♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

@eevas Mikä vaihe sulla on kierrossa menossa? Kirkas ja vetinen tai kirkas ja venyvä valkovuoto kertoo estrogeenin lisääntyvästä määrästä, eli yleensä ne ennakoi ovulaation saapumista. Se venyvä on sitä kuuluisaa ovulaatiolimaa (y) Saattavat toki esiintyä myös ovulaation jälkeen, koska estrogeenitasot on jonkin verran koholla vielä silloinkin, mutta harvinaisempaa se on. Useimmat ehkäisyvalmisteet estää ovulaation, eli olisi tosi loogista jos limat lisääntyy ehkäisyn lopettamisen jälkeen :) Tietty jos on kierto vielä normalisoitumatta, niin estrogeenin erityskin voi mennä vähän miten sattuu -> limat mitä sattuu myös.

Mulla ovulaatiokipuja/tuntemuksia tuli ainakin tässä kierrossa jo päivää ennen ja ovat jatkuneet nyt kuudetta päivää :mad: Pikkuisen ketuttaa jos oikeesti on maha kipee aina oviksen JA menkkojen aikana, vaikka ei nää ovulaatiokivut nyt mitenkään rampauttavia ole.. Kauhulla odotan et kuinka kipeetä sit tekee olla raskaana!

Hippeily jatkuu: kirjastolta mukaan tarttui Anja Nystenin Kemikaalikimara lapsiperheille. Tähän mennessä oon mm. linkaissut meidän muovisen vedenkeittimen poistopinoon ja perehtynyt palonsuoja-aineiden huonepölyyn kertymiseen. Eilen saapui myös paketillinen luonnonkosmetiikkaa korvaamaan välttämättömimpiä hygieniatuotteita. Onneksi en juuri meikkaa, muuten tää tulis tosi kalliiksi villitykseksi :D
 
  • Tykkää
Reactions: Villisilmä
Heippa!

Ajattelin liittyä joukkoonne kuumeilemaan vauvasta, jota tällä hetkellä avopuolison kanssa toivotaan tapahtuvaksi 2018. Itse olen kohta 19-vuotias ja valmistun alle kuukauden päästä lähihoitajaksi ja ylioppilaaksi toukokuussa. Avopuoliso/kihlattu on kohta 21-vuotias, joka joutui nyt tammikuussa lähtemään armeijaan. Yhteisoloa tulee kohta kolme vuotta täyteen, ja nykyään asutaan yhdessä isossa kerrostalokaksiossa.

Meillä on vielä ehkäisy käytössä, ehkäisykapseli, joka ajateltiin ottaa huhti-kesäkuussa pois. Onko kellään kokemusta, kuinka kauan menee, että hormonitoiminta palautuu normaaliksi?

Tuntuisi mukavalta saada keskustella täällä aiheiseen liittyen, koska oma tuttavapiiri ei pidä ajatuksesta, että saisimme lapsen näin nuorena, joten ei ole oikeastaan ketään kelle puhua vauvakuumeesta. Mielestäni on naurettavaa sanoa toiselle, jotka lasta toivovat, että sille ei ole nyt oikea aika, jos itse kokee asian oikein sopivaksi. Olisihan se varmasti mukavaa saada lapsi vasta, kun on opiskellut, asuu omakotitalossa ja olisi vakituisessa työsuhteessa, mutta eivät nämäkään asiat välttämättä ikinä tule toteutumaan. Muilla mietteitä?
 
@Tuimatar mulla kp22/29 ja kuvittelin oviksen jo menneen ja, että ois dpo 6-7 suunnillee... Ei mitää mahakipuja nyt, aiemmin kyllä oli, vetinen meno vaan toista päivää:confused: Saattaa johtua, että hormoneja nyt luomuna enempi. En ehkä sano, että tykkäisin tästä muutoksesta:oops:

Ja siellähän on tosiaan ruvettu tuumasta toimeen hippeilyn kanssa(y)
 
Nyt löyty meikäläisen ketju :LOL: Eli tänä vuonna kilahtaa 30v. täyteen ja esikoista kovasti yritetään. Yritys aloitettiin puolihuolimattomasti tulee jos tullakseen lokakuussa, jolloin heti tärppäsi mutta päättyi rv7 kohdun ulkoiseen keskenmenoon.

