Suhinoita ja enon naisia

Harmittoman viaton tarina


Naapurin setä seisoi omenapuun alla ja pissasi pitkää ja pitkälle lentävää kaarta. Kuului ropinaa, aivan kuin sateen, pissan osuessa marjapensaan lehdille. Ei kai ne noita marjoja syö? Pikkuveljen kanssa istuimme ojassa orapihlaja-aidan takana oman kodin vieressä. Naapurin setä, Sinin ja Vesan isä ei huomannut meidän kurkkimistamme ja pelkäsin, että pikkuveli olisi jotenkin ilmiantanut meidät, mutta onneksi hän oli hiljaa. Setä lopetti pissaamisen ja heilutti sitä pippeliä ja kääntyi hieman. Juma se oli iso ja ihan kuin musta. Se ei roikkunut, vaan sojotti suoraan ulospäin ja oli paksu kuin mikä. Sen pää oli pyöreä ja kretuliininen. Se näkyi oikein hyvin. Naapuin setä katseli sitä ja veti semmoista nahkaa joka välillä peitti sen pään kokonaan ja sitten se taas luiskahti alas. Setä teki monta kertaa niin ja sitten hän tunki sitä housuihin takaisin. Se tuntui vaikeasti sinne menevän ja setä sai oikein kädellä työntää ja taivutella takapuolta taaksepäin, että se olisi mennyt housuihin. Sitten hän meni kohti rappuja ja sisään taloon.

Nyt alkoi minua kyllä kiinnostaa tuo pissaaminen. Oli jännä katsella kun naapuri pissasi. Olinhan vaikka kuinka monta kertaa nähnyt pikkuveljen pissaamista, mutta ei se samanlaista ollut. Kyllä silläkin lensi aika korkealle ja pitkälle, mutta isojen miesten pissaaminen oli kivaa katsella. Iskänkin olin nähnyt pissaavan ulkona, mutta se käänsi aina selkänsä kun se teki sitä. Eikä isällä saunassakaan ollut se pippeli suoraan ulospäin, vaan se roikkui ihan vaan vetelänä. Monta kertaa katselin pensaitten takaa jos näkisin taas Sinin iskän tekemässä sitä, mutta ei semmoista enää tapahtunut ainakaan silloin kun minä olin kurkkimassa.

Keskellä kesää äiti ja isä veivät meidät mummilaan vähäksi aikaa kesälomaa viettämään. Mummin talo oli maalla. Siellä sai uida kerta se järvi oli siinä melkein vieressä ja ranta oli matala ja turvallinen. Oli siinä syvempikin paikka ja uimalaituri. Isommat kävi siinä uimassa esimerkiksi yläastelaiset ja muut. Mummi asui siinä talossa yhden Vertin kanssa joka oli meidän eno. Se oli aika vanha jo, mutta ei ihan niin vanha kuin iskä ja äiskä jotka on jo vähän yli kolmekymmentä vuotta. Se Vertti oli semmoinen hamppari sanoi äiti, mutta ei se meistä veljen kanssa mikään hamppari ollut. Ihan kiva vaan ja joskus se oli ihan vähän humalassa ja silloin se oli vieläkin kivempi. Se nukkui aina kesällä semmoisessa kuin aitta. Talvella sillä oli oma huone mummin talon vintillä.

Me jäätiin veljen kanssa mummilaan kun äiti ja isä lähtivät kotiin. Äiti motkotti enolle ja käski sen olla kunnolla eikä temppuilla meidän kanssa. Eno nauroi ja sanoi opettavansa meidät nauttimaan vapaasta maalaiselämästä ja viis veisaavan tiukkapipoisten kotkotuksista. Niin se sitten tekikin. Heti eno otti meidät metsään mukaan ja opetti tekemään saunavihdat. Illalla olisi tervetuliaissauna jota Vertti oli lämmitellyt koko iltapäivän. Siellä pukuhuoneen puolella oli jääkaappi ja aina se hiukan lonksahti kun Vertti sieltä kävi kaljapullon hakemassa. Niin, siellä vihtametsässä istuimme kivellä ja Vertti näytti miten sitä vihtaa kasattiin. Ei se niin hankalaa minulle ollut, mutta pikkuveli hiukan kiukutteli ja sanoi pärjäävänsä ilmankin. Metsään mennessä oli Vertti pysähtynyt yhden puun juurelle pissalle ja pitkään se olikin pissannut. Ja nyt siinä vihtoja kasatessamme se nousi ja sanoi, että taitaa jääkaapissa olla viallista kaljaa kun näin pissattaa. Vertti siirtyi hieman siihen sivulle ja aukaisi housunsa ja otti sen pippelin ulos. Ei se ujostellut vaikka sillä oli samanlainen musta ja paksu vehje kuin naapurin sedällä. Sen pää oli tummanpunainen, iso ja pyöreä. Eno naureskeli ja näytti miten pissa lentää. Ja kyllä se lensikin. Iso lätäkkö jäi siihen paljaalle kalliolle vaahtoamaan ja ihan kuin olisi kiehunut. Se koko lätäkkö. Minua nauratti ja oli kummallinen tunne pimpissä. Minun teki kauheasti mieli katsella sitä pissaamista. Pikkuveli nousi ja sanoi tekevänsä samanlaisen lätäkön. No, lätäkkö tuli, mutta paljon pienempi. Vertti heilutti kädessään sitä mustaa patukkaa ja sen päästä roiskahteli pissatippoja ympäriinsä. Ei se pippeli sojottanut suoraan ulos, vaan oli vetelän näköinen ja se oli helppo pistää housuihin.
"No tyttö, miten lätäkön teko sinulta käy", kysyi Vertti, "vai käykö ollenkaan?"
"Ei käy," vastasin vaikka olisi kyllä tehnyt mieli vähän kalliolle suihkia. Vertti vaan nauroi ja sanoi minulta puuttuvan rohkeutta.
Vihdat olivat valmiit ja lähdimme metsästä pois, sillä Vertti oli lähdössä johonkin kylille ja halusi ensimmäisenä saunaan.

