automaattiajokortti

  • Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Eipä sitä juuri kannata hankkia. Automaattiahan saa ajaa ihan tavllisellakin kortilla eli on hyvä kuitenkin osata käyttää käsivaihteitakin, vaikka ajaisi pelkällä automaatilla kortin saatuaan.

Amazing racea katsellessa näkee aina, kun osa noista kilpailijoista ei osaa ajaa lainkaan käsivaihteilla ja ovat ongelmissa.
 
Ai tuommoisiakin saa.

Ei ole kuin ihan perusajokortti. Meillä on kyllä automaattivaihteinen tuo toinen auto... alussa sai olla tarkkana että tosiaan käyttää polkimia vain yhdellä jalalla niin ei tule polkaisseeksi sekä jarrua että kaasua yhtä aikaa pohjaan :D

Kerran olikin kaupan pihalla kiva tilanne kun normiautolla parkkeerasin ruutuun ja painoin vain tohkeissani jarrua ja ihmettelin miksei tämä pysähdy ja tälleen nykii...hmmm, olikin sitten se normipirssi jolla silloin olin liikenteessä :ashamed:
 
"hmmm"
mulla on psyykkinen sairaus ja mun oli paljon helpompi käsitellä automaattiautoa, olen molemmilla nyt kokeillut.. Ja meillä tulee toinen auto olemaan koko ajan automaatti, joten se ois mulle helpompi vaihtoehto...
 
....
[QUOTE="hmmm";25190389]mulla on psyykkinen sairaus ja mun oli paljon helpompi käsitellä automaattiautoa, olen molemmilla nyt kokeillut..[/QUOTE]

No ihme!! Luuletko että enemmistö kokemattomista kokee että manuaalivaihteinen olisi jotenkin helpompi kuin automaatti?
 
"vieras"
Onhan se varmaan ihan hyvä jos todella tuntee, ettei pysty ajamaan manuaalilla. Meillä oli automaatti perheessä kun ajoin korttini, mutta halusin silti tavallisen kortin, kun ei koskaan tiedä mitä tilanteita elämässä tulee eteen eikä ajaminen manuaalilla ole ollut koskaan mulle mikään ongelma. Nytkin aina kun oma automaatti on huollossa, ajelen äitini manuaalilla, joten kortti on hyvä olla.
 
....
[QUOTE="hmmm";25190424]Varmasti kokee, mutta musta tuntuu että se ois mulle parempi.. Ja samoin sanoi mieheni joka tuntee minut erittäin hyvin.. Ja mä olen panikoija..[/QUOTE]

Ei nyt millään pahalla, mutta uskon että enemmistö naisista kokee auton vaihteet tosi vaikeiksi aluksi, ja panikoi ihan hirveästi :D Eli et kuulosta yhtään norminaista kummallisemmalta.

Kannattais nyt vain käydä siellä autokoulussa ja sitten parin kolmen ajotunnin jälkeen päättää onko ne vaihteet edelleen niiiiin kamalat.
 
taviskortti
[QUOTE="hmmm";25190499]no taidan nyt kummiskin ajaa vain sen automaattikortin...[/QUOTE]
Mun mielestä sun kannattaisi ajaa ihan tavallinen kortti. Käytännössä tulee kuitenkin olemaan hankalaa, jos pystyt ajamaan vain automaattia, sillä automaattivaihteisia autoja on liikenteessä aika vähän. Manuaalivaihteiden opettelu vaatii alkuun hiukan enempi jokaisella, mutta ei se niin hankalaa ole, etteikö sitä oppisi.

