Autoilijoille kysyttävää heijastimista

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Itse kuljen autolla niin äärimmäisen harvoin, niin en oikeen tiedä, miten heijastimet erottuu. Mikä on mielestäsi paras heijastinsuojaus? Jos nyt puhutaan ihan tavallisen ihmisen pukeutumisesta ja jätetään huomioliivit sikseen. Miten heijastinteippi näkyy? Entä voittaako se yks tai kaks narun päässä killuvaa heijastinta vaalean ja kirkkaan vaatetuksen? Näkyykö ne naruheijastimet edes oikeasti?
 
vierailija
Ilokseni olen tänä syksynä huomannut, että ihmiset käyttää hyvin heijastimia.
Heijastinnauhat punteissa ja hihoissa on hyvät ja vielä kun on yks-kaks roikkuvaa lisänä, niin hyvin näkyy.

MUTTA, toivoisin että koiranlenkittäjät laittais myös koiralle heijastimen, vaikka siihen talutushihnaan lähelle koiraa. Muutamalla koiralla olen nähnyt sellaisen vilkkuvan kaulapannan, sekin on hyvä.
Oikeesti noita turreja ei aina meinaa huomata :(
 
Kyllähän nuo heijastimet ja roikkuvat heijastimet näkyvät hyvin. Mitä enemmän heijastimia, sen parempi.
Tällaiset heijastimet peilaavat valoa aika huonosti.
 
vierailija
Entä voittaako se yks tai kaks narun päässä killuvaa heijastinta vaalean ja kirkkaan vaatetuksen? Näkyykö ne naruheijastimet edes oikeasti?
Huonokin heijastin voittaa minkä vaan vaatetuksen, jos se vaatetus ei ole tehty heijastinmateriaalista. Tuliterä kova perinteinen heijastin näkyy tosi hyvin, jos pyörii sopivasti narun päässä sopivalla korkeudella.
 
vierailija
Heijastin


Heijastin auttaa näkymään liikenteessä. Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva.

Pimeän aikaan liikkuvia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä on vaikea havaita. Heijastin auttaa näkymään liikenteessä ja esimerkiksi autoilijaa näkemään hämärässä kulkevan kävelijän. Heijastinvalikoimasta löytyy erilaisia ja moneen tyyliin sopivia.

Jalankulkijan näkyminen pimeällä
Kaukovaloilla ajava autoilija näkee ilman heijastinta pimeällä tiellä kulkevan jalankulkijan noin 150 metrin etäisyydeltä vaatetuksesta ja auton valoista riippuen. Heijastinta tai heijastinliiviä käyttävä nähdään jopa yli 600 metrin päästä.

Kohtaamistilanteessa lähivaloilla ajava autoilija havaitsee ilman heijastinta kulkevan henkilön vasta noin 50 metrin päästä, kun jalankulkijan heijastin voi näkyä jo 350 metrin etäisyydeltä.

Valaistuissa taajamissakin voi olla vaikea havaita pimeän aikaan liikkuvia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Katu- ja mainosvalot sekä puiden ja pensaiden varjot hankaloittavat havainnointia. Sade, sumu ja huurtuneet ikkunat heikentävät kuljettajan näkymää. Näkemiseen vaikuttavat myös valojen kunto sekä tuulilasin likaantuminen.



Heijastinta käyttävä näkyy jopa seitsemän kertaa kauempaa kuin ilman heijastinta.

Jalankulkijan on lain mukaan pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta. Lain velvoituksesta huolimatta taajamassa ja taajaman ulkopuolella vain joka toinen jalankulkija käyttää heijastinta.

Jalankulkuonnettomuudet hämärässä
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuonna 2014 tutkimista kuolemaan johtaneista jalankulkuonnettomuuksista 16 tapahtui pimeällä tai hämärässä. Menehtyneistä 15 ei käyttänyt heijastinta. Eri todennäköisyyksin olisi heijastinta käyttämällä heistä kolme voinut pelastua.

Asianmukainen heijastin
Jalankulkijan heijastimet määritellään Euroopan unionin henkilösuojaindirektiivin perusteella. Heijastimien näkyvyys varmennetaan mittaamalla muun muassa heijastimen kokonaisvalovoima ja pinta-ala standardin EN 13356 mukaan. Myytävien heijastinten tulee täyttää standardien vaatimukset ja olla CE-hyväksyttyjä. Tämä on syytä tarkistaa ennen ostopäätöksen tekoa. Lisätietoja standardeista löydät muun muassa Työterveyslaitoksen sivuilta. (link is external)

Kunnollisen heijastimen myyntipakkauksesta löytyvät ainakin seuraavat tiedot:

  • CE-merkintä
  • EN 13356
  • tyyppitarkastuksen suorittaneen tahon tiedot (esim.Työterveyslaitos)
  • käyttöohjeet
  • valmistaja.
Myös heijastinliivillä voidaan tehostaa näkymistä hämärässä ja päivänvalossa. Hankkiessasi heijastinliivejä, varmista, että myös ne ovat CE-hyväksytyt ja että niistä löytyy EN-merkintä. Heijastinliiveissä on käytössä kahta merkintää. EN 1150 on standardi ei-ammattikäyttöön tarkoitetuissa liiveissä. Ammattikäyttöön tarkoitetuissa liiveissä standardimerkintä on EN ISO 20471 (entinen EN 471).

