Ärsyttävät totuudentorvet

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ärsyttää ne ihmiset,jotka kovaan ääneen mainostavat olevansa suorapuheisia ja sanovansa vaan rehellisesti oman mielipiteensä ääneen tilanteessa kuin tilanteessa, ihan kuin se olisi jotenkin HYVÄ ja TAVOITELTAVA piirre ihmisessä. Siis todellisuudessahan nämä totuudentorvet on vain varustettu äärettömän huonoilla sosiaalisilla taidoilla ja olemattomalla tilannetajulla, puhumattakaan nyt hienotunteisuudesta tai muiden ihmisten huomioon ottamisesta. Töksäyttelevät mitä sattuu ja missä sattuu ja usein vieläpä melkoisella äänenvoimakkuudella. Mitä hienoa sellaisessa on? Moukkina minä sellaisia ihmisiä pidän ja jotenkin säälittävinä ja yksinkertaisina.
 
Onko jokin henkilökohtainen kokemus purkautumisen takana?

Olen kyllä samaa mieltä, että töksäyttelijät ovat noloja moukkia. Mutta se on yllättävää, että heidän asenteelleen löytyy tosi paljon puoltajia ja heillä onkin yleensä koko joukko puolustajia ja hännystelijöitä. Pelkäävätkö lie itse joutuvansa tällaisen tyypin hampaisiin?!.
 
No joo, toisaalta hyvä taito osata puhua suoraan, mutta jos se tarkoittaa sitä, että huomauttelee jostain epäolennaisista asioista "ihan vain totuuden nimissä", niin ärsyttävää.
Ja se toinen äärilaita, diplomaattiset ympäripyöreilijät, on ihan yhtä rasittava. Siis sellaiset, joilta ei ikinä saa mitään selkeää vastausta mihinkään, kun kaikkea kaunistellaan ja hymistellään, että toisaalta, ehkä, saattaa olla vähän jotenkin sillain.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Pessimisti
vierailija
Onko jokin henkilökohtainen kokemus purkautumisen takana?

Olen kyllä samaa mieltä, että töksäyttelijät ovat noloja moukkia. Mutta se on yllättävää, että heidän asenteelleen löytyy tosi paljon puoltajia ja heillä onkin yleensä koko joukko puolustajia ja hännystelijöitä. Pelkäävätkö lie itse joutuvansa tällaisen tyypin hampaisiin?!.
Ihan työyhteisöstä tuli muutama tyyppi mieleen.

Ja olet oikeassa noiden peesailijoiden suhteen, jostain syystä niitä löytyy aina. Olen itse ajatellut, että noita rääväsuita peesaavat ne, joilla ei omaa sanottavaa ja mielipidettä juuri ole. Silloin on helpompi kompata muita vaivautumatta itse pohtimaan ja perustelemaan kantaansa.
 
Onko jokin henkilökohtainen kokemus purkautumisen takana?

Olen kyllä samaa mieltä, että töksäyttelijät ovat noloja moukkia. Mutta se on yllättävää, että heidän asenteelleen löytyy tosi paljon puoltajia ja heillä onkin yleensä koko joukko puolustajia ja hännystelijöitä. Pelkäävätkö lie itse joutuvansa tällaisen tyypin hampaisiin?!.
Yksi kaverini on tosi suorapuheinen ja töräyttää kyllä ilmoille juuri sen, mitä mieleen kulloinkin putkahtaa. Itse tykkään hänen tyylistään, kun tiedän, ettei mitenkään pahantahtoisesti niitä juttuja suolla. Ihan virkistävää aina välillä kuulla joltain suoraan mielipiteet niin itsestä kuin tekemisistään :LOL:

Mutta muiden ilmeisestä olen kyllä silloin tällöin huomannut, että eivät ole ihan samalla tavoin arvostaneet suorapuheisuutta.
 
