Raskausajan diabetes.

Elikkä, tänne kaikki kenellä on raskausajan diabetes tai epäily siitä. Kertokaa omia kokemuksianne! :)
Oon lievästi ylipainonen. Paino alkanu laskemaa sairaan nopeesti, oon jatkuvasti väsyny janone ja huonovointinen. Neuvola täti epäilee raskausajan diabetestä. Jestas. Sokeri rasitukseen joulun jälkeen. Entäpä kokemuksia sokerirasitus testistä.. ?:')
Täällä mennään rv19+6 :'3
 
Mulla oli rd edellisessä raskaudessa ja varmaan tulee tässäkin. Sain pidettyä sen kurissa, mutta lopussa varsinkin se edellytti erittäin tiukkaa vhh-ruokavaliota. Vauva oli normaalipainoinen ja -kokoinen eikä mun sokerit mittausten mukaan ylittyneet koko raskausaikana kuin pari kertaa. Mutta vaikka mittasin, et ne oli kohdillaan ennen synnytystä, vauvalla oli heti syntymän jälkeen alhaiset sokerit. Korjaantui kuitenkin syöttämällä enkä voi sanoa, et toi johtui varmasti rd:stä (vaikka todennäköistä se on), koska mun esikoisella oli sama juttu, vaikka sen raskausaikana mulla ei rasitusten mukaan sokereissa ollut vikaa. Ja uskon, ettei ollut, koska huomasin kyllä ne pienetkin ylitykset todella helposti.

Rasitus on sinänsä helppo. Joillakin tulee huono olo, mutta mulla ei (se on tehty joka raskaudessa, mutta huono olo ei tullut silloinkaan, kun siitä narahdin. Aterianjälkeisestä arvosta jäin alunperin kiinni, mutta lopussa heitti kyllä herkästi kaikki.
 
Hei, täällä yksi juuri sokerirasituksessa "narahtanut". :unsure:
Ei ollut suuri yllätys, paino normaalin ylärajoilla ja liikkuminen jäänyt kivuliaiden supistusten takia aika vähille. Itellä oli myös ihmeellisiä pahoinvointi ja sydämen tykytys kohtauksia, jotka alkoivat n. 1/2-1h ruokailun jälkeen, varsinkin aamupala tekee usein tätä.
Itse testistä vähän, kun kysyit siitä:
Testiin ollaan siis 12h syömättä ja sit otetaan verikoe, ns. paastoarvo. Tämän jälkeen juodaan glukoosia ja sen juomisesta 1h päästä ja uudelleen 2h pääst otetaan uudet verikokeet. Verikokeiden välissä odotetaan laboratoriossa odotushuoneessa, ideana ettei kovasti liikuttaisi.
Mulla oli testissä kaikki kolme arvoa reilusti koholla ja testin aikana olikin aika paha olo. Tosin pelkästään toi syömättömyys tekee jo joillekin huonon olon.
Tulosten jälkeen sain neuvolasta ruokavalio-ohjeet ja sokerimittarin, jolla seurasin kolme kertaa päivässä sokereita ohjeiden mukaan. (Näin Kanta-Hämeessä, mutta voi olla paikallisia eroja) Viikon jälkeen katottiin kuinka usein arvot on ylittäny tietyt rajat, alle kolme kertaa niin pelkkä ruokavalion jatkaminen ja sokereiden tarkkailu parina päivänä viikossa olis riittänyt, mulla kuitenkin enemmän ylityksiä. Nyt odottelen sitten aikaa äitiyspolille, jossa kuulemma arvioidaan vauvan kokoa ja katsotaan onko insuliinihoito aloitettava vai millä saadaan sokerit kuriin. Siihen asti jatkan sokereiden seurantaa 3 kertaa päivässä.

Wendys + booris 28+3
 

Yhteistyössä