Auttakaa: 1v sair.loma+sama työnantaja haluaa työkokeiluun, miten menee lain mukaan?

Nyt tulee pitkä tarina, mutta kiitos kaikille jotka vastaavat! Ja asiallisuutta kiitos. Eli oon ollu töissä yhdessä lehtiä myyvässä firmassa. Nyt kuitenkin 1v ajan ollu sair.lomalla, koska niska ei kestä tietokonetyötä, mulla oli keskivaikea masennus ja ahdistuneisuutta paljon ja tarkkaavaisuushäiriön oireet on vaikeat. Kela tarjosi kuntoutusta, kävin hoitavalla psykiatrillani hakemassa lääkärintodistuksen jatkosairaslomasta ja samalla pyysin kuntoutukseen lähetteen. En tiedä olisinko lähetettä voinut saada työterveyshuollosta, koska ainakin sairasloman hakemisesta aiheutunut lääkärikäynti olisi pitänyt itse maksaa, ja rahaa ei puhelinmyyjän palkalla todella ollut.

Ohjaajan kanssa em syiden vuoksi päädyttiin siihen, että joku muu työpaikka pitäis valita. Myyntifirmassa johtaja tietää em ongelmani ja tiesi minun aloittaneen kuntoutuksen, henk koht keskusteltu kesällä ja silloin oli ok etten pysty työkokeilua tekemään tässä kunnossa heillä. Toinen työharjoittelupaikka oli hänelle ok (ei myyntifirma).Sanoi, että jos tilanne muuttuu, minun pitäisi ilmoittaa. Sairaslomani jatkuu edelleen huhtikuulle 2016, mutta olivat kesällä valmiit minua odottamaan vaikka sanoin etten tiedä, onko minusta palaamaan sinne koskaan. Heillähän olisi oikeus ollut irtisanoa, kun kerran yli vuoden olen ollut sairaslomalla.

Varsinainen ongelma: pyysin s-postilla ta:lta todistusta "ei ole tarjota työkykyä vastaavaa työtä" jotta saisin työttömyyskassan päivärahaa parilta kuukaudelta, jolloin ei tule kuntoutusrahaa. Ta olikin sitten jostain syystä päätellyt, että todistusta pitää työterveydestä kysyä ja työterv. hoit. soitti ja kysyi mahdollisuutta palaveriin, koska ta ihmettelee, miksi työkokeilua ei ole voitu järjestää heidän myyntifirmassaan.

Nyt siis kysyn että oonko tässä toiminut jotenkin väärin, että mua voidaan syyttää jostain? Pelottaa että joudun tilanteeseen, että tällä terveydellä pitäisi tehdä työkokeilua tuossa ko paikassa. En tiedä voinko sanoa heille, että heillähän on oikeus irtisanoa minut? Koska en pysty tekemään sitä työtä. Voiko tässä ta sanoa, että pyytää minua itse irtisanoutumaan? Tästä tietääkseni seuraa karenssi? Tietääkseni en saa sitten 3kk edes kuntoutusrahaa? Jos tulee karenssi, olisi pakko sanoa, että en irtisanoudu. Pyydänkö huomenna uuden lääkärintodistuksen, josta käy ilmi etten kykene ko työhön? Vai mitä oikein tekisin?
 
vierailija
käsittääkseni työnantajalla on lain vaatima velvoite tarjota työtä jota pystyisit tekemään, kuulostaa enemmänkin siltä että työnantaja turvaa selustaansa yrittämällä löytää ratkaisua tilanteeseen... Eipä kai kukaan ole sinua syyttämässä mistään? Älä ainakaan itse irtisanoudu!
 
hmmmmmmmmmm
teidän olis pitänyt jo ennen kuntoutussuunnitelmaa pitää työterveydessä kolmikantapalaveri, jossa työterveyslääkärin, työnantajan ja sun pitää käydä noi asiat läpi.
kun olet 1v ollut sairauslomalla, etkä pysty jatkamaan omassa työssä, niin on selvitettävä voitko samassa paikassa jatkaa muissa töissä.Jos et, niin työnantaja voi purkaa työsopimuksen.
 
viera.s
Työnantaja ei voi laillisesti irtisanoa sinua sairasloman pituudesta huolimatta, jos ei ensin aidosti selvitä mahdollisuuksia tarjota sinulle työkykyäsi vastaavaa työtä. Heillähän saattaa olla tarjota jotain muutakin työtä kuin sitä aiempaa myyntityötä. Ainakin jos on isompi firma, niin ehkä jotain avustavia tai taustatyöhön liittyviä töitä olisi, joita voisit kokeilla. Vaikka ei olisikaan, ehkä työnantaja vaan haluaa hoitaa asiat oikein. Ja jos päädytte yhteistuumin siihen, ettet kykene mihinkään työhön jota ta voisi tarjota, irtisanoo sinut sitten. Jos työnantaja irtisanoisi pitkän sairasloman jälkeen työntekijän ilman mitään työterveyshuollon palaveria, olisi suuri riski että työntekijä vaatisi korvauksia laittomasta irtisanomisesta ja jutun voittaisi.

Turhaan sinä kuitenkaan pelkäät, että olisit tehnyt jotain väärää tai että joutuisit tekemään työtä jota et vaan kertakaikkiaan kykene tekemään. Mene vaan rauhassa sinne palaveriin ja selvitä asiaa siellä.
 
vierailija vvvv
käsittääkseni työnantajalla on lain vaatima velvoite tarjota työtä jota pystyisit tekemään, kuulostaa enemmänkin siltä että työnantaja turvaa selustaansa yrittämällä löytää ratkaisua tilanteeseen... Eipä kai kukaan ole sinua syyttämässä mistään? Älä ainakaan itse irtisanoudu!
Höpöhöpö joku raja silläkin mihin työnantaja "velvoitetaan". Ei tarvi keksimällä keksiä suojatyöpaikkoja rajoitteisille henkilöille. Toki jos on mahdollisuus muuttaa työnkuvaa niin että pärjää ja se on myös työnantajalle lopulta kustannuksia säästävää niin mikä ettei. Monesti vaan ei ole tällaista mahdollisuutta ja vajaakuntoisella on edessä uuyden alan/työpaikan etsintä.
 
Kiitos kaikil vastauksista. Se kolmikantapalaveri oli jo joskus ja ta:n kans myöh. ollu puhetta ettei oo muita työteht. tarjota, mut jos nyt tarvii lisätietoja niin tottakai ne pitää antaa. Oottelen et ta on yhteydessä asian tiimoilta.
 

Yhteistyössä