Synnytys ei ala !!

Eli verensekaista limavuotoa (limatulppa?) tullut jo neljä päivää, vatsa ollut löysällä yhtä kauan, kivuttomia supistuksia on jatkuvasti, yksittäisiä kipeitä supistuksia tulee muutamia päivässä. Viimeviikolla kohdunsuun tilanne oli 2,5cm auki ulko ja sisäsuu, kaula jäljellä enintään 2cm. Tietoinen olen että limatulppa ei ennusta synnytyksen alkamisen ajankohtaa, mutta olen myös kuullut että jos seassa on verta niin sen pitäs jo merkata jotain että lähellä käynnistymistä ollaan, vai? Mutta mitään ei vaan ala kunnolla tapahtumaan ! Hermoja raastavaa..
 
Millä viikoilla olet? Mikäli lasketun ajan hujakoilla niin kannattaa tosi paljon vaan keskittyä omaan sisäiseen zeniin ja yrittää ottaa chillisti. Jos oikein kovasti stressaa milloin synnytys alkaa niin se kyllä kuluttaa voimia tosi paljon.

Limatulppaakin voi raskauden aikana kehittyä lisää, joten siitä tosiaan ei voi päätellä oikein mitään.

Mulla itsellä meni vatsa löysälle päivää ennen kuin vedet meni (siitäkään ei supistukset kunnolla alkaneet niin jouduin käynnistykseen), mutta kuten sinunkin tapauksesta näkee niin sekään ei merkkaa välttämättä mitään.

Tsemppiä!
 
Tänään alkoi viikko 40, ja ens viikosta käynnistellään jos ei itsestään käynnisty ja mielelläni kyllä ihan luonnollisen käynnistymisen haluisin. Tosi rauhallisena olen synnytystä odotellut, kunnes maanantaina kuulin käynnistyssuunnitelmista, enkä silloinkaan ehtinyt kuin hetken stressaantua kun alkoi tämä vereslimainen vuoto ja vatsa meni sekasin niin olin luottavaisin mielin että kohta se tulee. Mutta 3 päivään kun ei mitään tapahtunutkaan niin alkoi taas iskeä pikku paniikki. Nyt vielä tuo vuotokin loppunut joten toivottomalta näyttää. Eikai tässä auta kuin yrittää saada ajatukset muualle ja toivoa että lähtis itsestään ennen käynnistysaikaa
 
Sun ei tarvitse suostua käynnistämiseen ennen kuin olet oikeasti yliajalla eli 42+0. Mulla vedet meni 41+5 just sinä päivänä kun oli tarkoitus mennä yliaikaiskontrolliin eli se jäi näkemättä kun sitten 24h päästä vesien menon alkamisesta käynnistettiin. Vedet kun menee niin tulehdusriskin takia käynnistetään just 24h päästä. Mutta jos vauvalla ja sulla on kaikki hyvin niin miksipä ei odottelisi siihen, että on oikeasti yliajalla? Vai oliko joku lääketieteellinen syy siihen miksi haluavat käynnistää aikaisemmin? Onhan se aina paras jos itsekseen käynnistyy ja useimmiten käynnistyykin ennen tuota 42+0. Sen takia täällä HUS alueellakin yliaikaiskontrolli on vasta 41+5 kun siihen mennessä suuri osa käynnistyy itsekseen tavalla tai toisella.
 
Mulla syy käynnstykseen on vauvan pieni koko + vielä nyt selkeästi hidastunut kasvu ja mun raskausmyrkytysepäily joten en kyllä uskalla mitään riskejäkään alkaa ottamaan ja kieltää käynnistystä. :/ verenpaineet huitelee tosi korkealla eikä lääkäri halua aloittaa verenpainelääkitystä ettei laske paineet liikaa koska vauvan tilasta jo nyt huoli kun kasvu hidastunut ja paineiden liika lasku ei ole kuulemma hyvä juttu vauvalle, kuten ei myöskään noi liian korkeat paineet
 
Kiitos tsempeistä, synnytys jouduttiin kuitenkin käynnistämään 14.1. kun verenpaineet olivat jo niin korkeat, tilanne oli kyllä jo sen verran kypsä että pelkkä kalvojen puhkaisu riitti ja 1,5 tunnissa oli synnytys ohi. Traumathan niistä kivuista jäi kun oli niin raju mutta 10 pisteen pikkusella kaikki onneks hyvin, tosin syntyi reilusti alle 3 kilosena <3
 
  • Tykkää
Reactions: Helmaris
Onnea paljon, loppu hyvin kaikki hyvin! todella hurjan nopea synnytys sinulla kyllä, mutta kannattaa paljon käsitellä ja jutella synnytyksestä (ainakin hoitaneen kätilön kanssa?) jos tuntuu että jäi traumat! onnellista vauva-arkea sinne :)
 

Yhteistyössä