Escitalopram Actavis, kokemuksia??!

  • Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
"Vierailija"
Itselläni vasta kaksi viikkoa käytössä escitalopram ja pahoinvointia ei ole esiinytyt, mutta olen huomannut, että olen alkanut unohtelemaan asioita ja koordinaatiokyky on heikentynyt. Esim. esineet tipahtelevat koko ajan käsistä ja satutan käsiä ja varpaita, kun lyön niitä jatkuvasti ovenpieliin tai tuoleihin jne. Autolla ajamista ei ole kuitenkaan vaikeuttanut vaikka olo on ns. välinpitämätön.
 
ilmankin voi elää
Sain ensin Cipralexia. Nenä alkoi vuotaa verta, lopetin. Sain Escitalpramia. En voinut pitää ja jalkojani paikoillaan, pakko liikuttaa koko. Lopetin. Nyt en käytä mitään, enkä aloita vaikka tarjotaan. Lääkkeistä tulee enemmän vaivoja kuin parantavat.
 
Altendorf
Lääkäri antoi Cipralex- reseptin. Apteekissa sitten vaihdettiin tähän EA:an. Hyvin on toiminut. Farmaseutit sanoi että on yhdentekevää kumpaa käyttää - Cipralexia tai EAta. Saman myönsi lääkärikin kun uusin reseptin. Alussa oli niitä hieman ikäviä sivuoireita; tympeää oloa,ripulia, univaikeuksia. Nyt on vaan jonkinlaista seksuaalista haluttomuutta. Muuten vointi OK. Yleensäkin vointini on parempi kuin vuosiin. Ja jos EA toimii jatkossakin näin hyvin, tulen käyttämään tätä pitkään.
 
"Vierailija"
Olen syönyt EA:ta parisen kuukautta. Ensiksi aloitin 5mg/2, siitä viikon päästä 5mg ja sen jälkeen nosto 10mg. 5mg:n aikana en huomannut minkäänlaisia sivuoireita, pahoinvointia oli vain parina ensimmäisenä päivänä. Kun annos nostettiin 10mg, sivuoireetkin tulivat. Suurimpana niistä järjetön väsymys. Suurta väsymystä kesti 2 viikkoa, jona aikana työssäkäynti oli vaikeaa. Edelleenkin olen väsynyt, mutta olo on tasaisempi, paljon varmempi, ahdistuskohtauksia ei ole lähes ollenkaan ja näyttää vaikuttuvan jännittämiseenkin. Olo on vain ehkä liiankin tasapaksu, suuttuminen käy edelleen helposti, mutta puhtaita ilontunteita tulee harvemmin (johtuuko lääkkeestä vai/ja väsymyksestä). Olen huomannut, että minusta on tullut myös hieman huonomuistisempi (varsinkin 10mg alussa unohtelin häiritsevästi asioita) ja pientä käsien vapinaa esiintyy. En ole varma jatkanko tällä lääkkeellä etupäässä tuon väsymyksen vuoksi, mutta toisaalta lääke on auttanut hyvin siihen, mihin apua haettiin.
 
Mika S.
Itse "jouduin" aloittamaa (10mg)Cipralexilla 2v. sitten. , kaikki oli ok viime kevääseen asti. Nyt syksyllä aloitin taas 10mg kuurin joka ei toiminut. Sitten sain lääkäriltä 15mg kuurin, ei auttanut ja otin seuraavan kuukauden halpaa Actavista (15mg) rahapulan takia.
Tuntui että Actavis on laihempaa ainetta, mainitsin lääkärille niin kirjoitti suoraan 20mg Actavis reseptin...Jotenkin tuntuu että 15mg Cipra olis kuin 20mg Actavis.
No, jos tämä ei 20mg Actavis tunnu auttavan niin seuraavaaksi 20mg Cipralexia...
 
