Aqua-rakkula kokemuksia

Olen miettinyt kivunlievityksen yhtenä vaihtoehtona aqua-rakkuiloita. Olen kuitenkin saanut aika ristiriitaisia kokemuskuvauksia niistä. Jos olet ottanut aqua-rakkuiloita synnytyksissäsi niin kerrothan kokemuksesi.
 
Mulla supistukset tuntuu rajusti selässä ja toisessa synnytyksessä sain aluksi kipuihin aqua-rakkulat ja ne auttoivat n. tunniksi tosi hyvin. Selän kipu on rasittavaa kun se jatkuu pitkään siksi se tunti tuli hyväksi hengähdystauoksi. Rakkuloiden laitto sen sijaan oli kivuliasta kun supistuksia tuli välillä mutta auttoivat nopeasti.
Rakkuloiden perään sain paraserkaali (tai joku sellainen) puudutuksen josta ei ollut mitään apua..ensi kerralla haluan kyllä epiduraalin.
 
moi
Mulla esikoisesta laitettiin nuo aqua-rakkulat, ja se se vasta tekikin kipeää. En enää mistään hinnasta niitä ottaisi, niistä ei ollut mulle mitään apua, kipu vaan paheni.
 
Esikoisen vaikeassa synnytyksessä mulle laitettiin monia erilaisia kipulääkkeitä ja synnytys oli todella kipeä, vaikea ja pitkä.

Yhtenä kamalimmista muistoista tuo rakkuloiden laitto, teki niiiiiiiiin kipeäää!!!!! En voi suositella kenellekkään. :ashamed:

Tosin sekin joillekkin sopii ja joillekkin ei ja se ei selviä kuin kokeilemalla.. Tätini sanoi mulle jo ennen synnytykseen menoa, että älä vain anna niitä rakkuloita laittaa.. Mutta menivät pentele ne lyömään, ennen kuin ymmärsin mistä oli kyse.

Hirveää ja hirveää..
 
Mä otin kans ne ku selässä supisteli voimakkaasti. Sattui kyllä aivan pirusti se laittaminen, mut ne auttoi täydellisesti pari tuntia. En kyllä pystynyt ottamaan niitä enää uudestaan. Nyt olen kyllä ajatellut et toisessa synnytyksessä aivan varmasti otan ne aluksi jos supparit on selässä. Siihenhän ne nimenomaan auttaa. Niin ja mun kaverikätilö sanoi et niiden laitto on jotenki muuttunu eikä satu niin paljon. En tiedä osaako sitten kaikki laittaa tällä uudemmalla menetelmällä. Mut mahtavaa oli vaikka pirun kivuliasta!
 
Elinaelli
Netissä surffaillen:

Aqua-rakkulat - ei lääkkeellinen kivunlievitys

Vesirakkulat ovat helpoimmin toteutettavia kivunlievitysmenetelmiä. Ohuella injektioneulalla pistetään tislattua vettä ihon pinnan alle rakkulaksi. Veden lisänä käytetään puudutusainetta, jolloin pistoon liittyvää kipua voidaan huomattavasti vähentää. Synnyttäjää hoitava kätilö voi pistää vesirakkuloita kaikissa synnytyksen vaiheissa riippumatta jo annetuista kipulääkkeistä, kun kipu tuntuu esim. selässä, alavatsassa tai reisissä. Vesirakkulat eivät yleensä hidasta synnytyksen etenemistä tai heikennä supistuksia vaan vaikutus on päinvastainen. Kipu helpottuu ja synnyttäjä pystyy rentoutumaan paremmin, kohdunsuu avautuu nopeammin. Vesirakkulat eivät myöskään vaikuta sikiön vointiin heikentävästi. Synnyttäjän ei tarvitse pysytellä makuulla ja niitä voidaan käyttää myös muun kivunlievityksen ohella. Vesirakkuloiden heikkoutena on vaikutuksen lyhytaikaisuus ja se, että ne eivät aina auta etenkään vatsapuolella tuntuvaan kipuun.

 

Yhteistyössä