Pessimisti
Ärsyttää ne ihmiset,jotka kovaan ääneen mainostavat olevansa suorapuheisia ja sanovansa vaan rehellisesti oman mielipiteensä ääneen tilanteessa kuin tilanteessa, ihan kuin se olisi jotenkin HYVÄ ja TAVOITELTAVA piirre ihmisessä. Siis todellisuudessahan nämä totuudentorvet on vain varustettu äärettömän huonoilla sosiaalisilla taidoilla ja olemattomalla tilannetajulla, puhumattakaan nyt hienotunteisuudesta tai muiden ihmisten huomioon ottamisesta. Töksäyttelevät mitä sattuu ja missä sattuu ja usein vieläpä melkoisella äänenvoimakkuudella. Mitä hienoa sellaisessa on? Moukkina minä sellaisia ihmisiä pidän ja jotenkin säälittävinä ja yksinkertaisina.
Jep. Suorapuheisuus ok, jos sillä tarkoitetaan sitä, että uskaltaa ilmaista mielipiteensä kysyttäessä tai kun aiheesta keskustellaan, mutta itsekin tunnen ihmisiä, jotka tölväisevät ihan mitä tahansa ihan missä tahansa. Välillä myötähäpeällä ei ole rajaa, mutta totuudentorvea ei moukkamaisuutensa ahdista. Jotenkin tosiaan tilannetaju aivan kuin lapsella.
 
Jep. Suorapuheisuus ok, jos sillä tarkoitetaan sitä, että uskaltaa ilmaista mielipiteensä kysyttäessä tai kun aiheesta keskustellaan, mutta itsekin tunnen ihmisiä, jotka tölväisevät ihan mitä tahansa ihan missä tahansa. Välillä myötähäpeällä ei ole rajaa, mutta totuudentorvea ei moukkamaisuutensa ahdista. Jotenkin tosiaan tilannetaju aivan kuin lapsella.
Olen tästä harvinaisen samaa mieltä.
Suorapuheisuutta ja huonoja käytöstapoja ei pitäisi sekoittaa keskenään. Usein ne huonot käytöstavat omaavat henkilöt vetoavat "rehellisyyteensä".
 
  • Tykkää
Reactions: Pessimisti
Minä arvostan rehellisiä ja suorapuheisia ihmisiä. Mutta arvostan myös halua toimia siten, ettei tarpeettomasti loukkaa muita. Ja tässä se ero on, sillä toinen nimenomaan haluaa loukata ja käyttää sitä kautta valtaa. Rehellisyys on hirveän helppoa ja mukavaa, jos pääsääntöisesti ajattelee toisista ja itsestään hyviä asioita. Itsetuntohan näillä töräyttelijöillä on olematon, ja sitä yritetään paikata.

Oma lukunsa ovat sitten ammattiloukkaantujat, joille ei vaan voi sanoa yhtään mitään ilman että siitä vedetään jotain ihme johtopäätöksiä. Mieluummin otan sitten ihan avoimesti ja reilusti yhteen sen totuudentorven kanssa.

Itse en osaa valehdella (tai ehkä osaisin, mutta kaksivuotiaskaan ei uskoisi minua), ja siitä on joitain vaikeuksia joskus tullut. Nykyään osaan luovia jotenkuten small talk-viidakossa ja väistää kiperät kysymykset melko hyvin. Eli kyllä nämä on myös ihan opeteltavissa olevia asioita, jos halua löytyy. Ehkä en aina edelleenkään osaa ajatella, miten joku voi sanomiseni tulkita. Mutta osaako kukaan, aina?
 
