Kaupassa työskentelevät, tehdäänkö poistumistarkastuksia oikeasti?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En tiedä nykypäivän käytännöistä, mutta aikoinaan, kun olin työharjoittelussa (K-kauppaketjuun kuuluvassa kaupassa), niin henkilökunnan ulko-ovella oli sellainen laite, joka satunnaisesti näytti punaista valoa ja kenen kohdalle se osui, niin piti näyttää laukkunsa. Pistokoeluontoisesti ainakin silloin tehtiin tarkastuksia.
 
vierailija
Kaupan alalla tarkistetaan yhä useammin työntekijöiden kasseja varkauksien varalta

Poistumistarkastukset ovat yleistyneet 2000-luvulla. Tutkimusten mukaan työntekijät varastavat Suomessa kuitenkin vain harvoin. Nykyään työntekijöiltä saatetaan tarkastaa jopa autoja.

13.10.2015 klo 12:37päivitetty 13.10.2015 klo 13:05

Asiantuntijoiden mukaan työntekijöiden laukkujen tarkastukset ovat yleistyneet kaupoissa 2000-luvulla siitä huolimatta, että tutkimusten mukaan myyjät varastelevat harvoin. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimuksessa vain 4 prosenttia kaupan alan yrityksistä kertoi työntekijän varastaneen vuoden aikana. Selvästi yleisin varkaus oli asiakkaan tekemä.

Asiallisen poistumistarkastuksen tekee vartija ja kaikki työntekijät tarkastetaan tasapuolisesti.

PAMin kaupan alan neuvottelupäällikkö Juha Ojala kertoo, että varastaminen on harvoin työsuhteen päättymisen peruste.

– Äärimmäisen harvoin meille tulee tällainen työsuhteen päättymisen perusteena. Tarkastuksissa on ehkä väärään suuntaan valvomista.

Kyllä kuka tahansa kokee tarkastuksen nöyryyttävänä. Tietyssä mitassa saakin ja pitääkin kokea, eikä ainakaan saa ajatella, että tämä on arkipäivää.

PAMIn kaupan alan neuvottelupäällikkö Juha Ojala
Satunnaistarkastuksilla on tarkoitus myös ennaltaehkäistä epärehellisyyttä. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen selvityksessä kaupan alan yrittäjät arvelivat, että osa työntekijöiden tekemistä rikoksista jää havaitsematta.

Ei työsopimuksiin
PAMin Juha Ojala arvelee, että työntekijät ovat hyväksyneet tarkastukset osana työkulttuuria. Pääasia on, että tarkastukset hoidetaan asiallisesti.

Kaupan alan esimiesliiton lakimies Kimmo Nieminen kertoo, että liitto on saanut yhteydenottoja lähinnä tarkastuksista, joissa on menty liian pitkälle. Vartija on esimerkiksi halunnut tarkistaa työntekijöiden auton.

PAM hyväksyy satunnaiset tarkastukset, mutta ei haluaisi säännöllisiä tarkastuksia työsopimuksiin.

– Kyllä kuka tahansa kokee tarkastuksen nöyryyttävänä. Tietyssä mitassa saakin ja pitääkin kokea, eikä ainakaan saa ajatella, että tämä on arkipäivää. Vartijalla ei ole oikeutta tarkastaa laukkua, vaan se tehdään yhteistyönä, Ojala sanoo.

Missä menee raja?
Vain poliisilla on oikeus tarkastaa laukkuja ja taskuja. Poliisi pitäisikin kutsua paikalle siinä vaiheessa, kun vartijat epäilevät varkauden tapahtuneen.

Tarkastuksessa vartija saa vain ehdottaa kassin avaamista, sanoo alan esimiesliiton lakimies Kimmo Nieminen.

– Henkilökuntaan kuuluvalla on viime kädessä oikeus ilmoittaa, avaako laukun vai ei. Siellä voi olla jotain muuta kuin hävikkiä tai työnantajan omaisuutta. On painavia syitä jättää laukku avaamatta.

