erikoiset "murre" sanat

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
ankkastukki=lettivehnänen

ja kyllä tuo laipio sana oli espoolaiselle miehelleni ??
mun mielestä vauvan amme on vanna mutta anopin mielestä punkka. musta taas punkka=peti.
ja anoppi sanoo jäähtymistä, että pitää jähtyä.
 
entinen kainuulainen, nykyinen raumalainen
Rauman ja porin murre on mun korvaan aika samanlaista mut porilaisilla on vaan hassu äänen sävy =D Monien kömmellysten kautta jo oppinut raumalla pärjäämään. Vaikkakin kielimuuri oli suuri!
 
Raumall om bali semssi asjoi ko luulis kränittävän doinen doissias vasta. Esimerkiks Raumall ja eritotte raumlaiste nokas tundu semne fabriikk ko värkkä selluloossa. Sitt o semssi kauhjoi fabriikei ko värkkäväp paperi. Tämse nykyaikkasen deolisude rinnall Raumall o vanh puutalokaupung Vanha Rauma. Tämä vanh Raum elä ja toimi luanikkast ja ihmsek ko siäll asuvap piänis taloisas ovat tytyväissi ainakki sillon gon duul ei puhall selluloosafabriiki suunnalt.
 
päätön ratsumies
satakunnassa tungetaan sanaa sukkela semmosiin lauseisiin mihin se ei minun mielestä kuulu , toinen outo sana tänne muuttaessa oli suuli , en todellakaan tienny että mikä se oli .
 
mantatyttö82harmaana
Pakko vielä tässä ennen nukkumaanmenoa sanoa, että kerran puhuin täällä tummuista ja joku haukku mua rasistiksi kun nimittelen tummaihoisia....puhuin kylläkin mummuista, mummoista....meilläpäin ne ovat usein tummuja:D Ja oon keski-pohojanmaalta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
rotvalli: "kynnys" kadun reunassa
ritsi: polkupyörän ritilä (siinä istuimen takana)
nysse: Linja-auto

Menikö yhtään oikein :D
Kaikki oikein.Rotvalli on se kivetys, joka esim erottaa jalkakäytävän ja autotien toisistaan.

Olipas helpot..

 
idaaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onkohan nämä jo olleet


ritsi
Tarakaksikin kutsutaan.Onkohan vielä muuta nimeä?
Oon ite kuullu häksä,ja tarakka ja toi ritsi... ite oon porista ja sanon aina kui? ku kysyn et mitä? ku jossainhan se tarkottaa jotai et niiinku miten tai mimmonen...


 

Yhteistyössä