Apua huoltajuuskysymyksessä

Olen lapseni yksinhuoltaja, ollut hänen syntymästään asti. Ex haluaa nyt yhteishuoltajuuden. Todennäköisesti joudumme käräjille asioista. Siellähän tarkistetaan erilaisia tietoja eri viranomaisilta. Minulla on diagnosoitu 4 vuotta sitten ahdistuneisuushäiriö, jonka vuoksi olin sairaalahoidossa. Tarkoittaako tämä tuomarin silmissä sitä, että olen mielenterveysongelmainen ja saatan hävitä jupakan? Nuo ahdistusajat ovat menneisyyttä ja varmaan tuo sen puhkeaminen kun oli jonkinlainen reaktio kuormittavaan elämäntilanteeseen. Tuo on siis menneisyyttä, ei se mitä olen tänä päivänä eli voiko tuo vanha diagnoosi vaikuttaa? :(
 
vierailija
Jospa tuo olisi merkki että haluaa pikkuhiljaa olla osa lapsen elämää?
Mitäänhän hyötyä yhteishuoltajuudestahan ei varsinaisesti kummallekkaan ole niin tuskin kiusallaan tekee. Jos nyt passiin tarttee allekirjoitukset molemmilta niin ei kuule maailma siihen kaadu. Ensin tosin voisi ottaa osaa lapsensa elämään ja sitten hakea sitä yhteishuoltajuutta kun ois näyttöjä jo. Vai onko niin että et ole sallinut hanen osallistumasta lapsensa elämään ja hän nyt tuntee että vain tätä kautta saisi oikeuden tavata lastaan?
Niin tai näin yleensä ensimmäiseksi unohdetaan että kyse on LAPSEN oikeuksista molempiin vanhempiin, ei katkerien exien. Kummankaan.
 
vierailija
Huoli pois, en usko että huoltajuutta muutetaan. PItäisi olla painavat perusteet, nimenomaan nykyisessä hetkessä ja jos sinulla on esim. eron aikoihin ollut masennusta tai ahdistusta ja olet siitä selvinnyt niin ei todellakaan sen takia otetan huoltajuutta pois.
= yhteishuoltajuus edellyttää että vanhemmilla on hyvät välit ja kyky sopia yhdessä lapseen liittyvistä asioista, onko teillä?
Voin sanoa että eksäni yritti aikanaan monta kertaa juuri samaan, muttta huoltajuus oli ja pysyi minulla, koska olimme täysin eri mieltä uskonnosta, asuinpaikasta yms.
Lasta ei voi repiä kahtia, ja niin siinä käy jos molemmat päättää ja riitelee.....
ASia tietty toinen, jos teillä on tosi hyvät välit nykyään?
 
vierailija
huoltajuus ja tapaamisoikeus on sitten eri asia, joku vähän tuntuu sotkevan ne keskenään nyt.
Ja jos on vaaranan että lapsi viedään ulkomaille kuten ikävä kyllä usein tapahtuu, niin on todellakin parempi ettei passia saa se kuka on ehkä viemässä lapsen pois Suomesta
 
Jospa tuo olisi merkki että haluaa pikkuhiljaa olla osa lapsen elämää?
Mitäänhän hyötyä yhteishuoltajuudestahan ei varsinaisesti kummallekkaan ole niin tuskin kiusallaan tekee. Jos nyt passiin tarttee allekirjoitukset molemmilta niin ei kuule maailma siihen kaadu. Ensin tosin voisi ottaa osaa lapsensa elämään ja sitten hakea sitä yhteishuoltajuutta kun ois näyttöjä jo. Vai onko niin että et ole sallinut hanen osallistumasta lapsensa elämään ja hän nyt tuntee että vain tätä kautta saisi oikeuden tavata lastaan?
Niin tai näin yleensä ensimmäiseksi unohdetaan että kyse on LAPSEN oikeuksista molempiin vanhempiin, ei katkerien exien. Kummankaan.
Kiitos vastauksesta!
Mies on omaehtoisesti jäänyt pois lapsen elämästä, ei ole saapunut tapaamisiin eikä kysellyt kuulumisia. Hän haluaa tavata lasta silloin, kun hänelle sopii. Se on ihan ok, että tapaa lasta. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, päinvastoin. Tottakai tiedän, että kyse on ennenkaikkea lasten oikeuksista tavata vanhempiaan. Lapsen käyttäminen vanhempien tulehtuneisiin väleihin kostomielessä on mielestäni sairasta. Lapsihan on viaton ja ei sen pitäisi tilanteesta kärsiä. Ex tekee tämän, koska minulla on uusi miesystävä ja hän ei ole vieläkään päässyt eromme yli. Minusta ei vain ole hyvä, että meillä olisi yhteishuoltajuus, koska exän tuntien se ei tulisi toimimaan. Mietin vain, jos oikeuteen joudumme niin vaikuttaako minun menneisyyteni huoltajuusasiaan?
 
