Escitalopram Actavis, kokemuksia??!

  • Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
skorpion
Mulla oli cipralex ensin ja apteekissa vaihdoin escatalopramiin.
Täti sano,halvempi ja aivan samanlainen valmiste.10mg
päivässä.Mulla ei ole ollut mitään oireilua,kaikk' on mänt
ihan hyvin.Oisko meikäläisen "runko" semmonen,että ei
lotkauta korvaansa lääkkeille.Joku lääke on aiheuttanut
pientä paskanlentoo,mutta ei sen pahempaa,ei pahoinvoin-
tia tai vatsakipuja.
 
anonymous
Jos kattoisitte cipran ja escitalopramin pakkausselosteita, huomaisitte että niissä on molemmissa täysin samat aineet, lueteltu vain eri järjestyksessä. Mulla on selitys teidän "oireisiin", miks escitalopram on NIIN paljon "huonompi": oletteko kuulleet ns. lumevaikutuksesta?? Se on sitä. Hohoi.
 
"Nikke"
Moikka! Itse alotin ton escitalopram actavis kuurin tänään(5mg) Edellisessä työssäni jouduin melko pahaan työtapaturmaan, jossa löin pääni niin pahasti, että tuli keskivaikea aivovamma. Oireina löytyy: mm. ahdistus, mieliala vaihtelut, krooninen päänsärky, keskittymisen herpaantuminen. Neurologi määräsi ciraplexia, mutta apteekissa suositeltiin tätä halvempaa vaihtoehtoa. Uskotteko että voisi auttaa aivovamman neuropsykologisten oireiden hoitoon?? Kiitos jo etukäteen vastauksista!
 
Ship
Psykiatri määräsi minulle EA:n keskivaikeaan masennukseen 2 kk sitten. Tätä ennen käytin jokusen viikon ajan Oxaminia tarpeen mukaan ahdistuskohtauksiin. Masennuksen/ahdistuksen taustalla on vanhoja traumoja, jotka nousivat hyvin voimakkaina pintaan tämänhetkisen tilanteen vuoksi. Käyn näiden traumojen tiimoilta terapiassa, mikä on siis lisäapuna lääkkeille (tai ennemminkin ehkä toisinpäin, eli lääkitys auttaa käymään traumoja terapiassa läpi ja helpottaa asioiden auki repimisen aiheuttamaa ahdistusta terapian jälkeen).

Reseptin saatuani tein sen, mitä ei varmaan ikinä pitäisi tehdä, eli googletin ja löysin tämän keskustelun. Kauhistuin, enkä uskaltanut lääkitystä aloittaa. Saatuani useammasta suunnasta "painostusta" (hyvässä hengessä kuitenkin) lääkityksen aloittamiseen ja tuntiessani oloni lopulta todella huonoksi uskalsin lääkityksen kuitenkin aloittaa, ja hyvä ehkä niin. Aloitusannos oli 5 mg viikon ajan ja sen jälkeen muutaman viikon ajan 10 mg. Joulun tienoilla annostus nostettiin 15 mg:aan, ja tavoitteena on kuulemma nostaa annostus tammikuun lopulla 20 mg:aan.

Aloittaessani sivuvaikutuksia oli lähinnä kolmena ensimmäisenä päivänä. Kevyttä pahoinvointia, helvetillinen päänsärky, käsien vapinaa. Näitä pidempään kesti jonkinlaista keskittymiskyvyttömyyttä - ajatukset eivät pysyneet kasassa ollenkaan. Annostusta nostettaessa päänsärky on joka kerta palannut päiväksi tai kahdeksi, mutta muut sivuvaikutukset ovat pysyneet nyt poissa. Paino ei ole noussut, päinvastoin.

