Kohdellaanko minua huonosti?

Miehelläni on 9-vuotias tytär edellisestä suhteesta. Tänään hänen piti mennä yhdeksäksi kouluun mutta herätyskello ei ollut soinut. Miehellä oli kiire töihin ja hän kysyi, voinko minä viedä hänet ensin töihin ja viedä sitten lapsen kouluun. Itse menen kouluun vasta iltapäivällä.

En osaa ajaa hyvin autoa, en ajanut autoa 10 vuoteen ennen kuin tapasin alle vuosi sitten miehen. Lapsen koulu on toisessa kaupungissa, jonne pitää mennä isoja teitä pitkin. Tiedän, että eräästä paikasta, jonne osaan ajaa, menee bussi suoraan lapsen koululle. Edes tietä ei tarvitse ylittää, bussi pysähtyy suoraan koulun ovien eteen ja busseja menee usein. Ehdotin, että veisin miehen töihin ja heittäisin sitten lapsen bussille ja sanoisin kuskille, missä lapsi jää. Huomautin vielä, että lapsi osaisi varmasti itsekin jäädä pois oikealla pysäkillä, koska asuu aivan koulun vieressä ja tuntee paikat. Lapsi vaikutti olevan ok asian suhteen, kun selitin hänelle suunnitelman.

Mies suuttui ja sanoi, etten osallistu. Sanoin, että tietenkin ajaisin lapsen, jos tuntisin, että reitti on hallussani. Etenkin kun lapsi on kyydissä, pelkään ajaa tuntemattomia reittejä, koska kyseessä ei ole ainoastaan oma turvallisuuteni. Mielestäni bussivaihtoehto oli ihan varteenotettava. Mies sanoi, ettei lapsi voi mennä bussilla. Ihmettelin tätä, koska itse liikuin saman ikäisenä bussilla kouluun, tanssitunnille ja kavereille, jotka asuivat kauempana. Sanoin, että lapsi oli valmis menemään bussilla. Mies kysyi lapselta asiasta, joka tietenkin sanoi miehelle, että menisi mielummin autolla nyt, kun mies oli lytännyt suunnitelmani.

Sain lisää huutoa siitä, etten vaan viitsi osallistua. Mies soitti lapsen koululle ja sanoi, että tämä on kipeä. Lapsi ei menisi ollenkaan kouluun. Aloin itkeä ja pyysin anteeksipyyntöä. Mielestäni minulle oli huudettu ihan turhaan kun kuitenkin yritin auttaa, vaikkei miehen lapsen kuskaaminen edes kuulu velvollisuuksiini. Huutaminen jatkui. Lopulta tiputin pöydältä lautasen maahan ja huutaminen loppui. Tuntui, ettei ollut enää mitään muuta keinoa.

Minä itkin ja mies ja lapsi lähtivät pois. Nyt tuntuu siltä, että haluaisin vaan pakoon tätä kaikkea. Pelottaa, ettei mies reagoi millään lailla empaattisesti esimerkiksi siihen, että alan itkeä.

Mies sanoi edellisenä päivänä, että minun pitäisi ottaa enemmän vastuuta hänen lapsestaan, jotta voin harjoitella, jos saamme joskus oman. Lapsi ei tottele minua yhtään, joten olen sanonut, etten mielellään jää pitkäksi aikaa kahdestaan hänen kanssaan. Jos lapsi päättää vaikka, ettei mene pesemään hampaita, hän ei vaan mene. Miehellä on omat keinot saada hänet tottelemaan, vaikkei lapsi kyllä tottele häntäkään ilman vääntöä. Sanoin, etten suostu ottamaan huoltajan roolia, mutta voin auttaa. (Olen kyllä siis ollut lapsen kanssa kahdestaan monesti, mutta haluan, että asiasta neuvotellaan ensin.)

Mies on edelleen sitä mieltä, että minä olen tehnyt väärin etenkin kun rikoin lautasen. Tiedän, että tämä päättyy taas siihen, että pyytelen anteeksi, koska mies ei tule pyytämään anteeksi. Pitäisikö vaan olla tiukkana ja odottaa anteeksipyyntöä, vai tunnenko väärin? Pitäisikö minun pyytää anteeksi?
 
Olette varmaan jo puhuneet tämän asian selväksi, mutta pakko vielä vastata, jos ainoa kommentti tähän mennessä on kehotus harkita eroa. Kyllähän kaikissa parisuhteissa riidellään ja uusperheissä vielä ihan hemmetin typeristä asioista - ei tuollaisesta riidasta vielä eroa kannata tehdä...

Ymmärrän hyvin pettymyksen ja turhautumisen, joita tunnet, kun yritit ratkaista tilanteen omasta mielestäsi toimivasti, ja miehen suhtautuminen on kaikkea muuta kuin hyväksyvä tai ymmärtävä. Jostain syystä miehellesi olisi ollut arka paikka laittaa lapsi bussilla kouluun. Älä ota liian henkilökohtaisesti sitä, vaan kannattaa koittaa selvittää, miksi miehen mielestä lapsi ei voisi kulkea bussillakin.

Mielestäni miehesi on kyllä oikeassa siinä, että sinun pitää ottaa enemmän vastuuta lapsesta. Suhde lapseen rakentuu viettämällä yhdessä aikaa. Sillä lailla auktoriteettisikin vähitellen kasvaa. Sinänsä tietty rasittavaa, että nythän kerrankin olisit osallistunut omalla tavallasi. Ehkä se kipupiste olikin miehellä juuri siinä? Hän olisi ehkä halunnut erilaista läsnäoloa ja osallistumista. Mies ei kuitenkaan voi määrittää, miten ja millaisen suhteen luot lapseen, vaikka toiveita hänkin voi tietenkin esittää.

Mielestäni miehelläsi ei ole velvollisuutta reagoida tietyllä tavalla siihen, että itket, tai pyytää anteeksi vain siksi, että sinä pyydät. Omaa puolisoani itkeminen ärsyttää yli kaiken ja olemme puhuneet monta kertaa siitä, kuinka se, että minä alan itkeä, vain pahentaa riitoja. En ole lopettanut itkemistä, mutta teen sen seuraukset kantaen. Ei se itku ainakaan voi olla automaatti, jota käyttämällä riita ratkeaa. Anteeksipyytämisestä sanoisin näin, että mieti, kuinka tärkeää sinulle on, että mies pyytää anteeksi ja kuinka tärkeää on, että itse pyydät anteeksi. Anteeksiantamisella ja -saamisellakin on tietenkin oma merkityksensä. Riidan loppumiseen ei välttämättä tarvita mitään näistä - tai jos tarvitaan, ei sillä pitäisi olla merkitystä, kumpi sanoo ensin anteeksi. Ihan hyvin voit myös olla pyytämättä anteeksi ja katsoa, pyytääkö mies, mutta ei pidä tehdä uutta riitaa siitä, jos anteeksipyyntöä ei tule. Nämähän on sellaisia asioita, että kaikilla ihmisillä on vähän eri käsitykset siitä, miten homman pitää mennä, ja niistä omista toiveista pitää puhua. Samoin pitää kuunnella, mitä kumppani haluaa, ja sitten rakentaa kompromissi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä