Essure-sterilisaation kokeneita/menijöitä?

pantteri
Kumpaankin munanjohtimeen asetetaan mikroimplantti, jonka jälkeen implantin sisälle kasvaa kolmen kuukauden aikana kudosta sulkien munanjohtimet.

Toimenpide kestää noin 30 minuuttia. Potilas voidaan kotiuttaa 45 minuutin kuluttua toimenpiteen päättymisestä. Essure -toimenpide ei vaadi leikkaustoimenpidettä tai yleisanestesiaa kuten munanjohdinten katkaisuleikkaus.

 
Alkuperäinen kirjoittaja pantteri:
Kumpaankin munanjohtimeen asetetaan mikroimplantti, jonka jälkeen implantin sisälle kasvaa kolmen kuukauden aikana kudosta sulkien munanjohtimet.

Toimenpide kestää noin 30 minuuttia. Potilas voidaan kotiuttaa 45 minuutin kuluttua toimenpiteen päättymisestä. Essure -toimenpide ei vaadi leikkaustoimenpidettä tai yleisanestesiaa kuten munanjohdinten katkaisuleikkaus.
juuri tämä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
juu onhan se vissiin aika tuore juttu...luulisin.

tuo olis edessä tiistaina...
Ai, sä oot saanut ajan sinne! :) Mullakin on sterilisaatio edessä, luultavasti sektion yhteydessä.

Ai niin, tsemppiä! :wave:
juu, soittivat PHKS viime viikolla (oliko to vai pe) sain peruutusajan! vähänkö oli puulla päähän lyöty,kun lupailivat 'tavalliseen' sterilisaatioon aikaa vasta huhtikuulle, aikaisintaan.


kiitos, tsemii sullekkin,sitten kun aika on :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
juu onhan se vissiin aika tuore juttu...luulisin.

tuo olis edessä tiistaina...
Ai, sä oot saanut ajan sinne! :) Mullakin on sterilisaatio edessä, luultavasti sektion yhteydessä.

Ai niin, tsemppiä! :wave:
juu, soittivat PHKS viime viikolla (oliko to vai pe) sain peruutusajan! vähänkö oli puulla päähän lyöty,kun lupailivat 'tavalliseen' sterilisaatioon aikaa vasta huhtikuulle, aikaisintaan.


kiitos, tsemii sullekkin,sitten kun aika on :D
Ohhoh, sullahan kävi hyvä tuuri. :D Ootko ehtinyt "valmistautua henkisesti", kun tuo varoitusaika on noinkin lyhyt? Vaikka kyllähän tuota ajatustyötä olet varmaan ehtinyt tehdäkin, siis siinä vaiheessa kun päädyit tuohon vaihtoehtoon.

 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ohhoh, sullahan kävi hyvä tuuri. :D Ootko ehtinyt "valmistautua henkisesti", kun tuo varoitusaika on noinkin lyhyt? Vaikka kyllähän tuota ajatustyötä olet varmaan ehtinyt tehdäkin, siis siinä vaiheessa kun päädyit tuohon vaihtoehtoon.
joo, oliha se aika ylläri, mutta nyt jo odotan tiistaita :)

piti oikein silloin kysyä tädiltä,että niin missä asioissa soittelet? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ohhoh, sullahan kävi hyvä tuuri. :D Ootko ehtinyt "valmistautua henkisesti", kun tuo varoitusaika on noinkin lyhyt? Vaikka kyllähän tuota ajatustyötä olet varmaan ehtinyt tehdäkin, siis siinä vaiheessa kun päädyit tuohon vaihtoehtoon.
joo, oliha se aika ylläri, mutta nyt jo odotan tiistaita :)

piti oikein silloin kysyä tädiltä,että niin missä asioissa soittelet? :D
:D Käskitkö vielä toistaakin asian? ;) Onko tuossa muuten ehkäisyteho milloin voimassa? Sitä mietin että kun sitä kudosta kasvaa kolme kuukautta, että onko se voimassa vasta sitten?

