Äitiysloman aikana kertynyt vuosiloma ja lomapalkka

  • Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti
Apua
Hei,

Täällä on varmaan aika monia, joille kertyy äitiys- ja vanhempainvapaan ajalta vuosilomaa. Kertokaas, miten teille on maksettu vuosilomapalkka tai lomaraha. Minä olen tehnyt pari pikkuhommaa äitiysloman aikana ja nyt pomo väittää, että minun vuosilomapalkkani lasketaan niiden perusteella eli en siis saa käytännössä juuri mitään. Mutta tämä laskentatapahan tarkoittaisi sitä, että ne ihmiset, ketkä ei tee yhtään töitä äitiys- tai vanhempainvapaan aikana, eivät saa senttiäkään vuosilomapalkkaa. Anteeksi vaikea selitys, mutta toivottavasti joku ymmärsi, mitä halusin kysyä :)
 
Miuski harmailee
Mulla kertyy normaalisti vuosiloma äitysloman ajalta ja sen saan käyttää tahi säästää 5 seuraavaa vuotta. Lomarahat kertyy myös normaalisti niiltä päiviltä, kun vuosilomakin ja sen saan valita, otanko rahana vai vaihdanko vapaaksi. Kannattanee varmistaa vaikkapa liitosta, toimiiko työnantajasi nyt ihan oikein.. Kuulostaa kohtuullisen epäreilulta kyllä..
 
Mä olen saanut täydet lomarahat äippäloman ajalta. Töitä en ole tehnyt tänä aikana lainkaan. Ymmärrän mitä pomosi tarkoittaa. Lomaraha määräytyy tienatuista tuloista. Eli kun en ole tehnyt äippälomalla töitä, saan lomarahani sen mukaan miten tein töitä ennen äippälomaa. Ja kun sä olet tehnyt joitakin töitä, lasketaan lomaraha sen ajan mukaan. Minusta pomosi on täysin oikeassa!!
 
mä olen ihan täysuuno näissä loma- ja lomarahakuvioissa... :ashamed:
kuvittelin,että saan kesällä lomarahat edelliseltä vuodelta,mutta enhä niitä voi saada,kun olen hoitovapaalla. oikein hävettää aina soittaa palkanlaskijalle,vaikka hän kärsivällisesti selittääkin. :whistle:
 
Aloittaja
Minä itse asiassa tiedän kyllä, miten se lasketaan oikeasti. Siis vuosilomapalkan perusteena olevaan palkkaan lisätään laskennallisesti työssäolon veroiselta poissaoloajalta saamatta jäänyt palkka. Mutta minun kohdallani pomo siis väittää, ettei lisäystä tehdä, koska olen tehnyt töitä osa-aikaisesti juuri ennen äitiyslomaa ja ne pari hassua pikkujuttua loman aikana ja tuntimääräni ovat siten vaihdelleet. Kyselen vaan vähän, miten muilla on laskettu, koska minusta tuo on erittäin epäreilua...
 

Yhteistyössä