Yhdet menkat kärsittiin väliin lääkärin kehoituksesta ja nyt tammikuussa alkoi hampaat irvessä yritys :ninja: No ei vaa. Tiettyä jotain painetta tähän tuo, kun jokapuolelta tulee kyselyä joko jo ja jokainen tuntuu tuijottelevan minun pelkästä läskistä turpoavaa mahaani :ROFLMAO: (minäkö vainoharhainen...:ninja:)

Samaan aikaan saan ihastella hyvän ystäväni kaunista raskausmahaa, joka paisuu melkein samoilla viikoilla kuin itsekin olisin ollut km päättyneessä raskaudessa. Oli jokseenkin aika :poop: fiilis, kun uutisen sain kuulla, mutta onneksi siitä on jo toivuttu ja osaan vain iloita ystäväpariskunnan puolesta <3

Tällä hetkellä eletään kp 23/28-30. Ovulaatiosta ei tarkkaa hajua paitsi että kpäivät 11-14 oli äärimmäisen vahvat hormooniheittelyt. Mahaa painoi, nippaili, turvotti, etoi, heikotti, pyörytti, tisseihin ja nänneihin sattui mitä näitä oireita nyt on :LOL:

Omien laskujen mukaan menkat pitäisi alkaa ensi viikolla. Oireista en osaa yhtää sanoa tuleeko vai ei. Viime yönä heräsin ihan hirveään vatsan vääntöön ja ilmavaivoihin. Ja sen tuloksena tuli oksennettua. Tisseihin vihloo välillä, samoin alavatsaan ja turvottaa + edit: vessassa on saanut pari viikkoa ravata tunnin välein vaikka juomista en ole sen kummemmin lisännyt.
Mutta vaikea sanoa mikä on tämän flunssan tuomaa oireitta, mikä oikeaa ja mikä mielikuvitusta.

Mutta jos täti ei tule ensi viikolla kylään teen testin viikon päästä lauantaina.
 
Viimeksi muokattu:
serissamay mulla oli Jadelle ehkäisykapseli noin 7 vuotta. Otatin sen pois jo kohta kolme vuotta sitten ja muistaakseni menkat alkoivat ihan normaalisti heti silloin kun niiden pitikin alkaa. Vaikea tarkasti sanoa mutta tuskin mitään kovin poikkeavaa oli, kun mitään ei ole jäänyt mieleen. Silloin ainakin gyne sanoi, että hormoonitoiminta pitäisi olla aika nopeasti normaalissa, mutta yksilökohtaisiahan nämä on.

Ja tuosta iästä. Jokainenhan sen parhaiten tietää koska on valmis vanhemmaksi ja varmaa on ainakin se, että kun se lapsi lopulta on siinä niin ei osaisi enää kuvitellakaan elämää ilman sitä lasta. Äitini sai esikoisensa 19 vuotiaana ja on koko ikäni huokaillut sitä, että mitä ikinä teetkään niin elä tee lapsia nuoria vaan elä elämäsi ja haaveesi ensin.

Sanoisinkin niin, että vakityö, omakotitalo ja opiskelut takana eivät ole mikään tae hyvästä vanhemmuudesta ja oikeasta ajasta lapsen tulla. Mielestäni oikea aika lapsen tulla on se, kun kaikki ne haaveet mitä on ajatellut lähiaikoina tehdä ja joihin ei kuuluu lapsiperhe elämä on eletty, koettu tai todettu että haave ei ollutkaan haaveilemisen arvoinen eli ei enää koe sydämessään sitä tärkeäksi toteuttaa, NIIN silloin on lapsen aika tulla.

Eli jos sydämessäsi koet, että jokin asia on tärkeää toteuttaa ja että rehellisesti ilman sitä et ole tyytyväinen elämääsi oli se reippureissu ulkomailla, opiskelut kunniallisesti takana, vakityö, lapsi, hullaton hurvittelu baareissa ihan mikä tahansa niin kuuntele sitä.

Henkilökohtaisesti en olisi ollut missään nimessä valmis vanhemmuuteen vielä parikymppisenä ja lämmöllä muistelen edelleen rentoja ja huolettomia opiskeluvuosia ja ulkomaanmatkoja. Mutta tämä ei missään nimessä tarkoita, että ne olisi niitä asioita jotka sinunkin olisi koettava.

Tämä meni jo romaaniksi mutta tiivistettynä: ole rehellinen itsellesi ja jätä muiden mielipiteet omaan arvoonsa. Tärkeintä on se, että pystytkö elämään pienen lapsen kanssa niin että olet koko sydämestäsi tyytyväinen ja onnellinen ratkaisuun vai niin että jossakin jäytää ajatusta jostakin joka jäi toteuttamatta. (Vaikka lapsi ei olekaan mikään este toteuttaa asioita, mutta toivon että ymmärrät mitä haen takaa :))
 
Tervetuloa uusille!

