Tammimasut 2015 *syntyneet*

on vähä "ihme" tapaus tää mun pikkunen. ei kyllä turhia huutele. yleensähän vauvat moittii jo vaipanvaitoo,kun riisutaan,mut ei meillä. ei edes pesun aikaan ku alasti riisuu. kattelee vaan. ja oikein nauttii pesusta :heart:
arki meillä sujuu mutenki hyvin. edelleen lypsän ja annan sit pullosta. oon ny kuitenki lisänny tissiruokintaa et ei hylji sitä kunhan kasvaa.
nyt on painon kohotus et saatais sinne LAn painoarvioon nostettua. sit varmaan vois jättää pullon pois. maitoo näyttäs ainaki riittävän. ny en oo enää pakastanu ku yritän pitää kysynnän ja tarjonnan samassa suhteessa...
 
Meillä pulauttelu on jonkin verran helpottanu, mutta kovia masuvaivoja on pikkumiehellä edelleen :/ Huutaa naama punaisena ja vääntää itsensä kaarelle. Miehen teoria on, että pulauttelu johtuu (nyt) siitä, että vauva punnaa kakkaa niin kovasti, että paine nostaa ruoan takaisin suuhun. Toisaalta mikään ei viittaa ummetukseen - kakkaa tulee useamman kerran päivässä eikä ole kovaa tai papanamaista - joten en itse tiedä, mitä tästä ajattelisi. Ollaan kuitenkin aloitettu maidonsakeuttaja, jota pitäisi kyllä antaa aina ennen imetystäkin. Ehkä sitten mami ei saisi jokapäiväistä maito-oksennuskuorrutusta... ;)

Meillä tuli tänään 4 viikkoa vauvaelämää täyteen. Sen kunniaksi vaunulenkkeilimme kauppaan ostamaan herkkuja ja söimme makeaa, kunnes molemmilla oli huono olo. Stressi, väsymys ja paha mieli ovat kyllä niin murhaa meidän ruokailutottumuksille. Mulla painokin on noussut samoihin lukemiin kuin synnärillä ollessa, ups :D Talvivauvan huonoja puolia ovat kyllä nämä kelit. Taas on tulossa yli 20 asteen pakkaset, joten ei moneen päivään päästä ulos. Tai voihan sitä vuorotella ja käydä ilman vauvaa vähän liikkumassa, mutta vaikea sitä on lähteä yksin.
 
Ei olla kokeiltu, kun farmaseutti oli sitä mieltä, että koko lääke on aivan turha. Tota omaa ruokavaliota oon tarkastellu ja tänään imetin rintakumin läpi. Ehkä se kumi oli hyvä veto, sillä kummallakaan kerralla vauva ei puklannu imetyksen jälkeen. 1kk neuvola on tällä viikolla, joten saa nähdä mitä ne tuumaavat. Kaikki vaan hokee, että kun vauvan paino nousee "noin hienosti", niin ei ole syytä huoleen.

Pitää lukea läpi tuo linkki, kiitos vinkistä :) Miten teidän nukkumisjärjestelyt? Eikös sulla ollu vähän mielenpäällä, miten homma toimii, kun toisiksi nuorin nukkuu vielä samassa huoneessa teidän kanssa?
 
no siis meillähän noi kaikki pienet nukkuu samassa huoneessa,jokaisella oma sänky. ahdasta on,mut näköjään toimii :rolleyes: parisängyn molemmilla puolila lastensängyt ja pinnis jalkopäässä...
ollaan tuon kohta 4veen kans juteltu jo siitä,et siirtyisivät omaan huoneeseen 2veen kans. likka vaan tuumaa et haluaa kerrossängyn :p en kyllä vielä meinaa hommata,nuorempi kun on sellanen apina,et tulee sieltä päälleen alas!
 
Kiitos rintakumi-vinkeistä! Otin taas käyttöön ja kipu on enää noin 40 % entisestä. Käytin esikoisenkin kanssa, mutta nyt kun sairaalassa kokeilin, tuntui ettei ollut apua. Vinkkienne jälkeen päätin kokeilla uudelleen ja onhan niistä apua, tottakai edelleen sattuu kun iho ihan rikki, muttei läheskään yhtä paljon kuin ilman niitä. Maito tosiaan nousi tänään kunnolla ja rinnat on kuin jollain Dolly Partonilla, hui!

