Ylisuojelevat äipät

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Itse äitinä ihmettelen äitejä, jotka eivät anna lastansa hoitoon ystävälleen tai luotettavalle sukulaiselle, koska pitävät itseään korvaamattomana hoitajana. Lapsen isäkään ei heidän mielestään ole tarpeeksi pätevä hoitamaan lasta paria tuntia pitempään. Kerran yksi tällainen tuttu äiti antoi lapsensa muutamaksi tunniksi hoitoon. Olin hänen kanssaan kahvilla. Hän hermoili vähän väliä ja soitteli hoitajalle.

Miten tällaiset äipät jaksaa arkea päivästä toiseen? Toki saatte olla omia itsiänne, mutta kiinnostaisi kuulla, mitä ajattelette asiasta. Miksi on niin vaikea välillä relata ilman huolta? Mikä tekee teistä niin korvaamattomia? Lapsille tekee hyvää myös muiden aikuisten seura.
 
vierailija
Itse äitinä ihmettelen äitejä, jotka eivät anna lastansa hoitoon ystävälleen tai luotettavalle sukulaiselle, koska pitävät itseään korvaamattomana hoitajana. Lapsen isäkään ei heidän mielestään ole tarpeeksi pätevä hoitamaan lasta paria tuntia pitempään. Kerran yksi tällainen tuttu äiti antoi lapsensa muutamaksi tunniksi hoitoon. Olin hänen kanssaan kahvilla. Hän hermoili vähän väliä ja soitteli hoitajalle.

Miten tällaiset äipät jaksaa arkea päivästä toiseen? Toki saatte olla omia itsiänne, mutta kiinnostaisi kuulla, mitä ajattelette asiasta. Miksi on niin vaikea välillä relata ilman huolta? Mikä tekee teistä niin korvaamattomia? Lapsille tekee hyvää myös muiden aikuisten seura.
Olen juuri tällainen äiti :LOL:
Erona vain, että mieheni osallistuu todella hyvin lasten hoitoon.

Kyseessä ei ole, että pitäisin itseäni korvaamattomana vaan luottamuspula. Mummu halusi hoitaa vauvaa ja katosi kahdeksi tunniksi vauvan kanssa. Antaessani palautetta suuttui. Sama toistui ja tarjosi vauvalle ruokaa joka ei soveltunut pulivuotiaan maisteltavaksi. Annoin esikoisen kaverilleni hoitoon. Hänellä itsellään neljä lasta jo kouluikäisiä. Kaverini ei vaihtanut märkää vaippaa neljän tunnin aikana ja tarjosi sopimatonta ruokaa 1,5 vuotiaalle. Sama toistui pidemmällä hoitoajalla. Vaippoja ei vaihdettu kuin kerran kakan vuoksi ja taisi tuo peppupesu jäädä heikoksi. Toinen kaveri hoiti kivasti, mutta unohti kertoa pikku haaverista. Lapsi piti viedä illalla päivystykseen.

Olen pettynyt itseeni etten voi luottaa enää siihen, että joku hoitaisi lapsiani luotettavasti. Ehkä joskus jonakin päivänä, mutta ei tänään. Joo ja kyllä olen väsynyt :unsure:
 
vierailija
En tiedä minkä ikäisistä lapsista on kyse, joten paha sanoa. Itse olen varmaan monen mielestä ylisuojeleva, mutta esikoislapsonen nyt on sattunut saamaan sellaisen temperamentin että on hiiiiitaasti lämpenevä ja uudet ihmiset ja vieraat kuviot kuormittaa paljon. Esimerkiksi vaikka osasi aivan mainiosti puhua, niin aloitettuaan kerhossa elokuussa oli lokakuun loppuun mennessä sanonut ääneen kaksi sanaa. Toukokuussa sitten kuulemma jo jutteli puhuteltaessa ja kesäkuussa juuri ennen kerhon loppua alkoi oma-aloitteisesti kertoa ohjaajille juttuja. Ei sellaista lasta niin vain nakata hoitoon, kun ei uskalla sanoa että pissattaa tai että on nälkä, ja on koko ajan ylivirittynyt olo. Ja tiedä, että moni jolla on ollut vain toisen sorttisia lapsia pitää tätä kasvatusvikana joka olisi kitketty pois lykkäämällä lapsi mummolaan yökylään jo 2kk iässä, mutta ei se nyt ihan niinkään mene. Lapsella on myös sisarus, joka ovat ihan eri maata, temperamenttieron huomasi jo synnärillä, ja jonka voisikin lykätä kenen vaan luotettavan aikuisen hoiviin ja tietää että lapsella on hyvä perusfiilis.

