EIKÖ kaikki nuoret saakaan opintotukea?! Poika jää sit työttömäksi peruskoulun jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja järkyttynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
Meillä amis maksoi vielä tuon matkakortin latausmaksun joten ammattikoulun käyminen oli meillä täysin ilmaista. Ja lukio -opiskelijoille meidän kunta maksoi kerran vuodessa nuo latausmaksut takaisin. Ainut kulu mitä ammattikoulusta tuli oli ihan eka jaksossa kun piti ostaa asianmukaiset työvaatteet ja työjalkineet (elintarvikeala) mutta nehän ei tarvi kustantaa kuin kerran. Meidän koulussa oli pieni kirjaston tyyppinen josta löytyi kaikki ammattikoulun eri linjoissa tarvittavat oppikirjat ja niitä sai lainata kirjaston tyyliin joten itse en ostanut ammattikouluun yhtään kirjaa itselleni.
 
"vieras"
siis ei oo ap tosissaan???
Mä menisin vaikka pakon edessä persettä jakaa että mun lapseni saa koulutuksen.
Ei voi laskea tulevaisuutta tukien varaan,koska niitä ei välttämättä tulevaisuudessa ole,ja töitä on hankala saada ilman ammattia.
 
´huh
Onko sun kaltaisia ihmisiä oikeesti olemassa, ap? Siis te ootte valmiit laittamaan lapsenne tulevaisuuden vaakalaudalle RAHAN takia?!! Ei helvetti sentään. Meinasitko, että kuin ei kerran opintotukea saa, niin menkööt sitten työkkäriin ja antakoon työkkärirahansa teille?
Sun kaltaiset ihmiset sylettää mua. Teillä on hyvät tulot ja ilmeisesti elintasokin melkoinen jos kerran on kunnolla lainaa. Ja lapset on teille pelkästään lisää rahaa tuottamassa. Jos ne ei saa teille rahaa, niin sitten heivataan pois kuin vanha rukkanen? Ei käy kyllä kateeksi teidänkään perhe-elämää. Ahneita idiootteja.
 
tiiättekö
Tämmösen luettuani voin ottaa itseäni olkapäästä ja taputtaa oikein lujaa kun olen säästänyt lapsen syntymästä saakkaa oikeasti pienestä palkastani lapselle opiskelu rahaa...Nyt on säästettynä sen verran että lapsi voi huoletta opiskella joko ammattikoulussa tai lukiossa...ihan miten haluaa..MUN mielestä vanhempien velvollisuus on maksaa lapsen opiskelut koska lapsen tulevaisuus on aika hankala ilman minkäänlaista koulutusta...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tiiättekö;23214208:
Tämmösen luettuani voin ottaa itseäni olkapäästä ja taputtaa oikein lujaa kun olen säästänyt lapsen syntymästä saakkaa oikeasti pienestä palkastani lapselle opiskelu rahaa...Nyt on säästettynä sen verran että lapsi voi huoletta opiskella joko ammattikoulussa tai lukiossa...ihan miten haluaa..MUN mielestä vanhempien velvollisuus on maksaa lapsen opiskelut koska lapsen tulevaisuus on aika hankala ilman minkäänlaista koulutusta...
Ja mäkin taputtaisin olalle sua jos olisit täällä,hienoa että jotkut oikeasti ottaa tälläiset asiat huomioon jo etukäteen.Hatunnosto!!!!
 
...
Niin ja ainahan voi myydä sen kalliin asunnon, jota ei oo vara pitää, kun on niiiiiiiiii-in tiukkaa. Veikkaan, että kyse on taas sellasesta perheestä, jossa vanhemmat tienaa tosi hyvin ja kaikilla täytyy olla kalliit vempeleet ja tsiljoona harrastusta, mutta sit ei osata asettaa asioita tärkeysjärjestykseen. Kiva varmaan sun lapselles sanoa, että valitettavasti ei tueta sua enää mitenkään. En tajua, miten oottte tähän asti selvinny, kun eihän ne tulot mitenkään ihmeellsesti vaihdu amikseen verrattuna.
 
"höh"
hieman ihmettelen kyllä tätä opiskeluun lähtö-näkökohtaa. itsellä on kaksi lasta, joista vanhin opiskelee lukiossa, juuri tänä vuonna alkoi saada opinto tukea, siis seitsemäntoista vee. Sitä tukea alkaa saada, kun lapsilisä loppuu, jos siis on siihen oikeutettu. Mulla tulot matalapalkka ammatista n. 1500/kk, eronnut olen lapsen isästä. näillä mun tuloilla tyttö sai 89e/kk, kotona asuu. Eipä ole tullut mieleen kieltäytyä opintoja maksamasta. suurin osa kirjoista on ostettu jämerästä käytettynä, siinäkin säästää. Eikin poika opiskelemaan vaan, kyllä siinä pärjää:)
 
Happy family
Niin ja ainahan voi myydä sen kalliin asunnon, jota ei oo vara pitää, kun on niiiiiiiiii-in tiukkaa. Veikkaan, että kyse on taas sellasesta perheestä, jossa vanhemmat tienaa tosi hyvin ja kaikilla täytyy olla kalliit vempeleet ja tsiljoona harrastusta, mutta sit ei osata asettaa asioita tärkeysjärjestykseen. Kiva varmaan sun lapselles sanoa, että valitettavasti ei tueta sua enää mitenkään. En tajua, miten oottte tähän asti selvinny, kun eihän ne tulot mitenkään ihmeellsesti vaihdu amikseen verrattuna.
Ehkä ne on kynsiä pureskellen sinnitelleet sen ajatuksen turvin, että kohta pentu tuottaa 200e enemmän kuin tähän saakka. Ja nyt totuus paljastui ja äippä on niiiiiiin järkyttynyt ettei enää kykene jatkamaan sinnittelyään. Nyt levis kaikki käsiin.
Meinaatteko ap tuupata lapsenne työkkäriin heti kun sieltä rahaa irtoaa, ja nyysiä ne pennoset omaan taskuunne?
 
"heips"
Mä sain opintotukea n. 250 e kun opiskelin ammattikoulussa 16-vuotiaana. Asuin siis yksin ja eihän toi tuki riittänyt edes vuokraan :( Opintolainaa oli pakko ottaa, vanhemmilta en saanut mitään.
 
"vieras"
Kesällä siivousta ja talvella lumitöitä, sitähän oli juuri pitkät uutisoinnit että vankikin sai 2300e/kk lumitöillä. 15v saa ajaa traktoria, eli voi aurata pihoja yms.
 
öms
[QUOTE="vieras";23213994]ymmärtääkseni opintukea ei vielä saa, koska lapsesta maksetaan lapsilisää.[/QUOTE]

Kyllä me ainakin mun nykyisen miehen kanssa saatiin opintotukea+asumistukea kun muutettiin 16-vuotiaina kimppaan asumaan.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja öms;23214350:
Kyllä me ainakin mun nykyisen miehen kanssa saatiin opintotukea+asumistukea kun muutettiin 16-vuotiaina kimppaan asumaan.
Ei voi saada opintorahaa ennen kuin on 17 täyttänyt. Asumislisää voi saada. Opintotuki on opintoraha+asumislisä.
 

Yhteistyössä