Azamunia/Imurania syövät!

Minulle määrättiin atsatiopriinia 2x25mg / pvä. Lääkäri sanoi että annostus on mieto. Suurinta huolta kannan kuitenkin siitä miten paljon oma elimitö pystyy vastustaan pöpöjä joita tääkin maailma on pullollaan. Bakteereja, sieniä, alkueläimiä puhumattakaan niistä viruksista. Alttius näiden aiheuttamille infektioille kuulemma kasvaa. Nyt olen alkanut pohtimaan näitä liikaakin. Te jotka syötte näitä immuniteettia alentavia lääkkeitä elättekö ihan normaalia elämää? Onko teille sanottu kuinka paljon tuo häiritsee omaa vastustuskykyä? Mikä teidän annostus on? Tiedän että moni syö Crohnin tautiin isompiakin annostuksia ja minulle sanottiin että tuosta on varaa nostaa. Muille tääkin annostus aiheuttaa ongelmia saati jos isompaa annostusta pitäisi ottaa.
Mutta lääkärit ei suostu ottaan kantaa millään lailla millainen vastustuskyky minulla nyt on.
 
vierailija
Sulla ei ole vaihtoehtoja....
Sun chronintauti on vakava juttu, eikä ilmeisesti rauhoitu pelkällö kortisonilla.

...jos sää et käytä azamunia, nii mieti mitäs sitten?
Sitten sun suolisto tulehtuu lisää, se menee koko ajan enemmän ja enemmän verisille haavoille. Koko ajan elinkelpoinen suolipinta-ala vähenee, mitään ravintoaineita ei imeydy. Varmaan 80% chronintautisista joutuu ainakin yhteen leikkaukseen. Sitten se tulehdus tulee suolesta läpi, vatsaonteloon. Avanne tarvitaa viimeistään nyt. Yksi suonensisäinen kortisonikuuri on aina vähintään viikon reissu sairaalaan. Kuvaukset, tyhjennykset.
Ja kuinka herkkä infektioille sää olet verisellä suolella ilman minkäänlaisia ravutsemusarvoja? Silloin jo koko sun suoli on yhtä infektioo.

Azamunin kanssa jos sulle nousee kuume, soitat gastronpolille, laitat Azamunin kaappiin kuumeen ajaks ja jatkat elämää.

Näin helppoa valita Azamun :)
 
vierailija
Mä syön azamunia 50 mg 2*2 Elikkä 200mg/vrk.Täysin normaalia elämää vietän.Olen töissä PK:ssa.Välillä taudit tarttuu helpommin välillä ei.Tosin Mulla myös inflemax infuusio(entinen remicade) joka heikentää vastustuskykyä vielä enemmän ku azamun.
Azamunin annostukseen vaikuttaa myös se miten maksa sen kestää.Sen takia maksakokeet otetaan useamman kerran vuoteen.Alussa Muistaakseni tiheemmin...En ihan enää muista alkuaikoja ku oon 11v tuota käyttänyt...
 
vierailija
Ihanaa kiitos ihmiset vastauksista. Saanko kysyä vielä te jotka otatte 150mg ja 200mg päivässä että minkä painoisia olette? Kun mille sanottiin että menee jotenkin painon mukaan.
68 kg, minulla ei mene painon vaan vasteen mukaan. Minusta skitsoot ihan tyhjästä, lääke on immunosuppressantti, muttei automaattisesti tarkoita sitä että vastustuskyky laksisi. On se myös syöpälääke, muttei automaattisesti tarkoita että sulla on syöpä...
 
vierailija
Ihan normaalisti eletään, tiettyjä pikkujuttuja lukuunottamatta (esim listeriariskielintarvikkeet ei kuulu ruokavalioon). lapsella on lisäksi lääkityksessä vielä lisänä siklosporiini ja kortisoni.
sairastelua ei ole normaalia enempää tai edes sen vertaa kuin "normaalisti" nyt ihminen sairastelee, eli ei nuo lääkkeet nyt eristystarpeista tee.
 
vierailija
Ihan normaalisti eletään, tiettyjä pikkujuttuja lukuunottamatta (esim listeriariskielintarvikkeet ei kuulu ruokavalioon). lapsella on lisäksi lääkityksessä vielä lisänä siklosporiini ja kortisoni.
sairastelua ei ole normaalia enempää tai edes sen vertaa kuin "normaalisti" nyt ihminen sairastelee, eli ei nuo lääkkeet nyt eristystarpeista tee.
No ainakaan niiden aikana ei saa olla ollenkaan auringossa. Kortisoni muuttaa kaiken ja vaikuttaa näkökykyyn:
http://www.helsinki.fi/~tekivela/kaihi/syyt.html
Eikö kukaan ole tuota kertonut vielä?
 
