Armoton ja rankka P C O S AVAUTUMINEN

  • Viestiketjun aloittaja "veera"
  • Ensimmäinen viesti
"veera"
Mulla on todettu runsas PCOS kummallakin puolella. Muutama vuosi sitten oli helminauhaa vain toisella puolella mutta muutama kuukausi sitten havaittiin että kummallakin puolella oli todella paljon. Eli on lisääntynyt :(
Mun ihania oireita:
- karvoitus vatsassa, leuassa, kaulalla, käsissä, jaloissa, selässä, poskissa, rinnoissa, viiksinä yms...
- ylipaino
- rasvamaksa
- ovuloimattomuus ---> lapsettomuus
- alavatsakivut
- lantiokivut
- mielialamuutokset/-vaihtelut
- ajoittainen ahdistus
- ajoittainen pälvikaljuisuus

siinä oli nyt jotain. tämä on oikeasti todella rankkaa ja ahdistavaa. Nuo kaikki oireet liittyy juurikin tähän iki-ihanaan pcos-syndroomaan.
Ollaan yritetty lasta miehen kanssa viimeiset 6 vuotta, tuloksena yksi spontaanisti alkanut raskaus--->tuulimuna.
Mua alkaa kohta tuntumaan ettei meitä ole tarkoitettu vanhemmiksi. Mulla on monta sisarusta ja heistä 4 siskoa eikä kenelläkään ole tätä helvetin syndroomaa. en ymmärrä miksi juuri minä tästä kärsin.
Ollaan käyty lapsettomuuspolilla, mies on antanu näytteensä ( hänessä ei mitään vikaa ) ja nyt mun pitäis pudottaa painoa että päästään eteenpäin. KIva vain et lääkärikin sanoi et tän pcosin kanssa vaikeempi laihduttaa. Myönnän kyllä etten ole ihan kaikkeani antanut vaikka olenkin jo onnistunut laihtumaan reilut 10kg.. Pitäis vain jaksaa jatkaa. Toinen asia on tupakointi joka pitäis lopettaa mutta kun tuntuu et mieliala heittelee sekaisin olevien hormonien kanssa koko ajan niin tuntuu että tulen hulluksi. laihdutus+tupakoinninlopetus=jiihuu? No mutta, olen päättänyt päivän jolloin savuton elämäni alkaa ja se pitää. Tuntuu vaan että kaikki on niin extravaikeeta ja kaikki tapahtuu mulle.
Raskaus toiveena ja halutaan omaa lasta niin kovasti mutta samalla mä oon muuttumassa mieheksi :( joka helvetin päivä joudun ajelemaan epämieluisista paikoista karvoja kun ne kasvaakin niin nopeeta takas. Jos en ajelisi niin olisin joku karvahirviö.. mutta jatkuva päivittäinen ajelukin stressaa ja suorastaan pistää vituttamaan. Mulla on taas sukulaisia ja tuttuja jotka tulee raskaaksi suunnilleen kun laskevat housunsa alas ja suunnistavat miehen kanssa makkariin. Eihän toisten onni ole multa pois ja yritän tietenkin kaikkien puolesta olla iloinen vilpittömästi mutta mietin että mistä hitosta mua/meitä rankaistaan?

Muita samanlaisia kokemuksia ja miten raskautuminen yms.?
Anteeksi ja kiitos, ahdistaa vaan niin taas tänään..
 
Mulla pco ei ole niin pahana kuin sulla, enkä tiedä, että onko se tuo syndrooma kuitenkaan, vaan vain pelkkä pco. Meillä on kaksi spontaanisti alkunsa saanutta ja yksi clomilapsi, jota yrittäessämme hakeuduimme lapsettomuushoitoihin ja pco löytyi siellä. Eli eka raskaus spontaani, toka clomeilla ja kolmas taas spontaanisti.

Hienostihan sä olet saanut jo painoa alas!! Mä rohkaisen sua edelleen siihen laihdutukseen ja tupakoinnin lopetukseen, sillä ajattele tupakoinnin lopetusta tulevan raskauden kannalta, että ei ole hyvä silloin polttaa. Eli sitten olet jo valmiiksi savuton :) Jatka sinnikkäästi laihdutusta, onhan se terveydenkin kannalta parempi vaihtoehto. Tsemppiä tosi paljon! :hug:
 
ketjun ap
[QUOTE="xxx";28777981]Oletko saanut mitään lääkitystä (=metformiini)?[/QUOTE]

Lääkäri puhui että aloitettaisiin Diformin retard ja saisin reseptin kun seuraava aika on eli ensi viikolla.


Kiitos kaikille =)
 
tuttu tunne
Kuulostaa kuin minun suustani. Mä VIHAAN mun karvaisuuttani, pakko naamastakin säännöllisesti vahata viikset, parta ja nyt uutena tullut pulisongit pois. Ne kasvaa nimittäin mustana ja pitkänä kaikki. Kuten myös ihan joka paikka muutenkin. Olenkin karvaisesmpi kuin mieheni, jos en asialle mitään tee. Kyllä VITUTTAA! (jos nyt näin suoraa kielen käyttöä voi käyttää). Raskaaksi tulin kuuden vuoden yrittämisen jälkeen, joista reilun vuoden söin clomeja. Ylipainoa on, olen nyt kuitenkin lapsen syntymän jälkeen -5kg siitä, kun raskaaksi tulin. Kun vain nyt saisi lisää vielä tiputettua. Vaikeaa on.
Kaikki myötätunto sinulle ap, etkö clomeja ole saanut käyttöön?
 
