Asuntokaupan logiikkaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija4705
  • Ensimmäinen viesti
vierailija4705
Olen vaihtamassa isompaan kämppään samassa taloyhtiössä. Mun mielestä mun kämppä on periaatteessa vähän kivempi (ylimmässä kerroksessa, kun tää isompi on alimmassa ja muutenkin) mutta se nyt on tietenkin makuasian. Asumme nyt kolmiossa 3h + k, 78 m3. Muuttaisimme 4h + k, 102 m3. Mun mielestä homma menee niin, että jos muuten kämpissä on sama taso, niin pikkasen hinta per neliö laskee mitä isommaksi tulee.

Olen vähän muuttanut lukuja että ei tartte alkaa etsimään etuovesta ;) Suhde sama kummiskin. Tosin isompi kämppä ei oo ees myynnissä.

Vaihdon ehdottaja ehdotti, että vaihtaisimme siten että maksaisimme väliä siten, että kun mun kämpän pyynti on 156000, niin hänen kämpän arvo olis 204 000 samalla suhteella.

No ensinnäkin me tuskin saatais tota 156 k jos myisimme ja toiseksi mun mielestä isompaan kämppään kuuluis pieni "paljousale". Ite aattelin, että tästä sais ehkä 145 000, joten suhteellisesti isompi maksais sitten 189600. Ja sitten tohon "paljousale" niin olis sopiva vaihtohinta 180k eli maksaisimme 35k väliä. Mitäs sanotte, ontuuko mun logiikka.

Ja juu tiän. Kauppa on aina sopimus ja sitä saa maksaa vaikka mitä. Mutta itte aattelin että maksimissaan 40k maksaisin. Mitäs mieltä?
 
vierailija
Kannattaa hankkia ne hinta-arviot välittäjiltä, pariltakin sellaiselta. Suullisen arvion saa yleensä ilmaiseksi.

Itse kaupoissa ei kannata niitä hintoja sinne yläkanttiin laitella vaan paremminkin alakanttiin (jos ei sitten ole jotain lunastuslauseketta, millä joku muu pääsisi vetämään välistä), tarpeeksi iso, että verottaja ei mitään epäile, mutta pääsee kuitenkin vähän pienemmällä varainsiirtoverolla, minkä kumpikin osapuoli joutuu maksamaan siitä virallisesta kauppahinnasta, vaikkei sitä rahaa niin hirveästi liikkuisikaan.
 

Yhteistyössä