GALLUPPI: lasten aurinkolasit

  • Viestiketjun aloittaja Päivi79
  • Ensimmäinen viesti
Päivi79
Kevät pukkaa väkisin, IHANAA! Elikkä siis aurinkoa tiedossa. Pienten lasten aurinkolaseista kyselen.

1) Minkä merkkiset?
2) Oletko tyytyväinen?
3) Mistä hankittu?
4) Oletko tyytyväinen?
5) "Optikon" hyväksymät?

Muitakin kokemuksia saa kertoilla. Kiitoksia!
 
myy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.03.2007 klo 18:25 Päivi79 kirjoitti:
Kevät pukkaa väkisin, IHANAA! Elikkä siis aurinkoa tiedossa. Pienten lasten aurinkolaseista kyselen.

1) Minkä merkkiset? Baby Banz, sellaiset remmillä olevat
2) Oletko tyytyväinen? Tänään oli ekaa kertaa käytössä, alkuu poika protestoi hiukan, mutta sitten vaikutti ihan tyytyväiseltä.
3) Mistä hankittu? Lastentarvikeliikkeestä ostin.
4) Oletko tyytyväinen? Ihan hyviltä vaikutti munkin mielestä
5) "Optikon" hyväksymät? On ne kai, ainakin niissä on 100% UV-suoja

Muitakin kokemuksia saa kertoilla. Kiitoksia!
 

1) Minkä merkkiset? JULBO

2) Mistä hankittu? SILMÄASEMA-liikkeestä.

3) Oletko tyytyväinen? KYLLÄ. AIKA MAKEEN NÄKÖISET LAPSEN PÄÄSSÄ :) JOS EI OLISi TUMPPUJA KÄSISSÄ NIIN EN TIEDÄ ANTAISIKO OLLA PÄÄSSÄ. HINNALTAAN MELKO ARVOKKAAT, 35 EUROA, MUTTA LUULIS TUOHON HINTAAN SUOJAAVAN HYVIN SILMIÄ.

4) "Optikon" hyväksymät? JUU.
 
Meillä on ihan Prismasta ostetut. Merkkiä en muista, eikä laseissa lue. Maksoi 7-8?.

Vauva-ajalta asti ollaan luotettu markettien laseihin. Niitä on joutunut uusimaan tosi usein, kun pää kasvaa ja vanhat lasit on käynyt pieniksi. Ja menevän pojan matkassa lasit naarmuuntuu aika tehokkaasti...

Jossain tutkimuksessa oli, että lapsille riittää aivan mainiosti markettienkin lasit. Pääasia on, että uv-suoja löytyy.
 
Minäkin sitä olen miettinyt, että jos päätyisi johonkin H&M, Lindex tms. lasten aurinkolaseihin, kun niissäkin lukee, että on 100% uv-suoja, mutta voiko siihen vaan sitten myös luottaa, että suojaavat?
 
Julbot todella hyvät. Meillä tuli laseihin mukaan myös nauha, jolla saa lasit tarvittaessa pään ympäri kiinnitettyä. Ei saa lapsi heiteltyä laseja pois silmiltä. Nauhan voi myös ottaa tarvittaessa pois ja silloin aivan tavalliset sangalliset lasit. Kokeilimme ensin Baby Bantzeja, mutta ne eivät toimineet meillä lainkaan. Lapsella vielä aika matala nenän selkä ja pitkät ripset, joten nuo lasit olivat koko ajan ripsissä kiinni.
 
Ostettiin meidän lapsille aurinkolaseja optikkoliikkeestä ja kysyin optikolta oleellisinta eroa markettilaseihin. Optikko kertoi, ettei markettilasien linsseistä voi olla varma, että vääristääkö ne kuvaa jotenkin. Ja jos kuva vääristyy, niin on mahdollista, että auringon haitalliset säteet pääsee suoraan lapsen silman sarveiskalvolle asti. Tällöin siis markettilaseista on kovasti haittaa lapsen silmälle!!! Optikkoliikkeessä ei siis tällaisia laseja myydä. Optikko siis selitti tämän asian ihan yksityiskohtaisesti ja asiantuntevasti.

