13-vuotiaalle visa electron

  • Viestiketjun aloittaja teinin äiti
  • Ensimmäinen viesti
teinin äiti
ei taida onnistua haku netissä kun ei nuorella itsellään tunnareita, siis huoltajan tunnuksilla?
pitää siis mennä ihan konttorille?
ois vaan kätevä peli tuolle muksullekin kun itselläkään harvemmin käteistä enää käytössä =)
miten teidän teinit on oppineet korttuia käyttämään? en kyllä usko että tuolla ongelmia tulisi.
 
meil on
Konttoriin täytyy mennä ja ainakin toinen vanhmemmista mukana ja toisenkin täytyyy laput allekirjoittaa. Meillä on mennyt hyvin ja nyt kun hokasin laittaa itselleni laajat käyttöoikeudet lapsen tiliin niin saan siirrellä rahoja tarvittaessa kätevästi "siirto omalle tilille" toimintana. On varmaan näppärää ensi syksynä kun tuo aloittaa lukion ja täytyy niitä kirjoja... Toiselle haettiin electron myös kun täytti 12, mutta ei oo ehtinyt sitä vielä paljoa käyttää.
 
"jjjj"
ja siellä tilillä pitää olla sitten rahaa tai jos on, varaudu että teini tuhlaa sen alta-aikayksikön.
Itselläni ei tulis mielenkään ottaa tuonikäiselle korttia.
 
"Meimi"
Meillä on kummallakin teinillä, ja kätevä on. Ja tosiaan, laitoin itselle laajat oikeudet, niin pystyy hyvin siirtelemään rahaa ja vähän seuraamaan lapsen rahatilannetta/rahankäyttöä.

Taisin kyllä tilata lähettämällä viestin pankkiini kun olin kirjautunut itsekin verkkopankkiin. Varmaan siitä jotakin piti allekirjoittaa, en muista enää, mutta eiköhän sekin voi mennä postin kautta.

Mulla on oma pankki eri paikkakunnalla, ja olen käynyt siellä vain kerran; silloin kun avasin tilini. Muuten on pelitetty hyvin postin kautta. Lainapaprut taisi pitää allekirjoittaa täällä pankissa ja ne toimitti ne paprut takaisin omaan pankkiini.
 
rthtrhrt
Mun lapset on saaneet visa electronit jokseenkin tuon ikäisinä, ja sitä korttia varten on avattu uusi tili. Laitan sinne kk-rahat ja muun käyttörahan ja joka kk katsotaan yhdessä tiliotteesta mihin rahat on menneet ja paljonko rahaa lapsi on saanut vuoden alusta alkaen. Oppii aika hyvin sen, että raha on hupaa. En anna nostaa käteistä, vaan on sovittu,että tilillä olevia rahoja käytetään vain kortilla maksamalla.
 
heheh
[QUOTE="jjjj";24022634]ja siellä tilillä pitää olla sitten rahaa tai jos on, varaudu että teini tuhlaa sen alta-aikayksikön.
Itselläni ei tulis mielenkään ottaa tuonikäiselle korttia.[/QUOTE]

meillä on ollu 10-vuotiaasta lähtien. sinne menee pieniä summia synttäri yms rahoja, itsel kans nettitunnukset sinne. oma häpee se muksulle on jos ei oo katetta :D eipähän vinguta yli. ja hyvä hätävara, jos onki jossain ja ei ookka rahaa niin ite pystyy laittaan omalta tililtä heti jos tulee joku bussikortti hukkunu tms...
 
mä aikanani sain electronin, kun olin 12. ihan hyvä juttu, kun sai pienemmillä rahamäärillä opetella sen kortin käyttämistä.. siis sai rauhassa sisäistää sen, että ne rahat oikeesti katoaa tililtä nopeesti ja lähes huomaamatta, jos vain vinguttelee korttia sen kummemmin ajattelematta! Niin itsestäänselvä asia, mutta silti ne rahat muutaman kerran "vain katos", luisui sormien välistä, kun kortilla maksaessahan niitä rahoja ei nähnyt ja tuntui, ettei rahaa oikeastaan menekään..
Sit kun rupes vähän vanhempana saamaan "isompia rahasummia" kesätöistä yms. ei puolivahingossa tuhlannut kaikkea...
 
"vieras"
Meillä on yhdellä lapsella ollut Visa Electron noin 10-vuotiaasta, kun tarvisti sitä taksimatkoja varten. Ei ole ollut mitään ongelmia eikä tuhlaa rahaa. Kyllä kortin voi hyvin hankkia jo 13-vuotiaalle, jos on tarvetta.
 