Pojallani on cp-vamma ja oikea käsi on melko huono. Jos vain mahdollista, niin pyrimme saamaan hänelle tavallisen kortin. Mutta jos sitten näyttää siltä, ettei ajaminen ala sujua, niin vasta sitten siirrymme automaattikortin suoritukseen.
 
monta monessa
Mutta jos on joku sairaus tms. ja se automaatti tuntuu paremmalta, niin kannattaa ajaa se. Kunhan tiedostaa, että sitten ei voi misään tilanteessa ajaa manuaalia. Mutta jos ajot muutenkin vähissä tai ostaa sitten perheeseen aina automaatin niin ei ongelmaa. Toisaalta jos pystyt manuaalin ajamaan, niin ainahan se parempi on kuin pelkkä automaatti. Mut toisaalta, vaikka nyt ajais manuaalikortin ja sitten ajais vaik 5vuotta vain automaatilla, niin tuskin ihan helposti manuaalin ajaminen enää onnistuis.
 
"hmmm"
Mutta jos on joku sairaus tms. ja se automaatti tuntuu paremmalta, niin kannattaa ajaa se. Kunhan tiedostaa, että sitten ei voi misään tilanteessa ajaa manuaalia. Mutta jos ajot muutenkin vähissä tai ostaa sitten perheeseen aina automaatin niin ei ongelmaa. Toisaalta jos pystyt manuaalin ajamaan, niin ainahan se parempi on kuin pelkkä automaatti. Mut toisaalta, vaikka nyt ajais manuaalikortin ja sitten ajais vaik 5vuotta vain automaatilla, niin tuskin ihan helposti manuaalin ajaminen enää onnistuis.
No siis mulla on psyykkisiä sairauksia, joten se hieman vaikuttaa, vaikea selittää miten, mutta niin vain tuntuu olevan. Mulle tulisi käyttöön perheen nykyinen auto, joka on automaatti Ja miehelle sopii että meillä olisi käytössä vain automaattiivaihteinen auto toisena autona.

Ja ainakin jollakin nettisivulla luki, että sen tavallisen kortin saa vain sitten niin että käy inssissä näyttämässä että osaa sitä manuaalivaihteista käyttää, siis jos on automaattikortti
 
vierailija
Lol minulla ei ole mitään sen kummempaa vammaa, mutta halusin kuitenkin ajaa automaattivaihteisen ajokortin, jos joskus tulevaisuudessa koen tarvitsevani ehdottomasti (esim. työn takia) manuaalivaihteista ajotaitoa tuskin joudun kuitenkaan koko ajokoulua läpi käymään uudestaan, teoriaosuushan oli sama minullakin, eli joudun todennäköisesti vaan käymään tietyn määrän ajotunteja ja kokeen. Minulle automaattivaihteinen auto sopii ehdottomasti paremmin + uskon, että tulevaisuudessa pikkuhiljaa kaikki autot tulevat automatisoitumaan + monissa paikoissa maailmaa (esim. usassa) aniharva suorittaa manuaalivaihteista ajokorttia. Olen tyytyväinen päätökseeni
 
vierailija
Mikäs siinä, voi vaan tulla pitkä odotus. +80 % Euroopassa myydyistä autoista on edelleen manuaalivaihteisia, ja lisäksi monet pienempiin autoihin tarjottavat automaattivaihteistot (DSG, robottivaihteistot jne.) ovat susipaskoja ja lyhytikäisiä, joilla autoilu tulee kalliiksi.
 
vierailija
Tytär suoritti ajokokeen automaatilla, eikä siitä tullut mitään erityisehtoja korttiin. Ko. ehto on ilmeisesti poistunut. Ts. avian sama ajatko inssin automaatilla vai manuaalilla.
 
vierailija
Tytär suoritti ajokokeen automaatilla, eikä siitä tullut mitään erityisehtoja korttiin. Ko. ehto on ilmeisesti poistunut. Ts. avian sama ajatko inssin automaatilla vai manuaalilla.
Kyllä ajokorttiin tulee merkintä jos on suorittanut autokoulun/ajokokeen automaatilla. Itselläkin ajokoe suoritettu automaatilla (2016) ja merkintä näkyy kortissa.
 

Yhteistyössä