Apuaaaa!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen raskaana 9+6 ja jo pari viikkoa kärsinyt hiivasta. Canesten-voidetta käytin ja tuntu että se pahimpaan kutinaan auttoi mutta valkovuoto oli edelleen ihan järkyttävää ja samoin tuntu että kutisee sieltä sisältä. Ostin emätinpuikkoja, gyno daktarin, mutta en uskaltanut niitä laittaa kun ohjeissa sanottiin ettei saa ensimmäisten kolmen kuukauden aikana käyttää. Nyt sitten oli eka neuvola ja siellä kysyin, sanottiin että canestenia voi käyttää. Niinpä sitten ostin sen pakkauksen missä on kolme emätinpuikkoa ja nyt vasta luin ettei sitäkään saisi käyttää? Oon nyt kahtena iltana laittanu emätinpuikon ja oireet on hävinny mut nyt vaan pelottaa että tuleeko tästä jotain vauvalle? :/

Meillä on 3-vuotias poika, pari keskenmenoa ollut tässä välissä ja nyt oon jotenkin ollut tosi (siis liian) varovainen tän raskauden kanssa vaikka tiedän ettei keskenmenoa voi estää... Ei kai tämä nyt ole sellanen asia mikä vois keskenmenon aiheuttaa?

Varmasti tää kuulostaa naurettavalta mutta huoli on suuri vaikka kuinka oon yrittänyt rauhotella itteäni
 
vierailija
Olen raskaana 9+6 ja jo pari viikkoa kärsinyt hiivasta. Canesten-voidetta käytin ja tuntu että se pahimpaan kutinaan auttoi mutta valkovuoto oli edelleen ihan järkyttävää ja samoin tuntu että kutisee sieltä sisältä. Ostin emätinpuikkoja, gyno daktarin, mutta en uskaltanut niitä laittaa kun ohjeissa sanottiin ettei saa ensimmäisten kolmen kuukauden aikana käyttää. Nyt sitten oli eka neuvola ja siellä kysyin, sanottiin että canestenia voi käyttää. Niinpä sitten ostin sen pakkauksen missä on kolme emätinpuikkoa ja nyt vasta luin ettei sitäkään saisi käyttää? Oon nyt kahtena iltana laittanu emätinpuikon ja oireet on hävinny mut nyt vaan pelottaa että tuleeko tästä jotain vauvalle? :/

Meillä on 3-vuotias poika, pari keskenmenoa ollut tässä välissä ja nyt oon jotenkin ollut tosi (siis liian) varovainen tän raskauden kanssa vaikka tiedän ettei keskenmenoa voi estää... Ei kai tämä nyt ole sellanen asia mikä vois keskenmenon aiheuttaa?

Varmasti tää kuulostaa naurettavalta mutta huoli on suuri vaikka kuinka oon yrittänyt rauhotella itteäni
 
vierailija
Terveysportin Raskaus- ja imetystietokannasta:

Canesten:
Epidemiologissa tutkimuksissa ei ole tullut esiin viitteitä siitä, että klotrimatsoli paikallisesti käytettynä lisäisi epämuodostumariskiä. Klotrimatsolia voidaan käyttää paikallisesti raskauden aikana, kun indikaatio on selvä. Klotrimatsoli imeytyy paikallisesti annosteltuna (iholle tai vaginaalisesti) vain vähäisessä määrin äidin verenkiertoon.

Hiivasienten (Candida albicans, C. glabrata) aiheuttaman emätintulehdehduksen (vaginiitti) asianmukainen hoito paikallisella klotrimatsolilla vähentää mahdollisesti ennenaikaisen syntymän riskiä.

Gyno-Daktarin:
Rajallisen kokemuksen mukaan raskauden aikana paikallisesti (iholle, intravaginaalisesti) annosteltu mikonatsoli ei lisää riskiä sikiöhaittoihin. Mikonatsolia voidaan käyttää raskauden aikana, kun hoitoindikaatio on selvä. Mikonatsoli oraaligeeliä ei sen sijaan tule käyttää raskauden aikana. Suun kautta annostellusta mikonatsolista noin 30% imeytyy verenkiertoon. Kokemusta raskauden aikana systeemisesti käytetystä mikonatsolista ei ole kertynyt.
 

Yhteistyössä