@serissamay Multa poistettiin lokakuun lopussa ehkäisykapseli, sattumalta vielä niin, että vuoto oli muutenkin just alkamassa -> eka tyhjennysvuoto tuli siis saman tien. Eka kierto kuitenkin venyi 38 päivään ja oli melko varmasti ovuloimaton. Sen jälkeen on oli kaksi mulle epätyypillisen lyhyttä kiertoa, en osaa sanoa ovuloinko. Nyt on siis yk4 menossa ja melko varmasti ovulaatio tapahtui kp 17 - luultavasti siis n. 30 päiväinen kierto tulossa, mikä oli mulle normaalia ennen hormoniehkäisyä. Yksilöllinen vaihtelu on tosi isoa, ja mulla varmasti vaikutti se, että ehkäisykapselin käytön aikana ei ollut kolmessa vuodessa kuin parit menkat, vasta viimeisten kuukausien aikana alkoivat tulla takaisin.
 
Niin joo. @serissamay

Tuli @Tuimatar en vastauksesta mieleen ehkäisykapselista, että minulla oli koko käyttöajan tullut menkat säännöllisesti ja täysin normaalina vuotona. Olin kuulemma hoitajien ja lääkärien mielessä siinä asiassa joku luonnonoikku tai muuten harvinaisempi tapaus :confused::LOL:

Että ehkä kierronpalautumista voi ennustella sen mukaan miten täti on tullut kapselinkäytön aikana. En minä tiedä..:ROFLMAO:
 
Tervetuloa uusille! ;)

@eevas Toivottavasti mun menkat jo alkaisi ja sulla tulisi myös ajallaan tai sitten jäisikin kokonaan tulematta :whistle:

Mulla on ollut tässä ekassa pillerittömässä kierrossa kans paljon runsaampaa ja löysempää valkovuotoa kuin yleensä. Oon töissä joutunut muutaman kerran melkein juoksemaan vessaan, että nyt on menkat alkaneet, mut ei :ROFLMAO: Ei oo kauheen miellyttävää minustakaan, toivottavasti hormonit vaan hakee uutta rytmiä ja kohta tasoittuvat.
 
Nopea kännykkäomanapailu:

Menin ostamaan ja tekemään tänään apteekin oman herkän raskaustestin. Ja oli kyllä niin oikeaoppinen nega kuin olla ja voi, ei kyllä hyvällä tahdollakaan saanut minkäälaista haamua näkyviin. Nyt harmittaa! No, tein sen kyllä laimeasta päiväpissasta joten vähän toivoa on yhä, mutta nyt on sellainen olo että menkat alkaa varmasti lähipäivinä. Buu!
 
Tervetuloa uudet!

@eevas , luomukierroissa ovulaation lisäksi valkovuoto voi olla runsasta muutama päivä ennen menkkoja. Sun kohdalla veikkaisin, että keho toipuu vielä hormoniehkäisystä ja laittaa hormoneita balanssiin pikkuhiljaa, ja valkovuoto johtuis siitä :) Mullakin alkoi tulla enemmän valkovuotoa hormoniehkäisystä luopuessa :)

@Edith_87 , mullakin hormonikierukan kanssa tuli koko käyttöajan kuukautiset ihan säännöllisenä ja normaalina, ehkä himpun verran niukempina kuin normaalisti. Vaikka ei vuoto runsasta ollut ennen sitäkään, eli ei se keltarauhashormoniehkäisykään aina näköjään vie kuukautisia pois :cautious:

@Shara , tyhmä nega! Toivotaan että muuttuu vielä plussaksi :X3:

Omaa napaa: Kp 22/27, dpo 9. Kaikenlaisia oireita riittää, mutta ei ne ennenkään ole tarkoittaneet mitään :cautious: Omituista oli vaan äsken kun mies käveli ruokalautasen kanssa mun viereen (jotain paistettuja katkarapuja ja salaattia) ja se haju oli niin hirveä että meinasin yrjötä :sick: Toisaalta oon joskus muutenkin aika herkkä tiettyjen ruokien hajuille, että ei tuokaan välttämättä meinaa mitään, mutta kunpa.. :love:
 
Kiitos kailille mieltä rahoittavista kommenteista, toivottavasti tämä ominaisuus on vain ekassa kierrossa ja edes lievenisi vähän.:)

@Shara höh:unsure: toivotan plussaksi muuttumisia kuitenkin vielä(y)

@voittamaton toivottavasti pääset kohta uuteen kiertoon tai sitten tupsahtaisi se yllätys plussa vielä:)

