Buranan ja panadolin annostus!?

  • Viestiketjun aloittaja hirveet kivut
  • Ensimmäinen viesti
hirveet kivut
Otin joskus klo 23 aikoihin 2x600mg buranaa sekä yhden 1g panadolin. (lääkärin käskystä päivystyksessä.) Monelta voi seuraavan ottaa? H*lvetillisen kovat kivut jalassa. Määräsi siis 800mg buranaa ja 1g panadolia, mut niillä ei ollut antaa 800mg buranoita ni antoi 600mg. Muuta en toivo ku vaan sitä että toi burana ja panadol auttais kipuihin. Väsyttää edes ajatella sitä että entä jos kivut pahenee entisestään eikä auta! Lääkäri käski mennä takas päivystykseen jos ei kivut helpota lääkkeiden ansiosta 3-4päivässä. Ei kuulemma tarvitse yksin kotona kärvistellä kipujen kanssa.
Mä en tiedä kuinka kauan jaksan tätä jatkuvaa kipua ja sen takia tulevaa ahdistusta... 2-viikon päästä on aika lääkärille, sitä ennen magneettikuvaus. Mut luultavasti ne siellä taas sanoo että "en voi auttaa, koita pärjätä", jos magneettikuvis ei mitään näy. Se kun ei ole yhtä tarkka kuin tähystys ja tähystyksessä näkyi osittainen ACL-vamma, mutta kumosivat sen koska ei myöhemmin otetuissa magneettikuvissa näkynyt.

Voiko sen buranan ja panadolin ottaa siis vasta aamulla? En tiedä miten saan nukuttua, mut tuskin ne edes auttais. Mut nyt lämpöpeitto lämpiämään ja yrittämään nukkumista ettei koko yö menis valvoessa.
 
Otin joskus klo 23 aikoihin 2x600mg buranaa sekä yhden 1g panadolin. (lääkärin käskystä päivystyksessä.) Monelta voi seuraavan ottaa? H*lvetillisen kovat kivut jalassa. Määräsi siis 800mg buranaa ja 1g panadolia, mut niillä ei ollut antaa 800mg buranoita ni antoi 600mg. Muuta en toivo ku vaan sitä että toi burana ja panadol auttais kipuihin. Väsyttää edes ajatella sitä että entä jos kivut pahenee entisestään eikä auta! Lääkäri käski mennä takas päivystykseen jos ei kivut helpota lääkkeiden ansiosta 3-4päivässä. Ei kuulemma tarvitse yksin kotona kärvistellä kipujen kanssa.
Mä en tiedä kuinka kauan jaksan tätä jatkuvaa kipua ja sen takia tulevaa ahdistusta... 2-viikon päästä on aika lääkärille, sitä ennen magneettikuvaus. Mut luultavasti ne siellä taas sanoo että "en voi auttaa, koita pärjätä", jos magneettikuvis ei mitään näy. Se kun ei ole yhtä tarkka kuin tähystys ja tähystyksessä näkyi osittainen ACL-vamma, mutta kumosivat sen koska ei myöhemmin otetuissa magneettikuvissa näkynyt.

Voiko sen buranan ja panadolin ottaa siis vasta aamulla? En tiedä miten saan nukuttua, mut tuskin ne edes auttais. Mut nyt lämpöpeitto lämpiämään ja yrittämään nukkumista ettei koko yö menis valvoessa.
HUOM!!! Nämä ohjeet koskee AIKUISIA. LAPSILLE määrät ovat huomattavasti pienempia.Panadol (vaikuttava aine parasetamoli) Max annnos vuorokaudessa 3 gr . Tämä on myös maksimimäärä, minkä ihmiskeho vuorokaudessa käyttää, eli kaikki yliannostaminen on särynlievityksen kannalta turhaa.Burana (vaikuttava aine Ibuprofeiini) maksimiannos vuorokaudessa 2,4gr eli 3 kpl 800 mg tablettia. Molemmat lääkkeet saattavat yliannostettuna aiheuttaa myrkytysoireita, jolloin kannattaa/pitää soittaa myrkytyskeskukseen.
 
vierailija
Päivässä voi ottaa 3 x Burana 800 -tablettia ja 3 x Panadol 1g.
Kannattaa ottaa puolikkaita neljän tunnin välein, jolloin kestää kipua paremmin kun on tasainen lääkitys. (Hiljattain söin reilun kuukauden tuota annostusta kun kivut olivat kovat leikkauksen jälkeen eikä lääkärin määräämiä opioideja voinutkaan käyttää.)
 
vierailija
Burana ja Parasetamol eivät auta voimakkaaseen kipuun. Voimakkaaseen kipuun on omat lääkkeet mutta niitä on liki mahdotonta saada. Voisit pyytää lähetteen kipupolille, niin saat paremmat lääkkeet. Päivystys ei tule Buranaa kummempaa määräämään ja kivulla on hyvä mahdollisuus kroonistua.
Ihme, ettei määrännyt Buranan rinnalle edes Panacodea, kun kyse on noin kovasta kivusta. Panacod on huono sietämättömään kipuun, mutta varmasti usein pelkkää parasetamolia parempi.
 
