"Ei ole aikaa liikkumiselle", tekosyy?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mietin tuossa, kun aina sanotaan, että se on vaan tekosyy, että ei ehdi liikkua.

Mulla on tässä viimiset pari viikkoa ollut kova yritys tuon liikkumisen suhteen, mutta...


Herään aamulla 6.00. Nousen, vien koiran lenkille, käyn suihkussa, huolehdin lasten ja omat aamutoimet ja töissä olen (työmatkan kesto reilu puoli tuntia) n.8.30. Takaisin kotona olen n.17, myöhemmin jos pitää käydä esim kaupassa.

Sitten laitan ruuan ja syödään (yritän ja pyrin tekemään useamman päivän ruokia, mutta tällä perhekoolla se ei oikein onnistu). Sitten katsotaan lasten läksyt ja sen jälkeen häippäsen koiran kanssa lenkille. Lenkiltä tullessa kello on sitten 19.30-20.00. Lapsille iltapalaa ja muut iltatoimet, kello on likeemmäs 21.00. Teen pikasiivouksen, huolehdin omat iltatoimet ja menen nukkumaan (en katso edes televisiota arkisin) n.22.00.

Haluaisin todella paljon ruveta harrastamaan jotain tai edes ehtiä tekemään jotain kotijumppaa, mutta mihin väliin minä sen tungen? Tokihan minä lenkkeilen koiran kanssa päivittäin sen 1,5h, mutta en voi vaihtaa sitä miksikään kotijumpaksi, kun koira joka tapauksessa tarvitsee liikuntaa (ja minä ulkoilmaa sisätyön jäljiltä).
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
tiina22
Aivan mies käy kaupassa ja tekee ruuan.
Joka päivä ei kannata kaupassa käydä, joten suunnitelmallisuutta.
Tosin ei kaikista miehistä ole jääkaapin täyttäjiksi:)
Täydellä mahalla ei jumppaan kannata lähteä.
Silloin jumppa polttaa vaan vatsan sisältöä...
Itse syön rahkan ja ruisleivän ennen jumppaa.
ja jumpan jälkeen ruuan.
 
vierailija
Tuolla stressimäärällä tuhoat koko ajan enemmän kroppaasi kuin mitä liikunnalla saisit aikaan. Mittauta kortisolitasosi ja mikäli ne antavat myöden, niin harkitse lisää, muuten pyri tasoittamaan päiväsi.
 
vierailija
Aikaa on, jos vain on tarpeeksi halua. Jos liikunta tuntuu pakkopullalta, niin silloin sitä aikaa ei löydy. Itse innostuin keväällä juoksemisesta ja se on tosi mukavaa puuhaa, eikö vie paljoa aikaa. Mäkisessä maastossa 40 minuutissa saa jo tosi hyvän treenin. Itse lähden monesti lenkille vasta lasten mentyä nukkumaan ja jos mies on kotona niin melkein missä välissä tahansa kerkeää juoksemaan kunhan vain lähtee eikä jahkaile. Jos kaipaat nimenomaan kunnonkohotusta etkä fitnesstreeniä niin muuta iltalenkki koiran kanssa juoksuksi :)
 
vierailija
Minä taas aloitin vuosi sitten harrastamaan pumppia salilla. Sali on puolen tunnin matkan päässä, jonne juoksu käy lämmittelystä. Reissuun menee yhteensä 1h50min. Samaan aikaan mies katsoo lasten läksyt ja syöttää niille iltapalan. Eli minun kohdalla oli kyllä kyse tekosyystä, kun mukamas ei ollut aikaa.
 
viera.s
Oletko sinä yksinhuoltaja siis? Sillä jos et ole, niin tottahan mies voi katsoa välillä lasten kanssa läksyt, hoitaa noita heidän aamu- ja iltatoimiaan, tehdä ruuan ja pikasiivouksen illalla. Tai siis ei välttämättä kaikkia näitä, mutta kun hommia jakaa, molemmilla on mahdollisuus omaan aikaan, jonka voi käyttää vaikka liikuntaan.

Ja lenkkeily on oikein hyvää liikuntaa, kun sen tekee tehokkaasti. Sen sijaan, että löntystelet hitaasti, juokse ainakin osa lenkeistä (aluksi vuorotellen kävellen ja juosten, jos pohjakunto ei riitä koko lenkin juoksemiseen).

Ei ihan kaikissa elämäntilanteissa toki ole aikaa liikuntaan säännöllisesti, mutta se koskee oikeastaan ainoastaan pienten lasten yksinhuoltajia. Tai jos esim. toinen vanhempi on reissutöissä.

Ps. Kai joku muukin ulkoiluttaa koiraa, ei kai se joudu jalat ristissä odottamaan edellisen lenkin jälkeen 12 tuntia ennen kuin pääsee taas ulos? Sillä tuossa ohjelmassasi ei ainakaan ole koiralla kuin kaksi lenkkiä.
 

Yhteistyössä