ensihoitaja-koulutuksen pääsykokeet

  • Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
tt
Alkuperäinen kirjoittaja ensihoitaja:
...ei ammattikoulusta valmistu ensihoitajia...
lähihoitaja voi suuntautua ensihoitoon, joten jos hän on ammatissaan ensihoitajana, hän on ensihoitaja.

toki "pätevämpi" on sh koulutuksella ensihoitaja..
 
ensihoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Alkuperäinen kirjoittaja ensihoitaja:
...ei ammattikoulusta valmistu ensihoitajia...
lähihoitaja voi suuntautua ensihoitoon, joten jos hän on ammatissaan ensihoitajana, hän on ensihoitaja.

toki "pätevämpi" on sh koulutuksella ensihoitaja..

Lähihoitaja, joka on suuntautunut ensihoitoon on ammattinimikkeeltään Lähihoitaja. Riippumatta työpaikasta. Ensihoitajan ammattinimikettä voi käyttää vain ensihoitaja-amk. Ei edes sairaanhoitaja.
 
pöö
jos en ihan väärin muista, niin kaveri oli niissä pääsykokeissa ja siellä testattiin ihan peruskuntoa, voimaa ja kestävyyttä. Ja ihan keskiverto kunto riittää, toki jos on paljon hakijoita niin ei siitä vähän paremmasta kunnosta haittaakaan ole... Mutta mitään yltiösuoritusta ei vaadita. Ehkä vähän kannattaa treenata ja kiinnittää huomiota ruokavalioon...
 
ensihoitaja
osa kouluista on luopunut kuntotesteistä. voimaa ja kestävyyttä testattiin; kuntopiirityyliin ja 'ihmisnuken' raahaamista tietyn matkan. ei ylitsepääsemätöntä mutta rapakuntoiset karsiutuu...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lähihoitaja koulutusohjelmaa tarkotan
Onko siinä joku kuntotesti?

Eikö kaikille lähihoitajakouluun hakevilla ole samat pääsykokeet? Tai siis eikö tuo suuntautumisvaihtoehto päätetä vasta opiskeluiden aikana?
kyllä, erikseen oli ainaki oulussa haettavana lähihoitaja -koulutus(jossa valitaan suuntautuminen myöhemmin) ja sit erikseen koulutusohjelma joka suuntautuu suoraan ensihoitoon.
 
ensihoitaja
...ei varmaan olisi pahitteeksi kuntotestit hoitoalalle ylipäätänsä. Ei se saisi olla opiskelijoita karsiva, mutta työnkuva on sellainen että kuntoa tarvitaan (fyysisesti raskasta monikin työ). Mutta sillai voitaisiin opiskeluaikana jo kiinnittää huomiota kunnon ylläpitoon ja lisätä liikuntatunteja tms. Ehkäpä näin saataisiin terveimpiä hoitajia... Huvittavaa kun puhutaan sisar hento valkoisista - sairaaloissa on paljon kaikkea muuta kuin hentoja töissä ;-) Toki niitäkin löytyy =)
 
ap
ja tosiaan hain molempiin koulutuksiin, ja molempiin tuli pääsykoe kutsu. ensihoitajan koulutusohjelmaan kuuluu kuntotesti,kun taas normaaliin lähihoitajan koulutusohjelmaan ei.
 
Ryökäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ensihoitaja:
osa kouluista on luopunut kuntotesteistä. voimaa ja kestävyyttä testattiin; kuntopiirityyliin ja 'ihmisnuken' raahaamista tietyn matkan. ei ylitsepääsemätöntä mutta rapakuntoiset karsiutuu...
Millaset on muuten ne pääsykokeet? Ihan uteliaisuudesta kyselen. Oon ite jo sairaanhoitaja, joten voisin hakee esim ambulanssiin töihin jos haluisin
 
ap
kuntotesti alko tosiaan joo huolettaa kun raskauden jälkeen oon tässä vasta kuukauden ajan todella aktiivisesti harrastanut liikuntaa. kai siellä ei juoksemaan kuitenkaa laiteta?:D
 
Sepi
No itse hain oulun ammattikouluun lähihoitajaksi ensihoidon koulutustohjelmaan, niin ei meillä ollut kovin kummosia testejä. Selkälihaksen staattinen kestävyys, painoja vähän nosteltiin, vähän koordinaatio kykyä mitattiin, sekä paareja kannettiin vähäsen. Sitten oli vielä samat kaikki testit mitä muillekin lähihoitaja hakijoille esim psykologin haastattelut yms kirjalliset tehtävät.
 
ensihoitajaksi haaveileva
nää teijä tekstit ovat aika hajanaisia neuvoja ja tietoa ei niistä saa erkkikää selvää toine sanoo tätä ja toine tota. Olen itse juuri ylä asteella ja kysyisin siitä koulutuksesta. kun sinne kouluun haetaan pitääkö siinä hakea molempii samaa aikaa siis lähihoitajaks ja ensihoitoon? ja jos sinne pääsykokeisiin saa sitte niinku kutsun ni onko ne kirjalliset testit jotai iha perus juttui mitä peruskoulus opetetaan? kunto testi ei kuulosta pahalta jos siellä iha peruskunnol pärjää ja kyl mä ny iha päästäni terve oon. oon yrittäny hankkii tästä koulutuksesta tietoo eli jos on tiietoa tai vinkkejä kirjotelkaa pliiiiiiiiiis!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
sairaankuljettajan eukko
mun ukko aina silloin kiroo kun kollega on pieni ja heiveröinen nainen;(....toivottavasti sulla on voimaa sitten niihin hommiin tarpeeksi kun kantelet satakilosia potilaita!
 
hemuli
Asian vierestä mutta tuttu poika joka on n 2m pitkä ja painaa n. 100kg loukkaantu ja sitä tuli hakemaan lanssilla mies ja pieni nainen ja ne ei kahdestaan saanu nostettua sitä poikaa lanssiin :D piti liikunta ryhmän poikien auttaa nostamisessa. Melko huvittavaa tossa tilanteessa ku oli vaan jalka homma, mut entä jos olis ollu pumppu tjtn. :/ kyllä siinä saa se riskimpi tyyppi tehdä palkkansa eteen töitä.
 

Yhteistyössä