 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ohhoh, sullahan kävi hyvä tuuri. :D Ootko ehtinyt "valmistautua henkisesti", kun tuo varoitusaika on noinkin lyhyt? Vaikka kyllähän tuota ajatustyötä olet varmaan ehtinyt tehdäkin, siis siinä vaiheessa kun päädyit tuohon vaihtoehtoon.
joo, oliha se aika ylläri, mutta nyt jo odotan tiistaita :)

piti oikein silloin kysyä tädiltä,että niin missä asioissa soittelet? :D
:D Käskitkö vielä toistaakin asian? ;) Onko tuossa muuten ehkäisyteho milloin voimassa? Sitä mietin että kun sitä kudosta kasvaa kolme kuukautta, että onko se voimassa vasta sitten?
juu pyysin toistamaan :LOL:

näin mä ymmärsin että täysteho on vasta sitten 3kk päästä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ohhoh, sullahan kävi hyvä tuuri. :D Ootko ehtinyt "valmistautua henkisesti", kun tuo varoitusaika on noinkin lyhyt? Vaikka kyllähän tuota ajatustyötä olet varmaan ehtinyt tehdäkin, siis siinä vaiheessa kun päädyit tuohon vaihtoehtoon.
joo, oliha se aika ylläri, mutta nyt jo odotan tiistaita :)

piti oikein silloin kysyä tädiltä,että niin missä asioissa soittelet? :D
:D Käskitkö vielä toistaakin asian? ;) Onko tuossa muuten ehkäisyteho milloin voimassa? Sitä mietin että kun sitä kudosta kasvaa kolme kuukautta, että onko se voimassa vasta sitten?
juu pyysin toistamaan :LOL:

näin mä ymmärsin että täysteho on vasta sitten 3kk päästä
:LOL:

Jep, kiitos tiedosta. :wave: Vaikka oletan että mulle se kyllä tehdään ihan "normi" tavalla, kun maha kumminkin aukaistaan sektiossa.

 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
juu onhan se vissiin aika tuore juttu...luulisin.

tuo olis edessä tiistaina...
Ai, sä oot saanut ajan sinne! :) Mullakin on sterilisaatio edessä, luultavasti sektion yhteydessä.

Ai niin, tsemppiä! :wave:
juu, soittivat PHKS viime viikolla (oliko to vai pe) sain peruutusajan! vähänkö oli puulla päähän lyöty,kun lupailivat 'tavalliseen' sterilisaatioon aikaa vasta huhtikuulle, aikaisintaan.


kiitos, tsemii sullekkin,sitten kun aika on :D
Ohhoh, sullahan kävi hyvä tuuri. :D Ootko ehtinyt "valmistautua henkisesti", kun tuo varoitusaika on noinkin lyhyt? Vaikka kyllähän tuota ajatustyötä olet varmaan ehtinyt tehdäkin, siis siinä vaiheessa kun päädyit tuohon vaihtoehtoon.
Se "surutyö" tulee vielä perästäkin päin vaikka olisi kuinka varma asiasta ennen toimenpidettä, näin kävi mulla. Lopullista vaikka onhan ne keinot vielä olemassa purkaa se mutta silti..lopulliseksi tarkoitettu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
juu onhan se vissiin aika tuore juttu...luulisin.

tuo olis edessä tiistaina...
Ai, sä oot saanut ajan sinne! :) Mullakin on sterilisaatio edessä, luultavasti sektion yhteydessä.