Eihän lääkitys ole ongelmia ja traumoja vienyt mihinkään, mutta on se niistä tehnyt helpompia kestää. En ole enää niin syvällä kuin ennen lääkitystä, vaan olo on jokseenkin tasaisempi. Oxaminia olen tarvinnut viime viikkoina vain pari kertaa, joten ahdistus on helpottanut ja muuttanut vähän muotoaan. Itkuisuus on kadonnut, pystyn puhumaan asioista paremmin ja miettimään niitä ehkä vähän rationaalisemmin.

Onneksi uskalsin lääkityksen aloittaa, kaikista näistä "kauhutarinoista" huolimatta. Minun oli hyvin vaikea uskoa vakuutteluja siitä, että todennäköisyys saada kamalia sivuvaikutuksia on tämän lääkkeen kanssa hyvin pieni, mutta onneksi sain itseni rohkaistua kuitenkin kokeilemaan.
 
"Karamelli"
Olen käyttänyt escitalopram actavista 20mg vahvuudella viime joulukuusta lähtien. Kyseistä lääkettä olen käyttänyt vuoden verran, mutta viime joulukuun alussa kun annos oli vain 10mg, niin paniikkioireeni muuttuivat todella pahoiksi. Lääkäri nosti vahvuuden ensin 15mg ja sitten 20mg. Jo 15mg kohdalla huomasin oloni paranevan. Mutta nyt tällä viikolla aloin voida pahoin, enkä osaa sanoa onko paniikkia vaiko flunssan aiheuttavaa oloa. Jokatapauksessa rukoilen ja anelen, että pystyisin käymään edes töissä. Se on suurin haaveeni, ettei työssäkäyntini tule kaatumaan tähän.. Tämän escitalopramin rinnalla syön myös toista tarvittaessa otettavaa rauhoittavaa lääkettä. Lisäksi minulla on myös tarvittaessa otettava unilääke tukena.

Toivon teille kaikille voimia ja tsemppiä näiden ikävien oireiden ja sairauksien kanssa! Jospa me vielä joskus näistä päästään..
 
"väsynyt"
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta voiko vieroitusoireet alkaa ecitalopram actavisista vasta n. kuukauden jälkeen lopettamisesta? vai onkohan oireeni olleet kokoajan mutta nyt tuntuvat todella vahvoina?
 
Kommentoija
Itse sain kuukausi sitten escitaloprameja kun kävin lääkärille valittamassa ryyppyputken jälkeistä masennusta. Pari yötä meni kamalasti, hikoilua ja todella voimakasta hampaiden narskustelua, puren hampaita yhteen aina stressaatuneena, ja aamupahoinvointia. Olo parani kolmessa päivässä ja lääkkeen vaikutuksesta olen rauhoittunut, elämän kolhut ei enää kolhi niin pahasti, kusipäät saavat jäädä omaan arvoonsa eli en välitä enää niistä, muutenkin pienemmillä kierroksilla mennään joka sopii minulle tosi hyvin. Olen rauhoittunut, ihan ok. Huiput on matalempia kuin ennen ja pohjat samoin, tasaisempaa on. Tietenkin puhuminen ja avoimuus on ollut tässä rinnalla. Haittapuolia: Pahoinvointi pari ekaa päivää, jumalaton hikoilu öisin samoin pari päivää, aamulla pitää syödä jotain ennen lääkettä (onko aamiaisen syönti haittapuoli?), aluksi meinasi olla ongelmia sängyssä (oli ongelmia laukeamisen kanssa) mutta nyt kun kuukausi kulunut niin palautunut melkein entiselleen vähän kauemmin kestää kuin ennen,
 
Kommentoija
Lisäys edelliseen kommenttiin, ei auta viinan himoon. Rupesin tänäänkin juomaan koska elämässä ei kaikki ole kunnossa ja olen alkoholisti. Saa nähdä minkälainen krapula tulee?
 
