Älä pidä lasta turhaan päivystypäiväkodissa!

  • Viestiketjun aloittaja huh onneksi lomalla
  • Ensimmäinen viesti
huh onneksi lomalla
Pitäisi olla laki, joka kieltää sakon uhalla pitämästä lapsia päivystävissä päiväkodeissa ilman todellista tarvetta. Minuuttikin turhaan tuolla täpötäydessä tarhassa on ilkeää lasta kohtaan. Ja paikan varanneiden pitäisi toimittaa työaikansa päiväkotiin. Vaikka hoitajat saavat päivät sujumaan, ei tuollainen hornankattila pitäisi olla edes mahdollista. Kuulin, että alueemme päivystävässä päiväkodissa on valtavan suuria pienten ryhmiä ja myös isompien ryhmiin voi tulla pahimmillaan yli kolmekymmentä lasta. Tilat eivät oikeasti riitä, ja pihalla esim. näyttää vain hyvä onni estävän isommat onnettomuudet, toistaiseksi.


Tilanne on paha, koska kuka tahansa voi halutessaan ilmoittaa, oikeuksiinsa vedoten, että kyllähän ne meidän lapset vaan tulevat sinne hoitoon. Vaikka kaikki eivät edes olisi varanneet paikkaa, ei ketään voi kuulema käännyttää pois.
 
viera.s
Mutta paljon myös ihmisiä jotka ei vaivaudu ilmoittamaan aikoja. Tietysti on eri tilanne jos ei itsekään niitä tiedä.
Ai, pitäisikö teille ilmoittaa työajat kesällä? Mihin perustuen, jos ihan normaalista arkipäivisin tapahtuvasta päivähoidosta on kyse?

Minun lapseni on poissa päiväkodista kesäkuun alusta, elokuuhun eskarin alkuun asti. Kesäkuussa järjesteltiin hoitoa itse, eli lapsi ei ollut senkään vertaa hoidossa kuin vanhemmat töissä. Mutta jos minulla olisi pakottava tarve pitää lasta päivystyshoidossa ja ihan kyttäysmielessä päiväkodista kyseltäisiin työaikoja (jotka tietysti useimmiten on ihan samat kuin muutenkin, jos vanhempi ei saa heinäkuussa lomaa), taitaisin jättää minäkin vastaamatta. Hoitoajat on sovittu hoitosopimuksessa ja jos ne on kesälläkin samat, miksi pitäisi erikseen työaikoja raportoida. Sehän on selvä epäluottamuksen ilmaus vanhempia kohtaan, joista suurin osa on kuitenkin kunnollisia eikä pidä lapsiaan syyttä suotta päivystyshoidossa. Ja kun niitä turhaan päivystyshoitoa käyttäviäkään ei saada tuolla systeemillä kuriin, koska heillä on lakiin perustuva oikeus käyttä päivähoitoa myös kesällä, niin mitä järkeä? Vanhemmat vaan ärsyyntyy ja yhteistyö päivähoidon ja vanhempien välillä kärsii.
 
......hoitaja
Ai, pitäisikö teille ilmoittaa työajat kesällä? Mihin perustuen, jos ihan normaalista arkipäivisin tapahtuvasta päivähoidosta on kyse?

Minun lapseni on poissa päiväkodista kesäkuun alusta, elokuuhun eskarin alkuun asti. Kesäkuussa järjesteltiin hoitoa itse, eli lapsi ei ollut senkään vertaa hoidossa kuin vanhemmat töissä. Mutta jos minulla olisi pakottava tarve pitää lasta päivystyshoidossa ja ihan kyttäysmielessä päiväkodista kyseltäisiin työaikoja (jotka tietysti useimmiten on ihan samat kuin muutenkin, jos vanhempi ei saa heinäkuussa lomaa), taitaisin jättää minäkin vastaamatta. Hoitoajat on sovittu hoitosopimuksessa ja jos ne on kesälläkin samat, miksi pitäisi erikseen työaikoja raportoida. Sehän on selvä epäluottamuksen ilmaus vanhempia kohtaan, joista suurin osa on kuitenkin kunnollisia eikä pidä lapsiaan syyttä suotta päivystyshoidossa. Ja kun niitä turhaan päivystyshoitoa käyttäviäkään ei saada tuolla systeemillä kuriin, koska heillä on lakiin perustuva oikeus käyttä päivähoitoa myös kesällä, niin mitä järkeä? Vanhemmat vaan ärsyyntyy ja yhteistyö päivähoidon ja vanhempien välillä kärsii.
Otitko nyt vähän turhista nokkiis :D