  • Tykkää
Reactions: adorepetra
grammasta panadolia 3 vuorokaudessa,ja annosta ei saa ylittää. ja sit 3 800 buranaa voi ottaa päivässä. tosin, tuo panadol ei juurikaan voimakkaaseen kipuun auta, mutta joskus on saatu buranan lisänä hyviä kokemuksia. se että ottaako buraan ja panadolin yhtaikaa, vai vuoron perää, kannattaa kokeilla. toisilla toimii paremmin yhtaikaa otettuna, toisilla taas vuoronperään
 
alkuper
grammasta panadolia 3 vuorokaudessa,ja annosta ei saa ylittää. ja sit 3 800 buranaa voi ottaa päivässä. tosin, tuo panadol ei juurikaan voimakkaaseen kipuun auta, mutta joskus on saatu buranan lisänä hyviä kokemuksia. se että ottaako buraan ja panadolin yhtaikaa, vai vuoron perää, kannattaa kokeilla. toisilla toimii paremmin yhtaikaa otettuna, toisilla taas vuoronperään
Se lääkäri sano että voin ottaa burana 800mg neljästi päivässä. Eli kolme kertaa yhtä aikaa sen panadolinkaa ja vielä niinku yhen ylimääräisen. Mut sittenhän se maksimimäärä ylittyy..?

Mä oon kuullut että kipupolille on hirmu vaikee päästä.. Mut pakko on alkaa saada apua tähän. Tää ei voi enää näin jatkua ja enkä aio tyytyä mihinkään "mulla ei oo sulle ihmelääkettä, mutta koita pärjätä"-vastauksiin, kuten tähän asti.
 
Se lääkäri sano että voin ottaa burana 800mg neljästi päivässä. Eli kolme kertaa yhtä aikaa sen panadolinkaa ja vielä niinku yhen ylimääräisen. Mut sittenhän se maksimimäärä ylittyy..?

Mä oon kuullut että kipupolille on hirmu vaikee päästä.. Mut pakko on alkaa saada apua tähän. Tää ei voi enää näin jatkua ja enkä aio tyytyä mihinkään "mulla ei oo sulle ihmelääkettä, mutta koita pärjätä"-vastauksiin, kuten tähän asti.
no sä toimit lääkärin ohjeen mukaan. mutta tuo panadol ei saa ylittää 3 g vuorokausi annosta
 
vierailija
Buranan kanssa aina myös happosalpaaja. Molemmat ovat maksatoksiineita ja tuhoavat maksan liiallisina annoksina. Useita kuolee vuodessa yliannostuksiin. Kipulääkkeisiin kuolee joka ikinen päivä 18 naista pelkästään Yhdysvalloissa.
 
vierailija
jos otat burana 800 ja panadol 1000 samaan aikaan, seuraavan annoksen voi ottaa 8 tunnin päästä.

toinen vaihtoehto on, että otat vuoronperään: ensin burana, 4 tunnin päästä panadol, 4 tunnin päästä burana jne.
 
vierailija
Ei yliannostelu noissa auta. Menet takaisin sinne lääkärille ja pyydät oikeita kipulääkkeitä. Ne on kolmiolääkkeitä ja reseptin takana, joten lääkäriin mars!
 
alkuper
To-pe mennessä kipujen pitäs helpottua kun syö 8h tunnin välein 800mg buranaa ja 1g panadolia. Jos ei to mennessä helpota, ni takas päivystykseen vai kannattaisko mennä suoraan tk:seen? Eilinen päivystyksen lääkäri sano että jos ei kivut helpotu ni tuu takas, ni voi vaikka puuduttaa polven. Se olis vaan tilapäinen apu mut hyvähän sekin edes olis... Kortisonia ei kuulemma kannata laittaa ku sitten on myöhemmin nivelrikko sen takia.
 
No haluatko että tarkistan reseptin samalla??
Apteekissa Panadol purkin kyljeen lätkäisty lappu, jossa lääkärin määräämä annostus. Eli se 1g neljästi vuorokaudessa. Luulisin osaavani lukea..
Kas kun siihen ei olla apteekissa puututtu. Minua varoiteltiin, kun hain reseptillä 1grammasta, että tätä saa ottaa vain 3krt/vrk.
 
