Alaviisuri on poikittain ja poistettava leikkaamalla. Hammas on oireeton ja minä raskaana rv25.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
..Siirtäisitkö leikkauksen siihen kun raskaus on ohi? Leikkaajana tavallinen hammaslääkäri joka tiesi kyllä raskaudesta ajan antaessaan. Mua vaan rupes hirvittämään, että jos on jälkeen päin kovin kivulas ja joutuu särkylääkkeitä vetämään hulluna..
 
vierailija
Nooo hampaathan pitäis olla kunnossa jo ennen raskautta. :)
Mitä tarkoitat oireettomuudella? Että ei ole kipua? Vai on tulehtunut, mutta ei kipeä?

Jos se olis oikeasti täysin oireeton, ei ole puhjennut ikenestä läpi, ei ole kuvassakaan tulehdusta eikä mitään, niin siirtäisin kyllä.

Sen verran iso on kuitenkin tulehdusriski toimenpiteen yhteydessä ja jälkeen, ja raskaus heikentää vastustuskykyä, ja lisää verenvuotoa, että eeeennnn suostuis.
Lisäks se on poiston jälkeen kipee. Mulle lykkäsivät heti poiston jälkeen 600buranaa käteen ja kotia mukaan...enkä haluais raskaana "turhaa" joutua syömään lääkkeitä, kerta asian voisi hoitaa raskauden jälkeenkin.

...ja mulla kyllä leikkas kirurgi.. Enkä kyllä menis vannomaan olisinko jaksanut mahan kanssa pönöttää niin kauaa selällään mitä se homma kuitenkin kesti...mulle tuli heikko/huono olo herkästi selällää ollessa..

Siirtäisin.
Jos tosissaan ei ole mitään syytä nyt sitä poistaa?
 
vierailija
Nooo hampaathan pitäis olla kunnossa jo ennen raskautta. :)
Mitä tarkoitat oireettomuudella? Että ei ole kipua? Vai on tulehtunut, mutta ei kipeä?

Jos se olis oikeasti täysin oireeton, ei ole puhjennut ikenestä läpi, ei ole kuvassakaan tulehdusta eikä mitään, niin siirtäisin kyllä.

Sen verran iso on kuitenkin tulehdusriski toimenpiteen yhteydessä ja jälkeen, ja raskaus heikentää vastustuskykyä, ja lisää verenvuotoa, että eeeennnn suostuis.
Lisäks se on poiston jälkeen kipee. Mulle lykkäsivät heti poiston jälkeen 600buranaa käteen ja kotia mukaan...enkä haluais raskaana "turhaa" joutua syömään lääkkeitä, kerta asian voisi hoitaa raskauden jälkeenkin.

...ja mulla kyllä leikkas kirurgi.. Enkä kyllä menis vannomaan olisinko jaksanut mahan kanssa pönöttää niin kauaa selällään mitä se homma kuitenkin kesti...mulle tuli heikko/huono olo herkästi selällää ollessa..

Siirtäisin.
Jos tosissaan ei ole mitään syytä nyt sitä poistaa?
 
vierailija
Jos hammas ei ole oireillut mitenkään, vaan on niitä "njoo, tuo tulee vielä JOSKUS aiheuttamaan ongelmia" -viisureita, niin todellakin siirtäisin. Mulle on jankutettu yläasteelta lähtien että mulle ei tule viisurit normaalisti mahtumaan ja jossain vaiheessa poisto on edessä, v. 2011 kun olin raskaana totesivat että poistetaan raskauden jälkeen, raskauden jälkeen totesivat että ei sillä nyt ole mikään kiire imetysaikana (jälkikäteen on selvinnyt ettei imetys ole mikään este, lääkkeet voi valita imetyssopiviksikin), sit olin taas raskaana ja sitten taas imettävä pikkuvauvan äiti (eli en viitsi tahallani hankkia monen päivän tai jopa viikon kipuja ja lisätä riskiä antibioottikuureihin). Nyt tässä kuussa olen vihdoin menossa toimenpiteeseen kun osittain puhjenneen viisurin pinnassa alkaa olla merkkejä siitä että JOSKUS siihen vielä tulee reikä. Mutta viisureista ole ollut näiden yli neljän vuoden aikana minulle mitään riesaa.

Onko kukaan sanonut miksi se pitäisi/kannattaisi poistaa nyt?
 
vierailija
Nooo hampaathan pitäis olla kunnossa jo ennen raskautta. :)
Mitä tarkoitat oireettomuudella? Että ei ole kipua? Vai on tulehtunut, mutta ei kipeä?

Jos se olis oikeasti täysin oireeton, ei ole puhjennut ikenestä läpi, ei ole kuvassakaan tulehdusta eikä mitään, niin siirtäisin kyllä.

Sen verran iso on kuitenkin tulehdusriski toimenpiteen yhteydessä ja jälkeen, ja raskaus heikentää vastustuskykyä, ja lisää verenvuotoa, että eeeennnn suostuis.
Lisäks se on poiston jälkeen kipee. Mulle lykkäsivät heti poiston jälkeen 600buranaa käteen ja kotia mukaan...enkä haluais raskaana "turhaa" joutua syömään lääkkeitä, kerta asian voisi hoitaa raskauden jälkeenkin.

...ja mulla kyllä leikkas kirurgi.. Enkä kyllä menis vannomaan olisinko jaksanut mahan kanssa pönöttää niin kauaa selällään mitä se homma kuitenkin kesti...mulle tuli heikko/huono olo herkästi selällää ollessa..

