Epäiltiin lapsella nokkosihottumaa ja nyt sitten sanoivat eskarissa, että on tartuttanut muihin parvorokon. :(

  • Viestiketjun aloittaja voi kökkö
  • Ensimmäinen viesti
voi kökkö
Yksi työntekijä on raskaana ja siitäkin sanoivat, että tiedänhän mitä se saattaa tehdä raskaana oleville.. Oikeasti miten mä olisin voinut tietää..

Lääkäri antoi lausunnon, että kyseessä oli allerginen reagtio ja siitä johtuva nokkosihottuma.

Kuvia katsoin, eikä ole omasta mielestä parvon näköistä. :(

Nyt tosiaan kolme oireilee eskariryhmästä.

Mitä mä olisin voinut tehdä toisin?
 
"vieras"
Pk:n työntekijät ovat sellaisessa ammatissa, että parvorokkoa on vaikea täysin välttää. Oletettavasti on sairastanut sen jo joskus aiemmin.
Pahoittelet tilannetta tietenkin ja voit oman mielenrauhasi takia vaikka näyttää lääkärin lausuntoa väärästä diagnoosista.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";24682910]Pk:n työntekijät ovat sellaisessa ammatissa, että parvorokkoa on vaikea täysin välttää. Oletettavasti on sairastanut sen jo joskus aiemmin.
Pahoittelet tilannetta tietenkin ja voit oman mielenrauhasi takia vaikka näyttää lääkärin lausuntoa väärästä diagnoosista.[/QUOTE]

Eli lääkäri on mielestäsi tehnyt väärän diagnoosin?

JA miten mä olisin voinut tehdä jotain sen eteen?

Eihän lapseni välttämättä ole edes se tartuttaja? Vai mistä voivat tietää?
 
ikävää
mutta ei ne voi sinua tai lastasi syyttää jos on kerta lääkäri todennut ihottumaksi. syyttäkööt lääkäriä TAI etsikööt syyllistä niistä muista sairastuneista lapsista, ehkä tiellä onkin oikeasti vain ihottuma
 
"hei"
Voimia lapsen paranemiseen. Tietäähän tämä raskaana oleva päiväkodissa: Jos on raskaana ja on ollut tekemisissä parvorokkoa sairastavan lapsen kanssa, on otettava verikoe. Jos on raskaana, ja työpaikalla on useampia parvorokkoon sairastuneita, on otettava sairaslomaa.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";24682923]Eli lääkäri on mielestäsi tehnyt väärän diagnoosin?

JA miten mä olisin voinut tehdä jotain sen eteen?

Eihän lapseni välttämättä ole edes se tartuttaja? Vai mistä voivat tietää?[/QUOTE]

Sori, mä luulin, että olet itsekin sitä mieltä, että se oli parvo. Sanot siis hoidossa. Vaikka mitä väliä sillä on, kuka tuollaisen lasten yleisen taudin on päiväkotiin tuonut.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja ikävää;24682928:
mutta ei ne voi sinua tai lastasi syyttää jos on kerta lääkäri todennut ihottumaksi. syyttäkööt lääkäriä TAI etsikööt syyllistä niistä muista sairastuneista lapsista, ehkä tiellä onkin oikeasti vain ihottuma
Kun tätä mä just mietin nyt itsekkin, olin vaan niin hämilläni aikaisemmin. Että mistä tietävät jne.. ja lapsellani ei ollut mitään muita oireita kuin ne nokkosihottumat ja se meni ohi silloin samanpäivän aikana.

Lääkäri oli yksityinen ihotautilääkäri, että luulisi hänen tienneen. Nyt ei ole ollut neljään päivään mitään.

Sitten sain kuulla tosiaan, että meidän on nyt sitten tuonut tämän riesan sinne. :/

Kun en ymmärrä mitä mun olis sitten pitänyt tehdä kun tartunta aikana on oireeton?
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";24682942]Sori, mä luulin, että olet itsekin sitä mieltä, että se oli parvo. Sanot siis hoidossa. Vaikka mitä väliä sillä on, kuka tuollaisen lasten yleisen taudin on päiväkotiin tuonut.[/QUOTE]

Sanoin jo, mutta ovat nyt itse toista mieltä. Kysyn pitääkö lapsi ottaa pois, totesivat että ei ole enää mitään väliä kun onhan se jo kaikki ehtinyt tartuttaa. Silloin en osannut mitään sanoa, mutta nyt tuntuu jotenkin kurjalta ja jos puhuvat toisille vanhemmillekkin. :(
 
"aloittaja"
[QUOTE="hei";24682940]Voimia lapsen paranemiseen. Tietäähän tämä raskaana oleva päiväkodissa: Jos on raskaana ja on ollut tekemisissä parvorokkoa sairastavan lapsen kanssa, on otettava verikoe. Jos on raskaana, ja työpaikalla on useampia parvorokkoon sairastuneita, on otettava sairaslomaa.[/QUOTE]

Siis ei meidän lapsi ole kipeä, ei ainakaan vaikuta siltä. Neljä päivää sitten oli se ihottuma ja tosiaan oli sen päivän ihotautilääkäri tutki ja sanoi sen olevan nokkosihottumaa.
Lapsella ei ole siis mitään muita oireita, eikä ole ollut mitään sen jälkeenkään.
 
löysin tällaisen
"Tartunta:
Tauti leviää pisaratartuntana esimerkiksi siten, että tartunnan saanut lapsi yskii kohti tervettä lasta. Lapsi sairastuu 13 viikon kuluttua tartunnan saamisesta. Koska parvorokko tarttuu yleensä jo itämisvaiheessa, tautia on hyvin vaikea välttää."