"Meimi"
[QUOTE="jjjj";24022634]ja siellä tilillä pitää olla sitten rahaa tai jos on, varaudu että teini tuhlaa sen alta-aikayksikön.
Itselläni ei tulis mielenkään ottaa tuonikäiselle korttia.[/QUOTE]

Nooh, jos teillä kaikki katoaa taivaan tuuliin, ei se välttämättä muilla niin mene.

Meillä on ollu muistaakseni nuoremmalla 11 vuotiaasta asti ko kortti ja hyvin on toiminut. Lapsi pitää tärkeänä sitä, että siellä on aina olemassa hätävara, eikä käytä tiliä tappiin asti. Nytkin nuoremmalla taitaa olla 150 e ja toisella lapsella kolmesataa e, ja ovat sitä mieltä, että sen verran pitää olla säästöä. Tosin, en tiedä mihin hätään se käytettäisi/voisiko sellaista hätää edes tullakaan.

Jos summat olisi rahana (setelinä), ne olisi varmaan kadonneet jo jonnekin, mutta tuolla tuntuvat pysyvän hyvin...
 
"hmmm"
[QUOTE="jjjj";24022634]ja siellä tilillä pitää olla sitten rahaa tai jos on, varaudu että teini tuhlaa sen alta-aikayksikön.
Itselläni ei tulis mielenkään ottaa tuonikäiselle korttia.[/QUOTE]

Toisaalta, koska ne lapset sit oppii sitä rahaa käyttämään? Mun esikoisella on ollut kortti ja kuukausiraha nyt kolme vuotta, eikä ole elänyt yli varojensa. Se on kasvatuskysymys.
 
"vieras"
[QUOTE="jjjj";24022634]ja siellä tilillä pitää olla sitten rahaa tai jos on, varaudu että teini tuhlaa sen alta-aikayksikön.
Itselläni ei tulis mielenkään ottaa tuonikäiselle korttia.[/QUOTE]

Miten se poikkeaa siitä, että teinillä olisi rahansa käteisenä?
Paremmin ne varmaan siellä yhdellä kortilla pysyy, kuin hiluina siellä taskun ja laukun pohjalla pyörien.
Kortillahan on tarkoitus olla KÄYTTÖrahaa, säästötilit on sitten asia erikseen eikä tuon ikäisellä pitäisi olla oikeutta/tarvettakaan härppiä mitään säästötiliä itsekseen.
 
"vieras"
[QUOTE="hmmm";24022778]Toisaalta, koska ne lapset sit oppii sitä rahaa käyttämään? Mun esikoisella on ollut kortti ja kuukausiraha nyt kolme vuotta, eikä ole elänyt yli varojensa. Se on kasvatuskysymys.[/QUOTE]

Nimenomaan, pitää oppia vaikka kantapään kautta jos ei muuten. Tuskin kukaan muutenkaan laittaa sinne tilille 50000 euroa rahaa lapsen käytettäväksi...
 
Meillä hankittiin visa electron esikoiselle, kun oli hiukan alle 13v. Siirryttiin tuolloin myös pienestä viikkorahasta ja äidin maksamista vaatteista (+ tarpeen mukaan annettavasta rahasta) kk-rahaan, jolla teini hoitaa omat menonsa ja vaateostoksensa. Vain isompiin vaateostoksiin osallistumme (jotta varmasti löytyy päällepantavaa juhliin, eikä palellu talvella tms.).

Hienosti on nyt vuoden verran opetellut rahankäyttöään, eikä hänelle tulisi enää mieleenkään ostaa satasen maksavaa merkkihupparia kaupasta. Kirpparit on jälleen pop, ja osaa hyödyntää myös alennusmyynnit. Itse kortin käyttämisen kanssa ei ole ollut ongelmia.

Muoks. Ja itse kysymykseen, kävimme yhdessä mieheni kanssa tuon kortin tilaamassa, mutta en ole varma olisiko siihen molempia tarvittu. Avasimme samalla uuden tilin lapselle, ja siihen ainakin tarvittiin molempia vanhempia.
 
Viimeksi muokattu:
"teini"
[QUOTE="jjjj";24022634]ja siellä tilillä pitää olla sitten rahaa tai jos on, varaudu että teini tuhlaa sen alta-aikayksikön.
Itselläni ei tulis mielenkään ottaa tuonikäiselle korttia.[/QUOTE]

Katos kun kaikki teinit eivät oo ongelmanuoria :DD
 

Yhteistyössä