Ostin siis Silmäasemalta 4-vuotiaalle Actionman -lasia (29 e) ja vauvalle Julbot 39 euroa. Meidän vauvalle Julbot on ainakin hyvät ja voi pitää hatun päälläkin, koska pään takana on se tukilenksu.
 
Niinpä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 00:10 Mamma kirjoitti:
Ostettiin meidän lapsille aurinkolaseja optikkoliikkeestä ja kysyin optikolta oleellisinta eroa markettilaseihin. Optikko kertoi, ettei markettilasien linsseistä voi olla varma, että vääristääkö ne kuvaa jotenkin. Ja jos kuva vääristyy, niin on mahdollista, että auringon haitalliset säteet pääsee suoraan lapsen silman sarveiskalvolle asti. Tällöin siis markettilaseista on kovasti haittaa lapsen silmälle!!! Optikkoliikkeessä ei siis tällaisia laseja myydä. Optikko siis selitti tämän asian ihan yksityiskohtaisesti ja asiantuntevasti.
Tämähän voi siis tietysti olla tottakin - en lainkaan kiellä - mutta tokihan optikko noin sanoo "asiantuntevasti", että ostaisit lasit optikolta kalliimmalla etkä halvalla marketista. Vähän sama kuin kysyisit kalakauppiaalta pitäisikö laittaa tänään päivälliseksi kalaa vai lihaa :)

Mutta kuten sanottua, minä en ole ekspertti puoleen enkä toiseen enkä osaa sanoa mikä oikein on, kunhan tuli mieleen tuo pointti. Me ei olla vielä 8kk pojalle laseja hankittu (ulkoilee yhä vaunujen suojassa), mutta BabyBanzeja oltiin ajateltu - tuo yksi kommentti niiden sopimattomuudesta vaan pistää miettimään, aika lattanenäinen ja pitkäripsinen kun on tuo meidänkin kaveri. Saako niitä sovittaa esim. Lastentarvikkeessa, tiedättekö?
 
On ihan totta tuo mitä jollekin oli optikko sanonut siitä että kaupan lasit saattavat vääristää. Itse olen joskus arskat kaupasta ostanut, ja ne vääristi, todella inhottava pääkipu tuli niistä. Mutta on ollut sellaisiakin kaupan laseja, jotka eivät ole vääristäneet. Eli liénee sattumanvaraista se vääristys... kannattaa vaan miettiä ostaako vauvalle sitten vääristävät lasit, kun pikkuraukka ei varmaan osaa kertoa että päähän koskee..
 
1) Minkä merkkiset? BabyBanz
2) Oletko tyytyväinen? Ihan ok. Pysyvät hyvin päässä. Vauva ei revi niitä pois. Joskus painavat hieman, mutta eivät kuitenkaan niin, että vauva valittaisi.
3) Mistä hankittu? Lastentarvike
5) "Optikon" hyväksymät? Hmm.. en tiiä. Kai ne on.

 
Minä taas luin n. vuosi sitten tutkimuksesta (oli mielestäni ihan puolueettoman tahon tekemä), että halvat lasit ovat aivan yhtä hyvät (UV-suojalliset), kuin optikolta ostetut. Olisivatko olleet H&M:n lasit jotka saivat parhaan arvosanan.
 
Liitu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 12:14 tuittu kirjoitti:
Minä taas luin n. vuosi sitten tutkimuksesta (oli mielestäni ihan puolueettoman tahon tekemä), että halvat lasit ovat aivan yhtä hyvät (UV-suojalliset), kuin optikolta ostetut. Olisivatko olleet H&M:n lasit jotka saivat parhaan arvosanan.
Käsittääkseni Suomessa ei saa edes myydä uv-suojattomia laseja. Mä päädyin optikkoliikkeen laseihin, koska en halua ottaa vastuuta siitä, että lapseni saisi "silmävamman" tms. vastaavan jostain minun ostamistani halpislaseista! Toki halpislasit voi olla silmille hyvätkin, mutta ei se vauva sitäkään osaa meille sanoa!

