Alaviisaudenhampaan poistosta viikko ja vieläkin särkyä!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Viikko sitten maanataina poistettiin alhaalta viisaudenhammas, oli vaativa poisto, hampaan juuret käyrät ja palasina piti ottaa pois. Hammaslääkäri taisteli hampaan kanssa ainakin 20 minuuttia.
Nyt tiistaina hampaan koloa särkee edelleenkin, aamuisin ehkä hieman parempi, mutta iltaa kohti särky pahenee.
Veripaikka muodostui ja pysyi hyvin, tulehdusta ja turvoitusta ei ole. Ei pahaa makua suussa eikä pahanhajuista hengitystä. Olen myös huuhdellut suuta corsodylillä kaksi kertaa vuorokaudessa. Eli kaiken kaikkiaan kolo näyttää hyvältä, vain särkyä.
Buranaa olen syönyt jo viikon verran, noin1600 mg vuorokausi. Nyt ei enää viitisisi syödä, vatsa alkanut oireilemaan.
Onko tämä vielä normaalia särkyä, joka on on aiheutunut vaativasta ja voimaa vaativasta hampaanpoistosta?
 
vierailija
Kyllä sen olisi pitäyt helpottaa noin kolmessa päivässä. Kannattaa ottaa yhteyttä hammaslääkäriin. On olemassa myös vatsaystävällisempiä tehokkaita kipulääkkeitä, kuten Arcoxia, jota saa reseptillä.
 
yksvierailija
Moi. Mulla kiskottiin tuota toista alhaalta 45min :O. Ei antanut antibioottikuuria heti mutta jouduin sen kuitenkin hakemaan myöhemmin kun alkoi jomottaa. Pelkkä corsodyl ei auttanut mulla vaikka yritin huuhdella jne huolella. Toinen alhaalta lähti parissa minuutissa ja antibioottikuuri oli silloin automaattinen. Voithan soittaa vaikka kaupungin hammashoidon ajanvaraukseen ja kysyä koska pitäis helpottaa ja varata akuuttina tarkastusajan? Sit tietenkin on vaihtoehto et jos on vähä kolhaassu hermoa, voi jomotella pitkäänkin?
(En ole sitten mikään alan ammattilainen, potilas pikemminkin.)
 
yksvierailija
Kyllä sen olisi pitäyt helpottaa noin kolmessa päivässä. Kannattaa ottaa yhteyttä hammaslääkäriin. On olemassa myös vatsaystävällisempiä tehokkaita kipulääkkeitä, kuten Arcoxia, jota saa reseptillä.
Totta on, että Burana ei ole mitään vatsaystävällistä.

Arcoxiaa en suosittele kyl oman kokemukseni perusteella: Mulla se aiheutti nenäverenvuotoa (ikänä muutoin tuu verta nenästä) eikä kuitenkaan auttanut särkyyn yhtään.

Kysy lääkäriltä/apteekista muita vaihtoehtoja.
 
vierailija
On ihan normaalia, että on vielä viikon päästä kipeä. Koko leukaluu on koetuksella silloin, kun tehdään vaikeaa poistoa ja ottaa siitä kyllä nokkiinsa. Särkyä voi kestää kolmekin viikkoa hampaanpoiston jälkeen ja myös viereiset hampaat voivat jomottaa ja/tai vihloa. Jos tulehduksen oireita ei ole, voi olla huoletta. Gum Paroex voisi olla parempi suuhuuhde kuin Corsodyl. Kannattaa myös välttää hampaiden harjaamista vähän aikaa poistoalueen ympäriltä, jotta se saa rauhoittua. Suuhuuhde kyllä putsaa suun.
 
vierailija
Kaksi kertaa ooeroitu viisaudenhampaita. Mulla oli viikon ihan kunnolla kipeä ja seuraavan viikon jomotteli. Ekalla viikolla meni buranaa ja panadolia, seuraavalla viikolla pärjäsi pelkällä buranalla. Antibiootti kuuri tuli automaattisesti molemmilla kerroilla. Ekan tabletin sai jo ennen operaation alkua, samoin kipulääkkeen.
 
On ihan normaalia, että on vielä viikon päästä kipeä. Koko leukaluu on koetuksella silloin, kun tehdään vaikeaa poistoa ja ottaa siitä kyllä nokkiinsa. Särkyä voi kestää kolmekin viikkoa hampaanpoiston jälkeen ja myös viereiset hampaat voivat jomottaa ja/tai vihloa. Jos tulehduksen oireita ei ole, voi olla huoletta. Gum Paroex voisi olla parempi suuhuuhde kuin Corsodyl. Kannattaa myös välttää hampaiden harjaamista vähän aikaa poistoalueen ympäriltä, jotta se saa rauhoittua. Suuhuuhde kyllä putsaa suun.
näin se menee.
 
vierailija
Ap tässä.

Kiitos kaikille vastauksista ja tiedoksi ehkä muille samojen vaivojen kanssa painiskeleville. Eilen torstaina oli ensimmäinen päivä kun ei tarvinnut ottaa särkylääkettä ja tänään perjantaina olo on melkein täysin kivuton, eli kymmenen vuorokautta siinä meni.

Eli kyllä se aikansa ottaa ennenkuin kipu helpottaa vaativan poiston jälkeen. Ja minullahan ei ollut mitään oireita tulehduksesta ja veripaikka pysyi hyvin kolosssaan. Joten särky johtui vain ja ainoastaan pitkään kestäneestä ja voimallisesta hampaanpoistosta. Ihmettelen miksi hammaslääkäri ei maininnut mitään säryn kestosta, olisi ollut hieman helpompi sietää särkyä jos olisi tiennyt, että voi kestää näinkin pitkään. Mutta toisaalta saamani jälkihoito-ohjeet oli muutenkin aika puutteelliset, esim. veripaikasta ei puhuttu mitään. Sen selvitin itse netistä.
 

Yhteistyössä