Katselin veljen kanssa tuvan rappusilta joilla istuimme kun Vertti tuli aitasta. Se oli ihan nakuna ja pyyhe vaan kainalossa. Siinä aitan nurkalla se pysähtyi ja taas se otti sen paksun patukan käteen ja pissasi. Vaahto vaan sihisi ja sama heiluttelu lopuksi ja sitten saunaan. Se ihan kuin olisi esitellyt meille. Ja taas oli semmoinen ihmeellinen tunne pimpissä. Ihan samanlainen kuin silloin kerran kun olin katsellut pienen peilin avulla sinne pimpin sisään ja sormella koittanut sieltä vähän syvemmältä. Veli jotain jurputti vaan ja kaipasi pleikkaria jota ei ollut saanut ottaa mukaan mummilaan. Sitten se meni sisälle ja jäin yksin siihen rappusille.

Saunan ovi aukesi ja eno huusi, että tule tyttö pesemään selkä. En epäröinyt ja minusta eno oli ihan kiva mies. Astuin pukuhuoneen puolelle ja eno oli saunapuolella odottamassa pesuvesien kanssa.
"Tänne, tänne vaan", käski eno. Astuin saunan puolelle. Se oli kuuma, mutta ei niin kauhean kuuma siinä alhaalla. Eno nojasi käsillään alalauteeseen ja sanoi, että harjassa on saippuaa ja hankaa hartioita oikein kunnolla. Otin harjan ja aloin hinkata. Sen osasin, sillä kotonakin pesen usein äidin selän ja isän myös. Minua kutkutti kun alaston Vertti oli edessäni ja karvaiset kankut heilahtivat minun hangatessa. Näin myös sen pippelin joka heilui ihan kamalasti. Näin sen pussinkin ja sitä olisin halunnut koskea. Siinä pussissa kasvoi karvoja, mutta ei niin paljon kuin muualla sen ympärillä. Hankasin ja hankasin alemmaksi kohti pyllyä ja lopuksi Vertti sanoi, että hyvä on. Lopetin ja menin ovelle katsomaan kun eno kääntyi ja istahti penkille jalat leveällä. Hän kaatoi vettä päälleen ja se valui päästä aina alas ihan pitkin pippeliä ja kaikkea. Se oli jännän näköistä kun kaikki roikkui penkin reunan yli ja vesi valui siitä ihan kuin pissa.
"Mene sinne pukuhuoneen puolelle ja ota jääkaapista limukkaa. Se on palkkio selänpesusta. Minä otan vielä hiukan löylyä ja huuhtaisen itseäni".

Istuin saunan ulkopuolella olevalla penkillä ja join limsaa. Eno tuli hetken kuluttua ulos ja istahti myös siihen penkille. Se joi kaljaa ja ähki miten teki hyvää tuo sauna ja miten selkää vieläkin kirveli kova pesu. Minä olin onnellinen kiitoksesta, sillä semmoinenhan se oli. Vertti sanoi menevänsä kohta naisiin jos vaan sattuisi semmoisia illalla löytymään. Sitten se taas nauroi kähisemällä ja taputti minua olkapäälle ja valitti kun minä olen niin nuori vielä, muuten olisin minä voinut olla sen nainen.