Noi Julbot käy ihan pienillekin. Aurinkolasit kantsii hankkia sitten, kun lapsi alkaa ulkoilla muutenkin kun vaunuissa nukkuen!
 
Onko teidän mielestä oikeasti 30-40 euroa paljon lapsen aurinkolaseista?? Ihmettele vaan edes tuota keskustelua kannattaako marketeista ostaa... jos ostaa optikolta, ei tarvitse edes miettiä, onko tarpeelliset suojat. Ja mielestäni ei mitenkään kallista että edes viitsisin harkita alle kympin laseja
 
aurinkolasien laatu
Varmasti markettien laseissa on jonkin asteinen ja riittävä (?) UV-suoja, en epäile sitä. Tärkein puute niissä on optinen laatu eli kun laitat silmillesi oikein laaduttomat aurinkolasit, niin ne vääristävät kuvaa, muuttavat nähtyjä värejä yms. (tutkittua tietoa) aiheuttaen epämukavuutta, päänsärkyä ja erityisesti ne huonontavat katsottavaa kuvaa. Eli pahimmassa tapauksessa aurinkolaseilla näkee huonommin kuin omilla silmillä.


Ihmisen näkö kehittyy lapsuusvaiheessa harppauksin, niin tämän takia suosittelisin lapsille vain kunnollisia laadukkaita aurinkolaseja. Kukapa haluaisi ns. heikentää lapsensa kehittyviä silmiä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 12:57 vieras kirjoitti:
Onko teidän mielestä oikeasti 30-40 euroa paljon lapsen aurinkolaseista?? Ihmettele vaan edes tuota keskustelua kannattaako marketeista ostaa... jos ostaa optikolta, ei tarvitse edes miettiä, onko tarpeelliset suojat. Ja mielestäni ei mitenkään kallista että edes viitsisin harkita alle kympin laseja
mun on kyllä pakko kommentoida tähän sen verran että 30-40 euroa aurinkolaseista on tosi paljon, oli ne sitten aikuisen tai lapsen.
(ja tiedän että kun itselleni hankin aurinkolaseja tehoilla, niin en todellakaan saa niitä edes tuohon hintaan. mutta kallista se on siltikin)

olen tässä hankkimassa pojalle aurinkolaseja, ja sen takia tämä ketju kiinnostaa oikein paljon.

mitä ne lasit siellä lastentarvikeliikkeessä maksavat? sellaiset missä tulee lenksu takaraivolle, ettei pikkuinen pääse repimään irti laseja?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 13:11 Veetin äippä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 12:57 vieras kirjoitti:
Onko teidän mielestä oikeasti 30-40 euroa paljon lapsen aurinkolaseista?? Ihmettele vaan edes tuota keskustelua kannattaako marketeista ostaa... jos ostaa optikolta, ei tarvitse edes miettiä, onko tarpeelliset suojat. Ja mielestäni ei mitenkään kallista että edes viitsisin harkita alle kympin laseja
mun on kyllä pakko kommentoida tähän sen verran että 30-40 euroa aurinkolaseista on tosi paljon, oli ne sitten aikuisen tai lapsen.
(ja tiedän että kun itselleni hankin aurinkolaseja tehoilla, niin en todellakaan saa niitä edes tuohon hintaan. mutta kallista se on siltikin)

olen tässä hankkimassa pojalle aurinkolaseja, ja sen takia tämä ketju kiinnostaa oikein paljon.

mitä ne lasit siellä lastentarvikeliikkeessä maksavat? sellaiset missä tulee lenksu takaraivolle, ettei pikkuinen pääse repimään irti laseja?
Nappikauppaa - halpaa kuin saippua ;) Ei no oikeastikin on mun mielestä suht edullista. Juuri maksoin omista silmälaseista 600 euroa eli ilman vahvuuksia olevat aurinkolasit ovat todellakin halpaa.
 
