Muuttuneet tunteet lapsia kohtaan...

Enpä tiedä kuuluuko tää kirjotus nyt tänne vai minne, mutta jospa vaikka täällä vois jakaa tuntemuksiansa...
Tilanne on se, että olen eronnut lasteni isästä n. vuosi sitten. Vielä yhdessä ollessamme meidän yhteiset lapset oli koko mun elämä. Eli mitään muuta elämää ei mulla ollut, mies torppasi kaiken menemisen ja muun sosiaalisen elämän.
Elin monta vuotta vain lapsilleni ja lapsien kautta ja rakastin heitä yli kaiken.
Kun vihdoin ymmärsin erota, ainut vaihtoehto oli jättää lapset isälleen. Se tuntui hirveältä, mutta mulla ei vaan ollut silloin enään voimia alkaa tappelemaan asiasta.
Nyt kun aikaa on kulunut, mulla on ihana rakastava mies, jota kohtaan rakkautta riittää äärettömästi.
Mutta ongelmana on nyt se, että minusta tuntuu etten enään rakasta lapsiani. Tuntuu että kaikki niiden tekemiset ärsyttää, tuntuu että ne vaan sotkee mun onnellisen elämän.
Tunnen hirveää syyllisyyttä näistä tunteista, koska kaikkien äitienhän kuuluu rakastaa lapsiaan enemmän kuin mitään muuta.
Pelkkä ajatus siitä, että lapset tulevat taas luoksemme, aiheuttaa hirveää ahdistusta. En halua tehdä niiden kanssa mitään, odotan vain että aika menee eteenpäin ja he lähtevät takaisin isälleen.
Olenko yksin tälläisten tunteiden kanssa, vai onko joku muu kenties kokenut samaa?
 
Liittyvätkö tunteet lapsiin vai "lapselliseen elämään", johon liittyy puolestaan ahdistavia kokemuksia. Eron jälkeen usein kaipaa elämäänsä uutta ja jotain ihan muuta, kun avioliiton aikana. Ikävä kyllä joskus lapsetkin päätyvät tähän muutokseen. Jotenkin tulee olo, että lapsiin liittyy paljon pelkoja itsesi suhteen; oman itsensä hukkaaminen, uuden suhteen muuttumisen pelko jne. Sanoit, ettet halua tehdä lasten kanssa mitään, mutta mitä jos ajattelisit, että lähdet opettelemaan uuden tavan olla äiti. Ajattelet, että uusi parisuhdekin saa vaan rikastuttavan elementin, kun lapset tulevat käymään. Teette yhdessä asioita, mistä aikuisetkin nauttivat (retket tms.). Jollain tapaa sinun pitäisi kuitenkin pystyä yhdistämään vanha ja uusi elämä niin, että siitä syntyy jotain kolmatta :) Niiden eriyttäminen vaan saa aikaan sen, että toinen ottaa jotain pois toiselta, ja se alkaa pidemmän päälle ahdistamaan, kuten sinulla on käynyt.
On hienoa, että uskallat puhua negatiivisistakin tunteista, sillä tunteitahan nekin ovat, siinä kun positiivisetkin. Eivät huonompia tai väärempiä ;-)
 
Negatiiviset tunteet ovat ihan normaaleja. Mulla kans kaksi lasta asuu isällään ja välillä tunnistan samaa itsessäni. En jaksa heitä, heidän tappeluaan, käytöstään. Osaltaan se varmaan johtuu siitä, että sitä vieraantuu omista lapsistaan, kun ei itse heitä kasvata. Isä kasvattaa ehkä eri tavalla kuin itse olisi tehnyt. Huono omatuntohan siitä tulee kun tuommoisia ajatuksia ja tunteita tulee, mutta pitää yrittää olla itselleen armollinen.
 
Kyllä kai tuo nyt täysin normaalia että tuntuu väillä ettei rakasta niitä muksuja.. Yritä keksiä jotain mielekästä tekemistä lastesi kanssa, varmaan jättävät rauhaankin paremmin kun saavat hieman huomiota äidiltään.. Komppaan Pombidu!:)
 

Yhteistyössä