En pidä ainoana kykenevänä hoitamaan lapsiani, mutta tiedän, että esikoinen luottaa vain harvoihin ja valittuihin, ja että hänen on vaikea olla vieraammassa seurassa. Vieraampaa seuraa on mm. pappa, vaikka mummo onkin tuttu, kun ei se pappa samalla tavalla ole läsnä. Tarvittaessa lapsi laitetaan tietysti hoitoon, mutta kahvittelujen takia en viitsisi toista itku kurkussa jättää. Siedätysharjoituksena pidän kerhoa ja harrastuksia riittävänä, jonne lapsi meneekin mielellään kun tilanne on etukäteen suunniteltu ja jatkuvuus odotettavaa, mutta yksittäiset "nyt pitäisi jäädä tämän Lissun kanssa kahdeksi tunniksi" -kuviot ei tod toimi.
 
vierailija
En tiedä minkä ikäisistä lapsista on kyse, joten paha sanoa. Itse olen varmaan monen mielestä ylisuojeleva, mutta esikoislapsonen nyt on sattunut saamaan sellaisen temperamentin että on hiiiiitaasti lämpenevä ja uudet ihmiset ja vieraat kuviot kuormittaa paljon. Esimerkiksi vaikka osasi aivan mainiosti puhua, niin aloitettuaan kerhossa elokuussa oli lokakuun loppuun mennessä sanonut ääneen kaksi sanaa. Toukokuussa sitten kuulemma jo jutteli puhuteltaessa ja kesäkuussa juuri ennen kerhon loppua alkoi oma-aloitteisesti kertoa ohjaajille juttuja. Ei sellaista lasta niin vain nakata hoitoon, kun ei uskalla sanoa että pissattaa tai että on nälkä, ja on koko ajan ylivirittynyt olo. Ja tiedä, että moni jolla on ollut vain toisen sorttisia lapsia pitää tätä kasvatusvikana joka olisi kitketty pois lykkäämällä lapsi mummolaan yökylään jo 2kk iässä, mutta ei se nyt ihan niinkään mene. Lapsella on myös sisarus, joka ovat ihan eri maata, temperamenttieron huomasi jo synnärillä, ja jonka voisikin lykätä kenen vaan luotettavan aikuisen hoiviin ja tietää että lapsella on hyvä perusfiilis.

En pidä ainoana kykenevänä hoitamaan lapsiani, mutta tiedän, että esikoinen luottaa vain harvoihin ja valittuihin, ja että hänen on vaikea olla vieraammassa seurassa. Vieraampaa seuraa on mm. pappa, vaikka mummo onkin tuttu, kun ei se pappa samalla tavalla ole läsnä. Tarvittaessa lapsi laitetaan tietysti hoitoon, mutta kahvittelujen takia en viitsisi toista itku kurkussa jättää. Siedätysharjoituksena pidän kerhoa ja harrastuksia riittävänä, jonne lapsi meneekin mielellään kun tilanne on etukäteen suunniteltu ja jatkuvuus odotettavaa, mutta yksittäiset "nyt pitäisi jäädä tämän Lissun kanssa kahdeksi tunniksi" -kuviot ei tod toimi.
Toi on niin totta! Meidän lapset on arkoja ja hitaasti lämpeneviä, ja ärsytti varsinkin lasten ollessa pienempiä kun jotkut ihmiset tunki iholle eivätkä ymmärtäneet antaa aikaa ja tilaa sopeutua tilanteeseen rauhassa. Katsoivat minua vinoon, kun en tieten tahtoen halunnut saattaa lapsia ahdistavaan tilanteeseen. Pakolliset hoidot luotettavilla hoitajilla onnistuivat ilman perään soitteluita kyllä, mutta tosiaankin vain pakolliset. Eikä kyse ollut omasta paremmuudestani hoitajana, vaan lapsista.
 
