilmoitti että hänestä tulee koti-isä. Ja niin hänestä tuli. Hän jäi vauvan kanssa vanhempainvapaalle, pitää sen kokonaan eli minä olin kotona vain äitiysvapaan. Meillä on menty pulloruokinnalla lähes alusta alkaen, joten imetyksen kanssa ei sen puoleen ole ollut huolehtimista. Todennäköisesti minä vuorostani jään hoitovapaalle hetkeksi kun vanhempainvapaa loppuu.
 
Meillä myös mies jäämässä vanhempainvapaalle, kun vauva on 7kk. Suunnittelimme näin molempien toiveesta ja minulla on myös tarve palata töihin loppuvuodeksi työn ohessa opiskelun vuoksi. Meillä ei myöskään enää imetetä, joten siihen osaa ottaa kantaa, että kuinka sen kanssa sujuisi. Mutta kyllä te löydätte teille sopivan tavan saada homma rullaamaan. Muistaakseni työaikalaissa tms:ssa on pykälä, jonka mukaan äidille pitää järjestää mahdollisuus pumpata maitoa rintalapselle, jos äiti on töissä. Googlaile, löytyykö asiasta jotain tarkempaa kuin mitä on tuossa linkissä.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2001/20010088
 
Hei.Minulla on tuttava jolle syntyi lapsi.Ja rahatilanteen takia äiti joutui menemään töihin ja isä jäi kotiin.Niin he tekivät siitten niin,että isä oli viennyt lapsen pari kertaa päivässä äidin luokse syömään(töihin siis:D) loput ruokinnat olivat varmaan niitä soseita arvelin.Että silleen.Ja hyvin pärjäsivät.Voithan sinä pumpata sitä maitoa ja pakastaa kanssa.:)
 

Yhteistyössä