No kun mulle ei lääkäri ole sen kummemmin selittänyt koko lääkettä. Sanoi vaan että tässä suurempi infektioriski kuin siklospiriinissa enkä kyllä ymmärrä miksi kun molemmat hillitsee immuunivastetta. Plus sanoi että mun annostus on mieto ja verikokeita otetaan tasaiseen. No mitä ne verikokeet esim kertoo. Kukaan ei kerro. Oon täysin pettynyt yöhön lääkäriin joka ei kerro mistään mitään ja kun sairaalaan soittaa niin hoitajatkin on ihan pihalla.
Voi olla että skitsoon turhasta mutta olisin halunnut saada edes jotain selvyyttä ettei tarvis keskustelupalstalla kysellä. On hiukan mennyt maku tähän terveydenhuolto järjestelmään että läälleitä määrätään eikä edes infoa saa vaikka kuinka kyselet. Pakkausselosteen kun luin niin stressikäyrä nousi.
 
vierailija
vierailija
Ja mulle on sanottu että tää on reumalääke ja lisäksi käytetään Crohnin tautiin
Täähän on solunsalpaajia. Miikat lääkärille kun ei halua kertoa rehellisesti mitä mille määrää.
Tietysti kaikille lääkevalmisteille yritetään keksiä uusia käyttöaiheita, aina, mutta ruokapuolesta ne sitten ei mainitsekaan mitään, vai mitä? Kuten crohnintautiset eivät siedä muuntogeenisiä aineksia ollenkaan, miksi pitäisi sietää?
 
vierailija
Mikä on vaste?
Jätäpä kaikki rypsiöljyt pois, näet. Mut se on vain yksi asia monien joukosta.
Suomessa rypsiöljyä suositellaan myös paistamiseen? Hiljattain uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja sisältävät öljyt muuttuvat molekyylirakenteeltaan syöpävaarallisiksi, kun niitä paistetaan kuumassa lämpötilassa. Syöpävaaralliseksi paistettaessa muuttuvia rasvoja ovat siis mm. rypsiöljy, rapsiöljy, maissiöljy ja auringonkukkaöljy. Tutkimuksessa havaittiin, että näihin rasvoihin muodostuu helposti runsaasti myrkyllisiä aldehydiyhdisteitä, jotka altistavat mm. syövälle ja dementialle." -hubotti crohnikoiden pulinoissa-
Margariinit pois kans ja kasvirasvajäätelöt... ym!
 
vierailija
No kun mulle ei lääkäri ole sen kummemmin selittänyt koko lääkettä. Sanoi vaan että tässä suurempi infektioriski kuin siklospiriinissa enkä kyllä ymmärrä miksi kun molemmat hillitsee immuunivastetta. Plus sanoi että mun annostus on mieto ja verikokeita otetaan tasaiseen. No mitä ne verikokeet esim kertoo. Kukaan ei kerro. Oon täysin pettynyt yöhön lääkäriin joka ei kerro mistään mitään ja kun sairaalaan soittaa niin hoitajatkin on ihan pihalla.
Voi olla että skitsoon turhasta mutta olisin halunnut saada edes jotain selvyyttä ettei tarvis keskustelupalstalla kysellä. On hiukan mennyt maku tähän terveydenhuolto järjestelmään että läälleitä määrätään eikä edes infoa saa vaikka kuinka kyselet. Pakkausselosteen kun luin niin stressikäyrä nousi.
Verikokeita otetaan sen takia,että azamun voi aiheuttaa maksa-arvojen nousun.Joten seurataan niitä.Mulla seurataan myös tulehdusarvoja.Ja on siis colitis ulcerosa.
Auringossa voi ruveta palamaan herkemmin.Olikohan Mulla pari ekaa kesää,et piti käyttää tosi isolla kertoimella olevia aurinkorasvoja.Oli hankalaa,ku yleensä en pala.Nyt oon taas huomannut että iho kestää paremmin aurinkoa.Mä en tykkää ottaa aurinkoa mut se tarttuu muhun ku vaan käyn auringossa ja työ on sellasta et paljon ulkoillaan...
 

Yhteistyössä