vierailija
Yllä jo tulikin hyviä kommentteja. Eli lapset ovat hyvin erilaisia. Usein kyse ei ole ylisuojelevuudesta vaan siitä, että vanhempi ei koe lapsen hoitoon viemistä kahvikupin takia riittävän tärkeäksi, jos lapsi on luonteeltaan esim arka, ujo ja pelokas. Oma esikoiseni on supersosiaalinen, on tyytyväinen missä vaan ja kenen kanssa vaan. Kuopus on kohta 3v, eikä mene kenenkään vieraan tai edes tutun luo, kuin äidin tai iskän tukemana vierestä. 2 kertaa on pakosta jätetty itkien hoitoon. Toinen kerta kun oli hieman alle 1 ja toinen kun oli jo yli 2. Kuopus pelkää kaikkia ja kaikkea, ei mene 2 metriä kauemmas vanhemmastaan vieraassa paikassa, vaikka muut lapset pyytäisivät leikkiin. Esikoinen paineli 1-vuotiaana selittämään omaa taaperokieltään ventovieraille papoille kaupoissa. Kuopus alkoi itkeä jos joku jutteli hänelle kassajonossa tai edes katsoi häntä liian pitkään. Samanlailla on kasvatettu ja rakastettu. Erilaisia ovat. Ylisuojelevuus on mielestäni jotain aivan muuta, kuin vanhemman halua tai haluttomuutta viedä lapsi hoitoon.
 
vierailijax
[QUOTE="vierailija, post: 313627 Ylisuojelevuus on mielestäni jotain aivan muuta, kuin vanhemman halua tai haluttomuutta viedä lapsi hoitoon.[/QUOTE]
Samaa mieltä.
 
vierailija
Olen juuri tällainen äiti :LOL:
Erona vain, että mieheni osallistuu todella hyvin lasten hoitoon.

Kyseessä ei ole, että pitäisin itseäni korvaamattomana vaan luottamuspula. Mummu halusi hoitaa vauvaa ja katosi kahdeksi tunniksi vauvan kanssa. Antaessani palautetta suuttui. Sama toistui ja tarjosi vauvalle ruokaa joka ei soveltunut pulivuotiaan maisteltavaksi. Annoin esikoisen kaverilleni hoitoon. Hänellä itsellään neljä lasta jo kouluikäisiä. Kaverini ei vaihtanut märkää vaippaa neljän tunnin aikana ja tarjosi sopimatonta ruokaa 1,5 vuotiaalle. Sama toistui pidemmällä hoitoajalla. Vaippoja ei vaihdettu kuin kerran kakan vuoksi ja taisi tuo peppupesu jäädä heikoksi. Toinen kaveri hoiti kivasti, mutta unohti kertoa pikku haaverista. Lapsi piti viedä illalla päivystykseen.

Olen pettynyt itseeni etten voi luottaa enää siihen, että joku hoitaisi lapsiani luotettavasti. Ehkä joskus jonakin päivänä, mutta ei tänään. Joo ja kyllä olen väsynyt :unsure:
Lapsi ei mene rikki siitä jos joku hoitaa vähän eri tavalla tai antaa erilaista ruokaa. On törkeä epäluottamuksen osoitus kun valittaa turhasta.
 
vierailija
Lapsi ei mene rikki siitä jos joku hoitaa vähän eri tavalla tai antaa erilaista ruokaa. On törkeä epäluottamuksen osoitus kun valittaa turhasta.
"Hoitaa eri tavalla" :confused: märät vaipat neljä tuntia? Pidempi aika samoissa vaipoissa huonolla perushygenialla altistaa pissatulehduksille :mad: Puolivuotias saattaa olla allerginen ja kaveri antaa "erilaista" ruokaa?? Lapsihan oli Ap:n mukaan mennyt "rikki", kun päivystykseen oli joutunut menemään....
Että turhasta valittaa vai? :eek: En itse havainnut suurta valittamista..
 