vierailijatartartar
No joo, toisaalta hyvä taito osata puhua suoraan, mutta jos se tarkoittaa sitä, että huomauttelee jostain epäolennaisista asioista "ihan vain totuuden nimissä", niin ärsyttävää.
Ja se toinen äärilaita, diplomaattiset ympäripyöreilijät, on ihan yhtä rasittava. Siis sellaiset, joilta ei ikinä saa mitään selkeää vastausta mihinkään, kun kaikkea kaunistellaan ja hymistellään, että toisaalta, ehkä, saattaa olla vähän jotenkin sillain.
Joo nää diplomaattiset ihmiset ovat rasittavia. Ei voi koskaan tietää mitä ne ajattelee mistäkin, kaikki on aina ihan sama ja kaikki on aina hyvin.
Yks tällänen on hyvä ystäväni ja mua on alkanu ärsyttämään niin paljon. Miksi ei voi olla ihminen niin kuin kaikki muutkin vaan pitää olla hajuton ja mauton hymistelijä? Kai niillä on oikeasti mielipiteitä?
 
vierailija
Ei suoruus tarkoita töksäyttelyä. Mutta suoraan sanomista silti esimiehet ja johto karsastaa. Arvoissa se lukee silti aina.

Kun sanot vaikka kuinka perustellen ja asiallisesti ei-toivotun mielipiteen, niin sut leimataan. Omaat muka "väärän asenteen" tai olet muka vastarannan kiiski. Tämä on todistettu tuhat kertaa.
 
Pessimisti
Joo nää diplomaattiset ihmiset ovat rasittavia. Ei voi koskaan tietää mitä ne ajattelee mistäkin, kaikki on aina ihan sama ja kaikki on aina hyvin.
Yks tällänen on hyvä ystäväni ja mua on alkanu ärsyttämään niin paljon. Miksi ei voi olla ihminen niin kuin kaikki muutkin vaan pitää olla hajuton ja mauton hymistelijä? Kai niillä on oikeasti mielipiteitä?
Mulla on myös kaverina tällainen ja voi jeesus se on joskus ärsyttävää. Jos vaikka ehdottaa jotain niin vastaus "Mahdollisesti", "ehkä, täytyy kattoa" tai "Mmmjoo." tarkoittaa aina "Ei." En vaan ymmärrä miksei vaan voi sanoa EI kun tietää jo valmiiksi ettei ole pienintäkään aikomusta. Tai miksei voi sanoa mielipidettä mihinkään? Mennäänkö paikkaan A vai paikkaan B niin vastaus on aina "Ihan sama." Onko se jotain näennäistä halua miellyttää vai mitä ihmettä?
 
vierailija
Tunsin yhden totuudentorven joka möläytteli toisten ihmisten henkilökohtaisia asioita ilmoille. Totuudentorvi oli ensin suosittu mutta lopulta puheet kääntyivät itseään vastaan. Kartan kaukaa tällaiset sosiaalisesti vammaiset ihmiset.

Älykäs ihminen ymmärtää että vaikka hänellä on jostain asiasta mielipide tai hän havainnoi jotakin, se on aina ja ikuisesti objektiivinen mielikuva tai mielipide ja on siitä hiljaa jos se lähinnä loukkaa muita. Absoluuttista totuutta ei olekaan.
 
vierailijatartartar
Mulla on myös kaverina tällainen ja voi jeesus se on joskus ärsyttävää. Jos vaikka ehdottaa jotain niin vastaus "Mahdollisesti", "ehkä, täytyy kattoa" tai "Mmmjoo." tarkoittaa aina "Ei." En vaan ymmärrä miksei vaan voi sanoa EI kun tietää jo valmiiksi ettei ole pienintäkään aikomusta. Tai miksei voi sanoa mielipidettä mihinkään? Mennäänkö paikkaan A vai paikkaan B niin vastaus on aina "Ihan sama." Onko se jotain näennäistä halua miellyttää vai mitä ihmettä?
En tiedä mitä se on. Näillä ihmisillä on myös asiat AINA hyvin. Ihan sama vaikka 2 lasta valvottaa yöt läpeensä ja muutenkin kuvittelisi elämän olevan edes vähän raskasta välillä. Mutta ei, mitään ei koskaan sanota mikä tekisi heistä ihmisiä.
 