Ai niin, tsemppiä! :wave:
juu, soittivat PHKS viime viikolla (oliko to vai pe) sain peruutusajan! vähänkö oli puulla päähän lyöty,kun lupailivat 'tavalliseen' sterilisaatioon aikaa vasta huhtikuulle, aikaisintaan.


kiitos, tsemii sullekkin,sitten kun aika on :D
Ohhoh, sullahan kävi hyvä tuuri. :D Ootko ehtinyt "valmistautua henkisesti", kun tuo varoitusaika on noinkin lyhyt? Vaikka kyllähän tuota ajatustyötä olet varmaan ehtinyt tehdäkin, siis siinä vaiheessa kun päädyit tuohon vaihtoehtoon.
Se "surutyö" tulee vielä perästäkin päin vaikka olisi kuinka varma asiasta ennen toimenpidettä, näin kävi mulla. Lopullista vaikka onhan ne keinot vielä olemassa purkaa se mutta silti..lopulliseksi tarkoitettu.
Jep, ihan ymmärrettävää että sitä surutyötä tekee jälkeenpäinkin. Tiedän että itsellenikin kä niin, vaikka sterilisaatio on ns. lähes pakko tehdä. Tai siis että seurava lapsi jää pakostakin viimeiseksi.
 
Mary

Essuren kokeneena sanoisin, että kyl kai mä sitä suosittelen, vaikka ei se ihan niin kivuttomasti menny, kuin luulin.
Eihän pelkkä toimenpide kestänyt kuin 20 min, mutta sen jälkeen mä ainakin olin kipee!!!!! Ja kylläs se "vietereiden" laittokin sattui mun mielestä, 1-10 asteikolla ysin arvoisesti ainakin! Enkä ole kipuherkkä ihminen.
Toimenpiteen jälkeen mulle tuli älyn huono olo! Melkein pyörryin. Hoitsu oli sitä mieltä, että se johtui operaation aikana suoraan suoneen saamastani vahvasta kipulääkkeestä.
Illalla kotona olin todella kipee. Oli sellanen tunne, kuin synnytys olis alkamassa. Ei paljon mielialaa kohottanut (mun kun oli pakko päätyä sterilisaatioon, vaikka vielä lapsia haluttas, mun terveys ei anan myöden). Myös seuraava päivä oli aiak kivulias, tai oli merkillinen olo alavatsassa. "Onneksi" olen muutenkin sairaslomalla, en olis kyllä töihin kyennyt!!!

[/quote]
Se "surutyö" tulee vielä perästäkin päin vaikka olisi kuinka varma asiasta ennen toimenpidettä, näin kävi mulla. Lopullista vaikka onhan ne keinot vielä olemassa purkaa se mutta silti..lopulliseksi tarkoitettu.
[/quote]

Näin mullakin kävi. Varsinkin kun mun oli pakko mennä sterilisaatioon (sairastin aivoinfarktin kesällä, ja jouduin silloin teettämään abortin, en saa enää raskautua). Huomenna on kontrolliultra, ja jotenkin se tuntuu nyt kaikki pahimmalta. Se on nyt niin lopullista, että vauvoja ei enää tule... :-(
 
töpöläinen
mulle tehtiin eilen essure sterilisaatio lahden phks.ssa,päiväkirurgisena toimenpiteenä ja maksoi 22e.toimenpide oli aivan unelma,ei juurikaan kipuja,pieni nopeasti ohimenevä kiputuntemus oli kun laittoivat vettä kohtuun toimenpiteelle sopivaksi=)mutta se oli vain hetkellistä ja koko toimenpide kesti vain 15minuuttia!henkilökunta aivan ihana ja sain katsoa toimenpiteen kulkua tv monitorista,aikas huisia!!!!!!
suosittelen kaikille sterilisaatioon menijöille ja aivan turha jännitää...ite olin aluksi kauhusta jäykkänä mut aivan turhaan=)=)
t.töpöläinen
 