vieksu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 12:14 tuittu kirjoitti:
Minä taas luin n. vuosi sitten tutkimuksesta (oli mielestäni ihan puolueettoman tahon tekemä), että halvat lasit ovat aivan yhtä hyvät (UV-suojalliset), kuin optikolta ostetut. Olisivatko olleet H&M:n lasit jotka saivat parhaan arvosanan.
Olen nähnyt samaisen testin ja oli tosiaan H&M:n lasit, jotka oli parhaat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.03.2007 klo 22:08 niin kirjoitti:
Minäkin sitä olen miettinyt, että jos päätyisi johonkin H&M, Lindex tms. lasten aurinkolaseihin, kun niissäkin lukee, että on 100% uv-suoja, mutta voiko siihen vaan sitten myös luottaa, että suojaavat?
Laseissa on oltava uv-suoja, mutta laadussa on eroja!!! Suosittelen optikkoliikettä, sillä halpislaseissa on huonolaatuiset suojat.
 
äiree
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 11:35 vieras kirjoitti:
minulla on 5kk tyttö, ja mietin että onkohan tämän ikäiselle olemassa laseja? ja antaako se pitää ne päässä..?

Just ostin pojalle 10kk nuo julbot myös.Hyvin on pysynyt pääs vaikka mukaan kyllä tuli se nauha.
Niin ja kun alkuun kysyin laseja niin liikkeen myyjä sanoi että nuorin heidän aurinkolasi asiakas on tullut suoraan 5pvä:n ikäisenä laitokselta...ja totesi myös tuohon päässä pysymiseen että mitä nuorempana totuttaa sen paremmin oppii.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 13:11 Veetin äippä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 12:57 vieras kirjoitti:
Onko teidän mielestä oikeasti 30-40 euroa paljon lapsen aurinkolaseista?? Ihmettele vaan edes tuota keskustelua kannattaako marketeista ostaa... jos ostaa optikolta, ei tarvitse edes miettiä, onko tarpeelliset suojat. Ja mielestäni ei mitenkään kallista että edes viitsisin harkita alle kympin laseja
mun on kyllä pakko kommentoida tähän sen verran että 30-40 euroa aurinkolaseista on tosi paljon, oli ne sitten aikuisen tai lapsen.
(ja tiedän että kun itselleni hankin aurinkolaseja tehoilla, niin en todellakaan saa niitä edes tuohon hintaan. mutta kallista se on siltikin)

olen tässä hankkimassa pojalle aurinkolaseja, ja sen takia tämä ketju kiinnostaa oikein paljon.

mitä ne lasit siellä lastentarvikeliikkeessä maksavat? sellaiset missä tulee lenksu takaraivolle, ettei pikkuinen pääse repimään irti laseja?
Onhan se paljon jos ajattelee kertasijoitusta, mutta mietippä asiaa näin: Babybanzit maksavat 20 euroa (Lastentarvikkeessa), mutta esim. kaverilla ne menivät vain vuoden. Minulla on jo kolmatta vuotta 34 euroa maksaneet optikkoliikkeen Julbot ja hyvin sopivat edelleen. Niitä voi kuitenkin käyttää kesät talvet eli käyttökertoja riittää. Sitten ihan oikeesti, H&M:n lasit eivät vaan kestä 3 vuotta, sen tiedän kokemuksella jo omista heräteostoksista...

Julboissa tämä uv-suoja on tehty linssimassaan, jolloin se on tehokkaampi suoja kuin linssin pinnalla oleva suoja.

Joku kirjoitti testeistä... Onkohan näissä ns. testeissä ollut taas kaikki mahdolliset aurinkolasit vai olisko sieltä puuttuneet ne parhaimmat... :whistle:
 
te kenellä on jo ne julbot niin kannattaakohan loppukesästä vuoden täyttävälle ostaa ne 0-1v vai 1-3v mallit? kuinka paljon niissä on kokoeroa? juu varmaa selviää tämäkin kun menee optikkoliikkeeseen koittamaan mutta ajattelin nyt kysyä etukäteen :whistle:
 

Yhteistyössä