Esikouluikäisen kurapukemishankaluus ?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä on ihan lyhyen ajan sisällä ruvennu olemaan hankaluutta kuravaatteiden pukemisessa. Kuuluuko tämä ikään, onko teilläkin? Kuitenkin esikoulussa pukee kiltisti kuten muutkin, mutta kotona on nyt usein eteisessä kovasti kiukuttelua siitä, kun pitäisi kurahousuja ja kurarukkasia pukea. Mitään erityistä syytä ei tunnu olevan kiukutteluun.
 
vierailija
Täällä oli ekaluokkalaisen kanssa vääntöä ihan samasta asiasta. Hän ilmeisesti kuvitteli, että koska koulussa ei käytetä kuriksia, niin niitä ei tarvitsisi käyttää kotipihallakaan. Hän sai sitten itse päättää, että jääkö sisälle vai meneekö ulos ja pukee kurikset. Pienen mökötyksen jälkeen lähti sitten ulos kurikset jalassa.
 
vierailija
Täällä oli ekaluokkalaisen kanssa vääntöä ihan samasta asiasta. Hän ilmeisesti kuvitteli, että koska koulussa ei käytetä kuriksia, niin niitä ei tarvitsisi käyttää kotipihallakaan. Hän sai sitten itse päättää, että jääkö sisälle vai meneekö ulos ja pukee kurikset. Pienen mökötyksen jälkeen lähti sitten ulos kurikset jalassa.
Olisiko se ihan ikään liittyvä juttu, että lapsi pitää jo itseään "isona" ja ei halua samanlaisia vaatteita kuin päiväkotilapsilla on.
 
vierailija
Olisiko se ihan ikään liittyvä juttu, että lapsi pitää jo itseään "isona" ja ei halua samanlaisia vaatteita kuin päiväkotilapsilla on.
No tuossa on sitten vanhempien tehtävä selittää miksi niitä kuriksia käytetään.

Kun minä vastaavassa iässä marmatin äidilleni siitä, että minä joudun käyttämään kumisaappaita, ja isommat sisarukseni käyttivät tavallisia kenkiä, äitiki kysyi minulta, tykkäänkö edelleen hyppiä vesilätäköihin. Vastasin siihen, että tottakai, ja äitini totesi, että siksi minulla on kumisaappaat, koska tavallisilla kengillä vesilätäköt pitää kiertää, ja kumisaappailla taas saa loikata jokaikiseen vesilätäkköön. Sen jälkeen pidin kumisaappaita tyytyväisenä ja kolusin joka ainoan vesilätäkön läpi kuten ennenkin. Ja säälin mielessäni niitä lapsia, jotka eivät saaneet pitää kumisaappaita.

Voihan siltä venkoilevalta lapselta kysyä, että jos ei laiteta kuriksia, niin osaatko sitten olla pihalla niin, ettet keinu, laske liukumäkeä, konttaa, kaadu, jne.? Koska näihin puuhiin tarvitaan märällä säällä kurikset. Vai laitatko kurikset, joilla saa sitten tehdä melkein mitä vaan?
 
xcv
Tarviiko niitä kuriksia sitten välttämättä? Meillä ei ole ollut koskaan kurispakkoa. Lapset kun oli pienempiä niin niillä oli (vettäpitävät) pihapuvut erikseen, ne sai likaantua, ravisteli kurat pois ja pesin välillä. "Ihmisten ilmoille" laitettiin siistimmät vaatteet. Päiväkodissa/eskarissa toki käyttivät kuriksia ja sen pakon hyvin ymmärrän, on vähän eri asia kun kuraa kantaa sisään 25 lasta.

Nyt kun kuopuskin on jo ekalla, niin kuriksia ei ole ollut käytössä enää pitkään aikaan. Kun vaatteet kastuu ne kuivataan, kun ne kuraantuu ne pestään. Kuraisimpana aikana käytän vähän virttyneempää vaatetta ettei tarvi sääliä.

Meillä lapset on kokeneet kurikset aina ahdistaviksi ja hiostaviksi, ja lisäksi ainakin tuon pojan rymytessä ei ne eskarissakaan kestäneet ehjinä muutamaa viikkoa kauempaa... en edes tiedä monetko kurahousut ostin sen vuoden aikana (eikä ole merkeillä eroa, ostin myös Rukkaa mutta yhtä lailla hajosivat). Kun eihän nillä reikäisinä enää mitään tee. Joten en oikein ymmärrä tätä kurahousupakkoa kellään, paitsi päiväkodeissa. Ei ne niin näppärät ole, ennemmin pihavaatteet erikseen ja kuraantukoon sitten.

Saappaat meillä on kyllä ahkerassa käytössä, niitä tykkää lapsetkin pitää kun on nopea pistää jalkaan ja saa huoletta polskia läpi lammikot ja muut kurat eikä sukat kastu.
 

Yhteistyössä