Ei ketään kiinnosta kytätä vanhempia, motiivi tässä taisi olla ihan kuule lasten paras. Minustakin kesäpäivystyshoito on sellaista, että työaikojen toimittamiseen olisi ihan ok velvoittaa. Ihan samalla tapaa kun siihen velvoitetaan vuorohoidossa, jossa lasta ei saa pitää yhtään "turhaan". Eikä kyse ole siinäkään vanhempien kyttäämisestä tai kyykyttämisestä.
 
Otitko nyt vähän turhista nokkiis :D

Ei ketään kiinnosta kytätä vanhempia, motiivi tässä taisi olla ihan kuule lasten paras. Minustakin kesäpäivystyshoito on sellaista, että työaikojen toimittamiseen olisi ihan ok velvoittaa. Ihan samalla tapaa kun siihen velvoitetaan vuorohoidossa, jossa lasta ei saa pitää yhtään "turhaan". Eikä kyse ole siinäkään vanhempien kyttäämisestä tai kyykyttämisestä.
No miten sitten tehdään niiden kohdalla, jotka eivät voi mitenkään todistamaan työaikojaan? Hekö eivät saa lapselleen hoitoa, vaan lapsi pitää ottaa töihin mukaan?
 
viera.s
Otitko nyt vähän turhista nokkiis :D

Ei ketään kiinnosta kytätä vanhempia, motiivi tässä taisi olla ihan kuule lasten paras. Minustakin kesäpäivystyshoito on sellaista, että työaikojen toimittamiseen olisi ihan ok velvoittaa. Ihan samalla tapaa kun siihen velvoitetaan vuorohoidossa, jossa lasta ei saa pitää yhtään "turhaan". Eikä kyse ole siinäkään vanhempien kyttäämisestä tai kyykyttämisestä.
Siis tottakai motiivi on vanhempien kyttääminen, ei uskota siihen että vanhemmat itse huolehtisivat lapsen parhaasta, vaan päiväkodin pitäisi asiaa valvoa. Onko siinä sitten järkeä, että joidenkin itsekkäiden vanhempien takia kaikkia kytätään ja lisätään byrokratiaa kaikille vanhemmille, en osaa sanoa. Ei ainakaan niin kauan, kuin kyttäämisestä ei ole mitään hyötyä edes niiden turhaan hoidossa olevien lasten tilanteeseen, kun vanhemmilla on kuitenkin oikeus tuoda lapsensa päivähoitoon.

Vuoropäivähoidossa työvuorolistojen toimittamisen ensisijainen idea lienee kuitenkin pk:n oma työvuorosuunnittelu. Koska vuoropäivähoidossa olevien vanhempien työajat vaihtelee, joka tapauksessa pitää sopia lapsen hoitoajoista aina parin viikon välein ja sehän hoitunee helpoiten työvuorolista toimittamalla. Toisekseen vuoropäivähoitoon ei ole subjektiivista oikeutta, joten pk pystyisi puuttumaan, jos sellaista esiintyisi että vanhempi pitäisi lasta ilta- tai yöhoidossa päästäkseen vaikka bilettämään. Kesähoidossa turhaan hoitoon ei voida edes vaikuttaa, joten tuollaiset kyselyt, joihin osa ilmoittaa normaalit työaikansa jotka pk:lla onkin jo tiedossa ja osa ei vastaa mitään (ei varsinkaan ne jotka aikoo lomailla ilman lapsia), ovat aivan turhaa byrokratiaa.
 
jokaisen
Aina pitäisi olla ajat selvillä miten lapsi on hoidossa. Turha vinkua liukuvan työajasta kun jokainen sen itse määrää mihin aikaa menee ja miten tulee.