Meillä ei vielä masuvaivoja (kun ikääkin niin vähän), mutta tiedän, että niitä tulee. Esikoisella on refluksi, joka onneksi helpotti lääkkeillä, mutta jotenkin silti pelottaa hurjasti. Ne ensimmäiset kuukaudet oli ihan kamalia univajeen ja etenkin huolen takia.

Meillä nukutaan nyt niin, että mies nukkuu patjoilla esikoisen huoneessa ja esikoinen nukkuu mun vieressä meidön sängyssä. Uudella tulokkaalla on pinnis kiinni meidän sängyssä, mutta aamuyöstä siirsin meidän sänkyyn, kun ei suostunut jatkamaan uniaan kun laskin pinnikseen, joten imetin sitten vaakatasossa, jotta sain nukahtamaan. Unirytmi täällä nyt semmoinen, että päivisin nukutaan selkeästi enemmän kuin öisin, great...
 
nythän on koliikkiin tehty jotkut tipat,tiiä sitte toimiiko. meillä kunei oo yhdelläkään ollu...
pikkumies pikkusen kitisi mahaansa kun alotin d-tipat,mut neki kitinät on loppunu. annan vasta 1-2 tippaa päivässä,pikkuhiljaa kun alottaa nii ei tuu masuvaivoja. sonta kyllä haisee kauheelle :x
äkkiä toi aika menee,meidän pienin "jo" 4vko. ristiäiset sovittu ystävänpäiväksi...
 
Huh, onpa taas menny aikaa siitä, kun viimeksi tänne kirjoittelin. En voi sanoa, että olisi ollut hirveän rankkaa, mutta päivät kyllä sujahtaa ohi tosi nopeasti. Poika syö kahden tunnin välein ja kun sen tuttipullon tyhjentämisessä kestää tunti, jää syöttöjen välille siis vaivainen tunti tehdä muuta (pestä pyykkiä, tehdä ruokaa, syödä, pumpata, hoitaa kissoja,..). En silti valita, sillä pulauttelu on saatu kuriin sakeuttajalla. Oon jopa uskaltanu imettää välillä lyhyitä aikoja ja ainakin vielä ollaan vältytty kaaripukluilta silloinkin *koputtaa puuta*.

Meillä pikkumies nukkuu ihan hyvin yölläkin. Harmittaa vaan, kun se päivän pisin seurusteluaika on yhdeltä yöllä, jolloin itekin haluaisi jo nukkua. Kaikissa ohjeissa on lukenut, että jo vauvalle pitäisi viestittää normaalia päivärytmiä eli öisin ei saisi seurustella ja valot tulisi pitää himmeänä, vaikka näin pieni ei eroa vielä tajuakaan. Vaikea se on malttaa, kun tuntuu, että silloin vauva sais viestin, ettei hänen seura kelpaa. Kun ei niitä korvaavia kokemuksia päivisin juuri ole. Jonkin verran kyllä, mutta ei yhtä pitkää kuin yöllä :/

Miehellä loppui isyysvapaa tänään, joten meillä alkoi totuttelu uudenlaiseen arkeen :) Mies hoiti aamusyötön ja vaipanvaihdon (joka tosin kuulemma muuttui lakanoiden vaihdoksi ja vessanlattian pesuksi :D), joten mun "rankaksi" velvollisuudeksi jäi nukkua puolille päivin vauva kainalossa. Tosin herättiin kahden tunnin välein syömään, mutta eihän sitä lasketa ;) Miehellä on siis joustava työaika ja voi tarvittaessa tehdä töitä kotoakin, mikä tuo kivasti pelivaraa arkeen.

Miten muilla ulkoilu? Täällä olisi viimeinkin tarpeeksi lämmin vaunulenkeille, mutta ei me vielä olla valoisaan aikaan ulos ehditty :D Ehkä huomenna, kun tein tänään parin päivän ruoat valmiiksi.
 