vierailija
To-pe mennessä kipujen pitäs helpottua kun syö 8h tunnin välein 800mg buranaa ja 1g panadolia. Jos ei to mennessä helpota, ni takas päivystykseen vai kannattaisko mennä suoraan tk:seen? Eilinen päivystyksen lääkäri sano että jos ei kivut helpotu ni tuu takas, ni voi vaikka puuduttaa polven. Se olis vaan tilapäinen apu mut hyvähän sekin edes olis... Kortisonia ei kuulemma kannata laittaa ku sitten on myöhemmin nivelrikko sen takia.
Puudutus on varmasti hyvä juttu mutta jatkuvaan kipuun tarvitsisit kunnon lääkkeet. Ikävähän se istua jatkuvasti päivystyksessä kipupiikkiä tms. odotellessa. Kipukynnyksen nostoon ja kipua lievittämään esim. Triptyl, hermokipuun Neurontin tai Lyrica ja päälle sietokyvystä, herkkyydestä ja kivunasteesta riippuen Panacod, Tramal tai oksikodoni.
Miedoimmalla tietysti kannattaa aloittaa ja oksikodoni sitten, jos muu ei auta. Kipupolilla näitä lääkkeitä määrätään asiantuntevasti ja riippuvuusriskit saadaan pieniksi.
 
vierailija
Niin ja TK on varmasti nopeampi, kuin päivystys, jos saat akuuttiajan. Se voi vaan olla, ettei toinen lääkäri ehdotakaan puudutuksia, vaikka toinen on niitä lupaillut.
 
vierailija
Kas kun siihen ei olla apteekissa puututtu. Minua varoiteltiin, kun hain reseptillä 1grammasta, että tätä saa ottaa vain 3krt/vrk.
Nii, siksi tässä nyt mietinkin että miksi mulla tuollainen annostus, jos se 3g on ehdoton max.

Tää on mulla endometrioosin takia, gyne määrännyt. Eli menkkojen aikaan otan. Tosin ei aina tarvii ottaa sitä 4 grammaa, joskus riittää vähempikin.
 
Xpss
Buranaa voi ottaa maksimissaan 3200mg/vrk ja parasetamolia tuon 4g vuorokaudessa. mutta nämä siis vain lääkärin määräyksestä ja väliaikaisesti. Ei jatkuvaan käyttöön.
 
alkuper
Puudutus on varmasti hyvä juttu mutta jatkuvaan kipuun tarvitsisit kunnon lääkkeet. Ikävähän se istua jatkuvasti päivystyksessä kipupiikkiä tms. odotellessa. Kipukynnyksen nostoon ja kipua lievittämään esim. Triptyl, hermokipuun Neurontin tai Lyrica ja päälle sietokyvystä, herkkyydestä ja kivunasteesta riippuen Panacod, Tramal tai oksikodoni.
Miedoimmalla tietysti kannattaa aloittaa ja oksikodoni sitten, jos muu ei auta. Kipupolilla näitä lääkkeitä määrätään asiantuntevasti ja riippuvuusriskit saadaan pieniksi.
No toivottavasti sit 2-viikon päästä olevalta lääkärikäynniltä saa jotain muuta apua kuin nuo burana ja panadol. Lääkepurkeissa lukee, että ohjeen mukaan siihen tiettyyn päivään asti.

Triptyliä söin joskus 2-vuotta sitten polvikipuun ja se auttoi täydellisesti, mut sivuvaikutuksena tuli itsetuhoisia ajatuksia, jonka takia lääkäri käski sen lopettaa. Mikään muu lääke(burana+panadol ja arcoxia 60-90 mg) ei oo kipuja vienyt niin hyvin...

Mulla pyörii kokoajan itsemurha mielessä näiden kipujen takia. Sanoin terapeutille ti että en jaksa siihen 2-viikon päästä olevaan lääkäriaikaan asti. Terapeutti sano että kyllähän sä jaksat kun oot tähänkii asti jaksanut. Se sanoi läheisen hätäkeskukseen soitosta että olis voinut jättää soittamattakin. No sen puhelun ansiosta mä oon vielä elossa... Soitin äsken terapiapaikan yhteiseen puhelimeen, kun terapeutti sano että soita sinne jos tulee sietämätön olo. No ei se ainakaan helpottanu, se joka vastas, sano vaan että mee nukkumaan, huomenna on kivempi päivä. No sori jos häiritsin... Mitähän varten on puhelin, johon voi soittaa yöaikaan jos ahdistaa, jos ne käskevät vaan mennä nukkumaan!? Ekalla kerralla sillä vastaajalla tuli kiire kirjaamaan asioita koneelle, toisella kerralla löi luurin korvaan eikä enää vastannut ja nyt käsky mennä nukkumaan vaikka sanoin etten voi kivuiltani nukkua.

Mä en -uskaltanut- sanoo päivystyksessä todellisesta olosta totuutta. Esim sitä etten jaksa siihen lääkäriaikaan. Mä oon kehitellyt itelleni sellasen suojamuurin joka kerta kun lääkärinkaa puhun. En mä uskalla totuutta kertoa, koska parin vuoden takainen suljetulla osastolla-uhkailu jätti pysyvät jäljet. Vaikka se asia selvitettiin eikä lääkärillä olis ollut mitään perusteita laittaa osastolle, kunhan vaan uhkaili... Ks.lääkäri sai huomautuksen toiminnastaan..
 

Yhteistyössä