Mä en voi ymmärtää edes ,et miten joku lapsiaan rakastava vanhempi voi pitää lapsiaan ylimääräistä aikaa hoidossa. Työaika +töihinmenoaika on se max,ei yhtää yli.

Paljon on meinaa niitä vanhempia ketkä käy kaupassa ennen kuin lapsi haetaan hoidosta. Ei mene minun ajatusmaailmaani tuollainen.

Itselläni lapsi hoidossa klo 9.30-14.00 ma-ke,muuten kotona
 
angry bird
Siis tottakai motiivi on vanhempien kyttääminen, ei uskota siihen että vanhemmat itse huolehtisivat lapsen parhaasta, vaan päiväkodin pitäisi asiaa valvoa. Onko siinä sitten järkeä, että joidenkin itsekkäiden vanhempien takia kaikkia kytätään ja lisätään byrokratiaa kaikille vanhemmille, en osaa sanoa. Ei ainakaan niin kauan, kuin kyttäämisestä ei ole mitään hyötyä edes niiden turhaan hoidossa olevien lasten tilanteeseen, kun vanhemmilla on kuitenkin oikeus tuoda lapsensa päivähoitoon.

Vuoropäivähoidossa työvuorolistojen toimittamisen ensisijainen idea lienee kuitenkin pk:n oma työvuorosuunnittelu. Koska vuoropäivähoidossa olevien vanhempien työajat vaihtelee, joka tapauksessa pitää sopia lapsen hoitoajoista aina parin viikon välein ja sehän hoitunee helpoiten työvuorolista toimittamalla. Toisekseen vuoropäivähoitoon ei ole subjektiivista oikeutta, joten pk pystyisi puuttumaan, jos sellaista esiintyisi että vanhempi pitäisi lasta ilta- tai yöhoidossa päästäkseen vaikka bilettämään.
Kesähoidossa turhaan hoitoon ei voida edes vaikuttaa, joten tuollaiset kyselyt, joihin osa ilmoittaa normaalit työaikansa jotka pk:lla onkin jo tiedossa ja osa ei vastaa mitään (ei varsinkaan ne jotka aikoo lomailla ilman lapsia), ovat aivan turhaa byrokratiaa.
Se onkin toistaiseksi sairasta, kun Suomessa on tuo fu**in subjektiivinen oikeus maksattaa yhteiskunnalla lapsensa hoito ympäri vuoden vaikka itse istuu muiden samanmielisten kanssa jossain kokoontumispaikoissa. Ja jos yht äkkiä keksiikin, että vien kuitenkin lapsen heinäkuussakin hoitoon, niin tuo fu**in oikeus antaa sen tehdä. Onhan se harmi tietysti, että ihan rehelliseen työssä käyvään vanhempaankin liittyy epäilyksiä, jos lapsella ei ole lomaa, tai päivät ovat pitkiä. Mutta oikeasti työvuorojen ilmoittaminen selkiyttäisi tilannetta. Vanhempien työvuorohan ei ole 7-17 koko heinäkuun, vaikka lapsen papereihin niin halutaan varmuuden vuoksi merkitä.

Jos päivystyspäiväkodeissa olisi tiukat säännöt, joista ei poiketa, kaikki olisi loppujen lopuksi lapsen parhaaksi. Nythän ei millään ole mitään väliä.
 
vierailijavierailija
Jos mun työnantajan pitäisi toimittaa todistus mun työajoista, siinä lukisi "kokonaistyöaika lukuvuonna 2014-15: 1600 tuntia". Siitä olisi päiväkodintädeille varmaan iloa.
 