"Miimu"
Ite söin pari vuotta Cipralexiä ja vaihdoin halvempaan Esc.Act. En huomannu mitään eroa. Kun noita kirjoituksia luin, tuli mieleen et onkohan kaikilla varmasti oikea annostus? Tarkoitan joillekin vois riittää pienempikin annos. Itse oon syöny 10mg useamman vuoden. Raskaana ollessa annos pudotettu 5mg ja viimeset rv täysin ilman. Täysin ilman oleminen aiheuttaa vasta oireita; huimaus, väsymys..
 
jedimestari1
joo mulle alunperin todettiin määrittelemätön ahdistuneisuushäiriö johon määrättin ketipinoria, nyt uudessa hoitopaikassa lääkäri sanoi että hänen mielestään mulla onkin selvä paniikkihäiriö ja antoi actaviksen kokeiluun... oksettaa muakin, ajattelinkin että sen täytyy olla aika yleinen oire. niin ja ikää on 19v
 
"Asd"
Olen 19v, nyt ollut 3-4 kuukautta tätä lääkitystä, olo parantunut selvästi ja alussa sivuoireina tuli jännää ylipirteyttä ja puheliaisuutta, tämän jälkeen vaihtunut hikoiluun ja käsien vapinaan.. Käytän 15mg annosta escitalopram actaviksesta. Omalla kohdallani olen nyt kaiketi saanut oikeanlaisen lääkityksen, annoskoko vain taitaa vaihtua puoleen jos ei lopu hikoilu ja vapina
 
"epätoivoinen"
Oon nyt vähä vajaa 2kk syöny escitalopram actavista ahdistukseen. Tällä hetkellä 15mg. Opamox 15mg tarvittaessa. Ketipinor 25mg oli nukkumiseen mut lopetin sen.

Ahdistus edelleen päivittäistä ja välillä niin kovaa ja kovat fyysisetki oireet et oikeen pelottaa. Voiko olla ettei toi escitalopram sitte vieläkään oikeen auta et pitääkö täs nyt odotella vielä..

Tää ahdistus on jotai nii hirveetä et alkaa jo v*tuttamaan :(
 
höynäytetty
Olen syönyt erilaisia masennuslääkkeitä useiden vuosien ajan. Välillä parempia elämän tilanteita, joten olen voinut lopettaa lääkitystä. Esim. Cipramilin äkkilopetuksesta seurasi pulssin lasku 45:teen jne, mutta pikkuhiljaa vähennettynä ei enää pahoja vieroitusoireita ja voin lopettaa sen käytön kokonaan kohtuullisessa ajassa.
Tätä escitalopram actavis nimistä ihmelääkettä olen syönyt useamman vuoden ajan 15mg, muotisairaus: "kaksisuuntaisen mieli-alahäiriön" masennusvaiheen hoitoon (aiempi diaknoosi paniikkihäiriö), mielialan tasaajana lamictal 300mg ja 200mg ketipinoria (määräys 400mg aloitettaessa, mutta tulin zompiksi 400mg:sta). Kyseinen Escitalopram-Actavis kohotti vireystasoa, kaikkine haittavaikutuksineen, sitten on otettu lamictal ja ketipinor mielialan tasaajiksi ja univaikeuksiin. Lääkäri tunnusti keväällä käydessäni hänellä, että E-A aiheuttaa univaikeuksia. Maalaisjärjelläkin olisi pitänyt tajuta yksinkertaisesti; kaasua ja jarrua vuorotellen, miltä kuulostaa?
Nyt on menossa E-A:n lopetus, aloitin varovasti alkuvuodesta 5mg vähennyksellä eli söin 10mg n. 2 kk:n ajan vieroitusoireitten kera, sitten 5mg vähennys taas n. 2kk vieroitusoireitte kera, nyt on 0mg tämän kk: alusta.
Voin kertoa että, vieroitus-oireet; sydän ja mieli-ala pomppii miten sattuu nopeissa sykleissä, hikoilen ilman ymmärrettävää syytä, ajan ja paikan taju tiessään, täytyy katsoa ulos onko kesä vai talvi, netistä kaston mikä vk:n päivä meneillään. Päänsärkyä, keskittymisvaikeuksia, muisti pätkii ja tavalliset yksinkertaiset sanat unohtuvat, itsemurha-ajatukset mielessä välillä, koska ihan fyysisesti sattuu sieluun ja ruumiiseen. Tästä syystä täytyy se viimeinen 5mg vielä murennella pieniksi murusiksi, kyllä sisua vielä tarvitaan.
Onneksi olen koviakin kokenut ja ehkä en ihan parhailla eväillä maailman lähetetty, esim. isä alkoholisti, joka pieksi ja pilkkasi minua varsinkin murrosiässä, äiti narsisti, jonka uhriksi jouduin meidän "perheessä", myös aviomieheni oli narsisti.
Näistä on selvitty ja olen vielä elossa.
Ottaen huomioon minulla on takana vuoden masennukseton aika, elämä paremmin kuin odottaa saattaa; lapsilla hyvä koulutus ja työssä terveinä, uusi hyvä ja terve ihmissuhde, raha-asiat kunnossa, kiva koti ja uusi autokin tallissa, minulta ei puutu mitään ja olen onnellinen.
Tässä jotain ja voimia epätervettä lääketeollisuutta arvioimaan?
Tämän lääkkeen teho on hyvin kyseenalainen ja vieläpä tutkimaton valmiste.
KATSO MOT , joka antaa vähän suuntaa ja on totta.
 