Mä alan niin ymmärtää miksi tätä kutsutaan piinailuksi. Ei mitään tuntemuksia (paitsi välillä tuntuu, että kuukautiset lähestyy). Viikko vielä ennen kuin kierron mukaan pitäisi alkaa / voi edes huvikseen testata. Mun kärsivällisyydelle ihan liian hidasta hommaa:confused: Onneksi viikonloput aina menee hujauksessa:LOL:
 
Moikka uusille! Ja kaikille muillekin! :)

Nopeesti tulin omanapailee, mut kattokaa tää ovisplussa vaan tummentui eilisestä lisää! Kp 26, mut edelleenki, viimeksikin sain myöhäisen o-plussan kp 23. Ylhäällä kuva eilisestä ja alhaalla tänpäiväinen. Talleteltu ollaan! Katson vielä huomenna testin mitä näyttää! Olispa tää joku superovis, supervoimineen!

IMG_20170120_233829.jpg
 
Peukkuja superovikselle @Paputoive (y)

Kp 25/28-30 pärähti käyntiin niin että aamuyöstä heräsin uskomattomaan etovaan ja pyöryttävään fiilikseen ja nännit olivat superarat. Alavatsa ei kestänyt edes peiton pientä painallusta saatika osittain mahallaan nukkumista. Oli pakko nousta juomaan ja vessaan mikä nyt on ollut perusyötoimintaa viimeisen puoltoistaviikkoa.

Aamusta jatkui etova olo ja aamupalaa oli vaikea saada alas. Alavatsa tuntuu välillä raskaalta. Tässä on vain paha sanoa mikä nuhan tuomaa oloa ja mikä mitäkin. Onneksi nuhan pahin osa alkaa jo taittua...

Niin ja valkkaria lorahti aamusta pöksyyn oikein kunnolla. Kuiva kausi päättyi. Nyt jännätään alkaako menkat kohta vai ei.

Ps. miten sitä ikinä voi päästä testaamaan väkevästä aamuvirstasta kun yöllä tulee pakollinen pissahätä? :ROFLMAO:
 
@Edith_87 llä kuulostaa tosi lupaavalta, toivotaan ettei menkat tulekaan!

Ja sitä samaa toivon itselleni. Eilen join illalla puolikkaan saunasiiderin, josta parin tunnin sisään alkoi kova pahoinvointi (en kuitenkaan oksentanut) ja menkkajomot vatsalla ja selässä. Jouduin ottamaan panadolia että saisin nukuttua - vaikka enpä siitä huolimatta saanut unta vielä moneen moneen tuntiin, sama unettomuus vaivasi kuin toissayönä.
Toiveet on nyt tosi korkealla, kun mulla ei ole koskaan ollut tässä vaiheessa kiertoa menkkajomon tuntuisia kipuja, ainoastaan menkkojen ensimmäisinä päivinä. Jospa ja jospa. En kuitenkaan uskalla testata kuin aikaisintaan ensi keskiviikkona :ninja:

Villisilmä kp 23/27, dpo 10
 
  • Tykkää
Reactions: Jennipä
Kuulostaa myös lupaavalta @Villisilmä (y) Tuohon ensi viikon keskiviikkoon meinasin itsekin malttaa. Tai jopa torstaihin. Tai perjantaihin :ROFLMAO: mieluummin otan tädin pöksyissä kun negan ja tuntisin itseni taas idiootiksi :ninja:

Aamulla teki myös huutaa miehelle ettei laske vettä niin kovaäänisesti kun raukkaparkka yritti vain ottaa juotavaa. Hillitsin onneksi itseni :giggle: harvemmin toisen veden laskut noin pahasti ottaa päähän.
 
Pienet itkut tai ei niinkään pienet saatiin tähän iltaan, kun kuulin että kälyni saa toisen lapsen täsmälleen samoihin aikoihin kuin olisin itse saanut keskenmenneen tuotoksen:cry:

Iski joku pyhä viha kaikkea kohtaan. Olen kaksi vuotta odottanut että mies kasvaa lapsiajatukseen. Ensimmäinen ikinä raskauteni päättyy kohdunulkoiseen ja toiset ne vieressä vaan lisääntyy nappia painamalla. Vasta toinenhan kierros meillä on menossa ja kaikki paremmin kuin hyvin. Mutta silti... iloinen olen kälyni puolesta mutta nyt tuntuu :poop::poop::poop: huomenna parempi. Parempi että lopetan spekuloinnit tästä kierroksesta mielessäni ettei ensi viikolla tule liian isoa romahdusta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle voi päivittää yk3. Aamulla herätessä oli alavatsa niin kipeä ettei tarvinnut erityisemmin arvailla mistä on kyse, ja vessakäynti paljasti tädin kurvanneen kylään. Mälsää!