Työnantajalla ei ole oikeutta antaa työntekijälle myöskään varoitusta, mikäli hän ei halua avata laukkuaan tarkastuksessa.

http://yle.fi/uutiset/3-7971774
 
vierailija
Opiskeluaikaan olin yhden kesän siivoamassa marketissa ja siellä oli kerran vahdit ovella syynäämässä kaikkien kassit.

Sama juttu oli muuten lääketeollisuudessakin, sielläkin oli satunnaisia syynäyksiä ovella.
 
kaupassatöissä
Meillä on poistumistarkastuksia, vartija tekee.

Periaatteessa laukun avaaminen on vapaaehtoista, mutta käytännössä jos et avaa laukkua niin siitä tulee varoitus. Vartijan sana on AINA painavampi kuin työntekijän eli vartijan raportoimat asiat ovat totta ja me työntekijät olemme roskaa.
 
debidgbbelddkbr
Ei ole mulle kolmen vuoden aikana kertaakaan tehty enkä tiedä ketään, jolle myöskään olis tehty. Sitä paitsi kun mä aina lähen iltaisin 15-30 min työajan loppumisen jälkeen, niin aika kauan ne sais hytistä kylmässä :D Otan silti aina kuitit talteen ja säilytän niitä pari päivää. Mut en sit tiiä, miten voin jostan kuukausi sitten ostetusta röökiaskista todistaa, että oon maksanu sen. Koska en mä kaikkia kuitteja jaksa säilyttää. Mutten usko, että kukaan koskaan niitä tarkastuksia tekeekään. Ja luulis, että se on nyt kauppiaan eikä ketjun vastuulla, niin hän ei ainakaan jaksa vapaa-ajallaan käydä penkomassa laukkuja kun pitäis jo olla kotona nukkumassa aikaista aamua varten.
 
meillä näin
Poistumistarkastuksia tehdään. Samat vartijat, joiden kanssa hetkeä aikaisemmin heitettiin läppää myymälän puolella, ovat poistumisovella syynäämässä reppuja/laukkuja. Hyvin nopeasti ovat tehneet tarkastuksen kun näkevät käytetyt (kankaiset) kuukautissiteet laukussani.
 
vierailija ap
Kyllä tuo tuntuu kiusalliselta ja nöyryyttävältä. Loukkaantuisin varmasti verisesti, jos omassa toimistotyössäni olisi joskus tällainen tarkastus. Ja näin siis vaikka kuinka järkeilen aisaa työnantajan kannalta.
 
vierailija.muka.varattu
Citymarketissa ainakin tehdään. Pari työkaveria jäi kiinni varastamisesta ja irtisanottiin. Itse olen myös joutunut poistumistarkastukseen muutaman kerran ja mulla on aina ollut kuitti ostamistani tuotteista.
 
Esmees
Meillä on poistumistarkastuksia, vartija tekee.

Periaatteessa laukun avaaminen on vapaaehtoista, mutta käytännössä jos et avaa laukkua niin siitä tulee varoitus. Vartijan sana on AINA painavampi kuin työntekijän eli vartijan raportoimat asiat ovat totta ja me työntekijät olemme roskaa.
Mielenkiintoista, mistä varoitus tulee? Kuka sen antaa?
 
vierailijartu
Asiantuntijoiden mukaan työntekijöiden laukkujen tarkastukset ovat yleistyneet kaupoissa 2000-luvulla siitä huolimatta, että tutkimusten mukaan myyjät varastelevat harvoin. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimuksessa vain 4 prosenttia kaupan alan yrityksistä kertoi työntekijän varastaneen vuoden aikana. Selvästi yleisin varkaus oli asiakkaan tekemä.
Mä olen kuullut ja ollut täysin toisenlaisessa ymmärryksessä. Olen käsittänyt että henkilökunta vastaisi jopa puolta kaikesta varastamisesta firmasta riippumatta. Olen sitten kai ollut väärässä.
 

Yhteistyössä