Nyt tarvitaan neuvoja ja mielipiteitä!

En ollut aivan varma mihin osioon tämä olisi kuulunut laittaa, mutta tässä kun nyt odottelen (rv 8+2) niin ehkä tää on ihan oikeassa paikassa :p
Oli pakko rekisteröityä tänne kysymään neuvoa ihan tuntemattomilta ihmisiltä koska tilanne on itselle uusi ja myös hieman hankala.
Ensinnäkin olen pian 19v. Tiedän, olen hyvin nuori. Kumppanini on 21v. Plussatessani olimme molemmat iloisia ja onnellisia asiasta ja lapsi olisi hyvinkin tervetullut elämäämme :love: Ongelmina on, että itsellä opiskelua jäljellä vielä noin.6kk ja kumppanilla 1.5 - 2 vuotta..:whistle: Eli rahat tulevat pääosin sossunluukulta, joka aiheuttaa epäilyksiä että miten lapsen kanssa pärjää, jos kumpikaan ei ole vielä työelämässä?
Näiden asioiden lisäksi itseäni huolettaa jatkuvat mielialan vaihtelut raskauteni suhteen, yhtenä hetkenä olen iloinen ja onnellinen että ihanaa, musta tulee äiti, ja toisina hetkinä alan harkitsemaan sitä toista, kamalampaa vaihtoehtoa :( Jos täällä on joku saman ikäinen tai edes samat mielialan vaihtelut kokenut äiti, niin tahtoisin tietää että miten te tiesitte mitä tehdä? Itse en pysty edes sydäntäni kuuntelemaan kun mielialat heittelevät hyvinkin radikaalisti :eek:
Lisäksi mietityttää, että palautuuko seksielämä ikinä enää normaaliksi? Tarkoitan tässä nyt pääosin synnytyskanavia jotka kokevat kovia kun pieni ihme saapuu maailmaan :D
Ensiviikon keskiviikkona uusi neuvolakäynti, mutta tahtoisin ennen sitä vain kuulla kokeneempien vanhempien mielipiteitä. Tiedän kyllä että päätöksen teen minä itse, mutta olen vain utelias :LOL:
 
Heips! Nuo kaikki mitä tunnet on ihan normaalia. Itse tulin äidiksi 19v. Nyt olen 37v. Tyttäreni täyttää siis 18v. Sitä kävi kaikkea mahdollista päässänsä ja se on sitä kasvua. Ihan ok pelätä, ei mikään häpeä. Onhan vanhemmiksi tulo iso asia ja muuttaa elämän.
Tuohon seksi kysymykseen että ei mennyt rikki. Toimii ihan hyvin. Treenaa lantionpohjalihaksia.;)
Muistakaa antaa myös toisillenne parisuhde aikaa.
 
Hei! Lapseen ei välttämättä mene ensimmäiseen puoleen vuoteen juuri yhtään rahaa, jos imetys onnistuu ja innokkaat sukulaiset antaa vaatteita lahjaksi :) Suunnilleen saman verran rahaa tuut saamaan kuin nytkin opintotukea, ehkä jopa vähän enemmän. Opinnot antaa myös enemmän joustoa kuin työelämä, joten siinä mielessä teillä ois nyt erinomainen tilanne, jos vaan saatte raha-asiat järjestymään. Seksielämässä en oo havainnut synnytyksen jälkeen muutosta, eikä oo kyllä miehenikään :) Tsemppiä ja onnea äidille!
 
  • Tykkää
Reactions: Naanaa123
Oon melkein saman ikäinen kuin sinä :) itse oon siis 20-vuotias, ja laskettu aika jo ensi viikolla, (11.2.)
Mulla oli/on tosi pahoja mielialan vaihteluja. Alussa harkitsin jopa aborttia koska opiskelu oli niin kesken. Mieheni on 20-vuotias ja töissä käyvä. Itse opiskelen hevosalaa ja etäopiskelijana :)
 
Kyllähän nuo kaikki ajatukset päässä käy, iästä riippumatta :) Itsekkin panikoin alkuraskaudessa hurjastikkin, vaikka lapsi oli toivottu ja yritetty. Ikää on mulla 22v. Täytän tänä kesänä 23v. Mieheni on 26, täyttää tänä vuonna 27. Mutta kyllä niitä vanhempienkin odottajien päässä liikkuu. Aivan normaalia :)
 

Yhteistyössä