veera ap taas
Kuulostaa kuin minun suustani. Mä VIHAAN mun karvaisuuttani, pakko naamastakin säännöllisesti vahata viikset, parta ja nyt uutena tullut pulisongit pois. Ne kasvaa nimittäin mustana ja pitkänä kaikki. Kuten myös ihan joka paikka muutenkin. Olenkin karvaisesmpi kuin mieheni, jos en asialle mitään tee. Kyllä VITUTTAA! (jos nyt näin suoraa kielen käyttöä voi käyttää). Raskaaksi tulin kuuden vuoden yrittämisen jälkeen, joista reilun vuoden söin clomeja. Ylipainoa on, olen nyt kuitenkin lapsen syntymän jälkeen -5kg siitä, kun raskaaksi tulin. Kun vain nyt saisi lisää vielä tiputettua. Vaikeaa on.
Kaikki myötätunto sinulle ap, etkö clomeja ole saanut käyttöön?
Niistäkin puhuttiin mutta eka pitäis tehdä munatorvien aukiolotutkimus joak ei onnistunut mulla. ne katetrit ei pysyneet sisällä ja luulin kuolevani siihen pöydälle, sattui niin hitosti. en taida enää kestää sitä kipua ja olenkin tässä hissukseen laihdutellut ja pelkään varata uutta aikaa tuohon tutkimukseen. sen jälkeen kuulemma clomifeniä elleivät ole tukossa.
 
"xxx"
Lääkäri puhui että aloitettaisiin Diformin retard ja saisin reseptin kun seuraava aika on eli ensi viikolla.


Kiitos kaikille =)
Hyvä, kun saat lääkkeet käyttöön. Me yritettiin 2v, heti ekassa naistentautien polilla tehdyssä ultrassa todettiin paha pcos. Ylipaino ja epäsäännölliset kierrot oireina. Sain metformiinin käyttöön, heti tokassa kierrossa raskauduin <3 Raskausdiabetestä lukuunottamatta raskaus ja synnytys meni hienosti. Tokan sainkin sitten luomuna, usein raskaudet lievittää pcos:ää :)
 
veera ap taas
ainiin, unohdin oireista tuon epäsäännölliset/puuttuvat kuukautiset.
tuon terolutin olen niihin saanut..ilman terolutia ei kuulu kuin ehkä kahdet kolmet kuukautiset vuodessa :/
 
"xxx"
[QUOTE="xxx";28778079]Hyvä, kun saat lääkkeet käyttöön. Me yritettiin 2v, heti ekassa naistentautien polilla tehdyssä ultrassa todettiin paha pcos. Ylipaino ja epäsäännölliset kierrot oireina. Sain metformiinin käyttöön, heti tokassa kierrossa raskauduin <3 Raskausdiabetestä lukuunottamatta raskaus ja synnytys meni hienosti. Tokan sainkin sitten luomuna, usein raskaudet lievittää pcos:ää :)[/QUOTE]

Niin ja vielä semmoinen juttu, että se metformiini todella auttaa laihtumiseenkin. Mä olin/olen vuosikausia laihduttanut, ne 2kk jolloin metformiinit oli käytössä, niin laihdun 14kg vaikka muutoin ei tipu paino, ei niin millään.
 
tuttu tunne
No onpa kumma. Mulla ei oo ikinä tutkittu muuta kuin ultraamalla munasarjat, että molemmissa on selvästi näkyvillä oireet. Kävin yksityisellä, joka oikeastaan vain suoraan kirjoitti reseptin ja niitä sitten rupesin popsimaan. Ei multa mitää aukioloja tutkittu. Kuukautisia mulla ei "normaalisti" ole ollenkaan. Ja clomeistakaan ei määrännyt mitään seuranta ultria, mitkä sitten (jo raskaana ollessani sain kuulla) että olisi pitänyt käydä. Mutta tapauksessani lapsettomuuden suhteen on kuiten ns. loppu hyvin kaikki hyvin. :) Toivottavasti sullekkin ap asiat järjestyy, mä niin tiedän ton tunteen.
 
Itellä auttoi akneen, ylipainoon, ylimääräiseen karvoitukseen, mielialanmuutoksiin, kipuihin ja acanthosis nigricansiin ihan Cypretyl-yhdistelmäpillerit.

14-vuotiaana kun PCOS minulla todettiin, sain kouraani saman tien e-pillerit. Jo puolessa vuodessa oireet alkoivat lievittyä.
 
Metformiinia et välttämättä tarvi, jos aloitat vähähiilarisen JA runsasrasvaisen ruokavalion. Voi olla että pitää mennä ihan ketokarppauksella alkuun. Viljat pois, ainaki vehnä ja muut gluteeniviljat. Maitotuotteet vähemmälle, ja ne vähät täysrasvaisia. D-vitamiinia reilusti, vähintään semmoset 100 mikrogrammaa, alkuun ehkä kannattaa ottaa enemmänki jotta saa tasot nopeammin nousemaan. Rasvat hyvälaatuisia, margariinit ja ainaki "tavalliset" kasviöljyt kannattaa jättää kauppaan. Kylmäpuristetut ok. Eläinrasva hyvä. Kookosöljy hyvä. Kalaöljy erinomainen.
Harrasta liikuntaa, edes kävelylenkkejä. Nuku riittävästi. Rentoudu, anna mielen levätä. Uskalla unelmoida ja iloita. Nauru on aina hyväksi. :)

Berberiiniki voi olla kokeilemisen arvoinen juttu.
Sattumaa vai ei, olin reilun kk käyttänyt berberiiniä kun tulin raskaaksi. D-vitamiinia olin syönyt jo useita kuukausia isoa annosta, ja hiilareita olin saanut jonkin verran hilattua alemmas niin että olin muutaman kilon laihtunu. Vihreitä kasviksia kului entistä enemmän. Mielikuvaharjoittelin myös. :)
4 vuoden lapsettomuus päättyi. :) Pcos mullaki.
 

Yhteistyössä