Onko nää ahdistuksen oireita vai mitä?

  • Viestiketjun aloittaja Serperior
  • Ensimmäinen viesti
Serperior
Monta kuukautta sitten meinasin myöhästyä koulusta. Söin nopeesti jugurtin ja pyöräilin kouluun niin nopeesti ku pystyin. Ehin ennenku tunti oli alkanu, ja olin tietenki helpottunu, mutta samalla alavatsassa tuntu ihan järkyttävää aaltoilevaa kipua. Heti sen jälkeen meinasin oksentaa koulun pihalle, eli tuli sellanen yökkäysrefleksi ihan tahattomasti mut pystyin pidättämään. Koulussa yritin oksentaa, kädet ja jalat vapisi, ei tullut mitään. Tuntu ku kurkussa ois joku möykky joka estää oksennuksen tulon. Olin ihan kalpee ja sain lähtee kotiin.

Kotona olo oli normaali ja jatkoin koulunkäymistä varmaan kuukauden. Mutta sitten noi oireet tuli yhen liikkatunnin lopussa, kuitenkin vähän lievempänä. Vatsa oli löysällä ja oksetti mut mitään ei tullu. Olin viikon poissa, koska joka aamu oli ihan hullua pahoinvointia. Sen jälkeen kävin lääkärillä, katottiin kilpirauhasarvot(joista toinen oli alhanen) ja katottiin onko mulla laktoosi-intoleranssia. Mitään ei kuitenkaan löytyny.

Sit oireita on ollu esim. vapina ja kylmyydentunne, hermostuneisuus, sydän hakkaa nopeasti ja paljon ilmaa vatsassa. Hetken oli taas rauhallista, mut tänä aamuna aamupalan syömisen jälkeen tuli taas toi oksennuskohtaus. Ei taaskaan tullu mitään. Täs lähipäivinä hengittäminen on tuntunu raskaalta ja jalat voimattomilta/levottomilta. Noustessa pyörryttää, tosin se voi johtua siit et nousen nii nopeesti. Toi huono olo kestää enintään 10 min, ja alkaa sit hiipua.

Ahdistusta epäilen siks, että meillä on sitä suvussa (mun äidillä ja sen isällä on ollu esim. paniikkikohtauksia), eikä mitään muuta syytä oo löytyny. Ja mulla tulee yleensä huono olo ku pitää lähtee jonnekkin, esim. kävelylle tai ku lähettiin kavereitten kanssa keskustaan nii tuli taas toi sama juttu, mut se meni pois just ennenku lähettiin. Mut ei mul oo mitään syytä olla ahistunu, joskus jotkut koulujutut saattaa ahistaa mut muuten mul on hyvät olot. Harmittaa ku jäin tänään koulusta pois, tuntuu joltain lintsaajalta tai siltä ettei tää oo mikää syy jäädä pois koulusta, mut ei siinä huonossa olossa osaa miettii et kyl tää kohta helpottaa..

Oon pahoillani jos teksti oli sekava, laitan tähän loppuun et oon 12v tyttö. Ja tiiän ettei tää oo mikää terveyssivusto mut jos jollain ois ollu samankaltasia oireita niin siit vois olla apua :)
 
vierailija
Kipeältä ihmiseltä on aina suljettava pois fyysisen sairauden mahdollisuus perustutkimuksilla. Ikä ei estä sairastamista, samalla lailla nuoretkin sairastavat kuin vanhemmatkin. Jos oireet jatkuvat, käy lääkärissä jossa sinusta otetaan verikokeet ja muut perustestit. Voi olla että mitään ei löydy, ja silloin pitää miettiä mikä arjessa on sellaista, mikä stressaa tai väsyttää, ja miten sitä voisi muuttaa. Tsemppiä sinulle. :)
 
Beldum
Ai niin, mua sattu aamuyöllä alavatsan vasemmalle puolelle, ja kun hengitän syvään niin siin tuntuu oudolta.

Kun saan ton "kohtauksen" nii mulle tulee ihan sairas vessahätä. Ja kun käyn vessassa nii se tulee 10 min päästä takasin.
 
Beldum
Kipeältä ihmiseltä on aina suljettava pois fyysisen sairauden mahdollisuus perustutkimuksilla. Ikä ei estä sairastamista, samalla lailla nuoretkin sairastavat kuin vanhemmatkin. Jos oireet jatkuvat, käy lääkärissä jossa sinusta otetaan verikokeet ja muut perustestit. Voi olla että mitään ei löydy, ja silloin pitää miettiä mikä arjessa on sellaista, mikä stressaa tai väsyttää, ja miten sitä voisi muuttaa. Tsemppiä sinulle. :)
Kiitos vastauksesta! Multa otettiin jonkun verran verikokeita, mut niistä näky vaan et toinen kilpirauhasarvo oli alhanen ja mul oli D-vitamiinin puutos (nykyään syön D-vitamiinia). Mut alankin miettimään et oisko arjessa jotain sellasta mistä tää vois johtua.
 
vierailija
Ai niin, mua sattu aamuyöllä alavatsan vasemmalle puolelle, ja kun hengitän syvään niin siin tuntuu oudolta.

Kun saan ton "kohtauksen" nii mulle tulee ihan sairas vessahätä. Ja kun käyn vessassa nii se tulee 10 min päästä takasin.
Paksusuoli siellä. Älä ota lisävitamiineja, pahentavat tilannetta. Ulkoile ja syö rasvaa, sillä d-vitamiinin valmistumiseen tarvii kolesterolia. Mikä sen jogurtin merkki oli? Tietysti aina voi ymmärtää asiat väärin:

http://areena.yle.fi/1-3453298?autoplay=true
 
vierailija
Vatsakipu on suurimpia yksittäisiä syitä hakeutua hoitoon, ja niihin ei usein löydetä syytä ensimmäisellä kerralla. Yksi vaikeus on, että se kipukohtaus, kovakin, laukeaa usein ennen kuin sitä voidaan tutkia. Siksi ei kannata heti luovuttaa, vaan mennä uudelleen lääkäriin jos kiputilat jatkuvat.

Ala pitämään oirepäiväkirjaa, eli kirjaat ylös joka kerta kun kipua ja kuvotusta on. Siitä on paljon apua, kun menet seuraavan kerran lääkäriin.
 

Yhteistyössä