M23
Just meni eka 5mg huiviin. Itselläni kaiken maailman oireita on ollut jatkuvasti jo ennen tätä lääkitystä ja mietinkin että pahentaakohan lääkitys sitten niitä vai mitä tapahtuu... Paniikkihäiriöön, ahdistukseen ja varmaankin myös masennukseen näitä syön. Kohta 2 viikkoa ollut tosi outo olo paniikkikohtauksen jälkeen ja kohtauksia tullut lisää koko ajan kun jäin pelkäämään niitä ja omaa outoa olotilaani. Muutenkin tätä ennen olen pelännyt olevani kuoleman sairas omista oireistani johtuen, jotka loppujen lopuksi saattavat johtua ihan ahdistuksestakin. En olisi koskaan kuvitellut aloittavani ssri lääkkeiden syöntiä mutta nyt alkaa olo olla sen verran ahdistava ja paniikkia puskea niin usein että ei jäänyt oikein muuta vaihtoehtoa. Nyt tosin sitten pelottaa nämä lääkkeen sivuoireet. 2 tuntia ottamisesta oireina siis sivuvaikutusten pelko :D laitanpa vielä myöhemmin viestiä omasta kokemuksestani tämän lääkkeen kanssa.
 
ritvaliisa.palmroth
Mikä sopii kellekkin. Tietysti samankaltaisia kokemuksia löytyy paljon, mutta uskoisin, että itselle sopiva lääke löytyy vain kokeilemalla. Kärsivällisyyttä tarvitaan. Minulle hyvä lääke on ollut sepram. Kokeillut olen ainakin 8 erillaista. Tsemppiä vaan kaikille!
 
"essi"
Ite oon syöny Escitalopramia nyt kaks viikkoo, ensin viikon 5 mg ja sit 10 mg. Sivuvaikutuksia on ollu jonkin verran. Ekalla viikolla oli pientä pahaa oloo ja toisaalta nälän tunne lisäänty, tuntu että on nälkä koko ajan. Väsymys oli tosi kova, nyt se on helpottanu (johtuneeko siitä, että on saanu levätä pääsiäispyhinä). Sit on ollu myös huimausta seisomaan noustessa ja eilen tuli nenästä verta. Mulla on kyllä nenäverenvuotoja sillon tällön muutenki, et se ei välttämättä johtunu tuosta lääkkeestä.

Varsinaisista vaikutuksista en osaa vielä sanoo, kun tosiaan vasta kaks viikko menny ja niiden vaikutusten kai pitäis vasta nyt alkaa pikkuhiljaa näkymään. Aion noista sivuvaikutuksista huolimatta kyllä jatkaa lääkkeen käyttöö, varsinkin jos se auttaa.
 
speaker
aluksi söin escitalopramia 5mg/6vää. aluksi olin aivan tutkalla muutaman päivän. paniikkikohtaukset lisääntyi. nyt oon syönyt 10mg tänään neljättä päivää. ei oo olo enää, niin epätodellinen. huomenna pitäisi olla työ kunnossa. kuinkahan kauan tämän lääkkeen aloitusoireet kestää? ja muutuukohan tällä lääkkeellä elämänlaatu paremmaksi? kannataako kestää vain tämä kamala olo ja toivoa, että se menee ohitse, ku lääkettä vain sitkeesti syö. ruokahalu kadonnut ja paino pudonnut 2kiloa tämän lääkkeen aikana.
 
"Heidi"
En pysty millään uskomaan et tällä olis haittaoireisiin mitään yhteyttä. Ihlmiset kuvittelee liikaa ja sitä kautta psyykkaa itseensä näihin "paskavaikutuksiin"
Vaikka miten tietäis, että lääke on sama, vaan eri nimellä, niin alkaa heti kuuntelee itseensä eri tavalla, PALJON tarkemmin.
Cipralex, Escitalopram Sandoz, Escitalopram Actavis, kaikki samoja.
Kuunnelkaa itseänne muttei sitäkään liikaa ;) Onnea lääkehoidolle!
 
käyttäjä myös
[QUOTE="Heidi";28366378]En pysty millään uskomaan et tällä olis haittaoireisiin mitään yhteyttä. Ihlmiset kuvittelee liikaa ja sitä kautta psyykkaa itseensä näihin "paskavaikutuksiin"
Vaikka miten tietäis, että lääke on sama, vaan eri nimellä, niin alkaa heti kuuntelee itseensä eri tavalla, PALJON tarkemmin.
Cipralex, Escitalopram Sandoz, Escitalopram Actavis, kaikki samoja.
Kuunnelkaa itseänne muttei sitäkään liikaa ;) Onnea lääkehoidolle![/QUOTE]

No mä en ole vaihtanut lääkettä vaan alottanut tällä Escitalopramilla:) Siks kyselin sivuoireista.
 
