Lievä ylipaino ja raskausajan painonnousu

Onko täällä muita odottajia/ jo synnyttäneitä, joilla ollut lievää ylipainoa ennen raskautta? Mulla taisi olla painoindeksi sillon 25 ja 26 välillä. Paljonko teillä on paino noussut raskauden aikana ja oletteko tietoisesti sitä yrittänyt hillitä?

Mulla putosi paino alkuraskaudesta muutamia kiloja ja joskus rv20 jälkeen lähti nousemaan. Nyt olen viikolla 26 ja kovasti mietityttää, että mitenkä paljon painon olisi hyvä nousta...
Neuvolassa kun olen asiasta kysynyt niin vastaukseksi olen saanut, että ei saa laihduttaa, muttei liika painonnousukaan ole hyväksi..

Syönyt olen säännöllisesti ja suht terveellisesti, mitä nyt väliin pitää vähän herkutella... Olen ollut ennen raskautta ihan tyytyväinen vartalooni, joten toive toki olisi, että painoa tulisi vaan sen vauvan kannalta tarvittava määrä. Koiran kanssa tulee päivittäin käveltyä ihan kiitettävästi ja tallitöissä vähän muutenkin urheiltua vaikken ratsastakaan enää. Uinnin aloittamista olen suunnitellut, ettei jouluherkut pääsisi yllättämään tätä odottajaa :D
 
Hei, esikoista odottaessa bmi oli ennen raskautta 23,5, mutta ekaan neuvolaan mennessä oli paino noussut jo 5kg tupakoinnin lopetuksen ja jatkuvan napostelun seurauksena eli meni lievän ylipainon puolelle. Paino nousi pahoinvoinnista huolimatta alkuun tasaisesti ja puolivälin jälkeen paino lähtikin vaan hurjempaan viikko nousuun ja pahimmillaan oli loppuvaiheilla 1,7kg/vko. Terkkari ei kovin mielissään ollut siinä vaiheessa kun oli jo 20kg tullut ja passitti sokerirasitukseen, josta tulokset normaalit (jälkikäteen selvisi että olikin juuri radin puolella). Kokonaisuudessaan paino nousi 28kg, joista 18kg putosi itsestään kuukauden sisällä synnytyksestä, loput+vähän enemmän laihduttamalla.

Nyt toista odottessa (14+6) paino oli taas ekaan neuvolaan mennessä noussut 5kg ja todellakin yritän hillitä painon nousua tarkkailemalla syömisiä ihan neuvolan suosituksesta, vaikka lähtöpaino tällä kertaa alhaisempi. Olen ottanut itselleni tavoitteeksi max 20kg painon nousun ja olishan se ihan kiva, jos ei edes ihan niin paljon tulisi :) ei ollut viimeksi kiva painaa synnäriltä kotiin tullessa melkein 90kg.
 
Mulla oli ihan reippaasti ylipainoa edellisessä raskaudessa. Koko raskausaikana paino nousi muistaakseni 7-8 kg ja kaikki siitä jäi synnytyssaliin. Synnytyksen jälkeen olin 200 g kevyempi kuin ekassa neuvolassa.

Ylipainoisena raskautumisen suurin huono puoli on raskausdiabeteksen riski ja senhän mäkin tuosta ilosta viimeksi sain. Mutta siinä mielessä se oli hyvä juttu, että erittäin tiukan ruokavalion ansiosta ei myöskään kiloja kertynyt. Toki auttoi huomattavasti, että raskaus oli ns. normaali ja pääsin käymään päivittäin kävelylenkillä ilman suppariongelmia tms.

Tässä raskaudessa mulla on enemmän painoa kuin olisin halunnut, mutta tällä mennään. Sama tavoite kuin viimeksikin. Liikuntaa niin pitkään kuin suinkin mahdollista ja mahdollisimman paljon. Tiukka ruokavalio ...toivon, ettei paino kovasti nouse. Ei ainakaan yli 8 kiloa. :)
 
Itsellä BMI 25 ja esikoista odottaessa tuli 14kg ja toista odottaessa 11kg. Molemmissa tuli lähete sokerirasitukseen ja kummastakin sain puhtaat paperit eli ei radia. Molemmista paino on ollut lähtölukemissa 2-3vk synnytyksestä.

Ensimmäistä odottaessa vanhempi terkka oli sitä mieltä että max 10kg saa tulla kun "tuo BMI on koholla". Toisen kohdalla oli terkka vaihtunut ja tämä oli sitä mieltä että "se mikä tulee niin tulee".
 
Omalla kohdalla tosiaan eka raskaus niin ei ollenkaan tiedä mitä tuleman pitää. nyt siis menossa 26+6 ja ekan neuvolan punnitukseen verrattuna tullu pari kiloa, mutta jos laskee siitä missä paino kävi alimmillaan niin tullut joku 5kiloa. Ehkä se on vielä siis ihan kohtuullista nousua. Tänään oli neuvola ja en vaan saanut suutani auki, että oisin kysyny tuosta painon noususta.... ei kyllä siihen kommentoinukkaan mitään vaikka nyt oli tullu viime neuvolaan (3 viikkoa sitten) nii yli puol kiloa viikko.

mutta kiva kun ootte jaksanu vastailla. Vaikka aina sanotaan ettei raskauksia saa vertailla nii voihan sitä silti vähän :F
 
Mulla oli lähtöpainoa n 10kg ylimääräistä, mutta en siitä ole stressannut, koska muutaman vuoden aikana sitä on pudonnut 20kg. Nyt on 27+1 ja raskauskiloja on tullut n 5kg. Viimeisen kuukauden aikana painon nousu on ollut vähän nopeampaa koska en ole voinut liikkua enkä olla töissä kovien liitoskipujen takia, mutta vastaavasti olen koittanut vähän vähentää syömistä. Tullut paino ei kyllä paljon näy muualla kun mahassa. Hiukan nestettä ehkä kertyy esim reisien, joten aika luottavainen olen, että ihan hyvällä tahdilla mennään.
 
Esikoisen aikaan mulla oli pari kiloa ylipainoa, painoindeksi just jotain 25,5. Raskauden aikana tuli 10 kiloa, josta 8 jäi synnärille ja loput 2 lähti muutamassa viikossa. Nyt ootan kakkosta ja oon päässyt nipin napin normaalipainon puolelle! Toivon että tilanne on sama (tai jos tulee pahoinvointia niin kuin esikoisesta, niin voi olla että lähtee vielä pari kiloa) ekassa neuvolassa :)
 
Ekasta raskaudesta keräsin kivat +30kg ja olin iso. Neuvolassa koitettiin hokea että synnärille jää jo paljon ja kyllä se siitä kun muistaa syödä terveellisesti, toiset vaan nyt kerää painoa ja laihduttaa ei saa, ja blaa blaa.... 92kg synnärille mennessä 5kg poika ulos +rääpeet ja silti kotiutus paino mammalle oli kevyt 97kg eli paino nous entisestään kun maito nousi. Vuosien varrella oon sitten saanu laskettua noita kiloja niin että olin vieläkin ylipainoinen 159cm ja n.70-75kg ennen tätä raskautta nyt. Raskaus ajan diabeettes ei vaivaa vieläkään mutta kiloja oon kerännyt jo tuon 90kg viikkoja vasta 25 kauhulla odotan mitä tästä vielä tuleekaan.
 

Yhteistyössä