vierailija
Taas mammat vauhdissa. Vaikka kuinka ylisuojelette pershedelmiänne, niin osasta tulee yhteiskuntakelvottomia. Niin se vaan menee ja sille nämä mammatkaan eivät voi mitään ;)
 
vierailija
"Hoitaa eri tavalla" :confused: märät vaipat neljä tuntia? Pidempi aika samoissa vaipoissa huonolla perushygenialla altistaa pissatulehduksille :mad: Puolivuotias saattaa olla allerginen ja kaveri antaa "erilaista" ruokaa?? Lapsihan oli Ap:n mukaan mennyt "rikki", kun päivystykseen oli joutunut menemään....
Että turhasta valittaa vai? :eek: En itse havainnut suurta valittamista..
herätätkö sä lapsen yöllä ja vaihdat vaipat? Kyttäät sängyn vieressä ja heti kun lirahtaa niin vaihad? Lapsi rukka.... meinaan kyllä yöllä pidempääkin luulis märissä vaipoissa olevan kun nukkuu, mutta ei tietty kun mamma on hysteerikko.hommaa kunnon vaippoja niin ei tunnu märältä.

Ihme kouhotusta...
 
vierailija
Mä käsitän ylisuojelevuuden toisella tavalla.
Mulle se on sitä, että lapsen ei anneta kiipeillä, juosta, maistaa vähän ruohoa tai lunta (jos näin kuitenkin pääsee käymään, kiikutetaan lääkäriin tai ainakin soitetaan neuvolaan), pidetään lasta ns. pumpulissa.

Se on jokaisen oma asia, antaako lasta hoitoon ja kuinka monta kertaa sen mahdollisen hoidon aikana soitetaan hoitajalle. Ei se mun mielestä ole sitä, että vanhempi pitää itseään korvaamattomana.
 
vierailija
Avatkaas vähän, mikä on 1,5 vuotiaalle sopimatonta ruokaa? Eikös jo vuoden iässä siirrytä samaan ruokaan kun muutkin syö? Ja neljä tuntia samoissa vaipoissa?! Siis yölläkö ne vaihdetaan parin tunnin välein? Vai onko se niin, että pissa on erilaista kun se tulee yöllä joten sitä ei tarvitse vaihtaa mutta päiväpissa pitää?

Usein nämä ylisuojelevat äidin suorittavat äitiyttä eikä heillä ole elämää lapsen ulkopuolella.
 
vierailija
Avatkaas vähän, mikä on 1,5 vuotiaalle sopimatonta ruokaa? Eikös jo vuoden iässä siirrytä samaan ruokaan kun muutkin syö? Ja neljä tuntia samoissa vaipoissa?! Siis yölläkö ne vaihdetaan parin tunnin välein? Vai onko se niin, että pissa on erilaista kun se tulee yöllä joten sitä ei tarvitse vaihtaa mutta päiväpissa pitää?

Usein nämä ylisuojelevat äidin suorittavat äitiyttä eikä heillä ole elämää lapsen ulkopuolella.
Mä jäin kanssa naureskeleen tuolle vaipan vaihto välille. Meillä tuo vuosikas vetää 10-12h yöunta ei pienessä mielessäkään oo käynyt vaihdella vaippoja yöllä ja herättää toista. Mutta joo, taitaa päivä ja yöpissalla olla sit väliä... (miten tyhmiä ihmiset onkasn...)

Jamkyllähän se on niin kamaka jos jussipeppiina syö mummalta palan pullaa 1,5 vuotiaana. Kerrassaan järkyttävää. Eihän kukaan kunnollinen äiti moista salli...
 
vierailija
Avatkaas vähän, mikä on 1,5 vuotiaalle sopimatonta ruokaa? Eikös jo vuoden iässä siirrytä samaan ruokaan kun muutkin syö? Ja neljä tuntia samoissa vaipoissa?! Siis yölläkö ne vaihdetaan parin tunnin välein? Vai onko se niin, että pissa on erilaista kun se tulee yöllä joten sitä ei tarvitse vaihtaa mutta päiväpissa pitää?