No, täytyy ottaa uusi kierto mahdollisuutena tehdä pientä ruoka- ja elämäntaparemonttia. Jäi joulusta pieni herkukierre päälle.. Mutta tämän alkupettymyksen ajattelin kyllä ensin lääkitä pois viinillä ja irtokarkeilla :D

Mulle voisi samalla päivittää myös miehen iän, kun hänellä on syntymäpäivät ihan näinä päivinä. Eli mies 28 v.
 
@Shara sulla on kyllä asenne kohdillaan (y)

@Edith_87 ja @Villisilmä jännäilen teidän puolesta, kuulostaa lupaavalta oireet!

@Jennipä onnea menkoista! Välillä ilon aihe sekin:p

Mulla menossa dpo7 tänään. Ei oireita sen kummemmin, mutta oviksen jälkeen pitkin viikkoa pientä nippailua ja oviksen kaltaisia tuntemuksia vasemmalla puolen, jossa oviksenkin tunsin. En kuitenkaan taida uskaltaa laskea raskausoireeksi kun on jatkunut lähes samantien oviksen jälkeen:cautious: niin ja suklaanhimo! En ole mikään suklaan ystävä mutta aivan jäätävät himot ollu pitkin viikkoa. Missähän vaiheessa raskautta olisi oikeasti havaittavissa oireita? Muutakin kuin näitä kuviteltuja:whistle:
 
Mä taidan kyllä laskee tän päivän et ois kp 1 ja yk 6. Jee :)

Vaikka ei kai se mitään auta vaikka uus kierto alkaa. Ei kai tää kroppa osaa yhtään sen enempää ovuloida. Pitää kyllä nyt taas koettaa korjata ruokavalioo jos pahimmat sokerit jättäis pois. Se ainakin tuntui auttavan viimeksi.. sitten tuli joulu ja loppu on historiaa :oops:
 
@Jennipä , nyt täytyy pyytää anteeks kun en muista vaikka ollaan oltu täällä yhdessä jo jonkin aikaa, mutta eikö noille sun epäsäännöllisille kierroille/ovuloimattomuudelle voida tehdä just nyt mitään? Oliko teillä jotain hoitoja suunnitelmissa vai oliko yritysajan pituus vielä hidasteena? Harmittaa sun puolesta kovasti tommonen, että kierto ties mitä ja tietää odottaa sitäkin, että ovulaatiotakaan ei tule :(:poop:

@Shara , tyhmä täti! (n)

@Eela- , "oikeita" oireita voi alkaa kuvittelemaan noin viikon kuluttua oviksesta, kun kiinnittyminen keskimäärin tapahtuu ja hcg:tä alkaa erittyä :whistle:

@Edith_87 , sympatiat pyhän vihan tuntemisesta. Itsehän romahdin viimeksi tällä viikolla kuullessani erään tuttavan raskautumisesta. Hänellä päihdetaustaa ja mun ensimmäinen tunne uutisesta oli juurikin tuo viha. Että mitä pirua minä oon tehnyt kun "kaikilla muilla" tärppää paitsi meillä :mad: Mies ei ymmärrä yhtään tätä mun ajatusmaailmaa, jaksaa aina olla sitä mieltä että eihän muiden onni ole meiltä pois. No ei niin mutta kun se tuntuu juuri siltä :poop:

Hieman omia kuulumisia: Kp 24/27 dpo 11. Viime yönä jälleen kova unettomuus. Eilen illalla menkkajomottelua kuten myös tänä aamuna kera matkapahoinvoinnin :alien: En jaksa uskoa että tuolla pahoinvoinnilla on mitään merkitystä, kun sitä on ollut myös negakierroissa, mutta nuo menkkatuntemukset pitää kyllä toiveita yllä. Seuraavat päivät tulee olemaan jänniä, kun yleensä muutama päivä ennen menkkoja on tullut pientä veristä tuhrua. Jos sitä ei tällä kerralla näy, niin toiveet nousee taas vähän korkeammalle :whistle: Mietin jo että pitäisikö käydä huomenna ostamassa varuiksi yksi testi ja tekaista dpo 13 tai 14 :cautious: Mutta en haluaisi testata negaa vain nähdäkseni punaista seuraavana päivänä :notworthy:
 

Yhteistyössä