vierailija
ei vaikuta, se että olit ahdistunut hänen kanssaan, juuri kertoo että yhteishuoltajuudelle ei ole tosiaankaan edellytyksiä.
TApaamisiakin varovasti, koska lapsi ei ole ollut hänen kanssaan paljoakaan, vähitellen
 
vierailija
Huoli pois, en usko että huoltajuutta muutetaan. PItäisi olla painavat perusteet, nimenomaan nykyisessä hetkessä ja jos sinulla on esim. eron aikoihin ollut masennusta tai ahdistusta ja olet siitä selvinnyt niin ei todellakaan sen takia otetan huoltajuutta pois.
= yhteishuoltajuus edellyttää että vanhemmilla on hyvät välit ja kyky sopia yhdessä lapseen liittyvistä asioista, onko teillä?
Voin sanoa että eksäni yritti aikanaan monta kertaa juuri samaan, muttta huoltajuus oli ja pysyi minulla, koska olimme täysin eri mieltä uskonnosta, asuinpaikasta yms.
Lasta ei voi repiä kahtia, ja niin siinä käy jos molemmat päättää ja riitelee.....
ASia tietty toinen, jos teillä on tosi hyvät välit nykyään?
Yhteishuoltajuus ei vaadi hyviä välejä vanhempien kesken. Taas jollakin menee vanhempien ja lasten oikeudet sekaisin. Kyse on lapsen oikeudesta molempiin vanhempiin. Ei väliä vaikka vihaisivat exät toisiaan.
 
Huoli pois, en usko että huoltajuutta muutetaan. PItäisi olla painavat perusteet, nimenomaan nykyisessä hetkessä ja jos sinulla on esim. eron aikoihin ollut masennusta tai ahdistusta ja olet siitä selvinnyt niin ei todellakaan sen takia otetan huoltajuutta pois.
= yhteishuoltajuus edellyttää että vanhemmilla on hyvät välit ja kyky sopia yhdessä lapseen liittyvistä asioista, onko teillä?
Voin sanoa että eksäni yritti aikanaan monta kertaa juuri samaan, muttta huoltajuus oli ja pysyi minulla, koska olimme täysin eri mieltä uskonnosta, asuinpaikasta yms.
Lasta ei voi repiä kahtia, ja niin siinä käy jos molemmat päättää ja riitelee.....
ASia tietty toinen, jos teillä on tosi hyvät välit nykyään?
Nykyään ei ole ahdistusoireita. Veikkaan, että ahdistus häiriön puhkeaminen oli tuolloin tapani reagoida kuormittavaan elämäntilanteeseen. Yhteishuoltajuus ei mielestäni (eikä myöskään neuvolan mielestä) hyvä idea, koska mies ei ole omasta tahdosta tähänkään asti osallistunut. Pelottaa vain, että koska olen ollut sairaalahoidossa ahdistuksen takia niin minua pidetään tuomarin silmissä hulluna. Kysytäänkö tälläisissä kiistoissa vanhempien terveyshistoriaa?
 
vierailija
totta kai yhteishuoltajuus vaatii että vanhemmat ovat hyvissä väleissä keskenään ja pystyvät sopimaan lapsen uskonnosta, asumisesta, koulunkäynnistä ja muista tärkeistä asioista sekä juuri passin hankinnasta ....
 