"Tattoo"
Mulle määrättiin ahdistukseen ja paniikkikohtauksiin, en ole edes tajunnut että minulla on ollut ahdistusta, mutta paniikkikohtauksen tunnistin, niitä ei kauan ole kyllä ollut, ehkä vähän siihen viittaavia oireita kylläkin, kun tässä olen nyt miettinyt, niin tunnistan kyllä nyt oireeni ahdistukseksi ja paniikkikohtauksiksi, mielestäni en masentunut ole. Enpä olisi uskonut että rupean mielialalääkkeitä syömään, mutta koitetaan nyt sitten tätäkin, lääkäri oli ainakin sitä mieltä että ehdottomasti kannattaa aloittaa lääkitys, kun hänelle oireitani selitin. (ja ihan yksityisellä lääkärillä olin) Pisti vielä lähetteen psykiatrille vaikka hieman emmin asiaa, mutta ei kai siitä haittaakaan ole, käydään nyt juttelemassa sielläkin.Itse olen syönyt vasta 4 päivää kyseistä lääkettä, ja olo on ollut kyllä outo ja epätodellinen,ja vähän sellainen ``ihan sama`` ja ruokaa on saanut oikeen väkisin syödä. Mutta nyt yhtäkkiä kun yövuorossa tätä kirjoitan, niin olo on jostain syystä hyvä ja rauhallinen. Tiedä sitten mistä johtuu, toivotaan että lääke auttaa ahdistumisessa ja paniikkikohtauksien hoidossa. Jos auttaa niin voin kyllä syödä lääkettä vaikka loppuelämän, mielummin pilleri naamaan kun kärsimystä ja jännittämistä.
 
"1234"
Mulle määrättiin tuota Escitalopram actavista paniikkihäiriöön, ja nyt 5 päivää syönyt 10mg/päivässä..Maha on outo ja tänään heräsin yövuoron jälkeen 12 aikaan siihen että molemmat kädet puutuneet ja paniikkikohtaus päällä, ei ole ikinä ollut uollaista paniikkihäiriötä..Sit lääkkeen otosta noin 3 tuntia oli toinen paniikkikohtaus lähellä ja käsi rupesi puutumaan.
Soitin lääkäriasemalle ja sieltä lupasi lääkäri huomenna soitella..Olen miettinyt että heivaanko koko lääkkeen pois, on ollut pientä paniikkihäiriön poikasta, mutta ei mitään näin järkyttävää paskaa.
Ja ennen en ole mitään ``masennuslääkkeitä`` syönyt. Ja olo on kyllä mielenkiintoinen tälläkin hetkellä, pikku rauhoittavassa kännissä kun olisi.

Onko muilla samantapaisia kokemuksia ko. lääkkeestä?

Tuntuu että pahensi vaan oireita ja pisti pään sekasin, ei todellakaan parantanut mitään,ainakaan vielä, pitäisikö vaan olla kärsivällinen ja sitkeesti ottaa lääkettä..? Katotaan nyt tietysti että mitä lääkäri sanoo, mutta niistäkään aina tiedä.
 
speaker
oon nyt kaksi kuukautta syönyt escitapramia annoksella 10mg/pvä. sitä määrättiin paniikkihäiriöön ja jännittämiseen. aluksi paniikki oireeni pahenivat, ku aloitin lääkkeen josta lääkärini kyllä mainitsi, mut nyt näin 2vkon käytön jälkeen voin sanoa, että on auttanut, ku on sitkeesti syönyt. turvotus jota se alkuun teki, niin on lähetynyt, mut ruokahalua ei oo nostanut ja pakkausseloseteessa luki joko painonousua tai laskua.. mulle ilmeisesti tullut se lasku. töissä ei enää, niin jännitä ja diapamin käyttö jäänyt aika minimiin. aamulla, ku ottaa lääkkeen tyhjään vatsaan, niin laittaa mahan toimiin. oon kokenut itse lääkkeen hyväksi ottoajaksi aamulla 4-5maissa, niin se vaikuttaa jo aamusta, ku työt alkaa. siis mun kokemus on, et sitkeesti vain syödä aloitusoireet menee pian ohi ja vointi paranee.
 
anna0050
Itsellänikin on nyt tuo escitalopram käytössä ollut kuukauden, mitään parannusta en vain ole vielä huomannut. Yhtä vaikea olo kuin ennenkin + sivuoireina maha ollut sekaisin ja väsymystäkin ollut.

