Ampiaisen pistokohdan ympärillä valkoinen rengas?

Minua pisti noin 3,5 h sitten ampiainen, ja noin tunnin päästä pistoskohdan ympärille ilmestyi noin 4 cm halkaisijaltaan oleva valkoinen rengas. Pistoskohtaa kirvelee edelleen kovasti, on koko ajan kirvellyt. Kuume alkoi nousta vähän aikaa sitten, nyt 37,8 ja nousussa on koska palelee.

Otin heti pistoksen jälkeen kyypakkauksen tabletin, Buranan ja haudoin kylmäpakkauksella kohtaa.

Mietin tässä, joko kannattaa soittaa päivystykseen vai odotellako, en haluaisi vaikuttaa ylihysteeriseltä. :D

Googletin, ja luki että lääkäriin pitää mennä mm. jos tulee kuumetta. Ehkä kannattaa odottaa vielä, että onko kuume nousemaan päin vai asettuuko?
 
Viimeksi muokattu:
Soitat sinne päivystykseen. Sieltä saat neuvot tullako vai eikö tulla ja mitä tehdä.
En soittanut, otin hoitaja-fb-kaverin kehotuksesta toisen tabun kyypakkauksesta, ja lämpö alkoi laskea, nyt 37,0 enää. Päivystykseen saa soittaa 22-07 välillä täällä vaan äärimmäisessä hädässä niin ettei mitenkään voi odottaa aamuun ja tämä ei minusta sellainen kuitenkaan ole. Ollaan lisäksi mökillä täällä hiiden kuusessa, josta päivystykseen on piiiitkä matka. Valvon ja tarkkailen tilannetta. Punoituskin pistokohdassa laskenut.
 
Hyvin meni, kuume laski ja lievä hengenahdistus meni ohi kahdella kyypakkauksen tabulla. Sain sähköisen reseptin Epipen-kynästä ihan varmuuden vuoksi vastaisuuden varalle, ja neuvon ostaa loppuloman ajaksi pari kyypakkausta. Tänäänkin kaksi ampparia ovat laskeutuneet päälleni kun olen maannut rantatuolissa. On kyllä tosi paljon amppareita, ja äkäisiä tänä vuonna.
 
vierailija
En soittanut, otin hoitaja-fb-kaverin kehotuksesta toisen tabun kyypakkauksesta, ja lämpö alkoi laskea, nyt 37,0 enää. Päivystykseen saa soittaa 22-07 välillä täällä vaan äärimmäisessä hädässä niin ettei mitenkään voi odottaa aamuun ja tämä ei minusta sellainen kuitenkaan ole. Ollaan lisäksi mökillä täällä hiiden kuusessa, josta päivystykseen on piiiitkä matka. Valvon ja tarkkailen tilannetta. Punoituskin pistokohdassa laskenut.
Mitä kauempana on, sitä suurempi syy on soitella ajoissa, ei vasta sitten, kun tarvitsee piipaa-autoa tai huitsin nevadassa lääkärihelikopteria. Niitä on tainnut olla liikkeellä normaalia enemmän, ainakin tuosta on yllättävän usein mennyt helikoptereita iltaisin merelle päin. En muista, että täällä olisi soittelulle mitään rajoituksia, eivät välttämättä vastaa heti, vaan soittelevat takaisin, kun on aikaa. Tosi hengänhädässä nauhoitus käskee soittamaan suoraan hätänumeroon. Paremminkin täällä suositellaan sitä soittamista paikalle tulemisen sijaan, saa hoito-ohjeet puhelimessa ja ohjeet, missä vaiheessa sitten lähteä tulemaan, jos ohjeilla ei oireet asetu.
 
Mitä kauempana on, sitä suurempi syy on soitella ajoissa, ei vasta sitten, kun tarvitsee piipaa-autoa tai huitsin nevadassa lääkärihelikopteria. Niitä on tainnut olla liikkeellä normaalia enemmän, ainakin tuosta on yllättävän usein mennyt helikoptereita iltaisin merelle päin. En muista, että täällä olisi soittelulle mitään rajoituksia, eivät välttämättä vastaa heti, vaan soittelevat takaisin, kun on aikaa. Tosi hengänhädässä nauhoitus käskee soittamaan suoraan hätänumeroon. Paremminkin täällä suositellaan sitä soittamista paikalle tulemisen sijaan, saa hoito-ohjeet puhelimessa ja ohjeet, missä vaiheessa sitten lähteä tulemaan, jos ohjeilla ei oireet asetu.

Minua auttoi sairaanhoitaja-fb-kaverit ja siskoni fb:ssä, ja tänään kun soitin tk:n olin toiminut juuri oikein, eli kuten minua neuvottiin- kyypakkaus, kylmäkääre ja jos on, vielä kortisonia päälle, minä otin astmalääkkeen. Ja mulla alkoi kuume laskea aika pian toisen kyypakkauksen tabun jälkeen- asiasta hoitsukaverini netissä kun neuvoivat ottamaan toisen. Jos olisin lähtenyt reilun tunnin päähän päivystykseen, ei he olisi siellä enempää mulle tehneet koska minulle ei tullut anafylaktista reaktioita. Sitäpaitsi mulla olisi jo siinä vaiheessa alkanut kuume laskea. Se laski normaalitasolle ennen kuin kävin nukkumaan.

Nykyään moni tuntee sairaanhoitajia ja lääkäreitä, ei ne päivystyspolilla olevat välttämättä osaa sen enempää tehdä, jos ei ole joku ihan ilmiselvä tilanne. Esim. kun avomieheni pari vuotta sitten liukastui tämän samaisen mökin rappusilla ja mursi kätensä, emme toki kyselleet fb:stä neuvoja vaan soitimme päivystykseen ja ilmoitimme että olemme tulossa. :)
 

Yhteistyössä