Usein nämä ylisuojelevat äidin suorittavat äitiyttä eikä heillä ole elämää lapsen ulkopuolella.
Mä jäin kanssa naureskeleen tuolle vaipan vaihto välille. Meillä tuo vuosikas vetää 10-12h yöunta ei pienessä mielessäkään oo käynyt vaihdella vaippoja yöllä ja herättää toista. Mutta joo, taitaa päivä ja yöpissalla olla sit väliä... (miten tyhmiä ihmiset onkasn...)

Jamkyllähän se on niin kamaka jos jussipeppiina syö mummalta palan pullaa 1,5 vuotiaana. Kerrassaan järkyttävää. Eihän kukaan kunnollinen äiti moista salli...
 
vierailija
Meillä on 2 erilaista lasta, toinen ekstrovertti, kaikista ja kaikesta kiinnostunut, toinen introvertti, leikkii mieluiten itsekseen, ja on todella hitaasti lämpeävä ja arka. Sydämensä kun jollekin antaa, ja tämän luottamuksen siis voittaa, niin sydän on annettu suuresti ja ikuisiksi ajoiksi.

Emme kaipaa lapsivapaata aikaa, mutta pakosta olemme joutuneet hoidattamaan lapsiamme muillakin. Hoitajiksi on kelvannut vain ihmiset, joiden tiedän toimivan lasten parhaaksi ja hoitavan lapsia hyvin.

Lapsemme ovat meille todella rakkaita ja tärkeitä, enkä anna heitä hoitoon kenelle vaan. Vaikka se kuinka joitain random ihmisiä vituttaisikin.
 
vierailija
Minunkin lapseni on minulle erittäin rakas. Meillä oli vaikea vauvavuosi, ja opin pyytämään kaikilta läheisiltä mahdollisimman paljon apua. Selvittiin vuodesta näiden hoitoapua antavien läheisten tukemana. Samalla opin luottamaan ihmisiin ja keskustelemaan vauvani hoidosta heidän kanssaan. Vaipanvaihtoväliä en suoraan sanottuna jaksanut miettiä.

Lapseni on saanut tärkeitä ihmisiä ympärilleen. Hän on hitaasti lämpenevä lapsi. Olen itse ollut samanlainen, ja muistan ekat yökyläilyni aika ahdistavina kahdeksan vuotiaana. En ollut sitä ennen ollut juurikaan missään hoidossa. Omalle lapselleni toivon toista. Siksi vaalin luotettavia hoitosuhteita lapsen arkeen pieninä annoksina. Saadaan me vanhemmat myös aikaa toisillemme.
 
Itse äitinä ihmettelen äitejä, jotka eivät anna lastansa hoitoon ystävälleen tai luotettavalle sukulaiselle, koska pitävät itseään korvaamattomana hoitajana. Lapsen isäkään ei heidän mielestään ole tarpeeksi pätevä hoitamaan lasta paria tuntia pitempään. Kerran yksi tällainen tuttu äiti antoi lapsensa muutamaksi tunniksi hoitoon. Olin hänen kanssaan kahvilla. Hän hermoili vähän väliä ja soitteli hoitajalle.

Miten tällaiset äipät jaksaa arkea päivästä toiseen? Toki saatte olla omia itsiänne, mutta kiinnostaisi kuulla, mitä ajattelette asiasta. Miksi on niin vaikea välillä relata ilman huolta? Mikä tekee teistä niin korvaamattomia? Lapsille tekee hyvää myös muiden aikuisten seura.
Riippuu lapsesta ja lapsen iästä. En itse usko tuohon, että pienelle vauvalle/lapselle automaattisesti on hyväksi olla hoidossa/erossa vanhemmistaan.
Mutta joo, toivottavaa olisi, että tekisi lapset sellaisen tyypin kanssa, että tämän hoitokykyyn voi luottaa itse pois ollessaan.
 
vierailija
Minunkin lapseni on minulle erittäin rakas. Meillä oli vaikea vauvavuosi, ja opin pyytämään kaikilta läheisiltä mahdollisimman paljon apua. Selvittiin vuodesta näiden hoitoapua antavien läheisten tukemana. Samalla opin luottamaan ihmisiin ja keskustelemaan vauvani hoidosta heidän kanssaan. Vaipanvaihtoväliä en suoraan sanottuna jaksanut miettiä.

