Äitiyden arvostelua

Noh, tällä hetkellä oma terveydentila niin huono, etten kykene täysillä äitiyteen, eli siitä nyt ainakin saa arvostelua aikaiseksi.
Koen tehneeni väärin ylipäätään siinä, että olen synnyttänyt lapseni tähän maailmaan.
Se oli todella itsekäs teko.

Hyvät ja huonot puolet kasvattajana on niin suhteellista.
Mielestäni meillä on hyvää sellainen tietynlainen rentous, eli syödään aamupalaa sängyssä ja ruoka syödään milloin missäkin (pöydässä, sohvalla, lattialla, ulkona ja joskus pöydän allakin), en stressaa pienistä jutuista tai pilaa ilmapiiriä esim. siivousfanatismilla (muistan lapsuudesta niitä äitejä, eikä niiden kotiin haluttanut mennä kylään) tai sellasella "huhhuh lapset on rankkoja ja minä olen Äiti Marttyyri"-asenteella.
Yleensä tanssitaan paljon yhdessä ja kuunnellaan musiikkia, maalaillaan kimpassa jne.
Keskustelen paljon lapsen kanssa ja hän saa minulta aika vapaan kasvatuksen.
Pääasia on, että ei tallo heikompiaan ja hänestä kasvaisi empatiakykyinen ja terveen itsetunnon omaava, itsenäisesti maailmassa pärjäävä nuori aikuinen.

Joidenkin mielestä taas nuo meidän "hyvät puolet" voi olla huonoja asioita.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Ken guru
Missä kodin sinun äitiyttäsi saa/voi arvostella?

Mitä tuo tarkoittaa? En välittäisi kauheasti kuulla haukkumista miltään osin. Käsitän että "arvostelu" tässä kohtaa on negatiivista kommenttia omista toimista äitinä.

Mitä toivisin tekeväsi tai tehneesi toisin?

En hermoistuisi kaikista asioista joista olen hermostunut, tai jos hermostuisin, osaisin olla näyttämättä sitä.

Mihin tapaanne olet erityisen tyytyväinen?

Kasvatamme lapsemme noudattamaan sääntöjä ja kunnioittamaan ihmisiä. Meidän lapset ei saa olla niitä rääpijöitä, kadulle räkijöitä, toisten kiusaajia jne.

Vertailetko omaa äitiyttäsi muiden äitiyksiin?

Omaan äitiini kyllä, en oikeastaan muihin. Hän oli niin lämmin äiti, että otan sieltä osin mallia.
 
Ken guru
Missä kodin sinun äitiyttäsi saa/voi arvostella?

Mitä tuo tarkoittaa? En välittäisi kauheasti kuulla haukkumista miltään osin. Käsitän että "arvostelu" tässä kohtaa on negatiivista kommenttia omista toimista äitinä.

Mitä toivisin tekeväsi tai tehneesi toisin?

En hermoistuisi kaikista asioista joista olen hermostunut, tai jos hermostuisin, osaisin olla näyttämättä sitä.

Mihin tapaanne olet erityisen tyytyväinen?

Kasvatamme lapsemme noudattamaan sääntöjä ja kunnioittamaan ihmisiä. Meidän lapset ei saa olla niitä rääpijöitä, kadulle räkijöitä, toisten kiusaajia jne.

Vertailetko omaa äitiyttäsi muiden äitiyksiin?

Omaan äitiini kyllä, en oikeastaan muihin. Hän oli niin lämmin äiti, että otan sieltä osin mallia.
Kasvatamme lapsemme noudattamaan sääntöjä ja kunnioittamaan ihmisiä. Meidän lapset ei saa olla niitä rääpijöitä, kadulle räkijöitä, toisten kiusaajia jne.

Tässä kohtaa siis tarkoitin että lapsemme osaavat käyttäytyä, kunnioittaa muita ja ymmärtävät myös noudattaa kulloisiakin sääntöjä. Jopa tuo 2v osaa.
 
Saa varmaan arvostella mutta eipä se paljoa muuta asioita että joku tulis arvostelemaan.
En oo täydellinen äiti ja tietysti kadun monia juttuja mutta ei jo tehdyille asioille mitään voi.

Saatan olla ihmisten mielestä liian kaverillinen äiti, mutta olen tämmöinen jokatapauksessa. Jos lapset itse arvostelevat minun äitiyttäni, niin sitten sillä on varmaan vaikutusta.
 
vierailija
En ymmärrä, miksi toisten äitiyttä pitäisi arvostella, jos puhutaan hyvinvoivista lapsista/perheistä.