Ensimmäistä kertaa tällä puolen :) Tytöllä on ikää nyt viikko ja päivä, kotiuduttu on antibioottihoitoa kuitenkin jatkaen sairaalalla (streptokokkitartunta). Onneksi nyt se ramppaaminen ohi, eikä neuvolaa kummempaa seurantaa enää tarvita. Aamulla käväistiin ekassa neuvolassa, syntymäpainoon 3740 g oli tullut vähän lisää, 3910 oli vaa'an lukema ainakin ennen seuraavaa pulautusta ja hoitopöydälle pissaamista... Hoitaja totesikin, että selvästi tyttö saa tarpeeksi ruokaa. Pulauttelu ja mahavaivat vähän huolettavat, koska refluksivaivaa on isälläkin ja nyt tuota pulautusta on vauvalla lentänyt monta kertaa joka syötön jälkeen. Pitää tarkkailla ja hakeutua lääkäriin mieluummin aiemmin kuin myöhemmin, jos ei helpota.
Oma napa: onpa ihanaa päästä raskausajan dieetistä :)
 
mites mammoilla on lähteny raskauskilot tippumaan?
mulla jo pari viikkoo synnytyksestä oli sama paino ku ennen raskautta. mut eipä se noussu ku kymmenisen kiloo kaiken kaikkiaan. löysä mahanahka vain röllöttää :p
 
Täällä tyttö kohta 2-viikkoinen. Täysimetyksellä mennään, käytiin tässä taannoin syöttöpunnituksella neuvolassa ja painoa oli tullut syntymäpainoon +65gr :D Ja imetyksen jälkeen vaaka näytti +80gr ja neukkutäti tuumasi että kyllä toinen maitoa saa! Muuten vaan olisi niin mukava roikkua tissiä lutkuttamassa vuorokauden ympäri. Tutti ei kelpaa, kelpaako muiden vauveleille? Nukkumaan on vaikia vauvaa laittaa, kun tissi suussa mielellään nukuttas.. Jos lähtee käymään jossain autolla, niin sitten kyllä nukkuu.

Imetys ei enää satu. No, ehkä ensi puraisu, mutta se nyt menee nopeasti ohi.

Vaa'alla en ole käynyt. Varmaan tullut lisää kiloja, kun olen huolella hotkinut kaikkea makeaa, minkä raskausaikana jätin pois. Ja olen muuten tyytyväinen, ettei tästä vauvasta tullut mitään jättiä, joten hyvällä omalla tunnolla nyt mutustan vähän suklaata sun muuta :whistle:

Alapää kutisee, onko muilla samanlaista oiretta? Luulen sen johtuvan jälkivuodosta&siteiden jatkuvasta käytöstä. Vielä pitäisi saada aikaiseksi soittaa terveysasemalle siitä sterilisaatiosta. Outoa, ettei neuvolalääkäri sitä voi kirjoittaa.. Kaupassa joku vanha harppu lohkaisi vauvan ja 1,6v nähdessään, että "no siinä on kiirettä pidetty!".. Huoh.. Olispa tiennyt, että päiväkodissa on kolmas.
 
valentine mä siirryin het ku mahdollista pikkuhousunsuojiin,hengittää paremmin. mut tietty muthan on kaavittu,sitä vuotookaan ei ollu niin paljoo kun tavallisesti. ei oo enää tullu ku limaa vain vähän värillä.

mulle ukon kaveri sanoi viime viikolla kaupan parkkiksella ,et on sulla rankkaa varmaan kotona (mies siis reissutöissä,viikot poissa. ja isyyslomaa ei oo edes pitäny). kotona kuitenki 3kpl alle 4 vuotiasta ja siihen vielä hevoset päälle...
no pakko myöntää et välillä meinaa pinna kiristyä,mut onneks toi vauva on niin helppo. ja hevoset ei kuole jos ruoka myöhästyy vähä :whistle:
 
Mä en ymmärrä miten Tombatarin kaltaset selviää arjesta? Tosin nyt kun poika on kaks viikkoo ja homma ees jotenkin pyörii ja oma toipuminen on hyvällä mallilla, niin ehkä tässä jo pystyy muutakin tekemään kun vauvaa hoitamaan.