Vertti-eno oli lähtenyt kylille ja menimme mummin kanssa saunaan. Me kolme. Meillä ei ollut ukkia enää, sillä ukki oli pari vuotta sitten sairastunut johonkin tautiin ja kuollut. Oltiin nyt sitten vain mummin kanssa. Otettiin kovat löylyt ja hakattiin niillä vihdoilla niin, että lehdet vaan lenteli. Pikkuveljen kanssa olisimme mielellämme menneet uimaan siihen läheiselle uimarannalle, mutta ei mummi päästänyt ja sanoi, että ei sitä nyt voi juoksennella saunasta semmoista matkaa yli maantien ja kaikki. Me sitten vaan kaadettiin vettä niskaan ja sekin oli mukavaa. Istuimme kolmistaan saunan ulkopuolella siinä penkillä ja juotiin limsaa. Mummikin joi. Sisällä sitten odotti iso pino lettuja ja kylmää maitoa.

Olimme kaikki talossa nukkuneet ja heränneet ja juoksennelleet ulkona kun aitan ovi aukeni. Eno sieltä tuli ulos ja sillä oli vaan kalsarit. Se voivotteli ja valitteli, mutta tuli sisälle ja mummi antoi sille kahvia ja jotain syömistäkin. Jotain se mummi sille vihaisesti sanoi, mutta eno vaan vastasi, että joojoo.

Minä menin aittaan katsomaan minkälainen se oikein oli se paikka missä eno nukkui. Ovi oli raollaan ja menin suoraan sisään. Sängyssä makasi nainen. Se oli alasti ja sen tissit olivat isot ja valuvat. Nainen nukkui ja se haisi kaljalle ja sen toinen käsi roikkui sängyn ulkopuolella ja toinen oli sen pimpin päällä. Sormet pitivät karvoista kiinni. Se oli aika ruma se pimppi kun se näkyi niin hyvin. Jalat oli auki ja kaikki näkyi. Onneksi ei veli ollut mukana. Se olisi varmaan pelästynyt ihan hurjasti. Minä hipsin hiljaa ulos ja olin menossa saunalle katsomaan, olisiko siellä limsaa enää. Samalla näin enon tulevan ulos talosta ja menevän takaisin aittaan. Silloin heräsi halu mennä katsomaan aitan pikkuikkunasta mitä eno sen naisen kanssa tekee. Hiivin aitan taakse ja nostin vanhan ämpärin nurinpäin ikkunan alle ja nousin sen päälle seisomaan. Kurkistin varovasti ikkunan alareunasta sisään ja näin miten Vertti retuutti sitä isotissistä hereille. Se otti kalsarit pois ja sen patukka oli ihan pystyssä. Se nainenkin oli herännyt ja se otti siitä isosta patukasta kiinni ja veti Vertti-enon sänkyyn. Nainen makasi selällään ja se levitti polvensa aivan leveälle ja eno otti siitä patukasta kiinni ja työnsi sen sitten sen naisen pimppiin. Kyllä minä tiesin semmoisen sanan kuin nussia, ja vähän tiesin mitä se tarkoitti ja arvelin, että nyt ne nussi. Vertti-eno pomppi siinä naisen päällä ja puristi sen tissejä ja se nainen vinku. Ne teki sitä touhua kauan aikaa kunnes yht'äkkiä eno otti sen patukan pois ja tarttui siihen käsin. Siitä punaisestä isosta pallukasta roiskui harmaata limaa joka puolelle sen naisen mahaa ja tisseille. Yäk! Nainen halasi Verttiä ja pussaili sen naamaa, mutta eno puristi sitä patukkaa ja ihan kuin lypsi sitä. Sen päästä tippui vielä sitä limaa. Minulla taas oli semmoinen kiva tunne omassa pimpissä.

Loman aikana me käytiin Vertti-enon kanssa monta kertaa uimassa ja se oli kivaa. Mummikin oli joskus mukana. Vertti oli kiva eno eikä mikään hamppari niinkuin äiti sanoi. Sen aitassa kävi yksi toinenkin nainen ja olin sitäkin vaklaamassa. Se oli paljon nätimpi mitä se ensimmäinen ja se kävi sisällä talossakin ja mummikin tykkäsi siitä. Mummi tunsi sen entuudesta. En kertonut veljelle mitään mitä olin nähnyt. Itse halusin jo olla hiukan vanhempi ja olla jonkun pojan kanssa vaikka sillä tavoin nussimassa. Kai se sitä oli.

Kolme viikkoa meni ja iskä ja äiti tulivat hakemaan meidät takaisin kotiin. Äiti katsoi enoa hiukan kierosti vaikka eno oli ihan siistin näköinen ja se nätimpi nainen oli myös mummilla.
"Mitähän kaikkea typerää tuo Vertti on lapsille opettanut," kyseli äiti ja katsoi totisena Verttiä.
"Karua maailmaa vaan", vastasi Vertti ja iski minulle silmää. Jukra, tiesiköhän eno että olin kurkkinut aitan ikkunasta mitä se siellä naisten kanssa teki?
 

Yhteistyössä