ENMG - hermoratatutkimus pelottaa

  • Viestiketjun aloittaja Rannekanavaoireyhtymä
  • Ensimmäinen viesti
Nnn
Niihin hermoihin mitkä oli pahasti vaurioitunut sattui ihan hemmetisti!! Muuten ihan ok eikä ollenkaan paha tai kamala, mutta nuo vammautuneet hermot olivat niin pahoja, ettei kunnolla saatu tutkittua loppuun. Mutta jos pienempiä hermovammoja niin ei se paha ole :)
 
"Nelly"
Minulle tehtiin ko tutkimus sähköllä ja neuloilla koko kropan alueelle (selkä, raajat, kyljet, niska) yksityisellä, lääkäri oli mahtava - rauhallinen ja asiallinen. Sähkö tuntuu mielenkiintoiselta, kannattaa ottaa se asenne, että opiskelet oman kroppasi reaktioita mielenkiinnolla - ja luota ammattilaisen otteisiin. Neulat eivät satu! Joskus saattaa osua vähän arkaan paikkaan, huomauta tästä niin asetellaan parempaan kohtaan :) ei syytä mihinkään pelkoon tai jännitykseen!
 
"Liisa Ihmemaassa"
tehtiin myös minulle.Siis turhaan pelkäsin ja jännitin aivan sairaasti.Jalkaan ja jalkapohjiin annettiin sähköä,neulojen ja läpysköjen kautta,ei tuntunut miltään,pieniä sykäyksiä ja toimenpide oli ohi nopeasti,alle puolessa tunnissa.Tosi easy juttu,ei tarvi pelätä!
 
24266
Alkuperäinen kirjoittaja Rannekanavaoireyhtymä;21019869:
Rannekanavaoireyhtymään liittyvistä kivuista/oireista olen kärsinyt jo pitkään. Huomenna aamulla olisi luvassa hermoratatutkimus, josta olen kuullut jos jonkinmoisia kauhutarinoita, mutta myös tietysti helpottaviakin kokemuksia.

Onko kenelläkään täällä kokemuksia?
Neuloja eivät kuulemma enää käytä, vaan joitakin läpysköitä. Helpottaa edes tuo.

Unohdin kysyä voikohan ennen tutkimusta ottaa rauhoittavan lääkkeen, vai mahtaako vaikuttaa testiin. Täytynee toki soittaa sinne, mutta jollei kipu valvota öitä, niin tämä tutkimus on kyllä valvottanut. Pelottaa yllättävän paljon.
Mulle tehtiin toi parisen vuotta sitten käsiin. Oon kyllä hermoheikko lääkärien ja sairaaloiden suhteen (sairaalakammo, liittyy lapsuuteen..) mutta hyvin meni tuo tutkimus.
En tiedä rauhoittavista lääkkeistä, ehkä ei kannata ottaa, kysy sieltä sairaalasta?

Ei se hermoratatutkimus ole pelottava. Eikä se minulla sattunut. Jotain läpysköjä taisivat laittaa käsiin ja sormiin, ja sitten jollain sähköjutulla kokeilivat niitä. Pieniä nipsahteluja tuntui ja sormet nytki hassusti, kun testasivat noita hermoratoja, että toimiiko ja reagoiko.
Mulla käytettiin jopa niitä neuloja, ei nekään sattuneet, ne oli ihan pieniä ja ohuita. :) Rauhassa vaan menet sinne.
 
Oulussa
Minulle tehtiin eilen ei käynyt ollenkaan kun en jännittänyt.
Silloin tunsin pientä kipua kun neulat oli lihaksessa ja piti liikuttaa sormea, rannetta tai kättä.
Ei pidä tehdä asiasta turhan härkästä, ettei ala turhaan jännittämään. Lisäksi lääkäri ja hoitaja kertoi kokoajan mitä tekee, joten turha pelko pois.
 
hirveetä
tänään olin ja ei yhtään jännittänyt sillä olen ollut aiemmin ja kuullut vain hyviä kokemuksia kyseisestä tutkimuksesta. alussa sanottiin että kivutonta tulisi olla mutta jotain pientä voi tuntea.
Noin 45min kesti tutkimus ja 15 ensimmäistä minuuttia meni hyvin sähköiskuilla mut sitku neulat pantii kehiin nii en ees pysty sanoin kuvailemaan tuntemaani kipua. Se oli ihan kauheeta. Pidättelin itkua ja tuntu että pyörryn ja oksennan ja et taju lähtis. Lääkäri ei varmasti osannu hommaansa kunnolla, sillä olen aiemmin ollut samaisessa tutkimuksessa ja silloin ei tuntunut yhtään pahalta. Mulla on hyvä kipukynnys enkä valita pienistä, mut tää oli lähes sietämätöntä. Kotimatka tuli itkettyä silmät päästä ja tuntuu vieläkin et ois neula hartiassa. Sattuu niin saatanasti ja koko käsi ihan voimaton.
mut uskon että kokemus on paljon siitä kiinni, miten hyvin suorittaja osaa hommansa.
En menis enää vaik rahaa saisin, niin pahat traumat jäi.
 
vierailija
Pelkäsin myös tutkimusta tosi paljon, kun olen niin kipuherkkä ja muutenkin sellanen säikky tapaus. Turhaan pelkäsin, se sähköiskukoe tuntui lähinnä hassulta. Ne neulat taas oli niin ohuita, että suurin osa niistä ei tuntunut oikeastaan ollenkaan. Menisin enmg:hen uudelleen mieluummin kun vaikka hammaslääkäriin.
 
vierailija
HERMORATATUTKIMUS ENMG EI TODELLAKAAN SATTUNUT YHTÄÄN OIKEAAN KÄSIVARTEENI (+RANNE) TEHTYNÄ PORIN LÄÄKÄRITALOSSA (VANHEMPI MIESLÄÄKÄRI) JONNE MENIN TERVEYSKESKUSLÄÄKÄRIN LÄHETTEELLÄ JOKIN AIKA SITTEN, KUN KÄSI KOKONAISUUDESSAAN SÄRKENYT JA PUUTUILLUT PITKÄÄN. KOKO TOIMENPITEEN AJAN, N.20MIN NAURESKELIN LÄÄKÄRIN KANSSA KUN JUTELTIIN RENNOSTI MAAILMANMENOSTA. OLISIN VOINUT TEHDÄ SAMAN TUTKIMUKSEN VAIKKA 100 KERTAA PERÄKKÄIN. EI TARVITSE PELÄTÄ KOKEMUSTA OLLENKAAN!!!
T. SIRPA 50V.
 

Yhteistyössä