"norppa"
3 päivää E-A:ta käyttäneenä voisin jakaa vähän ekojen päivien koekmuksia. Annoksena siis 5mg.
Ekana päivänä silmät oli vähän valoherkät ja oli lievästi etova olo.
Toisena aamuna järjetön migreeni ja pahoinvointi. (Ja ne migreenilääkkeet mitä käytän ei tietenkään sovi yhteen E-A:n kanssa). Nyt kolmantena päivänä olo on vähän sekava, levoton, juttelen enemmön ku yleensä, tyhmempiä juttuja ja myös muistuu terävämmin mieleen kaikki aiemmat kämmäykset ja niiden takia tuntuu typerältä. Pupillit on selvästi isommat ku aikasemmin. Vertailin myös miehen kanssa ja ei reagoinu valoon niin helposti.

Tässä sitte odottelen jos menis nää sivuoireet ohi kuitenki ja uskaltais ehkä taas hakea töitä ja tehdä muuta normaalia..
 
"pale"
Olen käyttänyt kyseisiä lääkkeitä kohta kk aloitin 2 viik. 5 mg nyt mennyt 10 mg, aluksi oli vähän huonovointisuunta meni nopeasti ohi,ruokahalut meni,täytyy oikein väkisin syödä,mutta pahin mulla on tää tärinä,olo rupeisi olla jo virkeä,mutta tärinä häiritsee,onko joku muu kokenut samaa,ja jääkö ajanmittaan pois.Mulla soittoaik.lääkärille ti,katsotaan miten tästä jatketaan!!
 
Ihmetyttää
Miehelle määrättiin Escitalopram, Ketipinor sekä exelon laastari, muutaman päivän päästä kaksi kouristuskohtausta,( sairastaa epilepsiaa). Onko muilla kokemuksia näistä lääkkeistä.
 
Llumen
Minulla on keskivaikea masennus, olen käyttänyt Cipralexia ja sitten Actavista nyt yhteensä 13-vuotta. Mitään sivuoireita ei ole ollut, paitsi silloin jos olen joutunut olemaan pari päivää ilman lääkettä.

Toimiva lääke kaikenkaikkiaan, ja ei mitään sivuvaikutuksia kuten sanottu. Yhden kerran joskus kokeiltiin jotakin muuta, ja siitä tuli ainakin orgasmi kyvyttömyys, mutta tässä lääkkeessä sitä ongelmaa ei onneksi ole.
 

Yhteistyössä