Kiinnitä heijastin oikein:

Heijastimia on vapaasti riippuvia, irrotettavia ja kiinteitä. Riippuva heijastin kiinnitetään polven korkeudelle niin, että se pääsee vapaasti heilumaan. Autoilija havaitsee parhaiten tien puoleiselle sivulle kiinnitetyn heijastimen. Riippuheijastimen pitää päästä heilumaan vapaasti ja näkyä sekä eteen, taakse että sivulle.

Stretch- tai jousiheijastin kiinnitetään ensisijaisesti tien puoleiseen ranteeseen tai kyynärvarteen. Heijastimen voi kiinnittää myös sääreen, jos käytössä on useampia heijastimia.

Erilaiset heijastimet eivät ole toisiaan poissulkevia vaan toisiaan täydentäviä. Mitä useampia heijastimia käytetään, sen paremmin autoilija näkee pimeässä tai hämärässä kulkevan jalankulkijan. Molemmin puolin kiinnitetyt heijastimet auttavat autoilijaa hahmottamaan tiellä kulkijan myös leveyssuunnassa.



Parempi överit kuin vajarit. Mitä useampia heijastimia käytetään, sitä paremmin kävelijä erottuu.

Heijastin myös lemmikkieläimelle

Laki velvoittaa jalankulkijoita yleensä käyttämään asianmukaista heijastinta pimeän aikana tiellä liikkuessaan, mutta hyvälaatuinen heijastava huomioliivi, hihna, panta tai valjas on myös jalankulkijan seurana liikkuvan koiran tai muun lemmikkieläimen turvana hämärän aikaan. Tummakarvaista koiraa voi olla erittäin vaikea havainnoida pimeässä. Pimeästä erottuva koira auttaa myös omistajaansa näkymään.

Heijastinvalintaa tehdessä tulisi huomioida, että heijastavaa pintaa on mahdollisimman paljon ja että koira erottuu kaikista suunnista. Huomioliivi on usein turvallisin vaihtoehto. Talutushihnaan kiinnitetty heijastin puolestaan auttaa erityisesti pyöräilijöitä huomioimaan hihnan.

Metsästyskoiralla huomioliivin, heijastavan tai valolla varustetun pannan tai valjaiden käyttö voi estää vakavan loukkaantumisen, jos koira syöksyy saaliin perässä tielle ja muun liikenteen keskelle. Näkyvä panta tai vaate auttaa myös metsästäjiä erottamaan koiran saaliseläimestä usein vaativissa olosuhteissa.

http://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/jalankulkijat/heijastin
 
Kyllä ne narussa roikkuvat näkyvät hyvin heiluessa. Hyvä että on heijastin, vielä parempi että se on näkyvissä. Olen meinannut ajaa tuttavan päälle jolla kyllä oli heijastin mutta siten ettei se näkynyt minulle. Selässä tai kassin päässä takana se ei näy vaikka miten heiluisi. Olen ihmetellyt monen logiikkaa laittaa heijastin roikkumaan jonnekin piiloon eikä siten että se näkyy edestäpäin ja sivulta lähestyessä.
 
Tyttelityyne
Kyllä ne narussa roikkuvat näkyvät hyvin heiluessa. Hyvä että on heijastin, vielä parempi että se on näkyvissä. Olen meinannut ajaa tuttavan päälle jolla kyllä oli heijastin mutta siten ettei se näkynyt minulle. Selässä tai kassin päässä takana se ei näy vaikka miten heiluisi. Olen ihmetellyt monen logiikkaa laittaa heijastin roikkumaan jonnekin piiloon eikä siten että se näkyy edestäpäin ja sivulta lähestyessä.
No se on naisen logiikkaa. Se on nätimmän näköinen siellä <3
 
vierailija
Vanhanaikainen heiluva naruheijastin on ehdottomasti paras. Sen lisäksi suosittelen led-valoheijastinnauhaa, jonka saa esim. käsivarren ympärille.

Itse autoilen, lenkkeilen ja pyöräilen. Tiedän, kuinka huonosti ihmiset erottuvat pimeässä, varsinkin, kun minulla on hämäräsokeutta. Siksi laitan itse aina heijastinliivin, perinteisiä heijastimia, led-heijastimen ja jalan ympäri kiedottavia heijastinnauhoja.

Valoheijastimet ovat hyviä pyöräilijöitä ajatellen. Pyörällä ajaessa ei välttämättä pimeänä kulkevia kävelijöitä huomaa ajoissa. Valot erottuvat kauempaa.
 

Yhteistyössä