Venlafaxin oli älyttömän toimiva lääke. Hyvä jos se sopii sinullekkin :) Käytin itsekkin sitä aikoinaan ja pystyin tekemään asioita joita en tänäpäivänä voisi kuvitellakkaan kykeneväni tekemään.
 
M23
Just meni eka 5mg huiviin. Itselläni kaiken maailman oireita on ollut jatkuvasti jo ennen tätä lääkitystä ja mietinkin että pahentaakohan lääkitys sitten niitä vai mitä tapahtuu... Paniikkihäiriöön, ahdistukseen ja varmaankin myös masennukseen näitä syön. Kohta 2 viikkoa ollut tosi outo olo paniikkikohtauksen jälkeen ja kohtauksia tullut lisää koko ajan kun jäin pelkäämään niitä ja omaa outoa olotilaani. Muutenkin tätä ennen olen pelännyt olevani kuoleman sairas omista oireistani johtuen, jotka loppujen lopuksi saattavat johtua ihan ahdistuksestakin. En olisi koskaan kuvitellut aloittavani ssri lääkkeiden syöntiä mutta nyt alkaa olo olla sen verran ahdistava ja paniikkia puskea niin usein että ei jäänyt oikein muuta vaihtoehtoa. Nyt tosin sitten pelottaa nämä lääkkeen sivuoireet. 2 tuntia ottamisesta oireina siis sivuvaikutusten pelko :D laitanpa vielä myöhemmin viestiä omasta kokemuksestani tämän lääkkeen kanssa.
Päivitetäämpä nyt 4kuukauden jälkeen. Aloitus oireita ei ollut oikeastaan lainkaan. Olo oli tosin mitä sekavin silloin ja muutenkin kaikinpuolin paska olo. Tupakoinnin lopetin samaan aikaan muutamaksi kuukaudeksi(poltan taas nykyään) ja vähensin alkoholin käyttöä merkittävästi. Alkoholin kanssa ei lääke tunnu aiheuttavan mitään sivuvaikutuksia ainakaan minulla 10mg annoksella. Yhtä rajuja paniikkikohtauksia ei lääkkeen aloittamisen jälkeen ole tullut ja varsinaisia kohtauksia ei tämän 4kk aikana ole ollut kuin yksi. Ahditusta ja pakko-oireista ajattelua on sitten esiintynyt enemmän, tosin nämäkin ikäänkuin 'jäävät päälle' viikoiksi paniikkikohtauksen jälkeen.. Joinakin päivinä olen unohtanut ottaa lääkkeen ja maksimissaan parikin päivää ilman ja eipä tuostakaan oireita ole tullut. Kaiken kaikkiaan voisin sanoa että 10mg on ainakin tähän asti toiminut minulla hyvin paniikkikohtauksiin. Ainut kohtaus minkä sain oli verrattain lievä verrattuna aikaisempiin. Elokuussa olisi edessä 6kk jakso jonka aikana pyrittäisiin sitten katsomaan millaiselta tämä lääkkeestä luopuminen sitten tuntuu. Samalla luultavasti pääsen psykiatrille. Päivittelenpä sitten lisää.
 
Aloittaja221
Päivitetäämpä nyt 4kuukauden jälkeen. Aloitus oireita ei ollut oikeastaan lainkaan. Olo oli tosin mitä sekavin silloin ja muutenkin kaikinpuolin paska olo. Tupakoinnin lopetin samaan aikaan muutamaksi kuukaudeksi(poltan taas nykyään) ja vähensin alkoholin käyttöä merkittävästi. Alkoholin kanssa ei lääke tunnu aiheuttavan mitään sivuvaikutuksia ainakaan minulla 10mg annoksella. Yhtä rajuja paniikkikohtauksia ei lääkkeen aloittamisen jälkeen ole tullut ja varsinaisia kohtauksia ei tämän 4kk aikana ole ollut kuin yksi. Ahditusta ja pakko-oireista ajattelua on sitten esiintynyt enemmän, tosin nämäkin ikäänkuin 'jäävät päälle' viikoiksi paniikkikohtauksen jälkeen.. Joinakin päivinä olen unohtanut ottaa lääkkeen ja maksimissaan parikin päivää ilman ja eipä tuostakaan oireita ole tullut. Kaiken kaikkiaan voisin sanoa että 10mg on ainakin tähän asti toiminut minulla hyvin paniikkikohtauksiin. Ainut kohtaus minkä sain oli verrattain lievä verrattuna aikaisempiin. Elokuussa olisi edessä 6kk jakso jonka aikana pyrittäisiin sitten katsomaan millaiselta tämä lääkkeestä luopuminen sitten tuntuu. Samalla luultavasti pääsen psykiatrille. Päivittelenpä sitten lisää.
Hei!

