ENMG - hermoratatutkimus pelottaa

  • Viestiketjun aloittaja Rannekanavaoireyhtymä
  • Ensimmäinen viesti
Rannekanavaoireyhtymä
Rannekanavaoireyhtymään liittyvistä kivuista/oireista olen kärsinyt jo pitkään. Huomenna aamulla olisi luvassa hermoratatutkimus, josta olen kuullut jos jonkinmoisia kauhutarinoita, mutta myös tietysti helpottaviakin kokemuksia.

Onko kenelläkään täällä kokemuksia?
Neuloja eivät kuulemma enää käytä, vaan joitakin läpysköitä. Helpottaa edes tuo.

Unohdin kysyä voikohan ennen tutkimusta ottaa rauhoittavan lääkkeen, vai mahtaako vaikuttaa testiin. Täytynee toki soittaa sinne, mutta jollei kipu valvota öitä, niin tämä tutkimus on kyllä valvottanut. Pelottaa yllättävän paljon.
 
AP
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mulle tehty neljästi neuloilla eikä ole pelkäämisen väärtti tuo tutkimus.
Osaisitko kuvailla miltä se tuntuu? Tuntuuko koko tutkimuksen ajan jotain vai tietyin "väliajoin"?

Itse olen lukenut kommentteja tyyliin: "Taju meinasi lähteä". Rentona tutkimuksessa pitäisi kuulemma olla, mutta mitenköhän mahtaa onnistua, jos kerran jännittää näinkin paljon.
 
been there
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mulle tehty neljästi neuloilla eikä ole pelkäämisen väärtti tuo tutkimus.
Osaisitko kuvailla miltä se tuntuu? Tuntuuko koko tutkimuksen ajan jotain vai tietyin "väliajoin"?

Itse olen lukenut kommentteja tyyliin: "Taju meinasi lähteä". Rentona tutkimuksessa pitäisi kuulemma olla, mutta mitenköhän mahtaa onnistua, jos kerran jännittää näinkin paljon.
Mulle on kanssa tehty ko tutkimus. Kylläpä sua on peloteltu ihan turhaan. Ei se nipistystä kummempi tunne ollut. En voi puhua millään muotoa että olis sattunut tai ees ollut mitenkään epämiellyttäväkään tunne. Ja oli ohi tosi nopeasti.

Älä stressaa =)
 
v
Mulla tehty yläkroppaan ja kyllähän se tuntui, mutta sen kestää.
Kyljissä lapaluiden päällä ja ja kämmenselässä tuntui eniten.
Mulla jäi märät läntit kainaloiden kohdille kun nousin siitä sängyltä :D
 
mulle on tehty
mulle on tehty eikä ollu paha juttu ollenkaan!
neuloilla tehtiin ja sit vaan rentona,sähkikset ei tunnu mukavalle mut ei satukaan,on vaan outoa kun sormet ja jalat liikkuu testään!
älä pelkää,hyvin se menee ja mitä rennompi on,sitä vähemmän tuntuu!
stemppiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mulle tehty neljästi neuloilla eikä ole pelkäämisen väärtti tuo tutkimus.
Osaisitko kuvailla miltä se tuntuu? Tuntuuko koko tutkimuksen ajan jotain vai tietyin "väliajoin"?

Itse olen lukenut kommentteja tyyliin: "Taju meinasi lähteä". Rentona tutkimuksessa pitäisi kuulemma olla, mutta mitenköhän mahtaa onnistua, jos kerran jännittää näinkin paljon.
No kerran tuntui tympeältä kun jalkaa tutkittiin ja kutisen helposti.

Onhan sitä mukavampiakin asioita elämässä kuin ENMG mutta ei tuo ole mikään missä taju lähtee, minulta ainakaan. Tosin, ihmiset ovat erilaisia. Minun serkultani lähti taju kun laittoi korvikset korvalehtiinsä, kaatui ja löi silmäkulmansa ja joutui tikattavaksi. Eli jos noin herkkä on niin kaipa ENMG:kin voi tajua uhata.

Sillälailla pistelee kuten hermoa pistää kun vaikka löy käden, muistaakseni lihakset nykivätkin.

Ei kai siinä pakko rentonakaan ole pysyä. Kyllä se sujuu vaikka olisit vähemmänkin rento.