vierailija
tiedän ihmisiä jotka joutuivat käymään vuosia terapiassa eron jälkeen, ei ole häpeä, ja jos tulee esille jotenkin että olet ollut "hoidossa" ei sekään ole häpeä
 
huoltajuus ja tapaamisoikeus on sitten eri asia, joku vähän tuntuu sotkevan ne keskenään nyt.
Ja jos on vaaranan että lapsi viedään ulkomaille kuten ikävä kyllä usein tapahtuu, niin on todellakin parempi ettei passia saa se kuka on ehkä viemässä lapsen pois Suomesta

Tapaamiset isän ja lapsen välillä on ihan ok, niitä vastaan mulla ei ole mitään. Tossahan toi tytön passi on lipastossa ja mä voisin milloin vain käytännössä viedä lapsen ulkomaille, mutta eipä oo käynyt pienessä mielessänikään. Lapsen isä taas puhuu vievän lapsen Viroon ym.
 
totta kai yhteishuoltajuus vaatii että vanhemmat ovat hyvissä väleissä keskenään ja pystyvät sopimaan lapsen uskonnosta, asumisesta, koulunkäynnistä ja muista tärkeistä asioista sekä juuri passin hankinnasta ....
No me emme ole hyvissä väleissä. Lapsella on jo passi sekä pankkitili, jotka olen hänelle avannut. Ei ole ollut ongelmaa, kun yksinhuoltaja olen. Yhteishuoltajuus ei mielestäni palvelisi kenenkään muun kuin exän etua. Mun tytär on mulle numero 1 ja teen kyllä kaikkeni ihan iteksee hänen eteensä.
 
vierailija
tarkoitin nyt lähinnä tilannetta että lapsen toinen vanhempi on jostakin maasta jonne voi kaapata lapsen suomesta , eikä ole palautussopimustakaan.
JOs on sellaista uhkaa tai pelkoa, on todella tärkeää suojata lapsi niin että se uhkaava vanhempi ei pääse hänen kanssaan matkustamaan kotimaahansa ja mahdollisesti jäämän sinne niinkuin ikävä kyllä liian usein tapahtuu.
 
tarkoitin nyt lähinnä tilannetta että lapsen toinen vanhempi on jostakin maasta jonne voi kaapata lapsen suomesta , eikä ole palautussopimustakaan.
JOs on sellaista uhkaa tai pelkoa, on todella tärkeää suojata lapsi niin että se uhkaava vanhempi ei pääse hänen kanssaan matkustamaan kotimaahansa ja mahdollisesti jäämän sinne niinkuin ikävä kyllä liian usein tapahtuu.
Mun ex on Virosta ja on puhunut, että vie tytön sinne lomalle. En kuitenkaan luota siihen, että toisi tytön sieltä takaisin.
 
vierailija
Viro on onneksi eu maa ja lapsen saa Virosta kyllä takaisin, mutta jos vanhempi onkin jostakin "kehitysmaasta " ja uhkaa vievänsä lapsen sinne niin tilanne on syytä ottaa vakavasti.
Älä anna pelotella ja uhkailla itseäsi, jos menette oikeuteen sitten menette, ja ota hyvä asianajaja.
Sanon vielä kerran että menneisyyden masennus ja ahdistus ja stressi josta on selvinnyt, ei vaikuta todellakaan niin että sen takia annetaan yhteishuoltajuus isälle joka on ollut poissa lapsen elämästä vuosia.
 