angry bird
Jos mun työnantajan pitäisi toimittaa todistus mun työajoista, siinä lukisi "kokonaistyöaika lukuvuonna 2014-15: 1600 tuntia". Siitä olisi päiväkodintädeille varmaan iloa.
Sitten sinä luonnollisesti järjestäisit heinäkuun vapaaksi lapsillesi, joten et joutuisi heinäkuun työaikoja edes ilmoittelemaan. Ja ilmoittaisit muuna aikana työajat aina mahdollisimman aikaisin, jos toimit niin kuin yhteistyökykyisen vanhemman kuuluu.
 
työläinen
Olisi ihan mahdoton ilmoittaa tarkkoja työaikoja päiväkodille, kun en itsekään aamulla tiedä monelta pääsen lopettamaan. Tänäänkin meni reilu tunti ylitöiksi. Meillä on kyllä työajat, mutta ne eivät välttämättä pidä, kun työt on tehtävä ja nyt etenkin kesällä kun meillä on kesäsäästöt menossa, elikkä pyritään pärjäämään vähemmällä työntekijämäärällä, niin meille ketkä ollaan töissä, niin me sitten tehdäänkin enemmän töitä ja ylityöt paukkuu.

Tokihan on mahdollista ilmoittaa, että en ylitöitä tee, mutta sekin aiheuttaa aikamoisen stressin, kun jonkun on ne kuitenkin tehtävä ja miten mä voin aamulla ennen klo 8 tietää, että ehdinkö työajan puitteissa vai en, kun se pitää tietää siinä vaiheessa.

Meillä ei myöskään ole mikään tupaten täynnä oleva päiväkoti, ihan normaalilla lapsimäärällä siellä näytetään menevän.

Toisaalta mun lapsille on varattu koko kesän varahoitoaika, mutta eivät ole siellä kuin nyt 2 viikkoa ja sitten lähtevätkin isälleen, joten eivät tarvitse päivähoitoa sillä aikaa, mutta mun on pidettävä se varaus siellä, että jo isä ei pystykään ottamaan, niin menevät sitten päiväkotiin.
 
vierailija.
Aina pitäisi olla ajat selvillä miten lapsi on hoidossa. Turha vinkua liukuvan työajasta kun jokainen sen itse määrää mihin aikaa menee ja miten tulee.

Mä en voi ymmärtää edes ,et miten joku lapsiaan rakastava vanhempi voi pitää lapsiaan ylimääräistä aikaa hoidossa. Työaika +töihinmenoaika on se max,ei yhtää yli.

Paljon on meinaa niitä vanhempia ketkä käy kaupassa ennen kuin lapsi haetaan hoidosta. Ei mene minun ajatusmaailmaani tuollainen.

Itselläni lapsi hoidossa klo 9.30-14.00 ma-ke,muuten kotona
Kyllä se on työnantaja ja työ, mikä määrittelee kotiinlähtöajat. Ei sitä itse pysty määräämään. Jos vaikka on jokin analyysi kesken, niin se on tehtävä loppuun, kesti kuinka kauan tahansa.

Koita pieni ymmärtää, että kaikilla ihmisillä ei ole asiat samalla tavalla kuin sinulla.
 
viera.s
Kyllä se on työnantaja ja työ, mikä määrittelee kotiinlähtöajat. Ei sitä itse pysty määräämään. Jos vaikka on jokin analyysi kesken, niin se on tehtävä loppuun, kesti kuinka kauan tahansa.

Koita pieni ymmärtää, että kaikilla ihmisillä ei ole asiat samalla tavalla kuin sinulla.
Se nyt on kuitenkin niin, että ylityöhön vaaditaan aina työntekijän tapauskohtainen suostumus. Ainoastaan jos hätätyön kriteerit täyttyvät, työnantaja voi määrätä työntekijän jatkamaan töitä säännöllisen työajan jälkeen. Mutta mikään työnantajan normaaliin toimintaan kuuluva epäsäännöllisyys ei ole hätätyötä, vaan työnantajan pitää itse ratkaista se, miten saa jonkun jatkamaan työtä kun aiemman työntekijän työvuoro päättyy.

