koholla olevasta paastosokerista kysymus

  • Viestiketjun aloittaja vieras 6805
  • Ensimmäinen viesti
Enteilee diabetestä, onko sokerirasitus ja sokerihemoglobiini katsottu? On olemassa ns. LADA-diabetes, hitaasti etenevä tyypin 1. DM, joka tulee normaalipainoiselle alle nelikymppiselle. Tyypin 2 diabeetikoistakin 20 % on normaalipainoisia.
 
vierailija
En ole aivan vakuuttunut, miksei paastosokeri saisi olla koholla, onhan se aika luonnollista kuitenkin. Laskee yleensä siitä sitten, kun kroppa oikeasti alkaa paastota.?!

Kellä sitten muka ei verensokeri reagoi lainkaan syömättömyyteen?
 
vierailijavhh
Mulla oli paastoverensokerit koholla vielä 8 vuotta sitten. Vaikka olin urheilullinen ja normaalipainoinen. Sitten ryhdyin syömään vähähiilihydraattisesti ja siitä lähtien ovat sokeriarvot olleet täysin normaalit (viime mittauksessa 4.4). Muutenkin moni muu vaiva kadonnut kun luovuinluovuin viljoista :)
 
ei se loputtomiin laske. Mutta jos kiinnostaa, niin avartavaa on oikeasti kokeilla joskus mitata, vaikka tunnin välein parikin vuorokautta, niin tietää sitten enemmän itsestään.
Aamulla herätessä, ennen lounasta ja n. parisen tuntia lounaan jälkeen, sama välipalojen ja päivällisen suhteen. Näin ollen saa selville, miten ruokailu vaikuttaa verensokeriin ja nostaako ruoka verensokeria liikaa.

Verikokeilla sitten pitkäaikaispaasto, johon ollaan vähintään 10h syömättä ja juomatta. Se kertoo paljon kans.
 
vierailija
Juu-u, sinä puhut Kelasta ja lääkekorvauksista. Ne on eri asia.
Kelahan vain sanoo, etteivät he aio maksaa mitään lääkkeitä ennen kuin sairaus on jo tarpeeksi paha ja tarpeeksi pitkällä. Kela ei anna mitään lääkkeitä ennen kuin on ihan pakko.
Mutta kela ei määritä lääkekorvauksillaan oikeita sairaudenkriteerejä.

2tyypin diabeteksen hoidossa kelalla saattaa tässä olla "hyvä tahto". Että ennen lääkityksiä pitäisi yrittää elämäntapa remonttia, liikuntaa, painonpudotusta ja ruokavalioo. Ja hyvällä tuurilla vältyttäisiin koko sairaudelta, saataisiin se pysähtymään esiasteelle. Mutta käytännössä tämä on ehkä 90%lle mahdottomuus, ja vuosien kittuuttelun jälkeen oireet pahenee tarpeeksi että voidaan Kelan korvaama lääkitys aloittaa. Mutta sinä aikana on myös jo muutkin ongelmat voineet pahentua, munuaiset, ylipaino, verisuoniongelmat jne.

Tuo linkki on vain ja ainoastaan kelan kriteerit lääkekorvauksille. Mutta jos itse maksat(tai vakuutus), nii kyllähän lääkäri voi aikaisemminkin aloittaa lääkityksen, jolloin ehkä vältytään esim siltä lihavuudelta.
 
vierailija
Jatkan
Lisäksi toi kelan korvausperiaate on perseestä esim juuri Ladoja kohtaan. He kun eivät pysty pysäyttämään sairauttaan vaikka tekisivät mitä.
Mutta toisaalta, heidän lääkitys sitten onkin insuliisini eikä tabletit.
 
Mulla oli paastoverensokerit koholla vielä 8 vuotta sitten. Vaikka olin urheilullinen ja normaalipainoinen. Sitten ryhdyin syömään vähähiilihydraattisesti ja siitä lähtien ovat sokeriarvot olleet täysin normaalit (viime mittauksessa 4.4). Muutenkin moni muu vaiva kadonnut kun luovuinluovuin viljoista :)
Juuri näin.
Minua vaan olis oikeasti kiinnostanut, että mitä ap yleensä syö.
 

Yhteistyössä