Viro on onneksi eu maa ja lapsen saa Virosta kyllä takaisin, mutta jos vanhempi onkin jostakin "kehitysmaasta " ja uhkaa vievänsä lapsen sinne niin tilanne on syytä ottaa vakavasti.
Älä anna pelotella ja uhkailla itseäsi, jos menette oikeuteen sitten menette, ja ota hyvä asianajaja.
Sanon vielä kerran että menneisyyden masennus ja ahdistus ja stressi josta on selvinnyt, ei vaikuta todellakaan niin että sen takia annetaan yhteishuoltajuus isälle joka on ollut poissa lapsen elämästä vuosia.
Kiitos. Tämä vastaus piristi. <3
 
vierailija
NO hyvä, joo olen ollut tilanteessa kun ex uhkaili sillä ja tällä paljastuksella ja ryvettämisellä ja kaiken uhkasi kaivaa esiin...käytiin oikeudessa pari kertaa ja niin vain pysyi yksinhuoltajuus koska oikeus totesi ettei ole edellytyksiä yhteishuoltajuuteen kun on vuosien jälkeenkin näin riitaiset välit = ei voi ajatellakaan että tällaiset ihmiset sopisivat kaikista lapsen asioista hyvässä hengessä.
 
vierailijasossu
Oikeus pyytää olosuhdeselvityksen sosiaalilautakunnalta, ja tuohon olosuhdeselvitykseen tarkistetaan vanhempien terveystiedot. Vanhoilla terveysasioilla ei kyllä yleensä ole paljon merkitystä huoltajuuteen, vaan sillä mikä olisi lapsen etu tällä hetkellä. Oikeus voi päätyä myös tehtävienjakomääräykseen huollosta, eli toinen vanhemoi saa yksin päättää tietyt asiat (esim. nimi, uskonto, koulutus), mutta toidella vanhemmalla on muuten huoltajan asema ja tiedonsaantioikeus lapsen asioista.
 
Mun äiti oli syntymästäni lähtien yh, kunnes yhtäkkiä isä päätti et haluukin yhteishuoltajuuden. Olin silloin 6-vuotias ja isää nähnyt todella harvoin, silloin kun hänelle sattui sopimaan. Mun äiti on entinen alkoholisti, ryyppäs mun ensimmäisen elinvuoden niin et olin milloin missäkin hoidossa ja niissä tilanteissa oli kyllä lastensuojelukin mukana kun ei äiti pystyny pitämään lupauksistaan kiinni, ei hakenut hoidosta silloin kun oli sovittu jne. Äiti raitistui kun olin 1-vuotias. Katkon ajan olin mummilla hoidossa ja sen jälkeen jatkoin elämää normaalisti äidin kanssa. Lastensuojelun tapaamisia oli aluks pari kertaa viikossa, sitten harvemmin ja lopulta ne lopetettiin kokonaan koska pärjättiin kahdestaan. Äiti kävi terapiassa ja AA:ssa. Muutama vuosi tästä äidillä todettiin vaikea masennus minkä takia oli jonkun viikon sairaalassakin lepäämässä. Pointti tässä nyt oli se että tästä kaikesta huolimatta äidin yksinhuoltajuus säilyi. Nämä kaikki asiat otettiin esille käräjillä mut kyllä ne siellä tietää mitkä asiat on menneisyyttä. Mun isä sai tapaamisoikeudet joka toinen viikonloppu mutta ei niitä noudattanut. Ja vaikka mun äidillä masennusta olikin ja se on sairaus mikä saattaa puhjeta uudelleen niin sekään ei ollut syy siihen että huoltajuutta olis muutettu. Varsinkin jos isällä ei varsinaista suhdetta lapseen ole niin ei sitä niin vaan yhteishuoltajuutta anneta, tapaamisoikeudet riittää oikein hyvin siihen että isä saa muodostettua suhteen lapseen. Ja kyllä yhteishuoltajuudessa pitää olla vanhempien välit ok että pystytään asioista sopimaan. Tästä tosiaan aikaa jo 20vuotta mutta ei ne asiat ole sen puoleen muuttunut, kyllä se lapsen etu ob edelleen se tärkein.
Älä huolehdi, ihan varmasti olet lapsesi yksinhuoltaja jatkossakin :)
 
vierailija
Jos on yhteishuoltajuus niin toinen vanhemmista voi kyllä halutessaan tehdä paljon muutakin kiusaa kuin estää/hidastaa passin saantia. Ainakin mopokortti, henkilökortti ja pankkitilin avaaminen vaatii molempien huoltajien allekirjoitukset (jos siis on kaks huoltajaa).
 

Yhteistyössä