Meinasitko sinä, että päiväkoti pysyy auki vaikka tunteja normaalin sulkemisajan jälkeen, kun sinulla on töissä joku analyysi kesken? Ei näin kyllä käy, vaan lapsi sijoitetaan kiireellisesti lasun toimesta, jos lasta ei tulla ajallaan hoidosta hakemaan.
 
Itse pääsen ja voin mennä lapsen kanssa kauppaan. Olen opettanut miten kaupassa ollaan.
Ei kai se kaupassa käynti sinänsä mikään ongelma olekaan. Mutta jos päiväkodin ja kodin välillä on vaan joku lähikauppa, tyyliin Alepa, ja pitää ostaa muutakin kuin mitä siellä on tarjolla, on vähän epäkäytännöllistä ajaa työmatkabussilla Prisman tai Citymarketin ohi hakeakseen lapsen päiväkodista ja sitten lapsen kanssa odottaa toista bussia, palata samaa matkaa vaikka 20 min, kiertää kaupassa lapsen kanssa jolle kaupassa käyminen päiväkodin jälkeen on varmaan aika tylsää ja turhaa toimintaa, ja sitten taas odottaa bussia ja ajaa kotiin. Kyllähän tuon vuoksi kotona ollaan paljon myöhemmin kuin muuten ja lapsella voi siinä vaiheessa olla jo kova nälkä. Fiksumpaa pysähtyä siinä kaupan kohdalla, hakea nopeasti sieltä mitä tarvitaan ja jatkaa matkaa päiväkotiin.

Ei se kaupassa käyminen ratkaisevasti sitä päivää pidennä.
 
I say NoNoNo
Samaa sossukyttäystoimintaa noi päiväkodit kuin neuvolatkin, paitsi vielä pahempia. Kummatkin tulisi viipymättä yksityistää ja kaikki. Loppuisi jo tämä sadistinen vallankäyttö.

Ja sama pätee kaikkeen julkiseen terveydenhuoltoon sekä koko koulujärjestelmään - mitä nopeammin yksityistetään, sen parempi. Julkinen sektori täysin turha ja suojatyöpaikkoja täynnä.
 
vierailijajat
Ei kai se kaupassa käynti sinänsä mikään ongelma olekaan. Mutta jos päiväkodin ja kodin välillä on vaan joku lähikauppa, tyyliin Alepa, ja pitää ostaa muutakin kuin mitä siellä on tarjolla, on vähän epäkäytännöllistä ajaa työmatkabussilla Prisman tai Citymarketin ohi hakeakseen lapsen päiväkodista ja sitten lapsen kanssa odottaa toista bussia, palata samaa matkaa vaikka 20 min, kiertää kaupassa lapsen kanssa jolle kaupassa käyminen päiväkodin jälkeen on varmaan aika tylsää ja turhaa toimintaa, ja sitten taas odottaa bussia ja ajaa kotiin. Kyllähän tuon vuoksi kotona ollaan paljon myöhemmin kuin muuten ja lapsella voi siinä vaiheessa olla jo kova nälkä. Fiksumpaa pysähtyä siinä kaupan kohdalla, hakea nopeasti sieltä mitä tarvitaan ja jatkaa matkaa päiväkotiin.

Ei se kaupassa käyminen ratkaisevasti sitä päivää pidennä.

Täällä ei edes kulje työmatkabissit eikä ole prismaa.
Ihan omalla autolla kuljetaan supermarkettiin.
Ja sinne kauppaan pääse iltaruuankin jälkeen.:-D
 
vierailija.
Se nyt on kuitenkin niin, että ylityöhön vaaditaan aina työntekijän tapauskohtainen suostumus. Ainoastaan jos hätätyön kriteerit täyttyvät, työnantaja voi määrätä työntekijän jatkamaan töitä säännöllisen työajan jälkeen. Mutta mikään työnantajan normaaliin toimintaan kuuluva epäsäännöllisyys ei ole hätätyötä, vaan työnantajan pitää itse ratkaista se, miten saa jonkun jatkamaan työtä kun aiemman työntekijän työvuoro päättyy.