Luin tekstiäsi mielenkiinnolla ja mukavaa kun päivitit kirjoitustasi. Itse aloitan huomenna kyseisen lääkkeen oton. Luettuani tekstisi oloni on paljon luottavaisempi! Kiitos sinun. :)
 
"vieras"
Itsellä lääke on ollut käytössä jo yli kaks vuotta. Erittäin hyvin on toiminut ja yllättävän nopeasti! Jo viikon jälkeen läheiset huomasivat eron mielialassa. :) Lisäksi mulla ei tullut mitään haittavaikutuksia (ekana päivänä hieman pahoinvointisuutta, mutta se meni parissa tunnissa ohi). Tosi tyytyväinen olen ollut, helppo ja tehokas lääke!
 
yhh
Söin 9kk escitalopramia. Alkuun oksensin rajusti 2 päivää, muita sivuvaikutuksia ei tullut. Lopetus vaiheessa tuli aika järkyttävät vieroitusoireet (ahdistus, oksetus, itkuisuus ym.) jotka kestivät 2-3 viikkoa. Mutta olen tyytyväinen tuloksiin, se katkaisi masennukselta selän. Annos oli siis alkuun 5mg, pian 10mg ja viimeiset 2kk 5mg.
 
"Mannu"
Olen saanut vaihdevuosioireisiin tuota lääkettä,en masennukseen kun minulla masennusta ei ole ja ovat jonkin verran auttaneet että hikoilen paljon vähemmän,käytin hormoonihoitoa aiemmin v-oireisiin mutta ne piti lopettaa ja olen kokeilemassa tätä.
 
"vieras"
Loistava lääke, auttoi nopeasti eikä pahoja sivuvaikutuksia. Siksi kai lääkärit niitä mielellään määräileekin. Erittäin toimiva moneen vaivaan (masennus, ahdistus, pms-oireet).
 
cinnny
Mä oon syönyt kyseistä lääkettä reilun 9kk. Pääsyy lääkityksen alotukselle oli masennus, ja sen aiheuttama ahdistus ja paniikkikohtaukset, lisäksi vielä jännittämiseen sos.fobian takia. Nyt annos 15mg, söin eka viikon 5mg, sit 4 viikkoo 10mg, jonka jälkeen nostettiin siihen 15mg. Ekat päivät oli aika kamalia kuvotusta,lisää ahdistusta ja paniikkia,nukuin melkeen viikon putkeen muutamia tunteja vaan hereillä vuorokaudessa (joka olikin ihanaa sillä masennuksen kourissa oli ihanaa ku oli unessa melkeen koko ajan hirveen pitkän valvomisen jälkeen). Sitten kun olin syönyt n. 5 viikkoo lääkettä, siinä noston jälkeen alkoi vaikuttamaan tosi hyvin ja sivuvaikutukset häipyivät. Aloin päästä takaisin jaloilleni, jatkettua koulua, näkemään kavereita yms elämään taas normaalia elämää ja nauttimaan siitä. Pitkään oli tosi hyvä olo, energiaa ja elämänilot tuli takaisin. Jännittämiseen on auttanut myös tosi paljon, oon pystynyt jatkamaan taas koulua yms. Joitakin takapakkeja hetkeksi tullut, mutta ei enään viime kuukausina. Nyt huomaa kyl et vaikeita päiviä ollut taas enemmän, kun on tullut aika paljon ryypättyä. Lihonnut oon melko paljon mahdollisesti lääkkeen takia, joka harmittaa mut yritän nyt tsemppaa ja saada itteni laihtumaan, sillä lääkkeestä en haluaisi vielä luopua vielä kun syksykin tulossa, joka usein raskasta aikaa ollut. Te jotka alotatte lääkitystä niin muistakaa olla kärsivällisiä, eikä heti luovuttaa et huono lääke tms, kun siinä voi mennä pitkä aika ennenkun auttaa ja sivuoireet lähtevät!
 

Yhteistyössä