Noista rauhoittavista en tiedä voivatko jotenkin vääristää tutkimusta? Itse en ottaisi mitään lääkettä! Ellei sitten se tutkiva lääkäri jotain anna mutta muuten en.
 
tutkittu
Siis keneltä on meinannut lähteä taju? :D Se ei ole yhtään mitään se tutkimus. Verikokeen otto sattuu yleensä enemmän. Ne sähköiskut on hassun tuntuisia, muttei kivuliaita. Sitten jos lihaksia testataan ja neulat laitetaan lihakseen, niin se neulojen laitto ei tunnu miltään, lähinnä hyttysen pistolta. Sitten kun lihasta pitää vähän jännittää, niin se neulan kohta voi tuntua vähän kivuliaalta siinä vaiheessa. Mutta kipu ei ole edelleenkään mikään paha.
 
vieras
mulle tehtiin neuloilla, eikä kyllä ollut paha ollenkaan, pienen piston tunsi ja ne sähärit tuntui lähinnä ikävältä, ei kivuliaalta!
Ja se tulos, kun pitkään luulosairaana pidettynä sainkin oikean diagnoosin, vaikea-asteinen rannekanavan ahtauma, niin kyllä helpotti!
Leikkausajan sain ja vuosi leikkauksesta ja kivut on enää muisto vaan! (siis leikkaus auttoi melkein "samantien")
 
vieras
mulla on kummastakin kädestä leikattu hermopinne,muakin sillä tutkimuksella peloteltiin mutta todellisuudessa se ei kyllä kummonen homma ole. sut laitetaan makaan sellaselle sairaala pedille ja ne mittaa ja piirtää käteen jotku paikat ja sit laittaa ne läpyskät jotka heilauttelee kättä/sormia kun siihen tulee se sähkö,mutta ei ole kivuliasta.
 
oih
Mun tytölle tehtiin 5-vuotiaana jalkoihin, ja tosi hyvin meni tutkimus. Itse en hirvinnyt mennä mukaan, kun tyttö on piikkikammoinen, vaan passitin miehen sinne. Kun tutkimuksen tekijä ja mies saivat tytön rentoutumaan, niin tyttö ei juurikaan huomannut koko tutkimusta.
 
oih
Alkuperäinen kirjoittaja oih:
Mun tytölle tehtiin 5-vuotiaana jalkoihin, ja tosi hyvin meni tutkimus. Itse en hirvinnyt mennä mukaan, kun tyttö on piikkikammoinen, vaan passitin miehen sinne. Kun tutkimuksen tekijä ja mies saivat tytön rentoutumaan, niin tyttö ei juurikaan huomannut koko tutkimusta.
Niin ja mun tytölle tehtiin neuloilla tää tutkimus. Se ei anna edes hemoglobiinia ottaa (nyt 7-vuotias) eikä sikapiikkiäkään pystytty antamaan, mutta enmg-tutkimus neuloilla sujui hyvin.
 
AP
Kiitos jo kaikille kirjoittelijoille. Helpottaa kummasti. Kuulin aluksi lähinnä "en suosittelisi pahimmalle vihamiehellekään" -tyylisiä kommentteja.

Tiedän kyllä, että tutkimus on liki pakollinen, jos kivuilleni haluan löytää syyn... mutta jännitys on ollut melkeinpä ylitsepääsemätöntä. Eihän se nyt täysin poistunut ole vieläkään, mutta huojensi kuulla, ettei tutkimus nyt ihan kaikille ole mielipuoliselta tuntunut.
 
AP
Soitinpa vielä fysioterapiaan ja rauhoittavan saa kyllä ottaa, jos kokee tarpeelliseksi. Ihan vain tiedoksi, jos joku joskus päätyy tähän ketjuun asiasta tietoa hakiessaan.

Nainen puhelimessa kovin yritti vakuutella, että tätä testiä on aivan turha jännittää. Sen myönsi, että neuloilla tehtävä saattaa olla toisille kivulias, mutta tämä kuulemma on huomattavasti simppelimpi juttu, minkä ei kuulemma pitäisi tuntua missään. En tiedä sitten, koska paljon on siitä peloteltu....
 