pettynyt 78
mulle tehtiin essure toimenpide missä mikään ei menny niinkuin piti.
Kesti 2tuntia kun lääkäri veti skapellinsa liian syvälle. laitettiin kaksi essurea koska toinen meni huonosti. koska kierteet jäi liian väljiksi se vaikuttaa aina. nukutuksesta en meinannut herätä ollenkaan vaikka oli kuinka kevyt humautus vain. kivut alkoi heti kun heräsin. ja jatkuvat vain. vuoto oli kovaa. ja sairaalassa makasin leikkauksen jälkeen 7tuntia että se siitä helposta ja nopeasta ja kivuttomasta toimenpiteestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pettynyt 78:
mulle tehtiin essure toimenpide missä mikään ei menny niinkuin piti.
Kesti 2tuntia kun lääkäri veti skapellinsa liian syvälle. laitettiin kaksi essurea koska toinen meni huonosti. koska kierteet jäi liian väljiksi se vaikuttaa aina. nukutuksesta en meinannut herätä ollenkaan vaikka oli kuinka kevyt humautus vain. kivut alkoi heti kun heräsin. ja jatkuvat vain. vuoto oli kovaa. ja sairaalassa makasin leikkauksen jälkeen 7tuntia että se siitä helposta ja nopeasta ja kivuttomasta toimenpiteestä.
Nukutus? Skalpelli?? Ei noita essuressa käytetä :eek:
 
Elsa
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja pettynyt 78:
mulle tehtiin essure toimenpide missä mikään ei menny niinkuin piti.
Kesti 2tuntia kun lääkäri veti skapellinsa liian syvälle. laitettiin kaksi essurea koska toinen meni huonosti. koska kierteet jäi liian väljiksi se vaikuttaa aina. nukutuksesta en meinannut herätä ollenkaan vaikka oli kuinka kevyt humautus vain. kivut alkoi heti kun heräsin. ja jatkuvat vain. vuoto oli kovaa. ja sairaalassa makasin leikkauksen jälkeen 7tuntia että se siitä helposta ja nopeasta ja kivuttomasta toimenpiteestä.
Nukutus? Skalpelli?? Ei noita essuressa käytetä :eek:
Ei varmaan normaalisti käytetä, mutta joskus on pakko. Ei ne toimenpiteet aina mene kuten pitäisi.
 
Jenniina
Mulle tehtiin Essure sterilisaatio kolme päivää sitten ja kuukautisvuotoa muistuttava jälkivuoto alkoi eilen eli 2 päivää toimenpiteestä. Esilääkityksenä otin kaksi tuntia ennen toimenpidettä 2 x 400 mg burana sekä 2 x 500 mg panadol.... tosin kun ekaa implanttia laitettiin otti kipeää niin sain kipulääkettä pistoksena. Hyvin lääke auttoi ja pystyivät jatkamaan toimenpidettä. Lääkäri sanoi, että minulla oli tosi ahtaat munajohtimet...mutta hyvin on tehtävänsä tehneet :D kun lapsia on monta! Menisin uudestaankin. Kolmen kuukauden kuluttua on jälkitarkastus, jossa tarkistetaan ultralla, et implantit on paikallaan. Siihen saakka täytyy käyttää muuta ehkäisykeinoa. 20 min toimenpiteestä olin jo tarkkailuhuoneessa, jonne halusin mennä hetkeksi aikaa huilaamaan. Lieviä supistuksen kaltaisia tuntemuksia oli molemmilla puolilla munasarjoja toimenpiteen jälkeen joitakin tunteja, nyt ei enää mitään. Ja tämähän on todellakin kallis... ja itse kun ei tarvitse maksaa kuin poliklinikkakäynnin maksun. Itsellä kaikki meni hyvin ja olen tyytyväinen :)
 