Lapseni on saanut tärkeitä ihmisiä ympärilleen. Hän on hitaasti lämpenevä lapsi. Olen itse ollut samanlainen, ja muistan ekat yökyläilyni aika ahdistavina kahdeksan vuotiaana. En ollut sitä ennen ollut juurikaan missään hoidossa. Omalle lapselleni toivon toista. Siksi vaalin luotettavia hoitosuhteita lapsen arkeen pieninä annoksina. Saadaan me vanhemmat myös aikaa toisillemme.
Miksi se on enemmän oikein että hoidatuttaa lapsiaan muilla, kuin että lapsen omat vanhemmat hoitavat heitä aina kun mahdollista? Joillekin se on mahdollista aina. Ihme käsitys että lapsi valistuisi jotenkin paremmaksi muiden käsissä. Pienelle lapselle riittää hyvin oma koti, jos se on normaali ja hyvä.
 
  • Tykkää
Reactions: FitiS
vierailija
-Lapsi ei todellakaan automaationa "tule paremmaksi" toisen hoidossa
-Erilaisia lapsia ei voi kasvattaa/hoitaa samanlailla.
-Toisille kaverin viihdyttäminen ei ole mikään syy viedä hoitoon
-Ja ainahan sanotaan että äidilliset tunteet kumpuavat omasta lapsuudesta. Jos itse on lapsena syystä tai toisesta kokenut hoidon kurjana, niin eiköhän se jää aika perusvaistoihin ettei lapsen ole paras olla muualla hoidossa.

Ps.Vaippaa ei tarvitse vaihtaa 4h välein, se vaihdetaan kun on täynnä. Eikä pyllyä tarvitse aina olla pesemässä, varsinkaan poikalapsella joka on nii helppo pesulapulla pyyhkiä.
Ja ruokailusuositukset ovat jo kertaalleen vaihtuneet siitä mitä olivat silloin kun taaperonne oli vauvoja. Ja kaikki ne silti on hengissä.
 
vierailija
Mä jäin kanssa naureskeleen tuolle vaipan vaihto välille. Meillä tuo vuosikas vetää 10-12h yöunta ei pienessä mielessäkään oo käynyt vaihdella vaippoja yöllä ja herättää toista. Mutta joo, taitaa päivä ja yöpissalla olla sit väliä... (miten tyhmiä ihmiset onkasn...)

Jamkyllähän se on niin kamaka jos jussipeppiina syö mummalta palan pullaa 1,5 vuotiaana. Kerrassaan järkyttävää. Eihän kukaan kunnollinen äiti moista salli...
Eli tällä perusteella jos sun muksulla ei tule kakkaa ni vaihdat 2 kertaa vuorokaudessa vaipan? Mitä vittua oikeesti? Tottakai yöpissalla ja päiväpissalla on ainaki määrällisesti väliä sillä lapsi ei juo yöllä ja pissaa vähempi, päivällä neljässä tunnissa vaippa saattaa olla jo todella märkä ja aiheuttaa pepun punoitusta jos vaihtaa aina vain neljän tunnin tai yli välein. Etenkin kesällä kun on kuuma vaipat hautoo ja muksu juokin enempi. Toki joskus reissussa venähtää ja big deal mut pari kolme vaihtoa päivässä on silti liian vähän. Liberoita käytän kun pampers valskaa, Muumien ja Lidlin seurauksena peppu haisi tiskirätiltä yön jälkeen. Enkä muuten ole ap.
 

Yhteistyössä