"Nipistys"
- Perse ja selkä paljaaksi!
- Onko piikkikammoa: ei, vielä se neljän piikin jälkeen kävelee...seuraava!
Ristus (ilman k:ta), jos koko ajan koskee, sitä kipua ottaa vaikka mielin määrin, jotta se voidaan korjata.

Itse kyllä pienellä pelolla (lue:rehellinen) odotan sähköshokkeja, mutta jos se syy löytyy ja kipu sitten poistetaan.... ei siihen kukaan ole kuollut (kuolinsyy on väärä jännite ja sydänlihaksen....blah, blah....)

Sami (menossa KOKSiin)
 
"Anneli"
mulle tehtiin selkään kerran (välilevyn pullistuma oli selässä) ja se oli helvettiä.ei sitä osaa edes sanoin kuvailla niin kova oli kipu ja sen jälkeen olin lähes liikuntakyvytön ja 3 pvää täysin sängyssä mitä nyt vessaan autettiin välillä.kovilla särkylääkkeillä mentiin. sitten joku vuosi myöhemmin tehtiin käteen sama,hermopinne oli ranteessa.se sattui joo ihan normisti samalta tuntui kuin olisi otettu verta käsivarresta.ja se kesti tod.vähän aikaan.jälkeenpäin ei kipuja -siis toimenpiteestä johtuvia.
ja itse olen vielä todella kova luu.en turhia kitise enkä ole kipu herkkä tosiaankaan...että varmaan johtuu monesta asiasta...tuo että kuinka kovin sattuu...niin ja tekijästä... se lekuri joka teki homman mun selkään-tökki ihan surutta ja kovaa...mustelmil koko selkä täys sen jälkeen....ja itkien lähin yrittämään huoneesta pois.... =(
 
on tehty
Mulla meni vasemmasta kädestä molemmat luut poikki kymmene vuotta siten, sillon sinne laitettii rauta levyjä ja ruuveja, pari vuotta myöhemmin poistettiin, leikkausten seurauksena kädessä on paljon arpikudosta mikä painaa hermoja.

Minulle hermorata tutkimus on tehty kahteen otteeseen.
Käytettiin sekä neuloja että läpysköitä, kyllähän tietysti sattuu jos neula laitetaan esim. peukalon lihakseen, ei se voi olla sattumatta, mutta ei se nyt ihan älyttömän kivuliasta ollut ja jälkikäteen ei kipua tuntunut kauaa, muista kohdista en edes muista miltä tuntui.

Tsemppiä tutkimukseen ,hyvin se menee :)
 
Nooru
Se varmaan riippuu aika pitkälti minne se tutkimus tehdään... Mulla epäillään rannekanavaoireyhtymää, ja aikasemmin eivät oo lähteny testaamaan. Nyt lähtivät, kun rasituksessa alkaa oireilemaan pahasti... ja on oireillut jo viiden vuoden ajan.
 
"vierailija"
Minä kävin neljä päivää sitten hermoratatutkimuksissa vasemmasta kämmenestä. Ei ole mitään pelättävää. Sähköä ja neuloja käytettiin. Sähkö sormenpäissä tuntui lähinnä vain sormenpäiden sykkeeltä, ei kipeältä. Neulat oli ihan vai pikkupistoja, kuin hyttysellä.
 
"Reijo"
Minä loukkasin vasemman ranteeni yläluokalla, ja sukelsin lasi oven läpi, ja siinähän se ranne meni. Hermoleikkaus tehtiin siihen, ja nyt 2 sormea ja peukalo sellainen että ei tuntoa kunnollista. Kylmällä kamalan kankea, peukalo ei tahdo taipua, ja hermo kipuilua kun rasittaa. Tehtiin se tutkimus. Laittoivat neuloja, ja sitten virtaa, ja arvatkaa kun se sitten laittoi siihen lihakseen, josta se hermo rikki, niin kyllä kirpaisi kipeästi. Nyt sitten aion kysyä mikä meininki. Kyllä sen hermorata tutkimuksen kestää, ne laittaa vaan pieniä neuloja lihakseen, ja sitten aloittavat pienellä virralla, on kuin paimenpoika lankaan koskisitte. Mutta sitten siinä rikkinäisen hermon kohdalla tekee se sähköisku kipeää. Kyllä se siitä.
 

Yhteistyössä