Ennenaikainen synnytys

Siis galluppia synnytyksistä, jotka ovat lähteneet käyntiin ennen viikkoa 37. Miten käynnistyi ja millä viikolla, miten mahdollisesti hidasteltiin/pysäyteltiin, miten sujui synnytys ja mikä oli/on vauvan vointi?

Kyselen, kun itsellä mahdollisesti tuo kokemus edessä...
 
Moi!
Mulla synnytys rv 31 vesien menolla. Sen verran jarruteltiin et kortisonit ehtii vaikuttaa kunnolla. Käynnistelemään alettiin kolmen päivän päästä ja tyttö syntyi seuraavana aamuna. Painoa oli 1820g ja pituutta 43,5cm. Verenpaine lääkitystä sai muistaakseni ensimmäisen päivän ja antibiootteja sai kans. Niin ja sokeri tippa oli kans vähän aikaa. Sairaalasta päästiin vajaan kuukauden päästä, kun tyttö osasi/jaksoi syödä pullosta ja painoa oli tarpeeksi. Nyt ikää on 10kk/8kk. Painoa 9kk neuvolassa oli 8500g ja pituutta 71,2cm.
 
Nuorempi tyytö syntyi rv 34+1 ihan yllättäen alkaneilla supistuksilla. Supistuksia koetettiin hillitä nesteytyksellä mutt ei auttanut. Lääkkeitä ei kuulemma enää noilla viikoilla käytetä.

Synnytys oli samantapainen kuin esikoisenkin; helpohko ja kivut oli hallinassa =)

Tyttö oli 2 viikkoa sairaalassa "kasvamassa" mutta mitään erikoisempaa ei voinnissa ollut.

Nyt 8kk on 6,6kg ja 66cm, ihan hyvin on kasvanut :heart:
 
Iinestäti
Poika syntyi 36+0 lapsivesien menolla. Tyttö 35+3 tunteella, että kakittaa..pää painoi jo tosi alhaalla...Poika pääsi sairaalasta 2pv kuluttua, mutta tyttö oli reilun2viikkoa valohoidossa. Mol.painoivat n.3kg300g..Synnytyksiä ei yritettykään estää, kun olivat jo niin pitkällä..
 
Kysyisin teiltä jotka synnyttäneet ennenaikaisesti, että tuliko niitä supistuksia useinkin..mulla tuli eilen joitain ja nyt tänään kolmen jälkeen tullut useampi kivulias supistus...rv vasta 29+3. Neuvolalääkäri sanoi tänään että kohdunkaula/suu pehmennyt mutta ei lyhentynyt hälyttävästi...mutta ei kyllä kohdunkaulan pituutta minnekään ylös merkannut
 
polle80
Poika syntyi rv 36+6.
Maanantaina tuntui supistukset mahan kovettumisena, ei kipuna ollenkaan. Supistuksia taisi tulla vähän enemmän ku normaalisti. Samana iltana irtosi limatulppa. Tiistai-iltana meni lapsivedet ja edelleenkää ei supistuskipuja. Mentiin synnärille. Lapsivettä tiputteli pitkin iltaa ja vielä sairaalassakin. Ti-ke välisenä yönä supistukset alkoi tuntua ja klo 04.00 olin 4cm auki. Poika syntyi keskiviikkona klo 15 aikoihin imukupin avustamana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 10:32 vieras kirjoitti:
Siis galluppia synnytyksistä, jotka ovat lähteneet käyntiin ennen viikkoa 37. Miten käynnistyi ja millä viikolla, miten mahdollisesti hidasteltiin/pysäyteltiin, miten sujui synnytys ja mikä oli/on vauvan vointi?

Kyselen, kun itsellä mahdollisesti tuo kokemus edessä...
synnytys käynnistyi vk:lla 34+6 lapsiveden menolla,synnytys meni hyvin..kesti 3h 20min. ja kaksoset voivat erittäin hyvin.
 
kortisoni laitetaa lihakseen, ´mulle molempii kankkuihin, mikä lienee normaali tapa..

itse olen ollut vuodelevossa rv 26 asti ja välillä sairaalas.. viikkoja on kohta 30 ja hidastelemiseksi olen ainoasti levossa, ei mitää lääkkeitä tms..
 
Greippi
POika syntyi rv 36+2 ihan yllättäen ilman mitään etukäteisvaroituksia. Koko raskaus oli mennyt todella hyvin.

Olin tuona aamuna kyllä sokerirasitustestissä, jota epäilemme äkillisen syntymän syyksi. Voin siellä todella huonosti sen 4 tuntia. Todellinen järjen riemuvoitto kyllä hoitohenkilökunnalta laittaa äiti noilla viikoilla testeihin, vaikka muuta syytä epäillä ei ollut kuin suurikokoinen lapsi. No joo, mitäpä noita enää spekuloimaan.

Ei yritetty estellä mitenkään, lapsi olikin ihan hyvässä kunnossa ja kokoakin oli 3310 g ja 50 cm. Joutui kyllä lastenosastolle sokerien vuoksi ja sinivalohoitoon, mutta muuten oli terve.

Synnytys oli nopea, vesien menosta 6 tuntia, ja minusta suht helppokin eli kivunlievitystä ei tarvittu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:34 tuleva mami kirjoitti:
Kysyisin teiltä jotka synnyttäneet ennenaikaisesti, että tuliko niitä supistuksia useinkin..mulla tuli eilen joitain ja nyt tänään kolmen jälkeen tullut useampi kivulias supistus...rv vasta 29+3. Neuvolalääkäri sanoi tänään että kohdunkaula/suu pehmennyt mutta ei lyhentynyt hälyttävästi...mutta ei kyllä kohdunkaulan pituutta minnekään ylös merkannut
Anteeksi, asian vierestä, mutta ajattelin ihan rauhoitellakseni kirjoittaa...miulla alkoi esikoisesta tosi kovat avauskivut ja supistelut n. rv 30 paikkeilla ja jatkuivat rv 39 saakka, jolloin vauva siis syntyi. Minulla myös asettui pää alaspäin rv 30 paikkeilla ja vajosi tosi alas lonkkiin, pelkäsin että tulee ennakkoon, mutta ei onneksi. Synnytys vuorostaan olikin vauhdikkaampi, supistusten alkamisesta 6 h ja tyttö sylissä :heart: .

Jaksamisia :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
Kysyisin teiltä jotka synnyttäneet ennenaikaisesti, että tuliko niitä supistuksia useinkin..mulla tuli eilen joitain ja nyt tänään kolmen jälkeen tullut useampi kivulias supistus...rv vasta 29+3. Neuvolalääkäri sanoi tänään että kohdunkaula/suu pehmennyt mutta ei lyhentynyt hälyttävästi...mutta ei kyllä kohdunkaulan pituutta minnekään ylös merkannut
Mulla oli esikoisen aikaan ennakoivia supistuksia paljon rv 28 ja sen jälkeen. Kohdunkaula pehmeni ja lyheni siinä viikkojen kuluessa ja lopulta syntyi täysiaikaisena 38+6. Joten ei supistukset tarkoittanu ennenaikaisesti syntyvää. Toinen sitten syntyi ennenaikaisesti (kirjoitin jo tuonne ylemmäs) ilman mitään ennakkovaroitusta...

Joten älä hätäile suotta, ei se mitään välttämättä meinaa

=)

Ihan "rauhassa" vaan oot, etkä itseäsi liikaa rasita , tysemppiä sulle... :(
 

Yhteistyössä