Siirtäisin.
Jos tosissaan ei ole mitään syytä nyt sitä poistaa?
Toinen viisuri alkoi oirehtimaan ja uusia aika annettiin sen poiston yhteydessa. Kipeä tuo viimeinen jäljellä oleva viisuri ei ole ainakaan. Tulehduksesta ei ainakaan minulla ole tietoa, mutta jostain syystä sopi ajan kuitenkin näin vaikka kyselinkin että tehdäänkö toimenpide vasta raskauden jälkeen. Hammas on osittain puhjennut pinnalle ja osa kruunusta näkyy ja röntgenkuvassa 1,5vuoden takaa oli nähtävissä jonkinlainen tasku viereisen hampaan ja viisurin välissä. En tiiä onko sitten niin tuehdusaltis että haluaisi leikata pois.

Jotenkin kyllä kauhistuttaa nyt... En ole aiemmin ajatellut asiaa, mutta nyt kun tajusin että leikkaus olisi jo huomenna rupes mietitytämään. Hammaslääkäri on hyvin kokenut, kylläkin aika ronskiotteinen täti. Kirurgia ei tällä paikkakunnalla ole saatavissa, vaan se ois sitte lähete isompaan sairaalaan.
 
uppo nalle
Minulla hammaslääkäri itse siirsi leikkausta, koska olisi käytetty lääkkeitä jotka olisivat olleet haitallisia vauvalle.

Toisen kerran näkyvä viisuri särki ja oli tulehtunut, ja jouduin ajelemaan että poistaisivat sen vaikka olin raskaana. Kuulemma voi käynnistää synnytyksen...
 
vierailijavaan
Kyllä ennemmin nyt raskaana ollessa hoidattaisin sen viisurin pois päiviltä, mikäli on mahdollista sen tulehtua jne lähikuukausina.
On muuten huomattavasti helpompi nyt kestää ne jälkikivut (yksilökohtaista tietysti) kuin vauva kainalossa myöhemmin huonolla tuurilla. Erilaiset tulehdukset myös ovat vaaraksi vauvalle odotusaikana, niiden riskien minimointia se lääkärikin varmasti on miettinyt poistoajan sinulle varatessa.

Raskaana ollessa sopivat särkylääkkeet ovat pienempi paha kuin jokin vahva antibioottikuuri tms mikäli viisuri tulehtuisi.. niitähän ei tarvitse montaa päivää syödä, riippuu ihan kuinka menee ja miten kestää sitä etenkin paineentunnetta leuassa jälkikäteen. Mulla viimeksi viikko meni kun alaviisuri poistettiin kun tarvitsi särkylääkettä ja silloinkin jotta sain nukutuksi/syötyä.
Hammaslääkärit on koulutettu leikkaamaan myös. Jos on ronskiotteinen niin omien kokemuksieni mukaan sen helpommin osaavat hampaanpoistaa :)
 
vierailija
Siirtäisin! Ehdottomasti. Minulla leikattiin viisaidenhammas ja kipulääkettä tarvitsin tosi paljon jälkeenpäin. Menin jopa kysymään saanko jotain muuta kun Buranan vaikutus ei riitä kuin pari tuntia. Jotkut joutuvat ottamaan antibioottikuurinkin operaation jälkeen. Siirrä ihmeessä operaatiota...
 
vierailija
Kyllä ennemmin nyt raskaana ollessa hoidattaisin sen viisurin pois päiviltä, mikäli on mahdollista sen tulehtua jne lähikuukausina.
On muuten huomattavasti helpompi nyt kestää ne jälkikivut (yksilökohtaista tietysti) kuin vauva kainalossa myöhemmin huonolla tuurilla. Erilaiset tulehdukset myös ovat vaaraksi vauvalle odotusaikana, niiden riskien minimointia se lääkärikin varmasti on miettinyt poistoajan sinulle varatessa.

Raskaana ollessa sopivat särkylääkkeet ovat pienempi paha kuin jokin vahva antibioottikuuri tms mikäli viisuri tulehtuisi.. niitähän ei tarvitse montaa päivää syödä, riippuu ihan kuinka menee ja miten kestää sitä etenkin paineentunnetta leuassa jälkikäteen. Mulla viimeksi viikko meni kun alaviisuri poistettiin kun tarvitsi särkylääkettä ja silloinkin jotta sain nukutuksi/syötyä.
Hammaslääkärit on koulutettu leikkaamaan myös. Jos on ronskiotteinen niin omien kokemuksieni mukaan sen helpommin osaavat hampaanpoistaa :)

Mää olen saanut vahvat antibiotit hampaan poiston takia niin että niitä välttääkseni en poistais raskaana ollessa
 
vierailijavaan
Mää olen saanut vahvat antibiotit hampaan poiston takia niin että niitä välttääkseni en poistais raskaana ollessa
Niin, silloin on ollut jo tulehdus päällä jos poiston jälkeen on antibiootit määrätty. Kun kerkeää hoitaa viisurin poiston ennen tulehtumista niin antibiootteja ei tarvita. Muita hampaita harvemmin poistetaankaan kuin pahan tulehduksen, liian pahan reiän tai epäonnistuneen juurihoidon seurauksena.. Monet ei tarvitse edes kivunlievitystäkään ihmeitä.

Onnea ja paranemisia sinne AP:lle! Nyt ainakin voit olla huoletta, ei ole vaaraa viisureista enää. :)
Jos alkaa jomottamaan alaleukaa, niin itse käytin välillä pakastevihannespussia pyyhkeen sisällä ja sillä painoin leukaa. Auttoi toisinaan niin ettei tarvinnut vetää särkylääkettä vaan helpotti tuolleen.
 

Yhteistyössä