8 kk imetys ja unipulmia

Kaipailisin apuja moneen asiaan, enkä oikein tiedä missä järjestyksessä edetä.

Tyttö on nyt n. 8kk ja imetän edelleen. Päivällä kiinteitä syödään 4-5 krt. Ja imetykset ruokailujen välissä.
Haluaisin lopetella imetystä, ainakin niin että osan maidosta saisi pullosta, muttei sitä oikein huoli. 80ml. on isoin määrä mitä pullosta juonut. Kiinteiden kanssa juo vettä nokkamukista, joten tavallaan tuntuu hassulta opettaa pullolle...

Iltaisin käy nukkumaan vain imettämällä, välillä ei meinaa nukahtaa jos rinnasta tulee maitoa, vaan haluaa vaan lussuttaa tyhjää rintaa. Tämä rupeaa itseä jo häiritsemään kun ikää jo tuon verran.. Nykyään nukutan meidän sänkyyn josta nostan tytön omaansa kun on kunnolla unessa.
Yleensä valvon tästä vielä muutaman tunnin ja tänä aikana hän saattaa herätä viidestikkin. Lopulta kun menen itse nukkumaan, otan tytön seuraavalla heräämis kerralla viereeni. Yöllä herää 3-5 krt syömään. Satunnaisesti on selvitty kahdellakin.
Neuvolassa tästä puhuin niin terkka totesi, että on niitä unikouluja.
Tytöllä on painoa tullut heikosti, niin tämän vuoksi en ole uskaltanut yösyöttöjä lopettaa. Kysyin terkalta että mistä tietää onko oikeasti nälkä niin hän totesi "ei mistään".
Monesti typy nukahtaa melkein heti kun saa rinnan suuhunsa.

Haluisin heräämiset fiksummiksi, ei välttämättä koko yötä tarvitse nukkua. Ja olisi ihan luksusta jos mieskin voisi välillä nukuttaa.
Ja on ihan ok, jos nukkuu vieressä, toki pidemmällä tähtäimellä se oma sänky on unia varten, mutta eikai sitä voi kaikkea uutta samalla opettaa?

En tiedä mistä rupeaisin ongelmaa purkamaan? Kellon tarkkaa päivärytmiä meillä ei ole, mutta "sinnepäin rytmi" on. Olen yrittänyt saada päivärytmiä säännöllisemmäksi, mutta sekin tuntuu vaikealta, sillä ei neiti aina käy esim. nukkumaan vaikka miten ulkona kävelee (nukkuu päikkärit vain rattaissa).

Kiitos jos jaksoit lukea ja isompi kiitos jos voit joitakin vinkkejä antaa.
Niin ja vielä, olemme lähdössä 3 vk:n päästä kahden viikon reissuun. Kannattaako jotain tehdä ennen reissua vaiko sen jälkeen?
 
Oletko kokeillut laittaa pientä unipussiin nukkumaan? Onko teillä käytössä unilelua? Olen opettanut lapseni unileluun jo muutaman kuukauden iästä pitämällä sitä iltaimetyksellä vauvan ja itseni välissä ja vauva oppii pitämään sitä käsissään nukahtaessaan kun ei ole tuttiin oppinut.

Meilläkin nyt 8kk ikäisen kanssa illat ja yöt olivat yhtä syömistä ja vieressä nukkumista. Nyt sitkeällä työllä olen saanut tytön nukkumaan omassa sängyssä ja yön syömiset pariin kertaan ja alkuiltaan voi tulla pari rauhoittelu kertaa heti nukahtamisen jälkeen. 8kk ikäinen muistaa mihin nukahtaa niin suosittelisin kyllä imettämään sylissä ja nostamaan vauvan melkein nukahtaneena suoraan sänkyyn ja silittelemään vauvaa sängyssä niin kauan kuin nukahtaa ja jos herää niin sitten uudestaan syliin tai tissillekin jos itkee.
 
Äh, luovuin jo toivosta et kukaan vastaus.


Mutta siis, meillä on uniriepu käytössä.

Nyt tyttö nukkuu hieman paremmin, kun rupesin irroittamaan häntä rinnasta juuri ennen nukahtamista. Sitä ei tarvinnut tehdä kovinkaan kauaa kun iltaiset heräämiset jo jäivät pois.

Ihan hyvä pointti, et sylissä ois parempi imettää ja siitä sänkyyn.
Kiitos vastauksesta! :)
 
Minulla myös reilun 8kk ikäinen tuhisija. Rinnalla yöt. Välillä kerran yössä, joskus 5kertaa. En jaksa siirtää omaan sänkyyn, vieressä nukkuu. Vanhemmat lapseni oppivat nukkumaan omassa sängyssään vasta unikoulun jälkeen. En edes jaksa ajatella vielä unikoulua tämän nuorimman kanssa, vähän myöhemmin sitten. Toki tärkeintä on se miten itse jaksat asian kanssa. Minun kokemukseni on, ettei kaikki lapset "opi itsestään" nukkumaan omassa sängyssään. Nämä lapset tarvitsee hellästi opettaa omaan sänkyynsä. Voimia kovasti tämän asian kanssa. <3
 

Yhteistyössä