Meinasitko sinä, että päiväkoti pysyy auki vaikka tunteja normaalin sulkemisajan jälkeen, kun sinulla on töissä joku analyysi kesken? Ei näin kyllä käy, vaan lapsi sijoitetaan kiireellisesti lasun toimesta, jos lasta ei tulla ajallaan hoidosta hakemaan.
Liukuman puitteissa tehty työ ei ole ylityötä. Itse pääsen usein lähtemään töistä jo kolmen aikaan, mutta välillä venahtaa yli neljään.

Jos päiväkoti menee kiinni ennen kuin itse ehtii lasta hakemaan, niin silloin tietenkin hälytetään joku muu hakemaan lapsi sieltä pois. Haloo.
 
Täällä ei edes kulje työmatkabissit eikä ole prismaa.
Ihan omalla autolla kuljetaan supermarkettiin.
Ja sinne kauppaan pääse iltaruuankin jälkeen.:-D
Tarkoitin työmatkabussilla julkisen liikenteen bussia, jolla mennään töihin. Kirjoitin epäselvästi, sori. Kaikilla ei ole omaa autoa ja iltaruuan jälkeen esim. klo 18 kun lähtee pitemmäs bussilla kauppaan lapsen kanssa, niin siinä se ilta meneekin.

Lapsi saa enemmän leikkiaikaa kotona, kun äiti käy työmatkan varrella hoitamassa ne kauppa-asiat eikä sitten enää illalla tarvitse lähteä istumaan bussiin ja kiertämään kauppaan. Ei se bussissa istuminen illalla ole leikki-ikäiselle mitään kivaa. Jos vaihtoehtona on leikkiä 15 min kauemmin päiväkodissa, niin on se parempi vaihtoehto kuin käyttää tunti tai enemmänkin kauppareissuun.
 
vierailija.
Pitäisi olla laki, joka kieltää sakon uhalla pitämästä lapsia päivystävissä päiväkodeissa ilman todellista tarvetta. Minuuttikin turhaan tuolla täpötäydessä tarhassa on ilkeää lasta kohtaan. Ja paikan varanneiden pitäisi toimittaa työaikansa päiväkotiin. Vaikka hoitajat saavat päivät sujumaan, ei tuollainen hornankattila pitäisi olla edes mahdollista. Kuulin, että alueemme päivystävässä päiväkodissa on valtavan suuria pienten ryhmiä ja myös isompien ryhmiin voi tulla pahimmillaan yli kolmekymmentä lasta. Tilat eivät oikeasti riitä, ja pihalla esim. näyttää vain hyvä onni estävän isommat onnettomuudet, toistaiseksi.


Tilanne on paha, koska kuka tahansa voi halutessaan ilmoittaa, oikeuksiinsa vedoten, että kyllähän ne meidän lapset vaan tulevat sinne hoitoon. Vaikka kaikki eivät edes olisi varanneet paikkaa, ei ketään voi kuulema käännyttää pois.
Rahaa ei riitä kesällä hoitotätien palkkaamiseen, mutta onneksi rahaa riittää Kreikkaan ihmisten veronkiertoa varten ja mamutukseen yllinkyllin.
 
vierailijavierailija
Sitten sinä luonnollisesti järjestäisit heinäkuun vapaaksi lapsillesi, joten et joutuisi heinäkuun työaikoja edes ilmoittelemaan. Ja ilmoittaisit muuna aikana työajat aina mahdollisimman aikaisin, jos toimit niin kuin yhteistyökykyisen vanhemman kuuluu.
Älä hikeenny :D

Aina on ilmoitettu ajoissa, koska lapset on tulossa hoitoon. Yleensä se on virka-aikaan, lähinnä työmatkat aiheuttaa muuta.

Töitä tehdään, kun tarvii. Tänä vuonna ei tarvi heinäkuussa, mutta joskus on ollut heinäkuussa jotain niin mielenkiintoista, että on tarvinnut lähteä työmatkalle.
 

Yhteistyössä