Ellu
Mulle tehtiin Essure eilen. Äkkiä sairaalavaatteet päälle ja sitten vietiinkin jo leikkaussaliin. Ennen toimenpidettä sain 300mg Buranaa ja tipan käsivarteeni kipulääkettä varten. Jännitti ihan sairaasti, enkä meinannut millään saada itseäni rauhalliseksi. Kohdun täyttö vedellä ei tuntunut miltään, mutta sitten kun tähystin vietiin kohdunkaulasta sisään, niin sattui perkeleesti. Kipu oli varmaankin kymmenen asteikolla kuusi. Anestesialääkäri antoi äkkiä kipulääkettä suoneen, mikä helpotti oloa välittömästi. Toisen istukkeen laitto ei sattunutkaan enää juuri ollenkaan. N. puolen tunnin kuluttua aloituksesta olinkin jo valvomossa toipumassa. Joku puhui tässä ketjussa aiemmin, että kipulääkkeestä tuli huono olo, ja mun kohdalla kävi samoin. Nousin liian pian käymään vessassa ja meinasin pyörtyä lattialle. :) En kokisi enää uudestaan ja toivonkin, että 3kk:den päästä istukkeet ovat yhä paikoillaan. Nyt on vointi ihan hyvä. Hieman epämääräisiä tuntemuksia alavatsassa, mutta nämä lienee normaaleja. Olen lapseton ja mulla on perussairaus, jonka vuoksi raskaus olisi ollut hengenvaarallinen. Surutyön olen tehnyt vuosia sitten, eikä tämä sterilisaatio muuttanut mitään entisestä.
 
dbdbdb
Mulla on tosi samanlainen tapaus kuin Marylla. Vakavan aivoverenkiertohäiriön jälkeen emme voi/uskalla riskeerata kaikkea ja yrittää lisää lapsia. On siis sopeuduttava siihen, että me olemme kolmihenkinen perhe ja täydellinen sellaisena. Surutyö asiasta alkoi, kun olin aivoverenkiertohäiriön takia sairaalassa ja pitkään se on jatkunut ja jatkuu edelleen. Päätös sterilisaatiosta on kuitenkin ollut aika selvä, vaikka tätä kokonaistilannetta ei haluaisikaan hyväksyä.
Tarkoitus oli kuitenkin kirjoittaa Essuresta: Mulle se tehtiin toissapäivänä ja suosittelen lämpimästi muillekin, jotka sterilisaatioon aikovat. Ennen toimenpidettä piti olla varmuuseksi syömättä ja juomatta, jos jouduttaisiin nukuttamaan. Otin kotona etukäteen 1g panadolin, buranaa en voinut, kun se oli päässyt loppumaan. Toimenpide oli minulla vaikea, koska en ole synnyttänyt alateitse ja kohdunkaula oli tiukka ja koska samalla piti poistaa kierukka, josta oli langat katkaistu. Mielestäni kipu oli ihan samantasoista kuin kierukan laitossa, arvioisin vitoseksi asteikolla 1-10. Itse toimenpide kesti 17 minuuttia, josta valtaosa meni kierukan pyydystämiseen. Essuren laitto ei mulle sitten ollut enää oikein juttu eikä mikään. Toimenpiteen jälkeen sain kipuun panacodin, makoilin ehkä puolisen tuntia ja söin vielä sairaalassa ennen kotiinlähtöä. Toimenpidepäivän ajan oli voimakasta "menkkakipua", seuraavinakin päivinä aivan kuin olisi kuukautiset (sekä kivun että vuodon puolesta).
Vaikka toimenpide oli itselläni vaikea (lääkärikin sanoi näin), uskon että tämä voittaa mennen tullen sterilisaation laparoskopiassa. Nukutus, yö sairaalassa, ja sen jälkeen on ihan taatusti vähintään samanlaiset kivut... Toisaalta kolme kuukautta on huolehdittava ehkäisystä kortsuilla ja/tai pidättäytymällä yhdynnästä. Jos nyt tulisi raskaaksi, raskaus olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä kohdunulkoinen.
Luulen että essuressa koettu kipu riippuu eniten siitä, kuinka tiukka kohdunkaula on. Yleensä toimenpide on alasynnyttäneille helpompi kuin niille, jotka eivät ole alakautta synnyttäneet.
 

Yhteistyössä