Kyllähän toki ruokia teen siivoilen ja pikku kävelyilläkin oon koirien kans käyny, mut kyllä sitä sit tuntee tehneesäkin...

Painoa mulla on lähtöpainoon jotain + 3 kg ja nyt on kaks viikkoo synnytyksestä. Painoa tuli yhteensä n. 11 kg. Ainoat turvotukset oli sairaalasta kotiuduttaessa. Neljä päivää sairaalassa oloa ja koskaan en oo liikkunu niin vähän. Johan keräs nestettä.
 
Mä en halua enää edes käydä vaa'alla... Painoa tuli lähtötilanteeseen +2kg, joista kotiutumisen jälkeen (eli noin 2-3 viikkoa synnytyksen jälkeen) oli lähteny ehkä 5. Nyt ne on kaikki tullu takas, koska mullekin tuli aivan järjetön makeanhimo. Muutenkin oli koko ajan nälkä, joten en tehny muuta ku söin ja herkuttelin. Nyt ollaan koitettu miehen kanssa vähän skarppaa, mut samalla kuvioihin on palannut mun ykköspahe eli energiajuomat. Kai sitä on ikuinen pullukka... Vaikka tulevat häät motivois tekemään jotain itelleen. Ja tietty se, että olis sitten pojalle hyvä esimerkki, toisin kuin oma äitini oli.

Käytettiin poikaa uudelleen neuvolassa pulauttelun takia. Kasvaa niin kuin pitääkin, joten huolta ei ole. Painoa on jo yli 5kg. Kohta kutsuu vauvauinti!

valentine Feel you! Mä olin hermostua anoppiin, kun puhuttiin pieneksi jääneistä vauvanvaatteista ja heitin, että eihän nuo vuotta kauempaa ehdi odotella. Anoppi alko päivitellä asiaa, mutta ei voinu sanoa suoraan tämän olevan hänelle joku ongelma, vaan jutteli vauvalle tyyliin "Voi, kyllä sun äiti ja isä pitää kiirettä... Tulee olemaan rankkaa, jos ei malta odottaa". Perkelettäkö tuo muille kuuluu millasella ikäerolla toiset lapsensa tekee :mad:
 
Täälä neiti täyttää maanantaina kolmeviikkoa.
Sairaalassa oltiin sektion jälkeen ma-to, heti pe olin yksin ladten kans kun mies oli vielä sen viikon töissä. Onneksi vanhin neiti on 11v ehti aamulla olla pikkusiskolle 3,5v vähä apuna ???? Arki on lähteny helpommin sujumaan kuin edellisen kanssa. Nukkuu ihan hyvin n.3tunnin pätkissä, joskus enemmän ja joskus vähempi, kovasti vetää ilmaa mahaan samala kun tissiä syö, hotkii niin hirviästi.
Mies oli viimeviikon ilomalla ja tän viikon sitten vuorostaan töissä ja nyt jäi kahdeksi viikoksi kotiin.
Viimeviikko oli hirveen kiirettä muksuila alko uudet harradtukset, oli kerhoa, neuvolaa, multa lähti hampaasta palanen ja ei muuta ku hammaslekuriin, vanhemman tytön arviointi keskustelua jne ei ehtiny päikkäreitä ottaan. Tälläviikolla käyny hirveesti vieraita. Huomenna sisko tulee perheen kanssa muutamaksi päiväksi.

Haluattako faceen tätä ryhmään?
 
Täällä kimma kohta kuukauden ikäinen. Jo! Onko siitä niin kauan? Noh, likka kasvaa hyvin rintamaidolla. 255g viikossa, eli 37g päivässä. Neuvolassa sanoi että 20-30g on hyvä, heh heh.. :D Kovin ilmavaivainen tosin on ja disflatyliä olen antanut. En tosin osaa sanoa että auttaako se mitään.

Pitäisi myös ristiäisiä järkätä. Mutta kun ei jaksaisi! Stressaa kaikki järjestely sun muut. Mies ollut töissä ja jotenkuten on pärjätty. Vauvan nukutus on haaste ja nyt olen alkanut opettamaan tutille. Jostain syystä ei ole tällä kertaa aikaa istua imettämässä koko päivää..
 

Yhteistyössä