Jokainen elää eri tavoin, eri arvoja kunnioittaen. Se ei tee kenestäkään huonompaa tai parempaa.
 
vierailijatartar
Tylsää olisi jos kaikki olisi samassa muotissa kasvaneet. Jokainen taplaa tyylilään joten en jaksa muiden äitiyttä arvostella eikä kukaan ole kertaakaan mulle antanu mitään "neuvoja".
 
9mmm
mä laitan tähän vanhemmuuden niitä lipsahduksia mistä pitäisi pystyy sanomaan ns positiivista kritiikkiä.

oon nähny äitin polttavan tupakkaa pikkanen sylissään voisitko laittaa lapsen johkin kun poltat.

sillonkun istuskeltiin puistoissa ryyppäämässä sanonut et tää ei oo oikee paikka lapsille siis kun tuli siihen viettään aikaa.

onko tuon terävän veitsen paikka oikea lapsen ulottuvilla.

siis jos laittaa lapsen vaaraan niin on oikein huomauttaa. jeps kaikkea ei aina huomaa huomio
 
En tiedä kannattaako arvostella, mutta voihan tuostakin asiallisesti keskustella. Yks kasvattaa yhdellä tapaa, toinen toisella. Ja jo ka tavasta voi joku olla sitä mieltä, että se on väärä. Omieni kasvatus on mielestäni sujunut hyvin, ja mitään en muuttaisi.
 
Olen ollut tosi huono leikkimään tai pelaamaan lasten kanssa, en ole koskaan ollut sellaisesta kiinnostunut. Siinä olen tosi huono. Mutta sen sijaan kyllä olen ollut muuten läsnä arjessa, ja lapset ovat aina voineet tulla juttelemaan.

Meillä on tietyt käytössäännöt, joita on noudatettu. Esimerkiksi iltaruoka syödään aina koko perhe yhdessa ääripoikkeuksia lukuunottamatta. Se voi tarkoittaa myöhäistä ruokailua, mutta joka tapauksessa kerran päivässä olemme kaikki yhdessä saman pöydän ääressä. Ja pöytä katetaan aina kauniisti, ruoka on hyvää ja terveellistä eikä mitään einestä (kuin poikkeuksellisesti).

Meillä ei saa ruokaa kantaa sinne tänne eikä ruokailu tapahdu niin, että jokainen syö eri aikaan päivästä missä sattuu ja mitä sattuu kulloinkin jääkaapista löytymään.

Meillä ei saa kiroilla, ja lapset yritetään opettaa käyttämään mm. kiitos- ja anteeksi-sanoja. Haluamme myös, että lapset ottavat huomioon muut ihmiset eivätkä ole joka paikassa suuna päänä ja ensimmäisenä hakemassa omaa etuaan. Toivottavasti onnistumme siinä, ainakin minusta näyttää siltä.

Meillä on tosi hyvät, avoimet ja luottamukselliset välit lapsiimme, he puhuvat meille vaikeistakin asioista ja jotenkin ajattelen, että ei tämä homma ihan metsään ole heidän kanssaan mennyt. :)

En ole kuullut arvostelua äitiydestäni, enkä oikein tiedä mistä minua hirveästi voisi arvostella. Varmasti jotakin löytyy, kun alkaa kaivaa. Mutta ajattelen kyllä, että meidän lapsilla on käynyt monessa suhteessa tosi hyvä tuuri, kun tulivat meidän lapsiksemme. Mutta mikään ei ylitä meidän vanhempien tuuria tietenkään. :)
 
Missä kodin sinun äitiyttäsi saa/voi arvostella?
Mitä toivisin tekeväsi tai tehneesi toisin?
Mihin tapaanne olet erityisen tyytyväinen?
Vertailetko omaa äitiyttäsi muiden äitiyksiin?
- En koe voivani vaikuttaa siihen, mitä muut tekevät ja sanovat. Varmaan toiset arvostelee niin mun äitiyttä kuin muutakin elämää.
- Olen vielä niin tuore äiti, ettei kovin paljon ole kertynyt näitä oivalluksia, että mitä voisi tehdä toisin. Ainoa mikä näin heti tulee mieleen on, että olisi pitänyt perehtyä etukäteen enemmän imetyksen mahdollisiin alkuhaasteisiin (hätä)sektion kanssa. Olisin osannut pumpata enemmän ja heti kun mahdollista --> imetys olisi lähtenyt sujumaan nopeammin.
- Tyytyväisin olen siihen, että ollaan miehen kanssa jaettu vapaat ja hoitovastuut meille sopivasti eli tasan. Tämä on varmasti meille (mukaanlukien lapsi) paras mahdollinen järjestely.
- Vertailen, paljonkin. Yritän ymmärtää, miksi joku toinen juttu toimii toisella ja toinen meillä, tai toimisiko sama juttu meillä kun toimii muillakin.
 

Yhteistyössä