lapsia uuperheeseen?

Ekaa kertaa tänne kirjoittelen.

Mulla on kaksostytöt, ikää kohta 30 v mittarissa, ja uusi mies kainalossa. Lasten isän kanssa lapset joka toinen viikonloppu, välit suht. ok hänen uuteen perheeseen.

Ja helvetinmoinen vauvakuume viimeisen vuoden ajan. Uusi mies on (vielä) lapseton, ja haluais muksuja. Hoitaa ja osallistuu luonamme asuvien lasteni hoitoon.

Taloudellinen tilanne on vaan aika tiukka, hän työtön ja minä töissä.

Miten te olette saaneet paletin sun/mun lapset ja yksi yhteinen toimimaan?
Miten vanhemmat lapset suhteutuu uuteen tilanteeseen? Kokevatko herkästi ulkopuolisuuden tunteita?

Mua huolettaa suuri ikäero lasten kesken, ja oma vanheneminen... Miten jaksaa koulukkaita ja vauvaa hoitaa? Miten tiukalla taloudella pyöritetään kolmea mukulaa? (no, onhansitä pärjätty nytkin :))
 
Älkää ainakaan taloudellisten seikkojen antako estää lapsen hankkimista; raha-asiat kyllä saa jotenkin järjestymään! Ja vanhentumisesta on vielä turha huolehtia - itse olin ikäisenäsi vasta esikoista saamassa.

Sen sijaan on tietysti hyvä pohtia tunnepuolta. Ulkopuolisuuden tunteita isommille lapsille voi tulla, mutta kannattaa suunnitella etukäteen, miten annetaan heille kummallekin yksilöllistä huomiota. Kouluikäiset todennäköisesti jo nauttivat vauvasisaruksesta!
 
Meillä on mennyt loistavasti kun kohtelee aidosti kaikkia lapsia kuin omia. Ja vauvan kanssa liikutaan aktiivisesti isojen lasten menoissa. Vauvan takia ei tarvitse isojen lasten menettää mitään. Kaiken pohjana on minulla kuitenkin se, että rakastan lapsipuoliani yhtä paljon kuin biologista lastani, joten se heijastuu koko perhe-elämäämme.
 
  • Tykkää
Reactions: Nachsal

Yhteistyössä