Löysin sairaslapsi sivustolta tällaisen. Sen mukaanhan lapsi sairastuu vasta 13 viikkoa tartunnan saamisesta. Milloin lapsesi ihottuma alkoi. Ja myös, että se tarttuu itämisvaiheessa eli paljon ennenkuin oireita tulee. joten vaikka lapsellasi olisi ollut parvorokko, niin hän on todennäköisesti tartuttanut muut jo enne omia oireitaan.

Juuri tämän pitkän itämisvaiheen takia lastentarhan henkilökunta ottaa pienen riskin raskaana ollessaan. Eikä se parvorokko raskaana olevalla tarkoita automaattista keskenmenoa, vaan nostaa keskenmenon riskiä
 
mamma8
Minulle neuvolasta sanottiin että kouluun lapsi voi mennä jos oma kunto sallii koska sitä on vaikea estää tarttumasta.Sitä tartuttaa jo ennen kuin ihottumaa esim tulee ..eikä se välttämättä aiheuta raskaana olevalle keskenmenoa vaan lisää riskiä .Tosiaan useimmat aikuisista on sen todella sairastanut esim huomaamattaan..
 
Itse luottaisin lääkäriin jos on vielä ollut erikoislääkäri. ihotautilääkärit kyllä näkevät jo puolella silmällä nokkosihottuman ja Parvorokon eron. Meillä Myös nokkosihottumaa tytöllä ja ihotautilääkärillä ollaan oltu ja ne on kyllä tosi päteviä. Mistä ne tädit voi tietää keneltä tarttunut? ihme syyttämistä!
 
"vieras"
Päiväkodissa on aika mahdotonta tietää kuka sen sinne alunperin on tuonut, ja mun mielestä sille ei ole edes väliä. Lapset sairastaa lastentaudit ja kyllä pktätikin on sen tiennyt, että on riski olla raskaana tollasessa duunissa.

Älä välitä. Aika epäasialliset tädit.
 
"aloittaja"
[QUOTE="minä";24682986]neuvo tätä raskaana olevaa työntekijää välittömästi ottamaan yhteyttä neuvolaan. VERIKOE TÄYTYY OTTAA.[/QUOTE]

Kyllä he tietävät mitä tekevät, sanoivat jo.
 
epäammatillista
[QUOTE="aloittaja";24682989]Sanoin asiasta kyllä, mutta sivuuttivat sen täysin.[/QUOTE]

lykkäät paperin käteen ja sanot että tuossa on tosite! Tartunnanlähteestä ei tietoa!
 
mamma8
Meillä parvon sairasti 7/8 lapsesta eikä meihin vanhempiin tullut myöskään mitään.Oireita ei ollut juuri kuin sitä ihottumaa joka toisilla vähän kutisi ja toisilla ei.Yllättävän kauan kyllä ihottumaa piisas
 
"aloittaja"
Itse luottaisin lääkäriin jos on vielä ollut erikoislääkäri. ihotautilääkärit kyllä näkevät jo puolella silmällä nokkosihottuman ja Parvorokon eron. Meillä Myös nokkosihottumaa tytöllä ja ihotautilääkärillä ollaan oltu ja ne on kyllä tosi päteviä. Mistä ne tädit voi tietää keneltä tarttunut? ihme syyttämistä!
Niin mä itse tavallaan luotankin, koska sanoin ihan että ihan selvä nokkosihottuma. Kysyin voiko olla mikän rokko,sanoi että ei.

Mutta nyt tuo, että meidän lapsi on tuonut sen sinne. En tosiaan osannut reagoida, mutta nyt harmittaa. :(
 
NirppaII harmaana
Kun itse odotin lastani niin oltiin sukulaispojan kanssa samoissa juhlissa. Myöhemmin illalla juhlien jälkeen tuli mieleen rokot ja raskaus ja luin parvorokosta. Otin seuraavana päivänä yhteyttä neuvolaan ja käskivät verikokeeseen. Kävin siinä ja tulokset tuli: olin sairastanut rokon ei siis hätää. Itselläni tai äidilläni ei ollut hajuakaan että tällaista olisin sairastanut...eli siis joskus lapsuudessa oireettomana. No myöhemmin kävi vielä ilmi, että pojan ihottuma ei ollut parvorokkoa vaan hiusaineesta (värjätty otsatukka kampaajalla) tullut allerginen reaktio. (Onneks ei syytelty ketään.)

Mutta nokkosihottumassa ne läiskät häviää äkkiä. Itselläni nuoruudessa viisaudenhampaanpoiston yhteyteen annettu vahva antibiootti/penisiliini laukas oireet. Läiskät katos 12- 24h tunnin sisällä siitä kun lääkekuurin lopetin. Parvorokosta en enempää osaa sanoa. Käske se tarhantäti verikokeeseen, kurjaa tietysti, mutta ei nyt sun vikas. Lääkärin vika jos jonkun. Ja ois ne voinu päiväkodissakin sanoa, jos olisivat itse epäilleet parvoa, et ei hoitoon, vaan kotiin. Eikä tämä ole edes tyypillisin parvorokon ajankohta.
 

Yhteistyössä