vierailija
Olen tästä harvinaisen samaa mieltä.
Suorapuheisuutta ja huonoja käytöstapoja ei pitäisi sekoittaa keskenään. Usein ne huonot käytöstavat omaavat henkilöt vetoavat "rehellisyyteensä".
Juuri näin. Ihmiselle ei tarvitse mennä rehellisyyden nimissä päin naamaa päivittelemään, että onpa sinulla punaiset posket tai muhkea etuvarustus. Varmasti jokainen tietää vikansa/puutteensa itsekin ja pahoittaa vain mielensä tuollaisesta turhasta kommentoinnista ja silmätikuksi joutumisesta kärsimänsä asian vuoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Nämä totuudentorvet ovat itse kaikista herkkänahkaisempia ihmisiä mitä tiedän, olen joskus kertonut pikkuisen totuuksia päin naamaa takaisin. Esim kaverin äiti joka haistattelee ja haukkuu kaikkia jatkuvasti ei vieläkään halua nähdä minua 10v jälkeen, kun annoin samalla mitalla takaisin.

Ei taida olla hauskaa, kun on ottava osapuoli, kyllä me muutkin osataan "totuuksia" laukoa.

M40
 
viaeraailijaaa
Itse taas en pidä epäselvistä ihmisistä, sellaisista, joista pitää yrittää lukea rivien välistä mitä tarkoittavat. Selän takana kyllä puhutaan paskaa kaikista.
 
Nämä totuudentorvet ovat itse kaikista herkkänahkaisempia ihmisiä mitä tiedän, olen joskus kertonut pikkuisen totuuksia päin naamaa takaisin. Esim kaverin äiti joka haistattelee ja haukkuu kaikkia jatkuvasti ei vieläkään halua nähdä minua 10v jälkeen, kun annoin samalla mitalla takaisin.

Ei taida olla hauskaa, kun on ottava osapuoli, kyllä me muutkin osataan "totuuksia" laukoa.

M40
Tuo on muuten ihan täyttä totta (y)
 
En kyllä taida tuntea sellaisia ihmisiä, mutta joskus koulu-/työmaailmassa tullut vastaan.
En osaa oikein edes ärsyyntyä heistä, koska eivät herätä mitään kunnioitusta, eli eivät voi loukatakaan.
 
Sanna Suorapuheinen
Itse koen olevani suora, mutten töksäyttelijä. Sanon mitä olen mieltä, mutta en tietenkään hauku ketään. Jotkut ihmiset silti tuntuvat ottavan suorapuheisuuden v*ttuiluna. Suorapuheisuus on sitä että sanoo mitä jostain asiasta tai toiminnasta mieltä. Haukkuminen ei ole suorapuheisuutta, se on ihan vain loukkaamistarkoituksella asian sanomista. Esim.

a.) Voi kun noi farkut ei sitten yhtään sovi sulle. Sun pitäisi kyllä laihduttaa tai ostaa vaan reilusti pari kokoa isommat farkut.

b.) Tämä dokumentti piti sun saada tehtyä valmiiksi jo eilen. Mikä siinä on kun sulla joka kerta nämä myöhästyy? Mihin sä oikeastaan käytät työajan, kun eihän tämä ole kuin puolen tunnin juttu?

Kohta A ei ole suorapuheisuutta, se on töksähtäen tuleva haukku. Henkilön pukeutuminen ja/tai hänen painonsa ei ole asia jota sopii kommentoida. Se on yksityisasia ja siitä huomauttaminen on pelkästään loukkaavaa. Kohta B on taas suorapuheisuutta. Siinä kyseenalaistetaan ilman mitään kiertoilmaisua se, että miksei kyseistä tehtävää ole saatu tehtyä ajoissa ja minkä takia tämä tapahtuu joka kerta.

Silti myös kohdasta B saattavat loukkaantua ihmiset jotka ovat herkkiä. He kokevat sen v*ttuiluna, mitä se ei ole. Se on kritiikkiä, joka on kehun vastakohta.
 

Yhteistyössä